nVIDIA driver 275.33 (senaste)

Permalänk
Medlem

nVIDIA driver 275.33 (senaste)

Tjabba

Införskaffade nyligen ett GeForce grafikkort (gtx 570) och laddade hem senaste drivrutinerna osv. Till min extremt stora besvikelse så fungerar det inte som det ska och spel kraschar och fryser konstant. Det känns verkligen som en nedgradering från vad som känns är ett mer "proffsigt" företag, ATI/AMD, där jag aldrig någonsin har upplevt så mycket sk*t som detta.

Anyway jag har läst på diverse forum så jag är inte ensam om problemet, men när jag nedgraderade drivrutinerna så buggade det fortfarande. Undrar bara om någon här på Sweclockers upplever samma sak och som har mer erfarenhet av nVIDIA när det gäller hur fort de släpper nya uppdateringar för drivrutiner, och allt där till

Peace
MikearN

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Antielefant

En dum fråga kanske, men rensade du bort Catalyst först med DriverSweeper?

Byter du mellan Geforce och Radeon bör man se till så man rensar så mycket som möjligt så det nya kortet och den nya drivrutinen slipper krocka med äldre sådana. I en del fall kan det finnas så mycket "skräp" kvar att man helt enkelt får installera om Windows.

Glöm heller inte att uppdatera moderkortsdrivrutinerna och dylikt då dessa också kan spöka vid grafikdrivrutinsbyte.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Har inte använt driversweeper, men har varit noggran med att avinstallera alla catalyst drivers och deleta alla mappar som har med det att göra, men kan prova använda det också. thx.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

En dum fråga kanske, men rensade du bort Catalyst först med DriverSweeper?

Byter du mellan Geforce och Radeon bör man se till så man rensar så mycket som möjligt så det nya kortet och den nya drivrutinen slipper krocka med äldre sådana. I en del fall kan det finnas så mycket "skräp" kvar att man helt enkelt får installera om Windows.

Glöm heller inte att uppdatera moderkortsdrivrutinerna och dylikt då dessa också kan spöka vid grafikdrivrutinsbyte.

provade att använda driver sweeper men så fort jag trycker "CLEAN" så fryser programmet, VILKET JÄVLA PISS ALLTSÅ, VARFÖR SLÖSA JAG FEM TUSEN SPÄNN PÅ SÅNT HÄR ELÄNDE?!?!?!?!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

kan vara så att du fått ett måndags ex eller att du har för dålig cirkulation i chassit.

ja köpte brorsan ett gtx 580 och ett define R3 chassi och vi fick ställa upp fläkten på det direkt då cirkulationen var för dålig i det chassit kom upp över 100*c på graffet nästan direkt och efter 15-30 min frös datorn pga överhettning.

laddade ner MSI afterburner och gjorde en fläktkurva som ger 100% fläkt över 80*c och sen har det fungerat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har ju superkylning på kortet med 3 fläktar och extra kylflänsar, så tror itne det har med värmen att göra. Kommer lämna tillbaka detta. radeon forever, det här var det sämsta jag någonsin stött på datorväg. Tack för hjälpen men jag är inte en nvidia människa.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

brorsan har också Gigabytes kort
http://www.inet.se/artikel/5409113/gigabyte-geforce-gtx-580-1...

och i ett chassi med dålig cirkulation är den sämmre än referens kylaren då den inte skickar ut varmluften ur chassit utan bara flyttar runt den i chassit och sen ska chassi fläktarna ta hand om varmluften och pumpa ur den ur chassit.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Detta tyder ju bara i att nvidias/gigabytes kylning suger då? Eller att kylningen på deras kort inte räcker till överhuvudtaget? Deras kärnor och allt därtill blir för varmt och de måste kanske börja jobba på modeller som inte börjar brinna så fort man kopplar på strömmen... jag har aldrig upplevt något liknande med ati/radeon kort.

Har förövrigt ett cooler master chassi med näthål överallt för att luft ska cirkulera, en insugsfläkt och en utsugsfläkt.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

Det är Gigabytes val att montera den kylaren på korten inte Nvidias.

Nvidias kylare ser annorlunda ut
http://www.inet.se/artikel/5409079/sparkle-geforce-gtx-570-12...

det är Nvidias ref kylare med Sparkles klisterlapp på kylaren
den pumpar ut varmluften bak utanför chassit istället för att flytta runt den i chassit.

sen är inte gigabytes kylare underdimensionerad men om man har dålig cirkulation i chassit så funkar alla kylare dåligt sen blir sånna utan exhaust utanför chassit nåt sämmre då den kommer värma luften i chassit mer och mer tills det blir för varmt.

men om man har tillräcklig cirkulation i chassit kan de t.o.m. bli bättre än "exhaust" kylare

sen så kan ju gigabytes fläkt snurra på mer än vad grafik bioset tillåter den gigabytes kort brukar ligga på ca 70% fläkt vid 100*c dvs det finns 30% till att slänga på om det skulle behövas

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Flummigt. flummigt. fick höra av en snubbe att windows kan ha någon inställning igång som lurar datorn att det finns 2 grafiikort i datorn, vilket orsakar krascher, något du hört om?

edit: i nvidias kontrollpanel finns det inställning som säger "Multi gpu" eller liknande, kan inte tita efter nu eftersom jag suttit tillbaka mitt radeon, men där kan det hända, enligt honom, att det är ikryssat att datorn använder fler kort.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Antielefant
Skrivet av MiKEARN:

provade att använda driver sweeper men så fort jag trycker "CLEAN" så fryser programmet, VILKET JÄVLA PISS ALLTSÅ, VARFÖR SLÖSA JAG FEM TUSEN SPÄNN PÅ SÅNT HÄR ELÄNDE?!?!?!?!

Umm...

Dags att installera om Windows om Driver Cleaner inte kan få dän en drivrutin. Som sagt, ibland "fastnar" gamla drivrutiner - och i det här fallet är det din gamla Radeonrutin som alltså sitter fast.

Sen har du blivit grundlurad om du köpte ett 570 för 5000:-, de kostar inte ens 3000:-.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Umm...

Dags att installera om Windows om Driver Cleaner inte kan få dän en drivrutin. Som sagt, ibland "fastnar" gamla drivrutiner - och i det här fallet är det din gamla Radeonrutin som alltså sitter fast.

Sen har du blivit grundlurad om du köpte ett 570 för 5000:-, de kostar inte ens 3000:-.

Hade köpt 3d brillor också som gjorde en total kostnad på 5 tusen kr. Och nej, det fanns inte ens att välja bland gamla radeon drivrutiner i drivesweeper, däremot nu när jag suttit tillbaka radeon kortet så finns det massor med nvidia drivrutiner kvar som driver sweeper upptäcker, och dessa sitter kvar även fast jag tagit bort dem 3 gånger och startat om datorn osv, men inget spel har hängt sig enda sen jag bytte tillbaka, även fast nvidias skit ligger kvar.

Låter konstigt, eller hur? Men fungerar gör det i alla fall...

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Hej, hade samma problem med gigabyte 570. Verkar nästan bara vara fabriksöverklockade kort och det blir så för att dom får för lite ström... Jag uppdaterade bios på mitt 570 igår och det har fungerat fint sen dess, men andra lösningar verkar vara att antingen klocka ner det till stockklock eller höja strömstyrkan en aning
Nu vet jag inte om du har nån större nytta av detta då du e tbx på radeon men ifall nån annan skulle kolla skrev jag det iaf... Ursäkta ifall det är flummigt skrivet men klockan börjar bli mkt nu så får skylla på det MVH

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 3570k @ 4,4GHz | ASUS P8Z77-V | G.Skill 8GB 1600Mhz | Gigabyte GTX970 | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair HX650 | Antec P280

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiKEARN:

Tjabba

Införskaffade nyligen ett GeForce grafikkort (gtx 570) och laddade hem senaste drivrutinerna osv. Till min extremt stora besvikelse så fungerar det inte som det ska och spel kraschar och fryser konstant. Det känns verkligen som en nedgradering från vad som känns är ett mer "proffsigt" företag, ATI/AMD, där jag aldrig någonsin har upplevt så mycket sk*t som detta.

Anyway jag har läst på diverse forum så jag är inte ensam om problemet, men när jag nedgraderade drivrutinerna så buggade det fortfarande. Undrar bara om någon här på Sweclockers upplever samma sak och som har mer erfarenhet av nVIDIA när det gäller hur fort de släpper nya uppdateringar för drivrutiner, och allt där till

Peace
MikearN

När man ska installera nya drivrutiner med ett Nvidia kort så måste man först rensa dom gamla, eftersom nvidia inte rensar bort de gamla drivrutinerna som Radeon gör. Ladda ner de nya drivrutinerna, rensa dom gamla drivrutinerna genom att gå in på Avinstallera program och avinstallera grafik drivrutiner och starta sedan om, fast starta datorn i felsäkert läge så installerar du sen drivrutinerna så ska det funka, fast det krånglar mer med fabriks överklockade som med mitt. Har ett Nvidia geforce gts 450 fabriks överklockat som verkar få för lite ström eller något, så det blir samma problem för mig som för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hgerner:

Hej, hade samma problem med gigabyte 570. Verkar nästan bara vara fabriksöverklockade kort och det blir så för att dom får för lite ström... Jag uppdaterade bios på mitt 570 igår och det har fungerat fint sen dess, men andra lösningar verkar vara att antingen klocka ner det till stockklock eller höja strömstyrkan en aning
Nu vet jag inte om du har nån större nytta av detta då du e tbx på radeon men ifall nån annan skulle kolla skrev jag det iaf... Ursäkta ifall det är flummigt skrivet men klockan börjar bli mkt nu så får skylla på det MVH

Skickades från m.sweclockers.com

Har samma problem som du hade fast jag har ett gts 450 fabriks överklockat. Hur höjer jag strömmen? Hur uppdaterar jag bios på grafik kortet? Är trött på att datorn ska frysa i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Optec:

Har samma problem som du hade fast jag har ett gts 450 fabriks överklockat. Hur höjer jag strömmen? Hur uppdaterar jag bios på grafik kortet? Är trött på att datorn ska frysa i spel.

Vet inte om det gäller med ditt grafikkort men du kan ju i alla fall testa att uppdatera bios om det finns några tillgängliga. De skall finnas på tillverkarens hemsida isåfall. För att ändra volten och frekvensen på grafikkortet kan du använda MSI Afterburner men va väldigt försiktig när du gör detta om du inte gjort det tidigare... Jag skulle börja med att klocka ner det till stockklock först och se om det funkar bättre då.

Visa signatur

Intel 3570k @ 4,4GHz | ASUS P8Z77-V | G.Skill 8GB 1600Mhz | Gigabyte GTX970 | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair HX650 | Antec P280

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Optec:

När man ska installera nya drivrutiner med ett Nvidia kort så måste man först rensa dom gamla, eftersom nvidia inte rensar bort de gamla drivrutinerna som Radeon gör.

Har aldrig någonsin haft problem med detta, och känner heller inte till många som haft det där bekymret inte berott på nån konstig konflikt med annan hård/mjukvara. Då har jag dessutom bytt grafikkort utan att installera om drivrutinerna.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Har aldrig någonsin haft problem med detta, och känner heller inte till många som haft det där bekymret inte berott på nån konstig konflikt med annan hård/mjukvara. Då har jag dessutom bytt grafikkort utan att installera om drivrutinerna.

har heller inte märkt detta problem för mig flyter allt på som smör

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem

Har nästan samma problem som ni.

När jag ska gå in i Nvidias control panel och ändra 3D settings så bara "krashar" mitt program och jag får upp (svara/svara inte) saken och kan inte ändra några 3d settings. Har testat att installera om 275.33 drivrutinen även använt mig utav CCleaner som tog bort "registret" på nVidia. Använde mig också utav DriverCleanerPro.

Detta fungerade för mig i början, att ändra 3D-Settings (ta bort vsync, ändra kantutjämning osv) men nu fungerar det knappt.

Vad kan vara fel? Har ett Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB

Permalänk
Antielefant

Har någon av er som har det här bekymret testat att uppdatera andra drivrutiner också typ moderkortet, alternativt installera om Windows?

Som sagt finns det mycket mer som kan påverka grafikdrivrutinen än bara grafikdrivrutinen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Om man byter från ati till nvidia är nog den snabbaste vägen till problemfrihet att installera om windows.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av R0oXeEn:

Har nästan samma problem som ni.

När jag ska gå in i Nvidias control panel och ändra 3D settings så bara "krashar" mitt program och jag får upp (svara/svara inte) saken och kan inte ändra några 3d settings. Har testat att installera om 275.33 drivrutinen även använt mig utav CCleaner som tog bort "registret" på nVidia. Använde mig också utav DriverCleanerPro.

Detta fungerade för mig i början, att ändra 3D-Settings (ta bort vsync, ändra kantutjämning osv) men nu fungerar det knappt.

Vad kan vara fel? Har ett Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB

Hade också det problemet fast det försvan, du ska trycka på krysset och vänta på att den börjar svara ige, eller stäng ner sen starta den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Om man byter från ati till nvidia är nog den snabbaste vägen till problemfrihet att installera om windows.

+1, har jag alltid gjort.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"