Permalänk
Medlem

Asus Deluxe HTCP med ISK 300

Det var då dax att uppdatera den gamla HTPC:n som börjar vara 3 år gammal och tjorva som en tok. Att den består utav en p4 gör ju inte saken bättre, den blir nämligen varmare än en ugn och låter mer än ett flygplan.

Kraven på denna HTPC var ganska enkla: tyst, liten och energisnål.

Eftersom en E35 bara drar 17W och processorn i den är dubbel så bra och det inbyggda (!!!) grafikkortet är ca 50% bättre än det externa den gamla HTPC:n hade! Kan tilläga att bara processorn i den gamla HTPC drog ca 80w, setupen med E35 tar totalt ca 25-35w.

Bara att hojta till ifall jag glömt att nämna något eller om ni vill ha fler bilder på något speciellt.

Här är de inhandlade prdukterna: https://www.inet.se/kundvagn/visa/630149/htpc

Klarar 1080p med två TV-inspelningar samtidigt!! GPU-acceleration måste användas. Finns i inställningar i VLC.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det inet eller du som smackat på det där stora fulöa Inet-klistermärket på fronten?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Är det inet eller du som smackat på det där stora fulöa Inet-klistermärket på fronten?

haha, detta var också den första tanken som slog mig och jag är relativt övertygad om att det faktiskt är ägaren till galleriet som gjort det, varför vet jag inte... nice bygge i övrigt annars, genomtänkt.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Avstängd

Fan vad fult ställe att ha windows-koden på!

Permalänk

varför ens ha tv-kort ? om du nu redan kopplar htc'n till tv'n ?

Permalänk
Medlem

Jävlar vad alla ska påpeka saker! Jag tycke din htpc var trevlig och genomtänkt, ska nog själv köpa en när penningarna kommer. Och det chassit såg inte alls för dumt ut

Visa signatur

~ Asus P8P67 Deluxe B3 - Intel i5 2500k 4,4Ghz - Gainward GeForce GTX 460 SLI - Corsair XMS3 4x4gb 1600Mhz - Corsair 1000w HX - Intel SSD 510 120gb - Rasurbo BC-10 Härligt moddat ;) ~
~ Sony Vaio VPCEB1M1E - Inte Core i3 2,13Ghz - ATI Mobility Radeon HD5650 1024mb - 2x2gb 1066Mhz - 500gb 5400rpm ~

Permalänk
Medlem

Är Inet som byggt den som ni ser ifall ni kollar på inköpslistan och de är dom som smackat på både loggan (Tycker inte den förstör alltför mycket) och windowskoden på sidan. De har dessutom smackat på min inköpslista på baksidan som täcker ca halva lådan så det blir skitfult ifall den står upp.

@tinywitch Läste du galleriet ens? Detta är en ny dator som ersätter den gamla

Permalänk
Medlem
Skrivet av tinywitch:

varför ens ha tv-kort ? om du nu redan kopplar htpc'n till tv'n ?

För att kunna spela in programmen och se dem i efterhand. Då kan man spola fram reklam och andra bitar som är ointressanta och är heller inte bunden till några tv-tider. De som inte har möjlighet till det vet inte vad de går miste om.

Varför klistra din inköpslista på baksidan/undersidan av lådan? Tillför inget och skapar säkert några missnöjda kunder.

Fungerar det bra att se på ett inspelat program samtidigt som du spelar in två andra? Kan du se en hdfilm samtidigt som du spelar in två program? För fusion känns på gränsen när man multitaskar sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Det var då dax att uppdatera den gamla HTPC:n som börjar vara 3 år gammal och tjorva som en tok. Att den består utav en p4 gör ju inte saken bättre, den blir nämligen varmare än en ugn och låter mer än ett flygplan.

Kraven på denna HTPC var ganska enkla: tyst, liten och energisnål.

Eftersom en E35 bara drar 17W och processorn i den är dubbel så bra och det inbyggda (!!!) grafikkortet är ca 50% bättre än det externa den gamla HTPC:n hade! Kan tilläga att bara processorn i den gamla HTPC drog ca 80w, setupen med E35 tar totalt ca 25-35w.

Bara att hojta till ifall jag glömt att nämna något eller om ni vill ha fler bilder på något speciellt.

Här är de inhandlade prdukterna: https://www.inet.se/kundvagn/visa/630149/htpc

Är det chassit verkligen bara 96mm hög? Tycker den ser högre ut på dina bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vacant:

Nog för att han har ställt det på högkant, blir alltså 222mm hög och 96mm bred då

Permalänk
Medlem
Skrivet av vacant:

Brb, går och mäter nu!

