Permalänk
Medlem

Ni som har problem med värmen kan ju pröva detta:
http://forum.notebookreview.com/acer/562576-acer-aspire-timel...

Väldigt enkel mod för att få bättre kylning.

Ett annat tips om ni vill överklocka: http://forum.notebookreview.com/gaming-software-graphics-card...

Innan jag fixade timingen i Windows 7 så gick mina resultat ner när jag höjde FSBn

Visa signatur

Acer 3820TG | i5 480m @ 3.4Ghz | 6550M @ 800/1100 | 3DMark11 @ 1469
LG Optimus 2X

Permalänk
Medlem

scroll funkar inte i vissa program

touchpad scrollande funkar inte öht i firefox, picasa, spotify, samt en och annan rullgardinsmeny i olika progr (vare sig enfingers på högersida, och tvåfingers i "mitten"). Har bytt till nyaste ALPS drivrutinen 7.106.303.106 (2010-12-14) och trixat runt i inställningarna.... jäkligt irriterande. Nån som har samma problem/lösning?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viper33:

Har en märklig sak med med 3820tg.
När den var ny så visades symboler på skärmen när man gjorde olika saker såsom ändra volymen, koppla in tv:n med HDMI, stänga av WiFi'n och allt annat man kan göra med funktionstangenterna.
Nu tyvärr har denna fina funktion försvunnit och ingenting visas på skärmen när man gör dessa saker?
Hur kan det försvinna och framför allt, hur får man tillbaka det?

tror du ska ladda hem launch manager från acers hemsida.. mitt har också försvunnit och jag har inte lyckats få det att komma tillbaka även om jag installerar om det.. tror jag råkade fiffla lite för mycket i registret eller nått sånt..

Permalänk
Medlem

F**k, fick min burk idag och det första jag gör är att blåsa ur OS för att lägga in Ultimate ist, självklart får jag inte mitt "feta" grafikkort att fungera. Innan gick det utmärkt att byta grafikkort med både knappen och i intels egna drivrutin. laddar ner nya från acer och nu har jag inte "switch graphic"-alternativet kvar. Inte heller knappen fungerar. Catalyst finns också på datorn men det kan jag inte öppna eftersom att 5650 inte är påslaget.... I bios står "Swithable" påslaget. Någon som vet vad jag ska göra eller kan hjälpa mig?

Slutligen: Nej jag orkar inte leta upp svaret i denna megatråd..

/Tobias

Edit: alla problem är lösta förutom att min lilla knapp uppe till vänster inte fungerar längre

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem
Skrivet av soproni:

touchpad scrollande funkar inte öht i firefox, picasa, spotify, samt en och annan rullgardinsmeny i olika progr (vare sig enfingers på högersida, och tvåfingers i "mitten"). Har bytt till nyaste ALPS drivrutinen 7.106.303.106 (2010-12-14) och trixat runt i inställningarna.... jäkligt irriterande. Nån som har samma problem/lösning?

Verkligen ingen annan som stött på detta problem?

Vore mkt uppskattat m tips på lösning, jag har googlat utan att finna lösning... vill gå tbaka till firefox för chrome segar så jävligt när man öppnar nya flikar (fryser helt i flera sekunder, har blivit så på senaste månaden) men är ju omöjligt att använda en browser där touchpad scroll inte funkar!

Permalänk

Tänkte köpa en 3820tg. Den har det jag vill ha 13.3", i5 CPU och HD6550 GPU. Perfekt.

Jag har skummat igenom denna monstertråd, men jag har inte hittat om att folk har konkreta problem med datorn.
Vad säger ni som har haft en 3820tg ett tag nu?
Hur är datorn? Forfarande pigg och glad? Några anmärkningar efter tidens tand?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej!!

Har stött på ett problem med denna underbara lilla burk.
Jag satt och jobbade på den igår kväll och allt var frid och fröjd.
Även tidigare idag, inga problem...
MEN, nu när jag skulle väcka upp honom ur sömnen så hör jag hur fläktarna går för fullt och den är ganska varm...

