Onoff begärs i konkurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Det intressanta är att OnOff´s nätbutik är fortfarande igång!!?? Det finnes en länk till de nya köpvillkoren!!??

Från IDG: "Enligt årsredovisningen för helåret 2009 omsatte Onoff drygt 3 miljarder kronor i Sverige, med en nettoförlust på 44 miljoner kronor."

Nyckelordet här är "nettoförlust" . Låter mer och mer som att ägarna inte fick tillräcklig hög vinst. Inte att företaget gjorde en "riktig"förlust.

Dessutom skall de (enligt media) ha försökt att sälja företaget men inte lyckas. Mediamarket borde ha varit intresserad, med tanke på att deras
förluster beror på nyetableringar. Konkurs är ett snabbt sätt att stänga en massa butiker och slippa betala löner under en uppsägningstid. Skulle inteförvåna mig om bolaget har en massa skulder till ett annat bolag som "råkar" ha samma ägare. Om det nu var mördande konkurans så varför lyckas dustin, inet mm gå med vinst ? Enligt alla så säljer de just de varor som det är minst prispåslag på. Och JME-Data går tydligen OK. Med tanke på de har butiker och skamfilet rykte sen Datorbutikens kk.

Nä det är nog ägarna som ville få ut snabba stålar och slippa en massa nerläggninskostnader.

Jag tror att konkurrensen är för tuff för de som har stora butikskedjor och stormarknader idag inom hemelektronik. Det är helt enkelt för överetablerat för att ha typ 8 stora kedjor, framförallt när e-handeln bara växer och växer.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk

Det första onoffret i priskriget. He he.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att priserna på webbutiken fortfarande är skyhöga så säljs då inget med förlust där och om de fortfarande har personal som kan jobba kvar lite så är det ju lika bra att försöka sälja mer, det ligger ju i konkursförvaltarens intresse. De har ju till och med höjt priset på vissa varor.

Sen förstår jag inte vem som skulle köpa där om det inte är ett riktigt lågt pris med tanke på möjliga problem med garantiärenden och liknande, så lika bra de stänger ned webbutiken om de inte tänkt ha priser som ens är billigast.

Permalänk
Medlem

Jag kommer sakna OnOff, de ligger ju så nära och bra där jag bor. Tycker deras utbud va mer än väl för mina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Kjedorna skadar oss nått så oerhört mycket och det gäller ju inte bara de som finns i Sverige så klart. I princip varenda dator som säljs från dessa skitbutiker är skräp och kommer förinstallerade med 900 program som körs i bakgrunden och blåskärmar var 15minut. De säljs av butiken som speldator men kommer utrustad med ett GTX420 eller liknande. Det är knappast konstigt att apple och konsoller får det utrymme de har fått med tanke på den skada onoff och andra bluffkedjor skapat genom att sälja obrukbara datorer. Om det enbart vore butiker så som inet/komplett osv som sålde datorer(i alla länder) skulle vi ha en mycket större hälsosammare datormarknad. Vem vet, den hade kanske varit stor nog att det skulle vara lönsamt att utveckla spel enbart till PC igen.

Så på svar på din fråga, jo de skadar mig och alla andra, både oss entusiaster och "svenssons".

Menar du att alla i sverige ska kunna bygga en dator själv med delar osv? För det är inte onoff som lägger i dom 900 förinstallerade programen. Det är företagen som säljer datorerna som installerar dom. Vad ska onoff göra åt det? Nu pratar du bara om datorer men det är en bråkdel av vad allt onoff säljer. Om du vill att alla fysiska butiker ska läggas ned och ersättas av webbutiker är du helt ute och cyklar. Alla vill så klart kunna känna och kolla på den vara man köper innan man köper den. Inte så många tror jag köper en tv utan att kolla hur bilden faktiskt ser ut.
Du kan gå och handla på inet och komplett det skadar fortfarande inte dig att de andra kedjorna finns kvar.
Även om du vill tro det men alla kan inte vara lika intresserade av datorer som du är. Dem märker ingen skillnad på en intel corei5 eller en amd phenom x2. De köper en dator för att kanske kolla mailen och surfa på olika tidningar. Och då skiter dom i om det ligger ett gtx 420 eller ett gtx 580.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

DN skrev precis följande:

Onoff driver även en nätbutik. Anders Dölling påpekar att det vid handel över nätet blir tidsgap som kan ställa till det för kunden; varan är beställd och betald via kontokort men har inte levererats.

