AMD Fusion A8-3850 "Llano"

Permalänk
Medlem

Som amd själv visar duger llano bra till spel i lägre upplösningar. Skulle säga att den är trevlig i en htpc med lite klös också. Men min egen uppfattning är att grafikkort i den här klassen inte har något användningsområde. Som gamer vill man upp i full hd med lite ögongodis igång och för office + htpc-bruk är det onödigt mycket grafik.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Har AMD någonsin satt rimliga priser på sina lågwatts-varianter? Samtliga exemplar från samtliga arkitekturer har fått kritik för sitt pris från hårdvarutestare. Jag tror att A8 oundvikligen kommer sjunka i pris när AMD inser att det behövs men lågwatts-modellerna kommer alltid vara för högt prissatta, yields är för dåliga hos AMD och GF.

Nej men dessa har väl inte fått någon E beteckning eller liknande? De kanske bara är bra prisade 65W modeller? Om inte håller jag fullständigt med dig på den punkten om det visar sig att de blir för dyra.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

hej

i en gammal dator sitter
intel e6600
geforce 7600 256 mb
6 gb ram
och det märkas att delarna blivit till åren.

frågan om skillnaden vid en bytet till llano och amd blir märkbar
ställer jag mig själv och er bättre vetande.
hoppas slippa undan externt grafikkort pga utrymmesskäl och
det faktum att spelar? ja det gör jag ibland men bara unreal tournamet, första upplagan, samt
diablo 2.
ur diagrammen framgår det ej för mig hurvida den integrerade
grafikkretsen presterar gentemot kortet som sitter i maskinen idag.
bättre eller sämre?

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Som amd själv visar duger llano bra till spel i lägre upplösningar. Skulle säga att den är trevlig i en htpc med lite klös också. Men min egen uppfattning är att grafikkort i den här klassen inte har något användningsområde. Som gamer vill man upp i full hd med lite ögongodis igång och för office + htpc-bruk är det onödigt mycket grafik.

Som jag själv sagt om denna plattform passar den utmärkt till mej som gillar att kolla nätet/media samt spelar World of Warcraft och om man sedan även lägger till flera äldre spel så kan man säkert få ut extremt mycket.

Sen om man kan smälla in det hela i ett litet mini itx system så blir det perfekt åtminstonde för mina behov.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

GPGPU kommer inte vara vanligt förens många år och då är processorerna ändå värdelösa. Dessutom tar företag ännu längre tid på sig innan de köper en sådan produkt då det gamla fungerar tillräckligt bra. Räkna med 5-10 år.

Ja i enkeltrådade och fåtrådade applikationer som beräkningar och databashantering som står högre upp som önskemål än 3D prestanda. Entusiaster kommer ändå köpa ett bättre grafikkort och hela A8 konceptet blir överflödigt. Ska man slå i3 så måste man satsa på områden där i3 är bäst och behövs.

Strömförbrukningen som var ett av de slagord som användes är en besvikelse, lyckas de bättre med GPU delen framöver så kan processorn bli ett alternativ men idag är den bara onödig. Inte ens jag som vill ha en processor med inbyggd grafik kommer överväga den, för gamers är den för dålig ändå så vem ska köpa APUn?

Oj missade detta inlägget helt!

Ja vi får se när GPGPU blir riktigt utspritt. Men Microsoft kanske kommer med ordentligt stöd i Windows 8 vem vet? Och det är planerat att släppas nästa år. Jo i enkeltrådig prestanda är i3 vassare men när du slänger på tyngre uppgifter är det fördel A8. Sen förstår jag inte varför man inte kan köpa en A8 till spel? Om man ska strunta i allt vad integrerad GPU heter när man bygger en speldator faller många alternativ från Intel också bort eller hur? Varför skulle man inte kunna bygga en speldator kring A8?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

detta känns som en apu som skulle passa utmärkt i bärbara datorer. men i vanliga hemdatorer ser jag ingen riktig poäng med den. kanske möjligen till farfar, morfar eller liknande.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Oj missade detta inlägget helt!

