Permalänk
Medlem

Skärmar för Eyefinity

Hej har blivit lite intresserad av att fixxa eyefinity, tyckt det varit lite overkill innan.
Men om man ska ha det då ska det ju verkligen vara juste med, och dom flesta eyefinity setups har ganska stora ramar på sina skärmar vilket jag tycker är ordentligt störande.

Så jag skulle vilja ha några bra tips på skärmar som fungerar bra i eyefinity.
Dessa skulle jag lätt kunna tänka mig Samsung UE46D8005YUXXE

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Men blir ju ganska dyrt att köpa 3 st av dom, finns billigare alternativ med lika små ramar?
kanske duger med 42"

Permalänk
Medlem

Kanterna är ingen som du kommer tänka på överhuvudtaget efter en viss tid. http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater... Ett citat från eyefinity tråden "Underbart för vissa, andra hatar det och tycker inte om det. Alla är vi olika och tillåtna en åsikt"

Detta är helt vanliga benq skärmar och stör du dig på kanterna? Eyefinity är som att köra bil, du tittar 99% av den tiden rakt fram och inte åt sidan. Jag har själv testat eyefinity 3 gånger och ska själv skaffa det i augusti.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: Corsair Air 540 | Xigmatek NRP-HC1501 No Rules Power @ 1500W | Intel Core i7 7700K @ 5,0 Ghz | GA-Z270X-Gaming | Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 DRAM 3200MHz | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING | ASUS ROG RAIDr Express 240gb SSD | WD Caviar 1TB x3
Laptop: ASUS G55VW | Nvidia GTX 660M 2GB | Intel Core i7 3610QM | Corsair Force GT 120GB SSD | 16GB DDR3 Ram 1600mhz

Permalänk
Medlem

27 tum e på tok för litet, varför ens köra eyefinity på dom?
Får man med en kikare som tillebehör eller :)?

Säkert sant att man inte tänker på kanterna efter ett tag, men varjegång jag ser eyefinity idag så är det de första jag ser o jag hatar det

så givf 42tum + med små kanter.

Permalänk

Nu vet jag inte riktigt vilket grafik du sitter på, men du kommer behöva ganska mycket kräm i de för att kunna köra eyefinity med den upplösningen du har med 56 tums skärmar...1gb grafikminne räcker nog inte till tex...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av slobodan87:

Nu vet jag inte riktigt vilket grafik du sitter på, men du kommer behöva ganska mycket kräm i de för att kunna köra eyefinity med den upplösningen du har med 56 tums skärmar...1gb grafikminne räcker nog inte till tex...

23" eller 56" spelar ingen roll, det är samma antal pixlar generellt 1920x1080.

På vilket avstånd skall du sitta från skärmarna? 42" på nära håll är inget kul att kika på, du behöver köra upp en massa AA för att det skall se OK ut på nära håll och det kräver mängder av grafikkortet.

På ett normalt skrivbord får du fullt periferiseende med 3x24" skärmar, lite beroende på så är det runt 1,6m från höger till vänster.

Och som ovan nämnde så är ramarna mindre viktiga när man faktiskt spelar, har kört med en 4 skärmsrigg (3x19" i bredd och en 19" ovanför" i runt 5 år (med hjälp av Matrox TripleHead 2 Go). Halvdana ramar på nuvarande skärmar och upplever inga problem med det. Sidorna är för att ge en djupare känsla i spelet och ge dig möjlighet att upptäcka saker i ögonvrån, men man stirrar stint på centerskärmen hela tiden när man spelar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

ska du ha dem i vardagsrummet eller liknande så att du sitter i en soffa ett par meter ifrån? För som datorskärm på ett skrivbord tycker jag verkligen inte att 3st 27are är för litet

Permalänk
Medlem

jag hade tänkt mig sitta kanske 2 meter ifrån, och dator till detta e nått som jag kommer bygga på sen hösten vintern, men det kommer ju bli modellen värre.
6970CF eller 6990 eller 7xxx.
Blir ju ingen dator man sitter o läser på aftonbladet direkt utan mer en spel dator.
har en 42" skärm 1.5 meter ifrån mig idag o det e en plasma, som fungerar sämre än lcd/led på det avståndet men jag tycker det e lagom, så ska man sitta 2+ meter lär man ju inte vilja ha mindre än 42" varjefall.

Sen om folk inte stör sig på ramar osv e det ju jättebra, men jag stör mig på dom.
Så vad jag menar med tråden är ju att jag vill ha jättebra skärmar med små kanter som man kanske kan ha råd med.

Permalänk
Medlem

Kör 3x23,6" 16:9 och kan känna att det känns "avlångt" ibland, tycker du ska tänka efter hur otorligt stort 3x40"+ kommer bli,

om du sen ska spela snabba shooters så är nog inte 3st tv:s att rekommendera, med tanke på inputlaggen

Bara nåt att tänka på

Visa signatur

| AMD Ryzen 3700X | FD Nano S | Noctua NH-U12A | Asus ROG Strix B450-I | Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 32GB 16CL | Corsair MP510 1TB | Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Waterforce 11GB | Corsair RM850X V2 850W | Logitech G710/G305 | Acer Predator Z301C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satyrion:

Kör 3x23,6" 16:9 och kan känna att det känns "avlångt" ibland, tycker du ska tänka efter hur otorligt stort 3x40"+ kommer bli,

om du sen ska spela snabba shooters så är nog inte 3st tv:s att rekommendera, med tanke på inputlaggen

Bara nåt att tänka på

jävligt sant, inte tänkt på det, finns väl knappast 2ms tv apparater.
men jag har sett en youtube film där 1 spelade ett bilspel på 3st tv:s och det såg ganska så smidigt ut.

Permalänk
Hjälpsam

Tipps, sätt dig på det avståndet du vill sitta på och titta på punkten där du vill ha skärmen (orange linje).

Håll ut armarna i 90graders vinkel (svarta linjer)

Mät hur långt det är från sida till sida i bågen för att se hur många cm bildyta du vill ha (röd linje).

Eller om du skall sitta på ca 2m avstånd
PI*diameter/4/3
(/4 för att det är en fjärdedel av cirkeln och /3 för att sträckan skall delas på tre skärmar)

Så på PI*4/4/3 = ~1m per skärm för att få bra periferseende på 2m avstånd.

Så mellan 40" och 42" med tunna ramar för full emersion.

Klipp gärna ut 3st skärmar av papp ca 1m breda och 56cm höga så får du 1080p paneler att känna efter på storleken med.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Moderator
Moderator

40" x 3 skärmar i 1920x1080 per skärm blir 5760x1080. Visst, du kan gå den vägen men det kräver ju rätt seriös mängd fysisk yta. Dedikera ett helt rum till det? Då kan man ju lika gärna gå på 3 projektorer eftersom det skulle vara billigare och få fullstorlek (om en person avbildas så blir skalan 1:1) på bilderna.

27" x 3 skärmar i 2650x1440 per skärm blir 7950x1440 vilket ger högre detaljrikedom och billigare än 20k per tv. Dell U2711 med displayport är ett bra val. 6190:- styck.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Du ska inte satsa på 3x30" 2560x1600?

Det finns ett engelskt företag vid namn Hazro vars modell inte kostar mer än 7500kr

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem

Nej jag har ingen lust o slänga 20k per skärm, finns inte på världskartan.
Därför jag frågar om det finns nån skärm eller nån skärm som e på G som är billigare och endå har små ramar.
Enda jag e orolig för är om det skulle små lagga i fps spel på en tv, så svarstiderna e ju ganska viktiga.

Spelar på en 42" tv nu och det känns ok varjefall.
Dom där dell skärmarna e ju intressant använder ju 1 sån nu, bra bild i dom, billigast o köpa 2 sånna till.
Men hade ju varit lite roligare med 3 st 46+tums tv:s

Permalänk
Medlem

Fläska på en sån här istället

Ser åtminstonde nice ut men prestandan har jag ingen aning om ^^

http://www.dustinhome.se/pd_5010459901.aspx

Visa signatur

Stationär: Corsair Air 540 | Xigmatek NRP-HC1501 No Rules Power @ 1500W | Intel Core i7 7700K @ 5,0 Ghz | GA-Z270X-Gaming | Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 DRAM 3200MHz | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING | ASUS ROG RAIDr Express 240gb SSD | WD Caviar 1TB x3
Laptop: ASUS G55VW | Nvidia GTX 660M 2GB | Intel Core i7 3610QM | Corsair Force GT 120GB SSD | 16GB DDR3 Ram 1600mhz

Permalänk
Inaktiv

Här har du en video som visar upp ett Eyefinity-system med 3x46". Borde ge en hint om vad du isåfall kommer få:

Permalänk
Medlem

ja precis där visas det ju med 3 st 46 tums, ser ju inte direkt tråkigt ut tycker jag varjefall, och han som demar verkar ju eld och lågor.

Sitta på 27 tums skärmar lixom kom igen

Men kanterna han har e ju enorma, ta bort, givf tv med små kanter som inte kostar 20k st

Permalänk
Medlem

Verkar som att du inte har råd med mer än 27 tum så sluta klaga på kanterna nu och spara dina pengar istället

Visa signatur

Stationär: Corsair Air 540 | Xigmatek NRP-HC1501 No Rules Power @ 1500W | Intel Core i7 7700K @ 5,0 Ghz | GA-Z270X-Gaming | Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 DRAM 3200MHz | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING | ASUS ROG RAIDr Express 240gb SSD | WD Caviar 1TB x3
Laptop: ASUS G55VW | Nvidia GTX 660M 2GB | Intel Core i7 3610QM | Corsair Force GT 120GB SSD | 16GB DDR3 Ram 1600mhz