Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Klarar mitt moderkort av 3TB diskar?

ASUS support suger ju verkligen, så jag gör ett försök här. Jag undrar då om mitt moderkort skulle klara av en 3TB disk.

Moderkort: Asus P5K-E/WIFI-AP
OS: Win7 x64

Permalänk
Medlem

Om du inte har ett moderkort som är typ 5 år gammalt så ska det inte vara något problem.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Jag har ju skrivit vad jag har för moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Jag har ju skrivit vad jag har för moderkort.

Varför skulle du ens vilja ha 3 Tb diskar?

Dem är fortfarande svindyra, och du tjänar mkt mer på att köpa t.ex 2 st 2 Tb ~5-600 :- får du 2 diskar, men du får 1 tb extra för ungefär samma pris?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag vet inte och vill tyvärr inte leta runt efter denna infon åt dig, google är din vän! Men intrycket jag får efter ha kollat specifikationen på modellen är ändå att det ska gå hur bra som helst.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

UEFI krävs väl för 2.2TB+ diskar eller är jag helt ute och cyklar?
Och ditt moderkort har inte UEFI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

UEFI krävs väl för 2.2TB+ diskar eller är jag helt ute och cyklar?
Och ditt moderkort har inte UEFI.

Nej. Det bara om du ska boota från det du måste ha UEFI.

Permalänk
Medlem

Fick svar från ASUS idag. Skrev att jag måste konvertera det till GPT disk. Kommer det här påverka något på dålig sätt eller nåt? Första gången jag hört talas om det.

Klarar dagens nya moderkort med UEFI diskar större än 2TB utan att behöva ändra nå inställning?

Permalänk

Det beror på hur du kommer att använda din disk. Ska du ha den som OS disk och boota från den så måste moderkortet ha UEFI.
Ska du bara använda den som lagring så fungerar den fint med ditt moderkort. Du måste precis som de på ASUS sa formatera disken som en GPT och inte MBR som den är default. Detta görs enklast i "Disk management".

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCrossfire:

Det beror på hur du kommer att använda din disk. Ska du ha den som OS disk och boota från den så måste moderkortet ha UEFI.
Ska du bara använda den som lagring så fungerar den fint med ditt moderkort. Du måste precis som de på ASUS sa formatera disken som en GPT och inte MBR som den är default. Detta görs enklast i "Disk management".

Jag ska bara använda den som lagring. Men det påverkas inte på nå negativt sätt att ha den som GPT. Det har ingen betydelse ?

Permalänk

Nejdå det har ingen betydelse på prestandan eller så. GPT är ett annat format som klarar mer än 2 TB, till skillnad från MBR.