– I och för sig är det ett exempel på en oprioriterad fordran. Men konsumentens intresse skyddas då av konsumentkreditlagen. Man vänder sig till kontokortsföretaget och kräver pengarna tillbaka.

http://www.dn.se/ekonomi/efter-en-konkurs-kunden-ar-fortsatt-...

Rätt eller fel? Läst flera inlägg på forumet genom året där folk sagt att denna slags garanti bara gäller kreditkort och inte vanliga kontokort?
Inte undra på att folk blir förvirrade vad det är som gäller när media skriver nåt helt annat.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Jag får sälla mig till de som är negativt ställda till OnOff efter att under dagen besökt den lokala butiken. När jag av en väloljad försäljare övertygades att skaffa OnOff-kortet i höstas fick jag veta att det skulle vara ett bonuskort där jag skulle få bonuskronor för det jag handlade för och som senare skulle kunna användas som hel- eller delbetalning vid köp av varor. Idag fick jag veta att man enbart får en viss rabatt på det man köper. Det finns inte en chans att jag missförstod vad säljaren sa eftersom han ägnade fem minuter åt att argumentera för kortet. Således ljög han mig rakt upp i ansiktet för att få mig att skaffa ytterligare ett kort som jag ärligt talat inte behövde.
Jag måste även vända mig till det finansbolag som ger ut kortet för att avsluta det, och inte bara be dem i kassan klippa det vilket säljaren hade hävdat.
Underkänt att ha så pass oärliga personer anställda, men han var väl sugen på att få en bonus.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Jag får sälla mig till de som är negativt ställda till OnOff efter att under dagen besökt den lokala butiken. När jag av en väloljad försäljare övertygades att skaffa OnOff-kortet i höstas fick jag veta att det skulle vara ett bonuskort där jag skulle få bonuskronor för det jag handlade för och som senare skulle kunna användas som hel- eller delbetalning vid köp av varor. Idag fick jag veta att man enbart får en viss rabatt på det man köper. Det finns inte en chans att jag missförstod vad säljaren sa eftersom han ägnade fem minuter åt att argumentera för kortet. Således ljög han mig rakt upp i ansiktet för att få mig att skaffa ytterligare ett kort som jag ärligt talat inte behövde.
Jag måste även vända mig till det finansbolag som ger ut kortet för att avsluta det, och inte bara be dem i kassan klippa det vilket säljaren hade hävdat.
Underkänt att ha så pass oärliga personer anställda, men han var väl sugen på att få en bonus.

Just det.. Jag har också ett sånt där kort! 10% rabatt tror jag att jag fick för mina bonuspengar.
Men vad händer nu med kortet när OnOff kursar? Vad använder man det till då? Måste man säga upp det när det inte finns någon butik att nyttja rabatten i?

Visa signatur

"Det dryga femtiotalet poliser utrustade med sablar och gevär kunde inte hindra att arbetarna efter mötet tågade vidare mot hamnen där de rev avspärrningarna runt fabriksområdet och hamnade i slagsmål med strejkbrytare och polis."

Permalänk
Medlem

att det finns sådana pungnötter som tycker det är bra att dom konkade.
Hade ni tyckt så om era päron jobbat där....jobb behövs.

Visst har dom högre priser, men dom har lokal, personal att betala med.
Antar att ni hoppas att alla fysiska butiker försvinner så ni kan sitta och odla hemorrojder när ni beställer grejer.

Nae, människan sunda förnuft har börjat försvinna.
Själv så tycker jag det är priceless att trippa omkring i butikerna och känn & klämm metoden på grejerna.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Cogo:

Just det.. Jag har också ett sånt där kort! 10% rabatt tror jag att jag fick för mina bonuspengar.
Men vad händer nu med kortet när OnOff kursar? Vad använder man det till då? Måste man säga upp det när det inte finns någon butik att nyttja rabatten i?

Ingen aning, jag frågade inte, men kommer att kontakta vilka-det-nu-är som har hand om korttjänsten för att avsluta kontot.

Garantiärenden kommer att skötas av tillverkarna var vad jag fick höra.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

resursbank har hand om det om det gäller dessa kredit kort.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cogo:

Premierabatten är borta, detta drabbar även oss anställda.

Permalänk
Medlem

Läste SvD: ”Till dess vi träffat ett avtal fortsätter rean med 25 procents rabatt på hela sortimentet i alla de svenska butikerna”
De kommer fortsätta ha öppet med 25% på allt i butikerna till de hittat ett bra avtal

Permalänk
Medlem

Bra att de konkar, större fifflare o bedragare finns det nog inte inom en kedja i Sverige

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Bra att de konkar, större fifflare o bedragare finns det nog inte inom en kedja i Sverige

Så det du påstår är att alla som jobbar inom ONOFF fifflar och bedrar, dags och mogna till lite för f*n.

Blir så eländigt trött på dessa kommentarer, här kommer förmodligen 900 personer inkluderat jag själv stå utan jobb, och så får man höra denna smörja. Och de flesta som slänger sig med "tuffa" kommentarer är med all säkerhet inte en dag över 18år, vilket innebär att ni troligtvis inte behöver försörja familj etc.

Kul att så många som spenderar tid här inne bär på en sån härlig människosyn att man önskar så många människor detta.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mac80:

Så det du påstår är att alla som jobbar inom ONOFF fifflar och bedrar, dags och mogna till lite för f*n.

Blir så eländigt trött på dessa kommentarer, här kommer förmodligen 900 personer inkluderat jag själv stå utan jobb, och så får man höra denna smörja. Och de flesta som slänger sig med "tuffa" kommentarer är med all säkerhet inte en dag över 18år, vilket innebär att ni troligtvis inte behöver försörja familj etc.

Kul att så många som spenderar tid här inne bär på en sån härlig människosyn att man önskar så många människor detta.

Tyvärr så blir det mer och mer vanlig med sådana personer.
Så länge dom har sitt på det torra så kan dom spy galla på allt och alla.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mac80:

Håller med dig helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Jobbar själv på Expert, hade varit kaos om man plötsligt blir uppsagd, vad händer med mina räkningar som jag har ?:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av edsbyn:

Menar du att alla i sverige ska kunna bygga en dator själv med delar osv?

Nej, argumentera gärna emot mig men ta och argumentera emot det jag skriver istället för att hitta på något jag aldrig skrivit. I princip alla webbutiker klarar aldeles utmärkt av att bygga enga system som både är billigare och bättre.

Skrivet av edsbyn:

För det är inte onoff som lägger i dom 900 förinstallerade programen. Det är företagen som säljer datorerna som installerar dom. Vad ska onoff göra åt det?

Har aldrig påstått det och inget tvingar onoff(och andra) att sälja skit bara att de har möjlighet till det. Vi skulle aldrig acceptera det om det var frågan om bilar, vitvaror, kläder som inte klarade vad de utlovats klara. Men när det gäller datorer är det tydligen helt fritt fram att ljuga för kunden vad produkten kan och inte kan.

Skrivet av edsbyn:

Om du vill att alla fysiska butiker ska läggas ned och ersättas av webbutiker är du helt ute och cyklar.

Det får finnas hur många fysiska butiker som helst, det har inget med saken att göra. Jag ogillar bara butiker som har som affärside att lura kunder oavsett produkter eller plats.

Skrivet av edsbyn:

Du kan gå och handla på inet och komplett det skadar fortfarande inte dig att de andra kedjorna finns kvar.

Hela mitt förra inlägg förklarade ju faktiskt att de skadar mig (och alla andra)

Skrivet av edsbyn:

De köper en dator för att kanske kolla mailen och surfa på olika tidningar. Och då skiter dom i om det ligger ett gtx 420 eller ett gtx 580.

En hel del köper datorer för spel också och de kommer hem totalt lurade av kedjorna med datorer som inte kan köra några nya spel.

Permalänk
Medlem

Jag får väl sälla mig till dem som sörjer över att de anställda får gå men även instämma i kritiken som många ger vissa av elektronikladorna.

Har en liten exempelhistoria som kanske kan ge någon tips om hur man ser till att kunder kanske kommer tillbaka..

Köpte mig en ny mobiltelefon och efter några veckor märkte jag att jag ville ha en extra usb-microusb kabel att alltid ha vid datorn. Inga problem tänkte jag då jag i ett halvår läst i div. tidningar att microusb skall bli/är den nya standarden... så det finns nog nere på OnOff.
Först blev jag tvungen att övertyga personen i butiken om att det inte var en miniusb jag skulle ha (fick visa på en telefon i butiken att micro var en mindre kontakt...) nä, någon kabel fanns inte och inga planer på att ta hem någon heller trots att jag påpekade att telefoner som de hade sålt en längre tid hade kontakten och att det är standard nuförtiden. Nähe.. Elgiganten hade ingen heller (blev ett liknande förfarande här också), samma hos expert.
Efter någon dag hade jag ärende till en stad med Kjell o Co, inga problem här.... De hade kablar hemma och sålde massor av dem...nä, inte konstigt heller, har man bara lite koll på vad som händer i branchen och är lite måna om sina kunder går det nog att tjäna pengar om man tänker till lite

Ett litet exempel men tyvärr är det ofta såhär tycker jag..

Permalänk

Synd, var och handlade där en sista gång idag.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Avstängd

jag har knappt sett en onoff butik här på landet, kanske bra att siba köpte netonnet så kanske dom finns kvar iaf.

http://www.dagenshandel.se/dh/dagensh.nsf/0/BABB38042C3F54FCC...

Permalänk
Medlem

haha inte oväntat ! dyra och dålig service. off för onoff!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreams_in_digita:

lite kul faktiskt. bor också i örebro och skulle testa just detta med crysis hos MM. Gick fram till en säljare och frågade efter en burk som klarade crysis 2 med full settings (mest på skoj för självklart har jag redan en). Men killen visade mig en burk som knappt klarar av the sims 3 på max settings för ett hutlöst pris.

de stackare som köper datorer där lär bli grundlurade.

Aa, en av de var jag XD fast då visste jag ingenting om datorer och jag var bara 12-13 år XD men nu har jag mycket mera kunskap och jag ångrar mitt köp hos ElGiganten

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På ett skällsord för svenskar.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att se så många negativa kommentarer. Har aldrig haft något emot OnOff. De ingick ju i Siba en gång i tiden då de hette OnOff Siba. Gillade alltid OnOff bättre än Siba, då man faktiskt fick rätt god service på OnOff jämtemot Siba, som aldrig hade några "reavaror" i lager. Trotts att man va först in på första readagen va varorna "slut". Tur att OnOff fanns i närheten så man fick tag på det man behövde där.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Tråkigt att se så många negativa kommentarer. Har aldrig haft något emot OnOff. De ingick ju i Siba en gång i tiden då de hette OnOff Siba. Gillade alltid OnOff bättre än Siba, då man faktiskt fick rätt god service på OnOff jämtemot Siba, som aldrig hade några "reavaror" i lager. Trotts att man va först in på första readagen va varorna "slut". Tur att OnOff fanns i närheten så man fick tag på det man behövde där.

Mer saker som inte är fakta.

ONOFF har aldrig varit ihop med SIBA, däremot så fanns ONOFF bara i norrish sverige från början och SIBA södra, sen kom de andra stora jättarna in och ONOFF började göpa upp big gruppen och så vidare.

SIBA valde dock att starta nya butiker i egen regi i hela landet. Lär dig din historia innan du snackar skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Förresten, är det 25% på precis allt? Kollade deras nätsida llite snabbt och där var det 0-10%, men det kanske är olika som gäller för de fysiska butikerna?

va olika priser i butik och onlinestore köpte en ips led skärm i söndags för 1590 en LG men det va innan jag visste om konkursen har inte hämtat ut den än så får se vad jag gör..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatt2d:

va olika priser i butik och onlinestore köpte en ips led skärm i söndags för 1590 en LG men det va innan jag visste om konkursen har inte hämtat ut den än så får se vad jag gör..

Hämta ut den, det är inget öppet köp osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

Aa, en av de var jag XD fast då visste jag ingenting om datorer och jag var bara 12-13 år XD men nu har jag mycket mera kunskap och jag ångrar mitt köp hos ElGiganten

jag köpte dator hos onoff när bf2 kom ville ha en dator som klara det på högsta graffe sa jag kom hem den fixde som max medium inställningar suck