Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Ok HTPC?

Hej,

Dags att byta ut Tvixen för en HTPC. Kommer att användas för att:
Titta på film/Serier
Musik mp3 flac
Youtube/Play kanaler
Visa bilder
Tänkte ev även köra den som backup på lite bilder och dokument mm.

Några synpunkter på delar som kan bytas ut eller lägga till nåt? Köper helst allt på samma ställe.
Räcker 60GB för Windows7?
Tror ni jag kan tränga in en SSD i det chassiet även om jag har en 3.5 hårddisk i? Nåt annat lämpligt litet chassi för detta annars?
Kan inte bestämma mig för tangentbord heller: Dinovo mini, Ace C5 eller C7?

Permalänk
Medlem

skippa ssd och partionera upp din mekaniska disk till en 100gb systemdisk

Permalänk

Jo funderade på det också, SSD var väl mest för att minska boot tiden och göra den något rappare.
Bör man skaffa en snabbare disk isf eller vinner man inte så mycket på det?

Permalänk
Medlem

Bara köra sleep istället så märker du i princip ingen skillnad. Det är absolut inte värt med SSD ifall du bara ska ha ett mediacenter-program igång.

Permalänk
Medlem

Men det är ju coolt med SSD (drar mindre ström, tystare, snabbare).

Visa signatur

Asus P6X58D-E, Intel i7 930, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB, Intel X25-M G2 80GB, Samsung SpinPoint F3 1TB, Sapphire Radeon HD5770 Vapor-X, Corsair HX650, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Lägg pengarna på en extra 2tb istället, lagringsutrymme försvinner snabbt

Förövrigt kan jag rekommendera c7, jag har lillebrodern c3 hemma och den fungerar alldeles utmärkt till en HTPC.

Permalänk
Inaktiv

Köp SSD allt annat är bara skitsnack. Finns ingen anledning att satsa på gammal teknik idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrazy:

Men det är ju coolt med SSD (drar mindre ström, tystare, snabbare).

Om man störs sig på att en 5400RPM står och snurrar har man extremt bra hörsel och sen har man ju ändå ljud på TV'n som slår ut ljudet från datorn när man väl använder datorn.

Men visst, om man verkligen vill ha en snabbare uppstart för att sedan ha i princip en applikation igång när datorn sedan är startad så får man väl lägga ut pengarna.

Och då har jag en SSD på stationära och anser att det verkligen var värt priset men det är för att jag kan ha spel med långa laddningstider på den och alla program man använder.

Permalänk
Medlem

Satt i samma tankar för någon dag sedan, blev en Zotac Zbox 350-fusion då jag redan hade en ssd disk liggandes hemma så blev slutkostnaden med 8gig so dimm enbart 2700kr. Storleken gällande htpc tycker jag är det viktigaste och har du möjlighet att köra en nv-disk redan idag från en stationär så ser jag ingen anledning till att bygga en "stor" htpc när anpassade alternativ till det finnes. Om du vill använda den som backup så lägg på 700 kronor och köp dig en extern USB disk som du kopplar på.

Visa signatur

®©

Permalänk
Skrivet av spaajs:

Satt i samma tankar för någon dag sedan, blev en Zotac Zbox 350-fusion då jag redan hade en ssd disk liggandes hemma så blev slutkostnaden med 8gig so dimm enbart 2700kr. Storleken gällande htpc tycker jag är det viktigaste och har du möjlighet att köra en nv-disk redan idag från en stationär så ser jag ingen anledning till att bygga en "stor" htpc när anpassade alternativ till det finnes. Om du vill använda den som backup så lägg på 700 kronor och köp dig en extern USB disk som du kopplar på.

AD02? Funderat starkt på den också men funderar på om jag behöver CD/DVD/Blueray i. Är du nöjd med den?
"nv-disk"? (försökte googla men blev inte säker. Streama från stationära?)
Fn att det skall vara så svårt att bestämma sig. Funderar på om man trots allt skall vänta på Lliano också...?

Permalänk
Avstängd

Ha Llano kommer la imorgon så... Nu har du mer att välja på. Men det är onödig kraft för HTPC om jag inte tänker helt fel är Fusion till för HTPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pseudonymen:

AD02? Funderat starkt på den också men funderar på om jag behöver CD/DVD/Blueray i. Är du nöjd med den?
"nv-disk"? (försökte googla men blev inte säker. Streama från stationära?)
Fn att det skall vara så svårt att bestämma sig. Funderar på om man trots allt skall vänta på Lliano också...?

Innan du ser kompletta lösningar med LIiano så kommer det vara 2011, Nätverks Hårdisk (nv) dum förkortning. Jag har ännu inte fått min AD02:a då de fastän de varit beställningsbara sedan 2011-04-30 ännu inte inkommit till svensk leverantör, med det sagt så såg jag att den är inne på lager.
FÖr HTPC-användning så är det mer kraft än man behöver i Zotacen, betänk att tvixen enbart hade 250mhz processor.
Kör man windows 7 lite med antingen XBMC eller mediaportalen så har man massiv kraft över. AD02:an i test låg på 30% cpu användning vid uppspelning av HD material.

Köper du en AD02 eller liknande idag så kan du köra med den i många år. Om mot förmodan behovet av en bluray finnes så tycker jag du kopplar en sådan externt till din tv:n/förstärkaren:n för strömförbrukningens skull, de kostar inte mycket, såg en på elgigantens fyndbord från samsung för 400kr häromsistens.

Jag är snål dock inte dumsnål och anser att man köper efter behovet man har inte för vad som komma skall, hellre köpa en Zotac idag för ca 2500 och ersätta den om 4 år än att köpa en htpc dator med massa överflödiga komponenter/prestanda för det dubbla och byta om 5-6 år. Storleken är ytterst viktig för mig då jag inte vill ha massa skit intryckt i lådor och skåp kring tv området.

Visa signatur

®©

Permalänk

Jo får nog hålla med i det mesta du skriver där. Lutar åt en sån nu.
Behöver man så mycket som 8Gb minne? Trodde 4 räckte väl?

Permalänk

Håller med de ovan om att du borde skippa SSD enheten o ta en tyst 2 tb disk istället. Ta en WD green 2TB disk, har en själv o den är knäpptyst(har haft den ute på golvet samtidigt som man kört defragmenteringar mm utan att höra ett dug vare sig man lade sitt huvud emot det eller inte). Då både sparar du pengar samt får mer lagringsutrymme :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem

Kan bara inflika att vill man ha bästa möjliga kvalité på bilden är det madVR som gäller som renderare, och då duger inte någon Fusion eller dylikt, tyvärr.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead