Onoff begärs i konkurs

Permalänk
Skrivet av Aloysius:

1. Elgiganten 4 992 632 2. Media Markt 4 159 189 3. Siba 3 286 963 4. Onoff 3 086 429 5. Netonnet 2 195 846 6. Expert 2 075 868 7. The Phone House 1 329 580 8. Euronics 1 204 859 9. Audio Video 1 158 123 10. Webhallen 612 719

Det är ju verkligen goda nyheter för konkurrenterna. Det är över 3 miljarder i omsättning som kommer att fördelas över de andra jättarna nu. Det kommer att minska förlusterna rejält för dem.

Frågan är bara vilka som har bäst chanser att norpa OnOff-kunder? Hur ser en OnOffkund ut? De måste gilla höga priser, bråk om reklamationer, okunnig personal och dåligt utbud. Vilken konkurrent ligger närmast det?

Förstår inte er som klagar på höga priser, starta en egen kedja då å ta ut 15% lägre pris för samma produkt då om ni tror att det är så lätt.

Jag köpte en mus på Onoff för 1600kr men gick tillbaka med den några månader senare då den tappade kontakten med datorn lite då och då. Hade inget kvitto men det gjorde inget dom skrev ut ett nytt åt mig, fick ta en ny mus från hyllan och den har fungerat bra.

Krångel med reklamationer? Det beror kanske på om man inger förtroende som person eller inte, personalen gör väl en egen bedömning dels hur trovärdig kunden är men även om det är en kund som man vill va rädd om. Samtidigt som man måste va flexibel vid reklamationer så måste man dra gränsen någonstans. Jag upplever det som att butiker ofta ger kunden mer rätt i reklamationsärenden än vad dom måste enligt lag.

Finns det någon butiksägare här som kan bekräfta detta? = )

Hade jag dessutom köpt musen på internet hade den varit 100-150kr billigare men då hade man fått betala frakt och krångla vid reklamationen, 100 kr för att slippa krångel det är de värt.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

Nä jag hoppas Media Markt kommer till stan istället. Onoff's lokal blir ju ledig nu så xD. Men det för vitvaror då. Handlar ju all min elektronik av inet, komplett, alina etc.
Men man får hoppas på att det komemr en fin fin utförsäljning helt enkelt.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Som gammal Onoff-säljare kan jag bara känna medlidande med mina gamla kollegor och vänner. Ungefär 1300 jobb som försvinner nu.. Fy fan.

Vissa gnäller på att de var så dyra. Tänk då vilka som handlar där mest - gamla och barnfamiljer. Dessa typer av kunder orkar inte hänga på Sweclockers för att hitta den bästa uppsättningen av delar för att handla på ett billigt ställe som Inet.se (som jag förövrigt älskar). Istället går de till Onoff, snackar med en säljare för att få rekommendation på produkt och kan dessutom boka hemkörning och installation. Tänk er för innan ni skriver massa skit.

Det är väl om något ännu sämre att de skor sig på gamla och barnfamiljer som kanske har det sämst ekonomiskt. När dessutom, vad det verkar, en majoritet av säljarna knappt kan något och ofta försöker sälja det som ger mest bonus så känns elektronikkedjorna något som hör till det förflutna.

Tycker oavsett var och vad man ska köpa, ska man alltid läsa på själv innan.

Samtidigt är det väldigt tråkigt att fysiska butiker läggs ned då jag fortfarande tycker att de har en plats i samhället. Men är på tok för många elektronikbutiker och de flesta av dem har väldigt höga priser och ändå är marginalerna låga så något stämmer ju inte.

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett att SIBA eller Elgiganten hade gått i konkurs.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Entusiast

Good riddance. Hoppas bara expert som är ännu sämre kan gå samma öde till mötes.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Skummt egentligen, körde inte OnOff med försäkringar som alla de andra stormarknaderna? Sibas affärer går ju inte heller alls bra men deras försäkringsbolag går plus. Tänkte OnOff satt i samma sits.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Vore ju trevligt om Siba eller elgiganten hade gått i konkurs istället, av alla tre elektronikjättar är onoff den jag avskyr minst :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag håller med dig till 100%. Och de "unga" som blir äldre är av den generationen som har mer kunskap om internet och "kan" installera saker de köper. Vilket leder till att Onoff med åren tappar mer och mer kunder, kan det stämma?

