Permalänk
Medlem

Acer TimelineX 3820TG

Acer TimelineX 3820TG, mest bärbar prestanda för pengarna just nu?

Specifikationer:
CPU: Intel Core i3/i5/i7
Chipset: Mobile Intel® HM55 Express Chipset
Skärm: 13'3" HD (1366*768) Slim Type LED
Minne: 4GB (upp till 8GB) DDR3-1066 Ram
Grafik: Intel HD Graphics or Switchable between Intel HD Graphics and ATI 5470 or 5650
Hårddisk: Difference size HDD's
Kamera: 1,3 MP HD-webcam
Bluetooth: 2.1+EDR / 3.0+HS
3G UMTS: Ej tillval på Nordens modeller (enligt komplett.se)
Batteri: 6/9-cell batteri (Upp till 12h batteritid)
OS: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

hur mycket skillnad är det i praktiken mellan de två i5 prollarna?

Intel Core i5 450M / 2.4 GHz
Intel Core i5 430M / 2.26 Ghz

Permalänk
Medlem

Beställde denna Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED och denna serie verkar vara den mest prisvärda just nu. Skulle gärna tagit Asus men tyckte grafikkortet som propparna var lite för klena i dem.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ] [ EVGA G2 750W ] [ Intel Core i7 4790K @ 4.2 Ghz ] [ Asus Z97-A ] [ MSI RTX 2060 ] [ 16GB Crucial 1600Mhz DDR3 ] [ Samsung EVO 850 500GB + 2TB HDD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjHypnoz:

hur mycket skillnad är det i praktiken mellan de två i5 prollarna?

Intel Core i5 450M / 2.4 GHz
Intel Core i5 430M / 2.26 Ghz

ehm typ 5-6% bättre pga frekvens skillnader inget märk bart skillnad inte värt lägga extra pengar om man bara kollar cpu kanske man ser någon skilnad i5 430m och i5 520m pga "riktiga turbo boost" men annars inte tror jag

Permalänk
Medlem

Svårt att hitta några bra reviews på denna och dess storebror 4820TG. Är sugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av najtan:

Beställde denna Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED och denna serie verkar vara den mest prisvärda just nu. Skulle gärna tagit Asus men tyckte grafikkortet som propparna var lite för klena i dem.

Tänker i samma banor. Hade också hellre valt än Asus men tyvärr har de inget på marknaden som är intressant, framförallt inte nu när N82 inte lanseras i Sverige.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk

Klämma och känna på timelineX

Hej jag såg igår kväll att Elgiganten på kungsgatan i stockholm hade 4820tg på lager så jag var där och hängde på låset och fick dem att installera, plocka fram den. Riktigt Nice!
Dock mer sugen på 3820TG de 2 kylflänsarna och knappt mindre skärm lockar=)

Så ni som vill klämma lite på storebror bege er till Elgiganten på Kungsgatan!

Permalänk
Skrivet av ws0d:

Svårt att hitta några bra reviews på denna och dess storebror 4820TG. Är sugen.

Anänd Babelfish om ni inte kan tyska=)
Yahoo! Babel Fish - Text Translation and Web Page Translation
Hm såg just att google översätter till svenska=) Sorry men jag tycker det är kul med tyska forum=)

4820tg
Notebookcheck: Acer Aspire 4820TG-434G64Mn

Notebookcheck: Review Acer Aspire 4820TG Timeline X Notebook

Notebookcheck: Acer Aspire 4820TG-434G50Mn

3820tg
Notebookcheck: Acer Aspire 3820TG-434G64n

Permalänk
Medlem
Skrivet av najtan:

Beställde denna Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED och denna serie verkar vara den mest prisvärda just nu. Skulle gärna tagit Asus men tyckte grafikkortet som propparna var lite för klena i dem.

Jag är förbannat sugen på denna, du kan väll säga till när du fått den hur den verkar och vad du tycker. Är mycket nyfiken på batteritiden då den bara har ett 6 cells den du valt. Intressant och se om det är 8 timmar. Sen gärna info om tangentbordet känns så budget som många säger.

Permalänk
Skrivet av jocke89:

Jag är förbannat sugen på denna, du kan väll säga till när du fått den hur den verkar och vad du tycker. Är mycket nyfiken på batteritiden då den bara har ett 6 cells den du valt. Intressant och se om det är 8 timmar. Sen gärna info om tangentbordet känns så budget som många säger.

Instämmer med föregående talare. Kommer troligtvis köpa den men skulle vilja ha lite tycke från någon som har den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av najtan:

Beställde denna Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED och denna serie verkar vara den mest prisvärda just nu. Skulle gärna tagit Asus men tyckte grafikkortet som propparna var lite för klena i dem.

