Permalänk
Inaktiv

Java problem (minecraft server)

Nu så ska jag och några polare lana om 1 vecka eller något sånt och då hade vi tänkt sätta upp en minecraft servern eftersom ingen av oss har spelat senaste 1.7 patchen.
Men nu till problemet. Jag drog ned server filerna från minecraft hemsida. (This site )

I mappen så är det:
En bat fil.
En java fil.
En Readme fil.

Men när jag ska starta bat filen för att packa upp alla server filerna så kommer en CMD ruta upp och säger "java är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil.
Tryck ned valfri tangent för att fortsätta..."

Och när jag startar Java filen så kommer en error upp som heter "Java Virtual Machine Launcher" och error är "C:\Users\Morpiha\Desktop\minecraft-server\minecraft-server.jar"

Vad är det för fel?
Hur fixar jag det?

Bat filens kod ser ut såhär
"@echo off
java -Xms512M -Xmx512M -cp minecraft-server.jar com.mojang.minecraft.server.MinecraftServer
pause"

Permalänk
Medlem

Den hittar inte java.exe i mappen där .bat-filen är.
Finns två sätt att lösa detta på.

Detta är lättast.

@echo off
"C:\Program Files (x86)\Java\jre6\bin\java.exe" -Xms512M -Xmx512M -cp minecraft-server.jar com.mojang.minecraft.server.MinecraftServer
pause

Annars:

Högerklicka på Dator
Klicka på Egenskaper
Klicka på fliken "Avancerat"
Klicka på knappen "Miljövariabler..."
Under Systemvariabler, leta efter variabeln som heter "Path"
Klicka på redigera och lägg till detta i slutet: ;"C: \Program Files (x86)\Java\jre6\bin"

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krux:

Den hittar inte java.exe i mappen där .bat-filen är.
Finns två sätt att lösa detta på.

Detta är lättast.

@echo off
"C:\Program Files (x86)\Java\jre6\bin\java.exe" -Xms512M -Xmx512M -cp minecraft-server.jar com.mojang.minecraft.server.MinecraftServer
pause

Annars:

Högerklicka på Dator
Klicka på Egenskaper
Klicka på fliken "Avancerat"
Klicka på knappen "Miljövariabler..."
Under Systemvariabler, leta efter variabeln som heter "Path"
Klicka på redigera och lägg till detta i slutet: ;"C: \Program Files (x86)\Java\jre6\bin"

Nu så funkar bat filen "halvt"

men den Java filen funkar fortfarande inte.

Permalänk
Medlem

Testa detta:

"C:\Program Files (x86)\Java\jre6\bin\java.exe" -Xms512M -Xmx512M -jar "C:\SÖKVÄG TILL MAPPEN\minecraft_server.jar" nogui

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krux:

Testa detta:

"C:\Program Files (x86)\Java\jre6\bin\java.exe" -Xms512M -Xmx512M -jar "C:\SÖKVÄG TILL MAPPEN\minecraft_server.jar" nogui

vart skulle jag skriva det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXMickeXx:

vart skulle jag skriva det?

Ändra sökvägen och klistra in i t.ex kör på startmenyn.
Kolla också om den heter minecraft-server.jar eller minecraft_server.jar
Fungerar det så kan du bara klistra in och ersätta raden i .bat-filen

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krux:

Ändra sökvägen och klistra in i t.ex kör på startmenyn.
Kolla också om den heter minecraft-server.jar eller minecraft_server.jar
Fungerar det så kan du bara klistra in och ersätta raden i .bat-filen

Så det ska alltså va "C:\Program Files (x86)\Java\jre6\bin\java.exe" -Xms512M -Xmx512M -jar "D:\Hämtade filer\minecraft-server(1)\minecraft-server.jar"
?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXMickeXx:

Så det ska alltså va "C:\Program Files (x86)\Java\jre6\bin\java.exe" -Xms512M -Xmx512M -jar "D:\Hämtade filer\minecraft-server(1)\minecraft-server.jar"
?

Ja, om du är säker på att minecraft-server.jar ligger där.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krux:

Ja, om du är säker på att minecraft-server.jar ligger där.

Nu så funkar det
Tack

Permalänk
Avstängd

Jag rekomendera att du fixar Craftbukkit till din server.
det finns ganska så många plugins du kan använda då .
http://bukkit.org/

Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Funkar server.exe överhuvudtaget? Börja där och sen försöker du med bukkit som sam9707 nämner.