Permalänk

statisk ip adress

Någon där ute som kan ge mig bra länkar på hur man konfigruerar en statisk ip adress internt nätet samt att vännerna på utsidan kan loga in via en fast ip nummer. Man kan skapa det själv i ställer för att beställa från bredbandsleverantören.

Sedan förklar eller länka mif vidare till sidorn som förklar för mig var port innebär, och hur man utför en port forward funktion på sitt hemmanätverk.

Permalänk
Medlem

Det kanske blir lite svårt att få en statisk IP-adress på annat sätt än från din ISP.
Det du kan göra är att skaffa en no-ip adress. (www.no-ip.com) eller dyndns.

När det kommer till port forwarding är det inte värre än vad det låter.
Läs bara manualen till din router.

Permalänk
Medlem

Punkt 1 går inte, ni får använda tex http://www.no-ip.com/

För punkt 2, se http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/router...

Visa signatur

CPU: Intel Xeon E5-2620v3 (6x2.4 GHz) RAM: 16GB (4x4GB) 2133 MHz DDR4 ECC
GPU: EVGA GeForce GTX 970 4GB Chassi: Dell Precision Tower 7910, 1300W (v2)

Permalänk
Rekordmedlem

Klart det går att köpa en statisk ip, ( om du vill betala för det ) kontakta din isp och kolla, det kan behövas ett företagsabonnemang, men visst går det om man betalar för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

För att sätta en fast adress internt: http://www.sweclockers.com/forum/110-jultavling-2009/889718-h...

Och som de andra sa, vill du ha fast externt får du köpa det, eller köra någon form av dyndns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Klart det går att köpa en statisk ip, ( om du vill betala för det ) kontakta din isp och kolla, det kan behövas ett företagsabonnemang, men visst går det om man betalar för det.

Klart det går. Men det var inte det trådskaparen fråga efter. Han ville ha en statisk utan att kontakta ISPn.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Ok, jo det går ju det med, men inte lika bra om man vill ansluta mot ispn

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus1980:

Någon där ute som kan ge mig bra länkar på hur man konfigruerar en statisk ip adress internt nätet samt att vännerna på utsidan kan loga in via en fast ip nummer. Man kan skapa det själv i ställer för att beställa från bredbandsleverantören.

Sedan förklar eller länka mif vidare till sidorn som förklar för mig var port innebär, och hur man utför en port forward funktion på sitt hemmanätverk.

Är det windows eller linux?
I windows kan du gå in i nätverksinställningar i kontrollpanelen och ställa in statisk IP. Se till att din routers IP står som gateway och namnserver.

I linux beror det lite på dist. I Ubuntu är det en textfil som ska ändras. I till exempel CentOS finns det ett verktyg för att konfigurera nätverksinterface.

Se till att du väljer IP som ligger inom samma nät. Om till exempel routerns (interna) IP är 192.168.0.1 så måste du välja 192.168.0.X där X är 2-254. Bra idé kan vara att lägga sig på en IP utanför routerns DHCP server IP range. Logga in på routern och kolla vad den har för inställningar.

Vad gäller statisk IP externt är det som flera redan påpekat tveksamt om du kan skaffa enkelt. En del leverantörer har den tjänsten men det kostar lite extra. Andra kräver att man har företagskontrakt.

Skaffa no-ip eller DynDNS och ställ in din router. De flestat hemmroutrar stöder någon av dessa och uppdaterar automatiskt när extern IP ändras.

För mer detaljerad hjälp måste vi veta vad för router du har. Modell och märke tack.

Permalänk

en dum följdfråga, vad använder man port forward till,vad är syftet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av markus1980:

en dum följdfråga, vad använder man port forward till,vad är syftet

Du vidarebefordrar trafiken till en viss port till en dator. Gör du inte detta kommer routern inte veta vart den ska skicka inkommande trafik på den porten och ignorera trafiken.

Permalänk

kan någon förklara för mig i detalj hur no-ip fungerar, och hur man knyter den till min fasta ip adress på interna nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus1980:

kan någon förklara för mig i detalj hur no-ip fungerar, och hur man knyter den till min fasta ip adress på interna nätet.

Du knyter den inte till en fast ip på ditt interna nät. Du knyter den till ditt dynamiska IP. Du måste alltså ha ett program igång som uppdaterar var din no-ip domän pekar varje gång din router byter IP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus1980:

Du behöver göra följande saker för att det ska fungera:

1. Dynamisk host
Gå till no-ip.com eller DynDNS.org beroende på vilket som passar dig bäst (personlig smak och och routerns inställningmöjligheter avgör här) och registera dig. Lägg till en host (följ instruktionerna för den tjänst du valt) och lägg in ditt externa IP. Detta brukar gå med en knapptryckningar.
2. Koppla router till dynamisk host
Koppla din router till no-ip eller DynDNS (beroende på smak och routerns inställningmöjligheter).
Hur exakt man gör detta beror på routerns märke och modell. Läs manualen. Du behöver fylla i ditt inloggningsnamn och lösenord för den tjänst du valt och registrerat i steg 1 samt den host du har lagt upp.
3. Statisk intern IP
Ställ in statiskt IP på din server/dator som ska gå att nå utifrån. Denna IP är endast synlig på ditt lokala nät. Anledningen till att du vill ha en statisk lokal IP är nästa steg.
4. Portöppning
Lägg upp port forwarding i routern. Återigen måste du konsultera manualen för routern då det varierar mellan olika modeller och märken. Du skriver in den eller de portar* du vill ska vara öppna utåt och skriver in det statiska interna IP som du satt på din dator/server. Anledningen till att du vill ha statiskt internt IP är så att du slipper ändra här varje gång servern/datorn får nytt IP.

*En port är en specifik anslutningskpunkt till din dator. En dator kan köra flera olika tjänster, till exempel webserver, FTP, olika spelservrar etc. Eftersom de ligger på samma maskin och därmed samma IP så måste man skilja på dem. Detta görs med portar. Varje tjänst har sin egen port. Web har port 80. FTP har port 21. Vilken port du använder beror på vilken tjänst du tillhandahåller.

Permalänk

ok,tack för bra svar, men tyvärr 3 följdfrågor

Dns adressen jag får från fyller jag i i dns config i routern och samtidigt koplar den mot den interna statiska ip adressen,eller?
Sedan underar jag vilken ip adress som mina använder sig av för att anslut till min dator? mnserver.no-ip.xxx, den jag får efter att registerat mig på servern,eller? Men man måste väll konvertera den till en ip adress,hur gör man det.

Permalänk
Medlem

Du kopplar aldrig dns adressen till ett internt IP, du kopplar den till din routers dynamiska IP och sen skickar du vidare trafik på vissa portar till ditt interna (statiska) IP.

Och nej, det är ju mnserver.no-ip.xxx du använder för att få fram din IP. Hela poängen med det här är att du ska komma ifrån din IP, eftersom den är dynamisk och kan ändras lite då och då.

Visa signatur

Permalänk

ok. om jag vill logga in på servernm men vill använda ip nummret i stället för dns adressen. hur översätter jag minserver.ni-ip.xxx till en ip-adress. är i behov av detta pg cs-server

Permalänk
Skrivet av markus1980:

ok. om jag vill logga in på servernm men vill använda ip nummret i stället för dns adressen. hur översätter jag minserver.ni-ip.xxx till en ip-adress. är i behov av detta pg cs-server

I cmd så skriver du: nslookup minserver.ni-ip.xxx

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus1980:

Varför skulle du då använda ett dynamiskt dns-namn från början?
http://www.whatsmyip.org/ där har du din externa adress och du är tillbaka på ruta 1, den adressen kommer kanske att ändras framöver...

minserver.ni-ip.xxx är bara en översättning av XX.XXX.XXX.XXX!

Permalänk

Det är så att jag går i tanken att skapa upp en card server, för att mina kompisar skall kunna ansluta till. men när jag skall konfiguera dreamboxarna klienterna måste jag ange den ip adress som klient boxarna ska ansluta till. Det är denna statiska ip adress jag försöker att skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus1980:

Det är så att jag går i tanken att skapa upp en card server, för att mina kompisar skall kunna ansluta till. men när jag skall konfiguera dreamboxarna klienterna måste jag ange den ip adress som klient boxarna ska ansluta till. Det är denna statiska ip adress jag försöker att skapa.

Jag vet inte riktigt vad en card server är eller dreambox heller. Men det låter konstigt att man inte kan fylla i en host istället för en IP-adress. Går det verklgen inte att skriva in XXX.dyndns.org?

Hur som helst så är enda sättet att få en statisk extern IP-adress att köpa den tjänsten från din internetleverantör. Det är dock inte alla internetleverantörer som tillhandahåller den tjänsten till privatpersoner.

Om det inte går, och om nu denna dreambox inte klarar av host-namn, så får dina polare helt enkelt be dig kolla din IP varje gång så de får den senaste. Det innebär förmodligen att de måste skriva in en ny IP en till ett par gånger i veckan (och att du måste vara tillgänglig och ha tillgång till servern varje gång de behöver det).

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd låst*

Skrivet av markus1980:

TS, detta låter som om du tänker dela ut tillgång till digital tv till icke avtalsinkluderade parter. Skicka ett PM till mig där du övertygar mig om att så inte är fallet så låser jag upp tråden. Annars gäller nedan regler i högsta grad.

Citat:

§ 7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

§ 8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers