Ni som har Commodore 64/128 el liknande

Permalänk
Medlem

Jag har en C64 och en Amiga 500+ liggandes i förrådet. Har inte testat dom på flera år, blev lite sugen på att ta fram dom faktiskt Tog även rätt på brorsans gamla Atari när han skulle slänga den. Har ingen aning om modell, men det finns skärm till vilket är lite lattjo.

Får se vad som händer någon regnig dag under semestern

Visa signatur

How strange it is, to see a life that slips away. How strange it is, in darkness blood is black, not red - King Diamond - Emerencia
Antec P183 | Intel Core i7 4790K@4.0GHz | Asus Maximus VII Hero | 16 GB Corsair Vengeance | Gigabyte GeForce GTX470 SOC | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jaha, nu står den här, i vardagsrummet.

En C64 nya modellen, bandare, 3 joysticks och en SABA ultracolor universalmonitor

Gammal 14" men har ändå SCART med RGB och någon special videoingång förutom RF då, känns tidstypisk

Har testat lite gamla spel, minnen med Turbo 250

Men lusten att koda något kul i basic tog faktiskt nästan överhanden, koppla ihop maskinen med något från omvärlden o göra nått udda bygge !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Hittade en EPYX Fast Load Cartridge for the Commodore 64 till min C64 precis bland grejorna.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Nu är C64an även kompletterad med en C128D + 1541 drive o massa diskar o band..

Tyvärr har 128an något fel, bootade fint när jag hade hämtat den, skulle testa o köra igång disken med CP/M som jag fick med, sedan flippade det ur.

Nu boot utan bild och disklampan lyser konstant.

maskinen är ganska dammig innuti så det får väl bli o ta isär allt o rengöra o gå över lödningar osv o socklar så borde det lösa sig hoppas man.. Känns som glapp i rom eller liknande som gör att den inte vill POSTA.

EDIT: nu snurrar maskinen igen, nog bara lite trött efter lång förvaring..

Dock strul med floppys, troligen igenbeckad floppydrive o disketter som legat i årtionden.. Fungerar däremot fint med tapedriven

ytterligare info
Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har skaffat en XE1541-sladd samt gjort iordning en gammal laptop med parallell-port för att emulera en 1541-drive. Detta för att köra över spel och sedan spara dem på band eller disk. Står spaltmil om detta i diverse forum men tänkte bara tipsa! Äntligen kan jag spela Montezuma's Revenge som jag aldrig varvade som barn..

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Fungerar bra med de flesta spel eller ?

Eftersom 128an har inbyggd 1571 drive vore det trevligt att kunna emulera en drive och kopiera från disk till disk på ett bra sätt

Kan man använda samma kabel för att koppla en lös 1541 till pcn o göra diskar "separat" ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det skall nog fungera med alla spel och program, såtillvida de är korrekt avbildade disk- eller bandavspeglingar (D64, T64). Fungerar även med diverse andra format har jag märkt. Man kan koppla in sladden direkt till sin 1541 och köra över utan C64:an imellan. Skall fungera med bl a Star Commander, inte provat själv än. Bara börjat lite smått med VC1541 som emulerar aktuell katalog på pcn till 1541-driven som sagt.

XE1541 fungera bäst med DOS eller Windows 98. Planerar man att köra XP (Windows 7 är nog relativt kört) så kan man satsa på XM1541-sladden. Dessa olika har stöd för olika programvara. Inte provat denna sladd själv heller.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk

Fick för mig att damma av min gamla C128 med....tyvärr så funkar inte tangentbordet som det ska....o inget jag lyckades fixa....

Nån som har en skrotad C128 eller ett tgb kretskort liggande får gärna höra av sig , så jag kan få uppleva lite kult igen....

Permalänk
Medlem

Om man äger en XE1541-kabel, en lödkolv, lite lödtenn och är fingerfärdig är det kanske 10 minuters jobb att konvertera den till en XM1541-kabel som fungerar i moderna Windows- och Linux-miljöer. Man flyttar helt enkelt plats på några trådar och dioder. Samma komponenter, bara annan ordning på dem. Det beror på vilka pinnar i PC:s parallellport som går att styra via interrupt och vilka måste pollas, jämfört med hur operativsystemen är byggda.

Nackdelen är förstås att DOS-programmet 64HDD bara fungerar med XE1541-varianten, så beroende på vad man ska använda kabeln till kan man välja om man vill modifiera den. Om man är riktigt händig med lödkolven kan man göra en omkopplingsbar variant som fungerar både som XE och XM.

Permalänk
Medlem

Notera: Jag har en XM som jag har provat på ett par "moderna" burkar, men fungerande inta bra där, trots att jag testade alla kombos av inställningar som fanns att göra i BIOS, de verkar lite kinkiga.

Däremot kör den klockrent på min P200-MMX (som givetvis har en "lastgammal" parallellport)

Jag har sett att folk sitter och jobbar på USB-interface till 1541/1571 i stugorna men inte sett nån releasad hårdvara tyvärr när jag kolllade för ett par månader sen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Enda retromaskinen jag har kvar i dagsläget är min C-Lab Falcon Mk X - 68030 16mhz + 68882 co-processor, 14mb ST-Ram samt ett CT60 acceleratorkort med 68060 och 256Mb TT-Ram

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

USB-interface till 1541/1571

Numera finns det en universalprodukt, ZoomFloppy för $35 + frakt. Alla jag läst om har bara lovord att säga om den. Jag har dock inte testat den själv, eftersom min XM1541-kabel m.fl. fortfarande fungerar bra. Kanske det är en AMD/Intel-grej? Mina moderna PC-datorer har varit P200MMX (Soyo moderkort/??? chipset), AthlonXP (ECS moderkort/SiS chipset), Athlon64 (Asus barebone/VIA? chipset) och på alla dessa plus en handfull till har XM1541 fungerat utmärkt i Windows XP-miljö, bara jag ser till att lödningarna håller ihop...