Yes, den är exakt 96 mm om den ligger ner. + någon mm ifall du har fötter monterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

För att kunna spela in programmen och se dem i efterhand. Då kan man spola fram reklam och andra bitar som är ointressanta och är heller inte bunden till några tv-tider. De som inte har möjlighet till det vet inte vad de går miste om.

Varför klistra din inköpslista på baksidan/undersidan av lådan? Tillför inget och skapar säkert några missnöjda kunder.

Fungerar det bra att se på ett inspelat program samtidigt som du spelar in två andra? Kan du se en hdfilm samtidigt som du spelar in två program? För fusion känns på gränsen när man multitaskar sådant.

Jadu, kanske något att klaga på i Inet's tråd. Går och gör det nu med dessamma.

Yes, går att se på program samtidigt som du spelar in två andra. Ang HD-film så kan jag testa, har nog en 1080P liggandes någonstans. Har dock bara en HD-ready skärm (typ 30"). Gör ett nytt inlägg här när jag testat, kan uppdatera galleriet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Brb, går och mäter nu!

Yes, den är exakt 96 mm om den ligger ner. + någon mm ifall du har fötter monterade.

Tack för det

Permalänk
Medlem

Testade en 1080p, MKV-fil som var ca 8 GB. Flöt inte alls!!! Gick bra någon sekund in i filmen men sedan blev det totalstopp. Kan det ha något att göra med att drivrutinerna till grafikkortet (inbygda) är från 2010-11???? Ska byta imorgon till senaste och testa. Spelade upp filmen i VLC (nyaste versionen)

Testade också en 720p och den fungerade samtidigt som jag spelade in två program samtidigt.

Edit: Processorbelastningen ligger på ca 50%, dvs ca 100% på ena processorn och nästan inget på den andra

Permalänk
Medlem

Skaffa xbmc och kör med dxva istället. Då fixar grafikkortet filmerna. Kör 1080p utan problem på min asrock ion med betydligt sämre prestanda.
Ser väldigt mycket bättre ut än win media center också.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Skaffa xbmc och kör med dxva istället. Då fixar grafikkortet filmerna. Kör 1080p utan problem på min asrock ion med betydligt sämre prestanda.
Ser väldigt mycket bättre ut än win media center också.

Mjo, läst lite att XMBC gäller om man ska kolla film men tyvärr har ju inte XMBC något stöd för TV-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Mjo, läst lite att XMBC gäller om man ska kolla film men tyvärr har ju inte XMBC något stöd för TV-kort

Om jag inte minns fel så finns det tillägg och skins som stödjer detta. Läs mer på xbmc.org och dess forum.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Om jag inte minns fel så finns det tillägg och skins som stödjer detta. Läs mer på xbmc.org och dess forum.

Tack, ska ta och kolla på det här någon dag!

Någon härifrån som testat?

Permalänk
Medlem

1080p fungerar i VLC!!!!!!! SLå bara på GPU-acceleration i inställningarna :S

Kan meddela att 1080P fungerar utmärk även med två inspelningar pågående, finns massor av kraft kvar. CPU:n används till ca 30%, hur mycket av GPU:n som används vet jag inte, har inget program för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

1080p fungerar i VLC!!!!!!! SLå bara på GPU-acceleration i inställningarna :S

Kan meddela att 1080P fungerar utmärk även med två inspelningar pågående, finns massor av kraft kvar. CPU:n används till ca 30%, hur mycket av GPU:n som används vet jag inte, har inget program för det.

Det går att kolla GPU Usage i MSI Afterburner men jag vet inte om programmet har stöd för Fusion. Du kan ju testa

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Det går att kolla GPU Usage i MSI Afterburner men jag vet inte om programmet har stöd för Fusion. Du kan ju testa

Tänkte på det men visste inte om det fanns stöd :S

Googlade lite och verkar finnas stöd, dock inget som är helt säkert.

Permalänk
Medlem

Detta ser jäkligt lockande ut och funderar på att slå till eftersom lönen kom igår.
Har du kollat tempen på gpu'n?

Visa signatur

Man kan inte uppfinna hjulet och sedan säga att alla ska gå

Permalänk
Medlem

Hmm, konstigt. Nu är CPU:n 37 grader i IDLE på något konstigt vis eller skrev jag någon gång vad den är i IDLE? Kanske aldrig gjorde det men tyckte den var högre förut. I alla fall så säger MSI Afterburner att GPU:n är 48 Grader i IDLE vilket är lite märkligt med tanke på att CPU:n ska vara 37 grader.

Återkommer på Torsdag med en full rapport. Fulla IDLE-värden och fulla load värden samt grafer.

Vilket program är det som gäller för belastning av både GPU och CPU samtidigt?

Har föresten inte fått XBMC att fungera med TV-kortet

Permalänk
Medlem

Jag ger en femma utav ren glädje att läsa en text som någon lagt energi på att få bra istället för att vräka ur sig några meningar och bara visa bilder.. väldigt trevligt album!

Och HTPCn i sig blev riktigt stilig, jag har själv funderat på att uppgradera min HTPC till fusion och det där chassit.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Jahapp, då var resultaten här! Nya bilder på resultaten finns i galleriet.

Temperaturerna ligger på följande:

Fill-load GPU: 80

Full-load CPU: 61

IDLE GPU: 52

IDLE CPU: 45

Temperaturen på GPU:n är kanske i högsta laget!

Är det fullt normalt att temperaturerna skiljer sig mellan CPU och GPU eller visar någon av sensorerna fel?

Permalänk
Medlem

Fin inspiration! Jag har dragit iväg en beställning på;
- Antec ISK300-65
- Asus E35M1-I Deluxe Fusion
- Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE (Jag är lite orolig då dessa inte står med i kompatibilitetslistan för mobo:t, men det gör inte dina heller så det borde fungera tycker jag
- OCZ SSD Vertex3 60GB (hade lite pengar över, och jag blir av med en potentiell vibrationsmakare)
- Samsung SN-S083F Intern SATA 8x DVD±RW Slim + Slimline-kabel (tur att jag såg ditt galleri annars hade jag aldrig tänkt på det)

Till detta behövdes ju även en NAS så jag beställde:
- Synology Disk Station DS211J
- 2 x 2TB Western Digital Caviar Green

Allt borde vara här innan fredag och då skall även jag göra en bygglogg och förhoppningsvis inspirera fler på samma sätt som du inspirerat mig!

Jag var sugen på ett TV-kort men är osäker på hur det fungerar. Jag bor i nuläget hos farsan (resultatet av skidsäsong i Schweiz utan pengar ) och i vardagsrummet finns digitalbox med ComHem-kort etc, och i mitt tilldelade rum finns ett vanligt antennuttag för RF-kabel. Har du lust att förklara lite hur det fungerar med TV-kortet vore det kanon!

I övrigt ska jag köra Windows 7 Ultimate 64bit och filmerna genom XBMC via NAS:en om det kan vara av intresse för någon

Fint bygge, får 5/5 av mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrohn:

Fin inspiration! Jag har dragit iväg en beställning på;
- Antec ISK300-65
- Asus E35M1-I Deluxe Fusion
- Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE (Jag är lite orolig då dessa inte står med i kompatibilitetslistan för mobo:t, men det gör inte dina heller så det borde fungera tycker jag
- OCZ SSD Vertex3 60GB (hade lite pengar över, och jag blir av med en potentiell vibrationsmakare)
- Samsung SN-S083F Intern SATA 8x DVD±RW Slim + Slimline-kabel (tur att jag såg ditt galleri annars hade jag aldrig tänkt på det)

Till detta behövdes ju även en NAS så jag beställde:
- Synology Disk Station DS211J
- 2 x 2TB Western Digital Caviar Green

Allt borde vara här innan fredag och då skall även jag göra en bygglogg och förhoppningsvis inspirera fler på samma sätt som du inspirerat mig!

Jag var sugen på ett TV-kort men är osäker på hur det fungerar. Jag bor i nuläget hos farsan (resultatet av skidsäsong i Schweiz utan pengar ) och i vardagsrummet finns digitalbox med ComHem-kort etc, och i mitt tilldelade rum finns ett vanligt antennuttag för RF-kabel. Har du lust att förklara lite hur det fungerar med TV-kortet vore det kanon!

I övrigt ska jag köra Windows 7 Ultimate 64bit och filmerna genom XBMC via NAS:en om det kan vara av intresse för någon

Fint bygge, får 5/5 av mig!

Hehe, nu passar det minsann av mig att svara! Hur gick det för dig? Hade helt glömt bort denna tråden och i och med att du inte citerade mig hade jag ingen aning om att du svarat

Angående TV-kort har jag ingen erfarenhet av digitalbox, vi har likt lägenheter kabel-TV (analog tv) och därför har jag analoga mottagare (tror det finns digitala inbyggda också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Hehe, nu passar det minsann av mig att svara! Hur gick det för dig? Hade helt glömt bort denna tråden och i och med att du inte citerade mig hade jag ingen aning om att du svarat

Angående TV-kort har jag ingen erfarenhet av digitalbox, vi har likt lägenheter kabel-TV (analog tv) och därför har jag analoga mottagare (tror det finns digitala inbyggda också)

Haha bättre sent än aldrig bygget gick bra (men fan vad trångt det var, och den där lilla miniskruven till DVD-läsarn var ju ett helsike!) och datorn har gått fint i 3-4 månader eller vad det kan vara

Gott nytt år!