Jag med, igår. Återkommer med en liten recension.

Permalänk
Medlem

Enligt den här tyska reviewen:

Google Översätt

Verkar grafikkortet vara throttlat i dess PCI-express anslutning (x1 ist. för x16) jämfört med storebrodern 4820. Någon som läst mer om detta, till exempel om det är avsiktligt och om det har släppts någon BIOS-uppdatering?

Permalänk

Det är inte avsiktligt och det står i många forum att de fått samma poäng typ 7400-7500
Så problemet är löst för vissa och de nya med i5-450 lär ju ha det löst.

Acer Aspire 3820TG-434G64n (TimelineX) - 13-Zoll Timeline noch Xtremer - Seite 19 - Notebookjournal.de - Forum

Permalänk
Skrivet av leffo1:

Jag med, igår. Återkommer med en liten recension.

Suveränt! Vill gärna ha fler utlåtanden om ljudnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leffo1:

Enligt den här tyska reviewen:

Google Översätt

Verkar grafikkortet vara throttlat i dess PCI-express anslutning (x1 ist. för x16) jämfört med storebrodern 4820. Någon som läst mer om detta, till exempel om det är avsiktligt och om det har släppts någon BIOS-uppdatering?

Temporär lösning:

Citat:

I reinstalled the Intel chipset drivers, reinstalled the Catalyst drivers and disabled PowerPlay & PCI-E Power Management as suggested by lackofcheese.

Jag skulle tro att det räcker att stänga av PCI-E Power Management men ja..

Permalänk

-----------
borttaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjHypnoz:

hur mycket skillnad är det i praktiken mellan de två i5 prollarna?

Intel Core i5 450M / 2.4 GHz
Intel Core i5 430M / 2.26 Ghz

Är det inte bara att överklocka sin i5 430M och vips har man 450M-prestanda eller mer och har sparat 1000kr.....

Jag ska "nog" köpa 3820tg med 9-cells batteriet. Jag vill bara känna lite på den i en butik före jag köper.
Någon som vet om den dykt upp i nån mer butik än?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Ska nog slå till på 3820T (utan dedikerad grafik). Vill bara klämma lite på den först!

Permalänk
Medlem

Hämtar ut min idag, återkommer ikväll med recension

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ] [ EVGA G2 750W ] [ Intel Core i7 4790K @ 4.2 Ghz ] [ Asus Z97-A ] [ MSI RTX 2060 ] [ 16GB Crucial 1600Mhz DDR3 ] [ Samsung EVO 850 500GB + 2TB HDD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av najtan:

Hämtar ut min idag, återkommer ikväll med recension

ohh nice kommer du köra några benchmarks på den? hoppas du gör det

Permalänk
Medlem

Här kommer min recension. Datorn under kniven är denna:

Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED

Första intrycket:
Wow, solid!

Installation och programvara.
Installationen och konfningen av W7 Home Premium fungerade smidigt, tog ca 20 minuter totalt sett. Sen ungefär 1h att AVINSTALLERA alla j**** s*** program som följde med, en väldigt lång lista.

Byggkvalitet, tangentbord och touch-pad
Än så länge är jag positivt överraskad. Byggkvalitén känns solid med aluminiumchassie och rejäla gångjärn.

Tangentbordet är mycket bättre än vad jag förväntade mig. Det känns som att det kan bli riktigt skönt att skriva på. Tangenterna är helt platta med låg slaglängd. Dock är de något instabila men det är inget som påverkar skrivandet. Vänstra shift-knappen är liten men den har inte stört mig ännu. Förmodligen krävs en viss injustering innan jag skriver helt optimalt.

Touchpaden är jättebra med bra glid. Multi-touch funktioner finns. Knapparna är emellertid något sämre i min högst subjektiva smak, jag gillar förhöjda knappar och dessa är helt platta. Dock krävs det ingen större ansträngning att trycka ned knapparna vilket är mycket bra.

Jag rekommenderar det här smidiga programmet för att få full funktionalitet (högerknapp med två fingrars slag, tre fingrars slag, etc):

two-finger-scroll - Project Hosting on Google Code

Ljudnivå
Vad jag har kunnat höra är den helt knäpptyst vid vanlig kontorsanvändning. Har inte testat ljudnivån vid gaming och ärligt talat är det inte så viktigt just då.

Ljudkortet (Realtek High Definition Audio)
Också det en positiv överraskning. Gentemot andra laptops jag provat/haft så är faktiskt detta ljudkort helt knäpptyst när man pluggar in hörlurar. Det vill säga inget brus samt inget knaster när man scrollar. Jättebra! Jag rekommenderar dock att man omgående avvaktiverar "Dolby virtual surround" i Realteks kontrollpanel, vilket var det värsta skit jag någonsin hört, och som dessutom är aktiverat by default.

