Permalänk
Medlem

Dator startar inte

Hej, jag skulle behöva hjälp med att lokalisera vad som är felet med att datorn vägrar att starta upp. Den är nyinköpt och har således aldrig varit i bruk.

Processor:
AMD A6 X4 3650 4MB, 100W, FM1
Processorkylare: Standard
Moderkort: Gigabyte GA-A75M-UD2H mATX, socket FM1
Minne: Corsair 4GB (KIT) DDR3 1333MHz/CL9/1.5V (2x 2GB)
Nätaggregat: PSU Corsair CX 430W V2 Builder series 80+

När jag trycker på power-knappen på chassit så lyser pwr LED (fronten av chassit) i ungefär en halv sekund samt att såväl cpu fan och sys fan snurrar i ett par varv (slås direkt av efter att de "sätts på"). Inga andra indikationer (exempelvis "beeps") ges och vid endast 1 eller inga RAM-minnen inkopplade sker samma sak. Detta händer endast första gången man kopplar på PSU:n (eller sätter in sladden från väggen), den är alltså stendöd efter första "dödsrycket". Jag har testat att koppla såväl hdd LED, RES och PWR åt olika håll utan några ändringar alls. Är det någon som har en aning om vad felet kan vara? Jag hoppas att det är jag själv som har gjort något fel i installationen, men alla sladdar sitter där de ska vara (ATX-24 pin och ATX 4-pin + dvd/hdd) och det vore väldigt trevlig om någon kunde ge råd om vad som helst som kan ge mig kunskap om problemet.

Tack på förhand!

Permalänk

har du byggt datorn själv?
tänkte på det vanliga svaret,,,distanserna mellan mobo och chassi

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Skrivet av erikp121:

Hej, jag skulle behöva hjälp med att lokalisera vad som är felet med att datorn vägrar att starta upp. Den är nyinköpt och har således aldrig varit i bruk.

Processor:
AMD A6 X4 3650 4MB, 100W, FM1
Processorkylare: Standard
Moderkort: Gigabyte GA-A75M-UD2H mATX, socket FM1
Minne: Corsair 4GB (KIT) DDR3 1333MHz/CL9/1.5V (2x 2GB)
Nätaggregat: PSU Corsair CX 430W V2 Builder series 80+

När jag trycker på power-knappen på chassit så lyser pwr LED (fronten av chassit) i ungefär en halv sekund samt att såväl cpu fan och sys fan snurrar i ett par varv (slås direkt av efter att de "sätts på"). Inga andra indikationer (exempelvis "beeps") ges och vid endast 1 eller inga RAM-minnen inkopplade sker samma sak. Detta händer endast första gången man kopplar på PSU:n (eller sätter in sladden från väggen), den är alltså stendöd efter första "dödsrycket". Jag har testat att koppla såväl hdd LED, RES och PWR åt olika håll utan några ändringar alls. Är det någon som har en aning om vad felet kan vara? Jag hoppas att det är jag själv som har gjort något fel i installationen, men alla sladdar sitter där de ska vara (ATX-24 pin och ATX 4-pin + dvd/hdd) och det vore väldigt trevlig om någon kunde ge råd om vad som helst som kan ge mig kunskap om problemet.

Tack på förhand!

Exakt det du beskriver har jag varit med om rätt mångga ggr vid detta laget, har i minst 95% av fallen vatt nätagget som är kass.... Måndagsex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cossie_martin:

har du byggt datorn själv?
tänkte på det vanliga svaret,,,distanserna mellan mobo och chassi

Ja, har byggt den själv. Distanserna sitter i, men ska testa och skruva ur och sätta in allt på nytt imorgon.

Skrivet av Pax Vobiscum:

Exakt det du beskriver har jag varit med om rätt mångga ggr vid detta laget, har i minst 95% av fallen vatt nätagget som är kass.... Måndagsex?

Så kan det vara, lyckligtvis kan jag nästa vecka testa agget i en s775-burk till skillnad från de andra delarna som jag inte kan testköra någon annanstans!

Permalänk
Inaktiv

testa att ta ut moderkortet och lägg det på ett bord och sen testa ifall det startar upp. Det låter som om något är kortslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

testa att ta ut moderkortet och lägg det på ett bord och sen testa ifall det startar upp. Det låter som om något är kortslutet.

Testade det idag, samma sak hände. Har testa aggregaten i en pentium4-dator och det funkade utmärkt så jag antar att det är fel på Mobo, CPU eller RAM (eftersom det är samma sak med minnena inkopplade som utan)...

Uppskattar alla tips och om det sitter någon med mer tricks man kan göra så lyssnar jag gärna. Det är synd att jag inte kan testa mobo/cpu/ram i någon annan dator för att få reda på vilken komponent som felar.

Permalänk
Medlem

Tur att det var Corsair agg. Du kunde ha suttit med 2 trasiga dator nu. Nätagg ska man LÅNA för att sätta i testa i den trasiga datorn tills man hittar felet.

Det mesta kan blockera starten så därför måste man ta bort allt onödigt.

Eftersom fläktarna dör så snabb tar du bort ALLT utanför chassit UTOM strömkabeln till nätagget. Grafikkortet, ALLA hårddiskar, DVD, SATA/IDE kablar mm ska bort. Bort med kablarna som går från chassit till moderkortet. Du kan starta datorn med en skruvmejsel för att testa om start/power knappen är trasig eller sitter på fel plats.

Testa 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta.

Känn efter med handen att processor kylaren verkligen sitter ordentligt. Det är omöjligt att se om den sitter så länge chassit är i vägen.

http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...
Helst kastar man chassit i förrådet tills du hittar felet. Den är ändå bara i vägen just nu. Så här kan det se ut men de ha kopplat delar som du ska vänta med eftersom fläktarna dör så snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Tur att det var Corsair agg. Du kunde ha suttit med 2 trasiga dator nu. Nätagg ska man LÅNA för att sätta i testa i den trasiga datorn tills man hittar felet.

Det mesta kan blockera starten så därför måste man ta bort allt onödigt.

Eftersom fläktarna dör så snabb tar du bort ALLT utanför chassit UTOM strömkabeln till nätagget. Grafikkortet, ALLA hårddiskar, DVD, SATA/IDE kablar mm ska bort. Bort med kablarna som går från chassit till moderkortet. Du kan starta datorn med en skruvmejsel för att testa om start/power knappen är trasig eller sitter på fel plats.

Jag har testat att köra utan det onödiga (när jag körde moderkortet på en träskiva för att säkerställa att det inte var fel på distanserna), men tipset om att starta med en mejsel är något jag ska testa. Det kan ju vara så att det är fel på chassits PWR-SWITCH vilket man undviker om man kör med mejseln.

Citat:

Testa 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta.

Ska testa båda minnesstickorna i alla 4 platser.

Citat:

Känn efter med handen att processor kylaren verkligen sitter ordentligt. Det är omöjligt att se om den sitter så länge chassit är i vägen.

http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...
Helst kastar man chassit i förrådet tills du hittar felet. Den är ändå bara i vägen just nu. Så här kan det se ut men de ha kopplat delar som du ska vänta med eftersom fläktarna dör så snabbt.

Yes, tack för tipset om mejseln och tack för länken. Har även snackat med Inet och jag kan gå dit (när jag kommer tillbaka till Stockholm) för att testa mobo/cpu/ram.

Ska även testa att blåsa med tryckluft på komponenterna för att eliminera eventuellt skit som kan ligga någonstans.

Edit: Har nu testat att starta med mejsel, med båda RAM-stickorna testade i alla 4 portar. Händer samma sak, testade även utan någon RAM-sticka vilket ger samma resultat. Kan det vara fel på minnena då? Vore otroligt om båda skulle vara paj, men man vet ju aldrig. Nåja får se sen när jag kommer till Stockholm och kan testa hos Inet, då får jag ett säkert svar på vilken/vilka komponenter som inte fungerar. Tack för all hjälp!