Ja vi får se när GPGPU blir riktigt utspritt. Men Microsoft kanske kommer med ordentligt stöd i Windows 8 vem vet? Och det är planerat att släppas nästa år. Jo i enkeltrådig prestanda är i3 vassare men när du slänger på tyngre uppgifter är det fördel A8. Sen förstår jag inte varför man inte kan köpa en A8 till spel? Om man ska strunta i allt vad integrerad GPU heter när man bygger en speldator faller många alternativ från Intel också bort eller hur? Varför skulle man inte kunna bygga en speldator kring A8?

Windows 8 kommer nog dröja innan det är accepterat och än så länge vill få arbetsplatser byta från XP, det kommer hänga med ett bra tag till.

För att Athlon II + GPU är mer prisvärt och en Athlon II är i princip lika snabb. A8 blir en dålig deal om man inte ser till strömförbrukning men där är Core i3 bättre. Därför hamnar A8 i ett dåligt läge med för högt pris.

Visst kan man bygga en spelrig med A8 men det kan man med Core i7 hexacore också. Båda är dålig alternativ för de ger mindre prestanda för pengarna. Vem kommer köpa A8? Inte snabbast, inte strömsnålast, inte billigast, inte prisvärdast.....

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

International release 30/6 men butikerna här visar 13/7... Och när kommer mobos finnas på hyllan?

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Windows 8 kommer nog dröja innan det är accepterat och än så länge vill få arbetsplatser byta från XP, det kommer hänga med ett bra tag till.

För att Athlon II + GPU är mer prisvärt och en Athlon II är i princip lika snabb. A8 blir en dålig deal om man inte ser till strömförbrukning men där är Core i3 bättre. Därför hamnar A8 i ett dåligt läge med för högt pris.

Visst kan man bygga en spelrig med A8 men det kan man med Core i7 hexacore också. Båda är dålig alternativ för de ger mindre prestanda för pengarna. Vem kommer köpa A8? Inte snabbast, inte strömsnålast, inte billigast, inte prisvärdast.....

Kommer nog finnas en hel del som kommer köra Windows 8 precis som Windows 7 både på konsument och företagsmarknaden.

Vi vet att A8 är riktigt nära i3 i idle trots fyra fysiska kärnor jämfört med i3 som endast har två kärnor + HT. Och i3 är strömsnålare under load.

Tomshardware har ett intressant strömförnrukningstest där dom testar en mer balanserad last. Och hur går det? Jo A8 klarar testet snabbare än i3 ( trots att i3 får högre poäng i Furmark testet ) och förbrukar endast 4.2W mer.

Och hur många sitter med OCCT och 3DMark Vantage när de använder sin dator? Det är mer i värsta fall scenario som den strömförbrukningen gäller.

Om man nu inte kan köpa en A8 varför kan man då köpa en i3 till en speldator? Den har också integrerad grafik som inte är kapabel till GPGPU beräkningar tex vad jag vet. Och Intel HD Graphics 2000 är inte direkt kraftfull. Den ligger väl under HD5450 i prestanda? Är inte det också "onödigt" att lägga pengar på när den har integrerad grafik som är en bra bit under A8 motsvarighet i prestanda samt saknar GPGPU stöd?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förstår inte en del negativa kommentarer... tycker Llano verkar sjukt prisvärd och den kommer funka perfa för de som lirar lite cs, wow och lite andra äldre spel på skojj. Llano kommer garanterat hamna i tantens dator:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipstah:

Förstår inte en del negativa kommentarer... tycker Llano verkar sjukt prisvärd och den kommer funka perfa för de som lirar lite cs, wow och lite andra äldre spel på skojj. Llano kommer garanterat hamna i tantens dator:)

Håller med dej till 100% men tycker det bara är trist att sweclockers inte förstod det och kunde testa den här platformen med dom spelen.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Llano verkar lite mjea (till stationära), visst överlägsen integrerad grafik men inte tillräckligt kraftfull för att lira i högre upplösningar, överdöda spec för HTPC-bruk och i dagsläget finns inte många applikationer som kan utnyttja GPGPU-prestandan på ett effektivt sätt. Vi får hoppas det kommer fler program som drar nytta av GPGPU. Och dyr, jo det tycker jag nog men lär gå ner i pris framåt hösten.

Till laptops kan det nog bli riktigt mumma

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kommer nog finnas en hel del som kommer köra Windows 8 precis som Windows 7 både på konsument och företagsmarknaden.

