Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

usb 3.0 wd full speed?

Permalänk
Medlem

usb 3.0 wd full speed?

Tjao! Jag är bara nyfiken på usb 3.0,

köpte kontrollerkort till min lilla hp stationära, men där är inte några power kablar över... så jag kör utan extern power. (köpte sladd på kjell för utnyttja dvd-strömmen, men då vägrade datorn starta :S kanske den kände av nåt fel??)

vilket fall så undrar jag om jag inte får utnyttjat hela min usb 3.0 hårddisks hastighet utan den externa power till kontrollerkortet?

jag förstår om jag inte får det om den hade varit en enhet som drivs av usb, men denna hårddisken har sin egen strömförsörjning, men jag undrar ändå om det hade blivit snabbare med extern power to kontrollerkort.

thanks!

Permalänk
Medlem

vad har du i datorn, vilket nätagg har du. Kan vara så att nätagget inte orkar driva.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Kontrollerkortet bör klara sig med strömmen den får via PCIe, så hårddisk med egen strömförsörjning ska fungera utmärkt i porten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Rekordmedlem

Hastigheten påverkas inte av strömförsörjningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

schysst, vissa benchmark så ska den klara 110 mb/s jag får 75, men mitt kontrollerkort behöver inte vara det bästa heller kanske.

sen nätagg, jadu, det är hp:s skit. men den borde orka driva ett simpelt kontrollerkort? Det är ju inte nåt grafikkort precis och behöver ingen kylning.

jag misstänker att det sker nåt spänningsfall på grund av min nyinköpta sladd? får väl testa men någon annan sladd efter byte på kjell.

De är bra snåla när de bygger sina datorer, en extra sata-ström borde man väl få, kanske ska testa att koppla ur dvd spelaren helt, problemet är att jag behöver en omvandlare i vilket fall då detta kort jag köpte tvunget skulle vara molex.

Permalänk
Rekordmedlem

hur är kontrollern ansluten , pci och pcie 1 är inte snabba nog i praktiken srömförsörjningen kan inte påverka farten , den funkar eller så slår strömbegränsningen i usbporten till, det finns inte nått"funkar sakta"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

aha bra svar, det är pci1 som den är ansluten till, då behöver jag inte klödda med strömförsörjningen då! nice.

tråden är död om inte nån vill spekulera varför datorn inte vill starta när jag kopplar en förgrening från dvd till kontroller

BIG EDIT:

tja! man får leka lite för att få fram resultat, idg säger 95 mb/s nån annan sida säger 110 för denna hårddisk, nu får jag fram 120-130 mb/s efter att man stängt av alla jävla strömsparfunktioner i windows 7 och lite extra fix med drivrutiner till usb 3.0 host controller,

Jag är nöjd nu iaf, innan så hade jag 75 mb/s, i min värld så är det stor skillnad. Min investering lönade sig till slut.