Det enda jag ser på min mörka skärm är det "blinkade strecket" uppe i vänster hörn.

Ingen skillnad om jag startar om den...
Jag kommer in i bios och jag ser HDD där...

Någon som vet vad som kan ha hänt?

Tacksam för vägledning att få igen den igen

Visa signatur

| Surface Pro 3 i5 |

Permalänk
Medlem

Undrar vilket sata min modell ifrån sensommaren 2010 har. Den är utrustad med 5650, i5-350 och 320gb hårddisk. Någon som vet?

Permalänk
Inaktiv

Tab-tangent

Jag har haft min dator ett tag och är mer än nöjd. Tycker den fungerar finfint och är snabb o.s.v. för det pris man betalar.

Nu är det så att jag pillade bort min tab- och komma-tangent eftersom det var nått skit under dem. Komma-tangenten var inga problem att bygga ihop och sätta tillbaka. Tab-tangentens "stora" fästdel gick dock sönder under den här processen. Den sprack, så det passar inte riktigt som det ska nu, går inte att få ihop. Tänkte kolla om någon vet var man kan köpa en ny tab-tangent. Var in på acers sida och de hänvisade till en annan sida, men de säljer bara hela nya tangentbord. Hittade även http://www.laptopkey.com men de verkar ju ha alla modeller förutom denna. £5 för varje tangent, men det kan det ju vara värt.

Någon som vet något annat ställe som har denna modellen? Alternativt om någon annan av Acers laptops har exakt samma fästanordning/storlek på tangenterna, så att man kan beställa något annat modellnummers tab-tangent?

Tacksam för svar.

Permalänk
Skrivet av Battle_Zealot:

Tänkte köpa en 3820tg. Den har det jag vill ha 13.3", i5 CPU och HD6550 GPU. Perfekt.

Jag har skummat igenom denna monstertråd, men jag har inte hittat om att folk har konkreta problem med datorn.
Vad säger ni som har haft en 3820tg ett tag nu?
Hur är datorn? Forfarande pigg och glad? Några anmärkningar efter tidens tand?

Tack på förhand!

well.......letar du efter mycket hårdvara för pengarna, go for it.

annars skulle jag köpa något annat.......

Visa signatur

DELL XPS laptop ||Photo|| Intel Core 2 Extreme - 16" RGBLed 1080p - 4gb 1066Mhz - new Ati 5730 - TV Tuner - 7200rpm Free fall sensor

Permalänk
Medlem

Edit: Var riktat som svar till anv som frågade om 3820-ägare var fortsatt nöjda några månader efter köp.

Fortf nöjd, utöver det som var uppenbart direkt efter köpet (vg se mitt tidigare inlägg om tgb, pekplatta, inga större grejer).

För 6000 kr är jag mer än nöjd!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av soproni:

Fortf nöjd, utöver det som var uppenbart direkt efter köpet (vg se mitt tidigare inlägg om tgb, pekplatta, inga större grejer).

För 6000 kr är jag mer än nöjd!

Jag vet inte vad du svarar på? Jag har haft sönder en tangent och undrar var jag kan köpa en ny tangent och/eller om det finns andra Acer-modeller som har samma tangentbord så jag kan köpa en tab-tangent till t.ex. en 3810 och den passar, med fästen och så, på min dator.

Permalänk
Medlem

Olyckan var framme i helgen och min kära laptop damp i backen vilket resulterade i att skärmen gick sönder. Har funderingar på att köpa en skärm från laptopscreen.com där den matta varianten går på 70$ plus frakt och byta den själv. Ett annat alternativ är att lämna in den någonstans. Kontaktade Acers support då mitt försäkringsbolag ville att jag skulle få ett prisförslag på vad det kunde kosta. Acer var dock inte till mycket hjälp då dom inte kunde ge mig en uppskattning på vad ett skärmbyte skulle kosta utan jag var tvungen att skicka den till Tyskland först för en undersökning innan dom kunde säga vad kostnaden skulle bli...

Så min fråga är väl egentligen om någon här har bytt skärm själv och era erfarenheter av det. Alternativt om någon har lämnat in datorn för skärmbyte, vart ni lämnade in den och vad det kostade.

Tack på förhand

/Mikael

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

vilka spel klarar datorn? skulle vilja spela mass effect 2 och 3an som kommer

Permalänk

Tangentbordet är skitvidrigt och billigt.

Permalänk
Medlem

Tjenare,
Skulle behöva lite hjälp med min acer 3820tg. Det är så att jag har blandat ihop laddarna med annan acer dator och nu vet jag inte vilken laddare som tillhör 3820..Ni som äger en acer 3820 är el-kontakten vinklad på laddaren, eller en anna grej som skiljer led lampan på adaptern är det en rund punkt eller en liten avlång rektangel?

Permalänk
Medlem

ACER support suger

Min 3820tg sluta fungera för 2 månader sen, Modekortet var orsaken till det. Lämna in datorn fick tillbaks den efter 2 veckor 2 veckor senare gick den sönder för samma fel. Ringde supporten dom säger att jag ska få en ny dator, Då det är samma fel. Får sen efter 3.5 vecka tillbaks min dator som är lagad igen. Nu har datorn lagt av men startat igen ett par gånger, exakt samma symptom som förut innan den lägger av helt. Min garanti går ut om 7 dagar. Vad händer då? Bara se glad ut och köpa en ny ? Tycker det är så dåligt samma fel 2 gånger på så kort tid.

Ursäkta stavfel mm

Permalänk
Skrivet av woyang:

Min 3820tg sluta fungera för 2 månader sen, Modekortet var orsaken till det. Lämna in datorn fick tillbaks den efter 2 veckor 2 veckor senare gick den sönder för samma fel. Ringde supporten dom säger att jag ska få en ny dator, Då det är samma fel. Får sen efter 3.5 vecka tillbaks min dator som är lagad igen. Nu har datorn lagt av men startat igen ett par gånger, exakt samma symptom som förut innan den lägger av helt. Min garanti går ut om 7 dagar. Vad händer då? Bara se glad ut och köpa en ny ? Tycker det är så dåligt samma fel 2 gånger på så kort tid.

Ursäkta stavfel mm

De lämnar ofta ny garanti för de fel de lagat, har du dessutom fått en ny dator bör du ju kolla om du inte fått ny garanti, vidare har du ju 3års reklamations rätt (alltså få hjälp med produktions fel) så bara fortsätta att stå på dig...
Synd att du haft så mycket problem med din dator Jag har inte upplevt några problem alls och använder den mycket flitigt

Permalänk
Medlem

Tack då vet jag. Blir en ASUS nästa gång eller en mack ^^

Permalänk
Medlem

Jag såg att några nämnt att de hade problem med Broadcom(WiFi)-kortet. Jag har ett Atheros-kort i datorn (dock 3820T) och har samma problem mer eller mindre. Ibland när jag streamar så bara sackar nätverksprestandan från ca 5MB/s ner till ett par kB/s helt random. Spelar ingen roll om datorn är nystartad eller varit igång ett tag. Samma problem på Windows och Linux.

Jag fick även för ett par dagar sedan att den började koppla ifrån trots full mottagning, alt 1 plupp mindre än fullt.

Någon som har erfarit likadant? Jag funderar starkt på att skaffa ett Intel Ultimate-N 6300 istället för 300:-

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Haloj igen,

Har bläddrat igenom tråden, men inte kommit fram till något vettigt: Hur återställer jag Windows som var installerat från början? Tänker sälja datorn.

Jag har sett några olika förslag, bland annat att ladda hem en Windows ISO och använda nyckeln på undersidan, använda den dolda recovery-partionen eller använda något som heter Acer eRecovery.

Min 500 GB disk har följande partitioner:

* ~100 MB
* ~12 GB dold
* resten med OS

Hur man göra?

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har ett mycket irriterande problem. Det kommer ett högfrekvent oljud från datorn. Jag tror jag har lyckats lokalisera det till någonstans på övre högra sidan av datorn (ungefär vid licensnyckeln). Ljudet är inte konstant utan förändras hela tiden. Det blir marginellt värre om man drar ur strömkabeln och kör på batteri.
Ljudet kommer inte från någon fläkt utan är ett "kretsoljud". Någon som vet något knep för hur man kan komma undan detta Jag vet att jag har läst något liknande innan om andra datorer. Då var det att man kunde stänga av 802.11a. Detta val finns dock inte ens på den här datorn så jag kan inte testa det.

Permalänk
Skrivet av zoman:

Hej!

Jag har ett mycket irriterande problem. Det kommer ett högfrekvent oljud från datorn. Jag tror jag har lyckats lokalisera det till någonstans på övre högra sidan av datorn (ungefär vid licensnyckeln). Ljudet är inte konstant utan förändras hela tiden. Det blir marginellt värre om man drar ur strömkabeln och kör på batteri.
Ljudet kommer inte från någon fläkt utan är ett "kretsoljud". Någon som vet något knep för hur man kan komma undan detta Jag vet att jag har läst något liknande innan om andra datorer. Då var det att man kunde stänga av 802.11a. Detta val finns dock inte ens på den här datorn så jag kan inte testa det.

Om problemet är Wifi så kan du dra ut wifi-modulen om du öppnar luckan på undersidan.

Angående mitt problem med Windows-skiva: Jag ringde Acer support. De sa att om man inte har kvar recovery-partitionerna, måste man beställa skivor av dem för 300 kr.

§7
Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoman:

...högfrekvent oljud...

Testa de olika energisparlägena som finns i Windows (kanske "fullt ös"-läget hjälper). Här är en tråd där de pratar om samma fenomen: http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Permalänk
Skrivet av Oliviro:

Undrar vilket sata min modell ifrån sensommaren 2010 har. Den är utrustad med 5650, i5-350 och 320gb hårddisk. Någon som vet?

Datorn har ett SATA 3.0 Gb/S gränssnitt. Observera att det inte längre heter SATA 1,2 och 3 utan man anger hastigheten:

1,5 Gb/s (förr SATA)
3 Gb/s (förr SATA 2) och
6 Gb/s (förr SATA 3)...

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk

Yey löste mitt problem! Skrev en mini-guide på http://markushedlund.com/dev-tech/get-back-acer-3820tg-erecov... om hur man får tillbaka återställningskonsolen / eRecovery efter att ha formaterat om.

Har nu återställt ursprungsinstallationen (med alla crapware), och håller på att bränna ut återställningsskivorna. Så jag kan installera på SSD:n.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Skrivet av znarkus-o:

Har nu återställt ursprungsinstallationen (med alla crapware), och håller på att bränna ut återställningsskivorna. Så jag kan installera på SSD:n.

Tackar tackar, den guiden ska nog komma väl till pass när man väl säljer sin egen 3820TG som jag har installerat en 500 gigare i! ^^

Återställningsskivorna är ju någonting som du gärna får lägga upp torrent på någonstans ;P

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Skrivet av ConraDargo:

Tackar tackar, den guiden ska nog komma väl till pass när man väl säljer sin egen 3820TG som jag har installerat en 500 gigare i! ^^

Återställningsskivorna är ju någonting som du gärna får lägga upp torrent på någonstans ;P

Självklart. Skicka meddelande till mig när du väl behöver dem, så löser vi det.

marknad
Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem

Går det att stänga av de automatiska omställningarna som sker när datorn kopplas från och till laddare? Jäkligt irriterande med dessa sekunder när skärmen ska ställas om varje gång jag byter. Vill styra allt manuellt med knappen.

Permalänk
Medlem

Har en 3820TG som precis lagt av, skulle starta den igår kväll, aldrig haft problem med den förut men nu är den tvärdöd, testat både med o utan batteri men inte minsta tecken på liv, nån som vet något man kan testa innan man lämnar den på service??
Självklart gick garantin precis ut för en månad sedan