Absolut, du har en bra poäng! Eftersom vi börjar komma en bit in i 2000-talet så lär sig vanligt folk mer och mer om hur tekniken fungerar. Däremot har vi fortfarande extremt många pensionärer och barnfamiljer med medelålders föräldrar så det skulle nog dröja länge innan den fysiska försäljningen försvann helt och hållet.

Någonting som jag märkte under mina år på Onoff var hur extremt fullbokad installationskillen alltid var - medelstor stad på ca 98.000 invånare.

Skrivet av altair4:

Det är väl om något ännu sämre att de skor sig på gamla och barnfamiljer som kanske har det sämst ekonomiskt. När dessutom, vad det verkar, en majoritet av säljarna knappt kan något och ofta försöker sälja det som ger mest bonus så känns elektronikkedjorna något som hör till det förflutna.

Tycker oavsett var och vad man ska köpa, ska man alltid läsa på själv innan.

Samtidigt är det väldigt tråkigt att fysiska butiker läggs ned då jag fortfarande tycker att de har en plats i samhället. Men är på tok för många elektronikbutiker och de flesta av dem har väldigt höga priser och ändå är marginalerna låga så något stämmer ju inte.

Visst är det så, men som vuxen person har man ett eget ansvar över att köpa det man har råd med.

Eftersom jag har väldigt bra insyn i Onoffs verksamhet måste jag få försvara det där med bonus. På Onoff har de anställda ingen ren bonus. Det spelar alltså ingen roll ifall X-säljare säljer en dyrare TV och försäkring medan Y-försäljare säljer en brödrost, dessa två får exakt samma lön. Punkt.

Självklart tjänar affärerna mer eller mindre på olika typer av produkter och märken, inget konstigt med det. Kan dock hålla med om att vissa säljare ibland tenderar att rekommendera en sämre produkt bara för att det är bättre marginal, men så gör alla säljare. Det är snarare det stora hela det är fel på, sätten som företagens säljare säljer på. Det var en av anledningarna varför jag slutade.

Marginalerna var oftast extremt små på nästan alla produkter - jag har dock ingen aning om varför.

Permalänk
Medlem

Jävla skit-butiks-kedja... Bara bra att de försvinner.

Permalänk
Medlem

Jag som undrade varför OnOff rea:de ut allt i Malmöbutiken vid Svågetorp förra veckan.
Köpte ett Sidewinder X4... behöver inte undra längre.

Permalänk
Medlem

Komplett krossar butikerna, like a boss!

Permalänk

Inte en dag försent

Permalänk
Inaktiv

Gött! Nu är det bara dags att Siba och Expert konkar så blir jag galet nöjd! Värre skitbutiker får man leta efter...

Permalänk
Medlem

Inte för att jag kommer att sakna dom direkt, men det är synd om deras anställda.

Dock vore det trevligt om vi istället kunde få lite fler butiker där personalen verkligen är kunnig om sina varor och inte bara försöker sälja bäst det går.
Här tycker jag att Inet och också ofta Kjell & Company är bra exempel.
Det finns fortfarande för många elektronikkedjor som säljer mediokra produkter och har oinsatta säljare.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog egentligen inte att det blir så mycket till slututförsäljning, den har ju i praktiken redan varit, nu i helgen. De som beslutade om den rean kan ju inte ha varit oinsatta i att det skulle ansökas om konkurs dagen efter rean. Ett försök att ta igen lite satsat ägarkapital, kanske?

Skrivet av anemic:

Skummt egentligen, körde inte OnOff med försäkringar som alla de andra stormarknaderna? Sibas affärer går ju inte heller alls bra men deras försäkringsbolag går plus. Tänkte OnOff satt i samma sits.

Om du tänker på Solid Försäkringar (Resursgruppen) så är det ett gemensamt ägande mellan Siba (eller tja, Waldir) och Onoff. Och ja, det är väl den sidan av verksamheten som varit lönsam för både siba och onoff. Även Siba visar röda siffror, för övrigt. Jag hade nästan trott att de skulle vara först att falla, inte minst som följd av vansinnesuppköpet av netonnet. Men det hinns nog med det också.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Hoppas jag får mina saker jag beställde:
Fick ett mail morse att de skickats, men posten har ej tagit emot paketet ännu:

11 jul kl 09:01 Posten, Elektronisk förhandsinformation mottagen

Permalänk

Bryr mig inte något nämnvärt, tycker deras priser ofta varit för höga och ofta har de inte haft varor i laget som jag behövt (WoW: Gamecard)
Personalen är ofta okunnig på datorer/hårdvara, men det är inte unikt för ONOFF...

