Booten hittar 2 Windowsinstallationer???

Permalänk

Booten hittar 2 Windowsinstallationer???

Hej,
Jag har precis installerat om windows 7. Hade det förut på en 2TB Seagate HHD, och nu har jag installerat det på en OCZ Agility 3 60GB. Jag gick tillväga så här:

Bootade från winskivan, körde installationsprogrammet, formatterade C: på HHDn som windows tidigare låg på. Jag behöll den andra partitionen på HHDn (som då hette e:), på vilken det endast låg en Downloadmapp, med några GB randomfiler. Installerade win7 på SSDn och nu är den c: och systemdisk, precis som jag ville.

Problemet är att när jag bootar nu, så kommer det upp ett val där jag får välja mellan 2 installationer av windows 7. alltså "windows 7 eller windows 7", utan ytterligare information. HHDn har fortfarande 2 partitioner, d: och e: (d: är samma partition som tidigare hette c: när jag hade win på HHDn).
Men d: är HELT tom, och e: har som sagt bara en downloadmapp som har nada med windows att göra.
Windowsskivan är inte i, så det kan inte vara den.
Känner systemet av att jag har en tidigare installation på d: som skulle kunna "repareras", fast disken är formatterad?

oavsett vad jag väljer för bootsekvenser osv i bios så kvarstår problemet. Allt funkar som det ska, men jävligt irriterande att behöva göra det valet varje gång jag startar datorn. Har ett Asus P8Z68-V PRO.

Väldigt tacksam för hjälp här! mvh /Oscar

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Keeper of the Bamse

Installera om windows med bara SSDn inkopplad så slipper du gamla bootpartitioner och annat bjäfs, då slipper du dubbla OS och tjafsa med fdsisk /mbr

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Installera om windows med bara SSDn inkopplad så slipper du gamla bootpartitioner och annat bjäfs, då slipper du dubbla OS och tjafsa med fdsisk /mbr

Tack för tipset men det känns lite för jobbigt i nuläget, har precis suttit och installerat windows 2 ggr på 2 dagar. Inväntar övriga alternativ. Måste ju gå på nåt sätt tycker man?

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg hur jag gjorde, men jag har också haft det här problemet. Men lyckades komma in när man ska välja vilken windows som ska boota så fick jag upp någon meny där jag såg alternativen igen och kunde välja att ta bort en boot osv, värt att kolla lite

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Kommer inte ihåg hur jag gjorde, men jag har också haft det här problemet. Men lyckades komma in när man ska välja vilken windows som ska boota så fick jag upp någon meny där jag såg alternativen igen och kunde välja att ta bort en boot osv, värt att kolla lite

Hmm okej! Låter i alla fall betryggande Ska kika lite till där! tack

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem

Computer > Properties > Advanced System Settings > Startup and Recovery(settings) > här väljer du default OS och om du vill visa den dära listan med tillgängliga OS eller inte.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Win+R -> msconfig -> boot -> Ta bort oönskat OS.

Permalänk
Medlem

Du kan även ta bort startalternativet genom att klicka på start knappen nere till vänster på skrivbordet och sedan skriva msconfig i sökrutan, klicka på sökresultatet och välj fliken Systemstart, nu skall det finnas 2st operativsystem i listan klicka på den som inte är aktuell och sedan på Ta bort och Verkställ.

Visa signatur

janee

Permalänk

Tack så mycket! Problemet är nu löst!! mvh /oscar

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor