Nvidia Geforce GTX 550 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

Sänk till upplösningar där de faktiskt är tänkt att användas istället, t.ex 1680x1050 med ingen eller liten AF och AA.

Jag håller med om vald upplösning, men prestandan räckler faktiskt för att använda AA och AF i 1680x1050.

GTX 550 Ti är tänkt att direkt konkurrera med HD 5770 pris- och prestandamässigt. Om priset inte stämmer så är det fel på prissättningen.
Dessutom skall kortet i viss mån ersätta GTX 460s 768MB och GS-versioner, som skall fasas ut.

Prestandamässigt är det jämnt skägg mellan GTX 550 Ti och HD 5770 i 1680x1050, med variationer beroende på vilket program som körs. Däremot är HD 5770 betydligt energisnålare.

/Olle

Permalänk
Medlem

550 är en total flopp.
Dom flaggar det som 460 prestanda men drar mindre ström.
Sen när var nån W i betydelse? (0-12W) När prestanda är klart sämre än 460 768MB å rent uselt mot 460 1024MB.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chainzaw:

Scheisse billig :). Det kommer förmodligen sjunka i pris med typ 1/3 om nvidia är smarta.

"allt annat känns puckat"... Kan se det framför mig... El Giganten presenterar.. DEN ULTIMATA MEGA 1337 DATORN!! NU MED DET SPRILLANS NYA GTX550TI KORTET!! RÅ Prestanda (kanske för 60 åriga agda som ska spela patiens och tetris)!! KÖP NU ENBART 10 tusen!!

Minns när de annonserade ut datorer med "rå prestanda" för ett par år sen Allt såg väl okey ut.. C2D processor och 4gb ram.. okey tänkte man ganska bra dator.. sen så tittar man på "Det bästa från Nvidia".. GTS210 oO.. Och det skulle vara råprestanda suck.. nästan som det var sagda Agda som gjort kampanjen..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Alla behöver inte hög grafikprestanda. Om priset blir tillräckligt lågt så är det väl ett OK alternativ. Kan kanske funka bra på en dator som kör Linux (där nvidia är klart bästa alternativet för grafiken).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Catman:

Kommer väl sitta i en massa elgigant datorer typ =P

skit kort i mina ögon

"Kraftfull Speldator" tror jag dom kallas hos elgiganten

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk

Stackars Agda som aldrig hört talas om Inet och brukar handla på Elgiganten kommer nog köpa det här kortet iallafall.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Kul att man har fixat ett sådant... dom rekomenderar deta på youtube ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Kul att man har fixat ett sådant... dom rekomenderar deta på youtube ...

Funderar också på att skaffa ett. Känns lämpligt utifrån mina krav och plånbok, då det ligger på 1100:- nu. Är du nöjd med ditt? Hur mycket gav du?

Permalänk
Medlem

Inser att det är en gammal tråd, men jag vill bara säga att priset har gått ner och testerna är nog lite missvisande. Ti 550 är bättre än HD 5770 på snart sett varje punkt (http://www.tomshardware.com/charts/2011-gaming-graphics-chart...) och nu köper jag ett sånt

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Inser att det är en gammal tråd, men jag vill bara säga att priset har gått ner och testerna är nog lite missvisande. Ti 550 är bättre än HD 5770 på snart sett varje punkt (http://www.tomshardware.com/charts/2011-gaming-graphics-chart...) och nu köper jag ett sånt

Varför använda den äldre HD5770? Den naturligare jämförelsen är mot HD6770.
Enda skälet jag ser till att använda HD5770 i jämförelsen är för att få fram ett resultat som inte speglar verkligheten.

Priser från prisjakt.
HD6770 finns från 859:-
550Ti finns från 999:-

Lägstapriset 16% högre för 550Ti.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Varför använda den äldre HD5770? Den naturligare jämförelsen är mot HD6770.
Enda skälet jag ser till att använda HD5770 i jämförelsen är för att få fram ett resultat som inte speglar verkligheten.

Priser från prisjakt.
HD6770 finns från 859:-
550Ti finns från 999:-

Lägstapriset 16% högre för 550Ti.

Mm, bra poäng, jag såg inte att Pixmania hade sänkt priset på sina HD6770. Dom verkar ha anpassat priset inför lanseringen av 7000-serien. Annars är det exakt samma kort (5770 och 6770) och priserna på 550Ti och 6770 ligger för övrigt helt jämt på hos alla stora återförsäljare. Vet inte om jag orkar skicka tillbaka kortet för 100 spänns skillnad, ett grafikkort måste jag ju ändå ha, och GTX 550Ti presterar ju som sagt ändå lite bättre, mindre strömförbrukning etc. Men nu kanske jag efterrationaliserar mitt köp

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Mm, bra poäng, jag såg inte att Pixmania hade sänkt priset på sina HD6770. Dom verkar ha anpassat priset inför lanseringen av 7000-serien. Annars är det exakt samma kort (5770 och 6770) och priserna på 550Ti och 6770 ligger för övrigt helt jämt på hos alla stora återförsäljare. Vet inte om jag orkar skicka tillbaka kortet för 100 spänns skillnad, ett grafikkort måste jag ju ändå ha, och GTX 550Ti presterar ju som sagt ändå lite bättre, mindre strömförbrukning etc. Men nu kanske jag efterrationaliserar mitt köp

Mot 6770 så gör det varken till eller från, däremot tycker jag det är ett lite dåligt köp gentemot GTX460 som ändå är betydligt snabbare och inte särskilt mycket dyrare, 1300 hos inet t.ex.
300 kronor mer för ett så mycket bättre grafikkort är givet imo.

Jag skulle aldrig beställa från pixmania för att tjäna en hundralapp, eller den hundralappen äts väll ändå upp av frakten jämfört med inet eller dustin t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Mot 6770 så gör det varken till eller från, däremot tycker jag det är ett lite dåligt köp gentemot GTX460 som ändå är betydligt snabbare och inte särskilt mycket dyrare, 1300 hos inet t.ex.
300 kronor mer för ett så mycket bättre grafikkort är givet imo.

Jag skulle aldrig beställa från pixmania för att tjäna en hundralapp, eller den hundralappen äts väll ändå upp av frakten jämfört med inet eller dustin t.ex.

Ok, nu köprationaliserar jag järnet, men vafan, lite flamewar får man tillåta sig

Det är här det blir problem. Grafikkort är så trångt placerade att man alltid bara har en hundralapp upp till ett bättre alternativ. Strömförbrukning spelar också in, jag tror att även ett GTX 550Ti är på gränsen för vad mitt nuvarande agg klarar av, och jag vill INTE uppgradera det. Jag hittar heller inga helt övertygande benchmarks (förutom sweclockers egna) där det framgår att GTX 460 är så väldigt mkt bättre än 550 Ti. Helt klart var att 550Ti var överprisat när det kom, och att det ligger i ett segment där man måste titta noga på AMDs kort innan man köper ett Nvidia. Meneee.. vad ska jag dra till med..? Bättre prestanda i Linux?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Ok, nu köprationaliserar jag järnet, men vafan, lite flamewar får man tillåta sig

Ok, då kör vi!

Skrivet av DrDuke:

Det är här det blir problem. Grafikkort är så trångt placerade att man alltid bara har en hundralapp upp till ett bättre alternativ.

Det stämmer bara upp till GTX 460, ska man ta klivet upp från 460 är det ett ganska klart hopp upp till nästa och gentemot det så är GTX460 mer prisvärt.

Skrivet av DrDuke:

Strömförbrukning spelar också in, jag tror att även ett GTX 550Ti är på gränsen för vad mitt nuvarande agg klarar av, och jag vill INTE uppgradera det.

Ja, det är ju ett problem. Räknar man in kostnad och arbetsinsats för att byta nätagg så är 460 inte alls ett bra köp längre.

Skrivet av DrDuke:

Jag hittar heller inga helt övertygande benchmarks (förutom sweclockers egna) där det framgår att GTX 460 är så väldigt mkt bättre än 550 Ti.

Jodå, det gör du visst.
Och Sweclockers är ju ändå världens bästa hårdvarusajt, så, klart man litar på dom!

Skrivet av DrDuke:

Helt klart var att 550Ti var överprisat när det kom, och att det ligger i ett segment där man måste titta noga på AMDs kort innan man köper ett Nvidia. Meneee.. vad ska jag dra till med..? Bättre prestanda i Linux?

550 Ti duger nog utmärkt till dig.
Dessutom, ett 460 kanske är onödigt då du ändå inte har processorprestanda att utnyttja det fullt ut?

Permalänk
Medlem

Har ändå en bra känsla för 550 Ti. Det som alla test är överens om är att det är himla tyst och strömsnålt, och det spelar stor roll för mig. Har ett HD 4670 nu med en oinställbar liten fläkt på som låter.. för mycket. Sen har jag haft AMD-kort obrutet i flera år nu, måste testa gröna laget igen. Landade på Gigabytes överklockade version med den fina, stora, tysta fläkten.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Skrivet av DrDuke:

Har ändå en bra känsla för 550 Ti. Det som alla test är överens om är att det är himla tyst och strömsnålt, och det spelar stor roll för mig. Har ett HD 4670 nu med en oinställbar liten fläkt på som låter.. för mycket. Sen har jag haft AMD-kort obrutet i flera år nu, måste testa gröna laget igen. Landade på Gigabytes överklockade version med den fina, stora, tysta fläkten.

kör ett gtx 550ti tillsammans med 8gb xms3 1600mhz AMD phaneom x6 å ett 600w nätagg... tycker kortet funkar bra har inte haft några som helst problem, går tyst å fint. det är säkert inget kort för en hardcore gamer men för mina spelbehov duger den för 1000 kr