Permalänk
Inaktiv

Men var ska nu alla okunniga bli lurade nån stans?
On off, kommer sakna er.

Permalänk
Medlem

Det var riktigt synd. OnOff här i Skellefteå har varit det stället jag faktiskt handlat det mesta ifrån, tack vare studentkort och 10% rabatt på allting. T.ex. min tidigare HTC Wildfire blev ett billigare köp från OnOff än någon annan butik i hela Sveirge. Någongång har det kanske skiljt sig någon hundralapp från det billigaste.

Riktigt synd

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon51600:

Men var ska nu alla okunniga bli lurade nån stans?
On off, kommer sakna er.

http://alltheragefaces.com/img/faces/png/happy-pfftch.png

På felgiganten eller siba.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk

haha varför är jag inte förvånad , deras priser var ju orimliga ^_^

Permalänk
Medlem

Falun hade när jag var yngre en butik som hade hyfsad service, sen vet jag inte hur det varit på senare tid då det var 11 år sedan jag flyttade därifrån. Deras butik i valbo hade ruggigt dålig personal för 8 år sedan vill jag minnas. Stockholm där jag bott i flera år nu ska vi inte ens tala om, sämre personal får man leta efter.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt men tror inte jag kommer sakna dem jättemycket. Har dock alltid trott att SIBA eller Elgiganten legat mest pyrt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Hörde faktiskt ett rykte häromåret att OnOff bara gick runt på sina försäkringar, och gick +/- 0 tack vare dem.

Skrivet av Mor5ives:

Lite tråkigt men tror inte jag kommer sakna dem jättemycket. Har dock alltid trott att SIBA eller Elgiganten legat mest pyrt till.

Om vi säger så här: Förra eller förrförra året så sålde Mediamarkt en TV till ett bra pris. Elgigantens butik i närheten annonserade då ut samma TV för 1000 kr mindre. Det resulterade i att Mediamarkt köpte alla TV-apparaterna från Elgiganten innan de hade öppnat. Så Elgiganten har ganska mycket resurser.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Elgiganten ligger pyrt till dem med. Jag gissar på att de håller sig kvar i fyra år till innan de blivit helt utkonkurrerade av Media Markt.

Att Onoff nu gick i konkurs tycker jag är klockrent är konkurrenssynpunkt, då jag själv jobbar i branschen

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Inaktiv

Köpte min 1:a PC på OnOff för sisådär 17 år sen. En Olivetti med Cyrix x86-processor. När jag tänker efter så var det första och sista gången jag köpte nått där. Tråkigt att konkurensen blir lite sämre nu och all personal som får gå, men jag kommer då inte sakna OnOff.

Permalänk
Medlem

Det förklarar varför de hade 25% rea nu i några dagar, de ville väll försöka få ut så mycket pengar som möjligt själva innan förvaltarna gör sitt jobb.

Och ni som tror att det blir en ännu större REA snart igen, tro inte det. Antagligen kommer konkursförvaltaren sälja deras lager vidare till någon av de andra elektronik-kedjorna.

Permalänk
Medlem

De lurade på min brorsa en "drulleförsäkring som täcker allt" när han köpte boombox. Tre fester senare hade nån idiot hällt öl i den. Onoff vägrade fixa. Vilket jag iofs kan förstå, men då ska de fan inte sälja såna försäkringar. Har därefter faktiskt aldrig handlat nåt i en Onoffbutik annat än en film på DVD typ.

Hoppas expert och netonnet klarar sig, de är schyssta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture72:

Hoppas jag får mina saker jag beställde:
Fick ett mail morse att de skickats, men posten har ej tagit emot paketet ännu:

11 jul kl 09:01 Posten, Elektronisk förhandsinformation mottagen

Samma här! Hoppas verkligen man får paketet imorn!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Fractal Design R4 / ASRock Z77 PRO3 / I5 3570K @4.0 Ghz / Corsair Vengeance LP 8GB / Cooler Master Hyper 212 EVO / Gigabyte HD7950 Windforce @Stock / Fractal Design Integra 650W / 500GB WD Caviar Black / 1TB WD Caviar Blue

Permalänk
Medlem

Tycker alla "kedjor" har sina fel, allt hänger på vilken säljare man stöter på.
Elarroganten har några säljare jag undviker, samma sak med Media Knark.

Onoff hade en bra säljare förut i Västerås, men när han slutade så slutade jag åka till Onoff.