Väl skeptisk till det då de inte slänger iväg licenser för 100000 kronor om året i service för saker som inte är kompatibelt med windows 7 och 8.

Citat:

Vi vet att A8 är riktigt nära i3 i idle trots fyra fysiska kärnor jämfört med i3 som endast har två kärnor + HT. Och i3 är strömsnålare under load.

Tomshardware har ett intressant strömförnrukningstest där dom testar en mer balanserad last. Och hur går det? Jo A8 klarar testet snabbare än i3 och förbrukar endast 4.2W mer.

Vad roligt det hade varit om du bytt plats på k och n i strömförbrukningsordet ;).

Citat:

Och hur många sitter med OCCT och 3DMark Vantage när de använder sin dator? Det är mer i värsta fall scenario som den strömförbrukningen gäller.

Det är sant att det inte är så relevant men strömförbrukningen under belastning i fåtrådiga program är det och där är i3 mer effektiv. Jag tycker som sagt att grafikkdelen är för kraftfull och skulle man skära ned på den hade man antagligen varit väldigt nära i3 i både idle och load.

Citat:

Om man nu inte kan köpa en A8 varför kan man då köpa en i3 till en speldator? Den har också integrerad grafik som inte är kapabel till GPGPU beräkningar tex vad jag vet. Och Intel HD Graphics 2000 är inte direkt kraftfull. Den ligger väl under HD5450 i prestanda? Är inte det också "onödigt" att lägga pengar på när den har integrerad grafik som är en bra bit under A8 motsvarighet i prestanda samt saknar GPGPU stöd?

Tror du någon kommer spela med inbyggd grafik? Ger i3 mer prestanda tillsammans med ett grafikkort jämfört med A8 plus grafikkort (för så bra är grafikdelen inte) så är det inte ett sämre val. Den inbyggda GPUn är för långsam ändå i båda så jämförelsen blir inte relevant. Däremot är A8 ett dåligt köp jämfört med Athlon II då båda behöver ett dedikerat grafikkort.

Återigen tror jag inte att GPGPU kommer ha sådan massiv inverkan på marknaden som du tror det absolut kommer få, de flesta utvecklare är fientligt inställda till nya tekniker som gör gamla produkter inkompatibla och framstår som värdelösa om helt ny teknik kommer. Jämför man processorerna för vad de är idag och inte för vad de kan tänkas bli med största möjliga önsketänkande så förefaller inte A8 som något självklart val.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Håller med dej till 100% men tycker det bara är trist att sweclockers inte förstod det och kunde testa den här platformen med dom spelen.

Behövs det? Du har nog några 100fps i CS...
Eller menade du att du var intresserad av strömförbrukningen så du spar några kronor om året i elkostnader (för att lägga några 1000-tals kronor på ny hårdvara)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Som jag själv sagt om denna plattform passar den utmärkt till mej som gillar att kolla nätet/media samt spelar World of Warcraft och om man sedan även lägger till flera äldre spel så kan man säkert få ut extremt mycket.

Sen om man kan smälla in det hela i ett litet mini itx system så blir det perfekt åtminstonde för mina behov.

Jo även äldre spel passar den ju bra till. Om applikationerna sedan blir mer gpu-accelererade får man också ut mer av att ha grafikdelen med. Men som sagt är marknaden troligen för liten.

Permalänk
Medlem

Ni måste tänka på vilka processorerna vänder sig till, vi pratar budget segment för användare utan större krav på kraftfull cpu men som ändå behöver en hyffsad grafikdel och på bägge punkterna levererar LLano.
Dvs en stor andel av de datorer vi ser på de olika elektronik stormarknaderna,

Man har också DX11 stöd vilket inte ens Intel har på sina I7'or och man slipper också den undermåliga textur filtreringen som Intel fortfarande har i tom HD3000. http://techreport.com/articles.x/21099/11

Jag kommer "hänga på låset" och köpa A8-3850 så fort dom landar i Sverige iom att jag nu i samma prisklass inte ser någon direkt konkurrent för htpc-lösningar.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Folk gnäller över att det intregerade är för kraftful för surfande, surfande är inte längre bara spray och playahead längre. Facebookspel och youtube slukar upp många människors tid. Spela flashspel och filmer laggfritt utan att belasta cpun är en riktigt vinnare.