Skärmen
Hittils är den OK inomhus. Ljusstyrkan är OK, jag brukar inte ha den på högsta. Dock är ljusstyrkan inte tillräcklig för att använda den ute en solig dag. Då går kontorsprogram och surfning näppeligen. Film kan man glömma utomhus och sol.

Batteritid
Första körningen, tung användning av hårddisken, mycket kopiering, ghost-image-skapande, och installationer/avinstallationer, ungefär 5,5 h.
Andra körningen, intel 80 gb SSD, kontorsprogram och surfning, ca 6.5-7h.
En månads användning Ungefär 6-6.5h ligger batteritiden på. Kan rekommendera att man installerar batterybar för att få ett mer realistiskt estimat än windows.

Osiris Development - BatteryBar, the most accurate battery meter for Windows

Värme
Den blir inte så särskilt varm vid vanlig surfning/kontorsanvändning, det går lätt att ha den i knäet. Orkar inte göra några objektiva värmetester.

Prestandatester
3DMark06: 7509 p, CPU score: 2794
HyperPI 1M: 2 kärnor: 23.8s, 1 kärna: 16.8s

Permalänk
Medlem

testa gärna batteritid mer ingående.. funderar själv på valet mellan 6 - 9 cell

Permalänk
Medlem
Citat:

Fire away with your questions!

Med tanke på de värmeproblem som rapporterats på 4820TG så skulle det vara intressant att få en rapport om temperaturer, speciellt under mer krävande förhållanden.

Hur är byggkvaliteten runt skärmen? Sviktar det mycket och kan man påverka skärmen genom att trycka utifrån? Skulle också vara intressant att höra hur pass glossy skärmen är? Vissa modeller har ju mer gemensamt med speglar än skärmar.

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av att höra hur skärmen presterar sig utomhus. Går det att se någonting i solljus? Reflekterar skärmen mycket ljus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmlund:

Med tanke på de värmeproblem som rapporterats på 4820TG så skulle det vara intressant att få en rapport om temperaturer, speciellt under mer krävande förhållanden.

Hur är byggkvaliteten runt skärmen? Sviktar det mycket och kan man påverka skärmen genom att trycka utifrån? Skulle också vara intressant att höra hur pass glossy skärmen är? Vissa modeller har ju mer gemensamt med speglar än skärmar.

Tack!

Angående skärmen så kan man trycka på baksidan för att få den att svikta inåt, men vem gör det? Känns ändå stabilt. Gångjärnen är som sagt även bra. Skärmen är rätt glossy faktiskt men jag har inte mycket att jämföra med, alla mina andra skärmar är matta.

Får återkomma med temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essentia:

Jag är intresserad av att höra hur skärmen presterar sig utomhus. Går det att se någonting i solljus? Reflekterar skärmen mycket ljus?

Tror inte det kommer gå så bra, ljusstyrkan är sämre än andra skärmar och den är rätt så glossy. Kan testa imorgon.

Permalänk
Medlem

Tack för intrycket leffo1. Som någon annan efterfrågade skulle även jag vilja veta mer om batteritiden både idle men också under load. Försök få med ett lite test om hur temperaturen är när du väl pressar den till max :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Jag hann inte testa så mycket då jag var tvungen att ta bort all skit programvara så följde med men batteritiden med ATI grafikkortet aktiverat verkar ligga på runt 5 timmar (flyttade filer, flera program i gång samtidigt, installation/avinstallation). Den generella byggkvaliten verkar solid och stabil och tangentbordet tycker jag själv är underbart att skriva på.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ] [ EVGA G2 750W ] [ Intel Core i7 4790K @ 4.2 Ghz ] [ Asus Z97-A ] [ MSI RTX 2060 ] [ 16GB Crucial 1600Mhz DDR3 ] [ Samsung EVO 850 500GB + 2TB HDD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmlund:

Med tanke på de värmeproblem som rapporterats på 4820TG

Åh fan, vad har det varit för problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av najtan:

Jag hann inte testa så mycket då jag var tvungen att ta bort all skit programvara så följde med men batteritiden med ATI grafikkortet aktiverat verkar ligga på runt 5 timmar (flyttade filer, flera program i gång samtidigt, installation/avinstallation). Den generella byggkvaliten verkar solid och stabil och tangentbordet tycker jag själv är underbart att skriva på.

batteritiden med ATI grafikkortet aktiverat är för min del helt ointressant! Kolla vad du får med ATI "AV"aktiverat!