Permalänk
Medlem

Single thread

Saknar ett test som testar prestandan på single thread apps.
tyvärr så är det så att majoriteten av de program man kör endast utnyttjar en kärna. Att ha med ett test som testar hur ett sådant program presterar känns väldigt relevant.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Väl skeptisk till det då de inte slänger iväg licenser för 100000 kronor om året i service för saker som inte är kompatibelt med windows 7 och 8.

Jo det kan mycket väl vara så.

Skrivet av Typhonos:

Vad roligt det hade varit om du bytt plats på k och n i strömförbrukningsordet ;).

Haha såg det nu!

Skrivet av Typhonos:

Det är sant att det inte är så relevant men strömförbrukningen under belastning i fåtrådiga program är det och där är i3 mer effektiv. Jag tycker som sagt att grafikkdelen är för kraftfull och skulle man skära ned på den hade man antagligen varit väldigt nära i3 i både idle och load.

Jo visst är det så. Jo det är klart dom kunde gjort det men AMD vill antagligen visa sin överlägsenget gentemot Intel när det kommer till GPU kraft. Precis som Intel vill visa sin överlägsenhet när man kollar in X86 prestandan i i3 mot A8.

Skrivet av Typhonos:

Tror du någon kommer spela med inbyggd grafik? Ger i3 mer prestanda tillsammans med ett grafikkort jämfört med A8 plus grafikkort (för så bra är grafikdelen inte) så är det inte ett sämre val. Den inbyggda GPUn är för långsam ändå i båda så jämförelsen blir inte relevant. Däremot är A8 ett dåligt köp jämfört med Athlon II då båda behöver ett dedikerat grafikkort.

Det tror jag mycket väl kan inrtäffa. Får AMD ordning på Dual Graphics så kan man bygga ihop ett A8 system för en rimlig peng tex. Jo det är klart man kan tänka så men samtidigt är A8 snabbare klock för klock än Athlon II och ska du överklocka kan man nog få ut mer X86 prestanda ur A8 jämfört med Athlon II. Sen är i3 en ganska låst processor finns väl inga K modeller bland dom? Och de har ingen Turbo Boost? Rätta mig om jag har fel där.

Skrivet av Typhonos:

Återigen tror jag inte att GPGPU kommer ha sådan massiv inverkan på marknaden som du tror det absolut kommer få, de flesta utvecklare är fientligt inställda till nya tekniker som gör gamla produkter inkompatibla och framstår som värdelösa om helt ny teknik kommer. Jämför man processorerna för vad de är idag och inte för vad de kan tänkas bli med största möjliga önsketänkande så förefaller inte A8 som något självklart val.

Okej det kan mycket väl vara så.

Sen blir jag inte förvånad över A8 strömförbrukning. Den ska mata fyra fysiska kärnor + världens snabbaste integrerade grafik med ström jämfört med i3 som har två fysiska kärnor + en ganska lagom presterande integrerad grafik.

Så A8 har en ganska tuff uppgift där sett till strömförbrukning om vi säger så.

Det var trevligt att diskutera med dig!

Visa signatur

Permalänk

Hur ser den här ut för att köra i en HTPC, jag var på väg att beställa en HTPC med en Sandy Bridge processor och köra på den integrerade grafiken när jag såg på fredagspanelen där de totallt sågade den planen. Skulle en Llano processor lämpa sig bättre i en HTPC utan grafikkort?

Permalänk
Medlem

Ja som jag ser det är Llano ett bättre val för en htpc än någon av Intels nuvarande processorer förutsagt att man har tänkt att använda den interna grafiken. Den enda nackdelen är den något högre ström förbrukningen.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Datavetare
Skrivet av havoc:

Ni måste tänka på vilka processorerna vänder sig till, vi pratar budget segment för användare utan större krav på kraftfull cpu men som ändå behöver en hyffsad grafikdel och på bägge punkterna levererar LLano.
Dvs en stor andel av de datorer vi ser på de olika elektronik stormarknaderna,

Problemet för AMD är nog att de kundgrupp som köper en billig dator på stormarknaderna tittar nog ENDAST på pris och Llano är inte billigare än Core i3.

För någon som ens funderar på att spela så undrar jag hur dennes ekonomi ser ut om man inte kan avvara en 1000-lapp (ungefär priset av två spel) för att gå från Core i3 2120/A8-3850 -> Core i5 2310/2400 + Radeon HD6570 1GB. Man har då både en CPU och GPU del som är klart snabbare än den snabbaste Llano APUn.

Läser man TomsHardware testet så rekommenderas stark "Aggressively-tuned DDR3-1600" vilket definitivt kommer öka priset ett par hundra, så skillnaden i pris mot Core i5 + externt gfx blir då ännu mindre, är inte alls lika viktigt med snabbt RAM i denna konfig då man har 3-4MB L3 cache på CPUn och gfx delen har eget minne.

En annan grupp man missar, som också är betydligt mycket större, är de som använder datorn som ett arbetsredskap. I dessa fall är CPU prestanda och framförallt prestanda i enkeltrådade program det som är absolut viktigast, GPU prestanda är helt irrelevant så fort den är tillräckligt snabb för att driva Windows Aero. Intels Core i serie är betydligt mycket bättre val för denna grupp. GPGPU kanske kommer förbättra utsikten för AMD i framtiden på denna marknad, men idag är antalet GPGPU optimerade program väldigt lätträknade.

Tycker därför Llano känns rätt meningslös på desktop, undantaget HTCP. Hoppas även att AMD inser detta och satsar sina numera ganska begränsade resurser på att få Llano att lyckas på laptops där det har en betydligt mycket större chans att lyckas. På en laptop är man fast med den grafikdel som kommer med från start och laptops med separata grafikkort ligger oftast i prisklassen >=8000-10000 SEK. Men de flesta laptops som säljs ligger runt 5000-6000 SEK, så här finns helt klart en marknad för Llano. Att desktop minskar och laptop ökar gör det bara ännu mer logiskt för AMD att bara fokusera på laptops med Llano.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En annan grupp man missar, som också är betydligt mycket större, är de som använder datorn som ett arbetsredskap.

De allra flesta företag flyttar ut sin verksamhet på internet (jobbar i browsern). Alla nya varianter av browsrarna använder grafikdelen för att rendera html sidorna. Jag tror snarare att Llano passar denna STORA kundgrupp helt perfekt. Speciellt med när den har låg "idle" förbrukning vilket är viktigt för företag.

Permalänk
Medlem

Mest intressant lär väl Llano vara för laptops, där energiförbrukning är mycket viktigare och där man inte kan byta ut/lägga till gfx med samma lätthet som i en stationär.

Sweclockers: När kan man vänta sig ett mer omfattande test av Llanos high-end A8or för laptops? Tror att ni släppt en recension redan, men det var nog en mid-end modell då?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men är denna processor den enda som kommer kunna konkurrera med Sandy Bridge i5 2500K?

Jag har gått och väntat på Bulldozer innan jag uppgraderar min dator och eftersom jag inte har användning av integrerad grafik så verkar det ju vara i5 som gäller till en gaming dator.

Permalänk
Medlem

Llano är inte direkt lämplig till en ren speldator, så har du inte lust att vänta på bulldozer så är i5'an är helt klart det bästa valet just nu om du inte rent av skall gå upp på en i7'a.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av havoc:

Ja som jag ser det är Llano ett bättre val för en htpc än någon av Intels nuvarande processorer förutsagt att man har tänkt att använda den interna grafiken. Den enda nackdelen är den något högre ström förbrukningen.

Och den borde klara frame raten som jag förstod det som att sandy bridge processorer fuckade upp på vid filmuppspelning?

Permalänk
Medlem

Känns inte som det är dags att byta ut mediedatorn än, bara för marginell energibesparing (om det nu blir någon alls), snålare prestanda än 910e med 780G är fortfarande svårt att finna.

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk
Medlem

Som många andra skulle jag vilja se test på äldre spel typ:
Counter-strike 1.6 & Source, WoW etc.

Detta är spel som många spelar som det finns en bra mäjlighet att denna klarar av utan något externt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Har sökt lite - hittar ingen review på A6-3650?

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.