Tänkt mig ett nytt grafikkort

Permalänk

Tänkt mig ett nytt grafikkort

Hallå där! Som titel'n säger så är jag på jakt efter ett nytt grafikkort, givetvis Geforce.

Så min stora fråga är, vad är mest prisvärt just nu. Om vi säger så här, det kommer bli en hel del Bf3, D3, Skyrim och dylika spel som skall gibbas när det väl kommer. Vilket kort bör jag ha, säg att jag kan slänga ut 5000 för ett kort. Vilket blir det bästa valet just nu?

Mvh
Peter.A

Permalänk
Hedersmedlem

Svårt att tala om framtidens spel, men jag skulle säga att 560TI SLI eller 570 är de mest prisvärda alternativen just nu.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Prisvärt: 560 Ti

Om du vill spendera nära 5000:- för ett kort så köp ett GTX 580, men frågan är hur det presterar med resten av dina komponenter.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Sitter på följade burk :

AMD Phenom II X6 1090T 3.80 Ghz
Corsair Dominator GT DDR3 1866MHz 8GB
MSI Radeon HD 5970 2GB GDDR5
ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3

Permalänk
Medlem

Kanske satsa på ett till 5970 i CF? Fast du ville ju ha Geforce så då skulle jag säga köp ett GTX 580 nu och köp ett till när det behövs mer kraft!

Visa signatur

Corsair 600T | i7 6700K | MSI Z170A GAMING M5 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter89andersson:

Sitter på följade burk :

AMD Phenom II X6 1090T 3.80 Ghz
Corsair Dominator GT DDR3 1866MHz 8GB
MSI Radeon HD 5970 2GB GDDR5
ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3

Varför duger inte 5970? Det presterar som ett GTX580, om inte bättre, så för att toppa den prestandan behöver du nog minst GTX570 i SLI eller GTX580 i SLI.

Dessutom kommer din processor med största sannolikhet ta slut innan ens ditt nuvarande kort maxats ut(om du inte kör typ GTAIV i eyefinity)

Ditt 5970 presterar ungefär som två 5850, och om du endast ska köpa ett kort är det enda som presterar bättre 6990. GTX590 kommer du inte märka någon skillnad på.

Som sagt, antingen dubbla 570, eller så får du uppgradera hela datorn till typ Sandy Bridge / Bulldozer | Sandy Bridge-E.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tommaren:

Kanske satsa på ett till 5970 i CF? Fast du ville ju ha Geforce så då skulle jag säga köp ett GTX 580 nu och köp ett till när det behövs mer kraft!

Fortfarande stora syncproblem med 5970 Crossfire. Massor av microstuttering och andra synkfel. Quadfire är inte lika bra i praktiken som i teorin.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdancer:

Varför duger inte 5970? Det presterar som ett GTX580, om inte bättre, så för att toppa den prestandan behöver du nog minst GTX570 i SLI eller GTX580 i SLI.

Dessutom kommer din processor med största sannolikhet ta slut innan ens ditt nuvarande kort maxats ut(om du inte kör typ GTAIV i eyefinity)

Ditt 5970 presterar ungefär som två 5850, och om du endast ska köpa ett kort är det enda som presterar bättre 6990. GTX590 kommer du inte märka någon skillnad på.

Som sagt, antingen dubbla 570, eller så får du uppgradera hela datorn till typ Sandy Bridge / Bulldozer | Sandy Bridge-E.

Han kan redan uppgradera till bulldozer men kanske inte de värsta cpun i den serien.

Permalänk

Problemet med mitt 5970 är att det har börjat havverera, ena utgången fungerar inte alls, och grafikbuggarna och dylikt är enorma i de flesta spelen.
Sen så har jag en del allergi mot ATI. Haft 2 ATI kort i mina dagar och 2 NVidia kort, alla gånger har ATI bara gett mig en massa honung. Aldrig haft några problem med NVidia, så av naturliga skäl så vill jag gå tillbaka till NVidia.

Vet inte riktigt hur jag skall göra ännu. Gå upp till sandy, så får man helt plötsligt byta ut en hel del. Vad skulle hela det kalaset gå på tro?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alle22:

Han kan redan uppgradera till bulldozer men kanske inte de värsta cpun i den serien.

Njä? Första lanseringarna är 19 september.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leifson:

Njä? Första lanseringarna är 19 september.

Menar när de flesta cpun är ute.

Permalänk

2 st ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA - Kanske är något att fundera på?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Peter89andersson:

Problemet med mitt 5970 är att det har börjat havverera, ena utgången fungerar inte alls, och grafikbuggarna och dylikt är enorma i de flesta spelen.
Sen så har jag en del allergi mot ATI. Haft 2 ATI kort i mina dagar och 2 NVidia kort, alla gånger har ATI bara gett mig en massa honung. Aldrig haft några problem med NVidia, så av naturliga skäl så vill jag gå tillbaka till NVidia.

Vet inte riktigt hur jag skall göra ännu. Gå upp till sandy, så får man helt plötsligt byta ut en hel del. Vad skulle hela det kalaset gå på tro?

Räkna med tre papp för SB iallafall.

Dock så tycker jag det är dumt att uppgradera CPUn, vänta hellre till Bulldozer / Sandy Bridge-E för det. Phenom2 x6 räcker lätt till alla dagens spel, och antagligen rätt långt i framtiden med. En vetting quadcore flaskar ingenting idag, om man inte kör multiskärmssetups.

Jag skulle rekommendera dig, som vill ha absolut så lite problem som möjligt med grafikkortet, att köra GTX580. Då slipper man alla problemen som dubbel GPU genererar, när man fortfarande får massor av grafikprestanda.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Eller så kanske man köper sig en MSI GT683-419NE (Gaming Laptop) och sitter med TV:n och lirar?
Fast det kanske är åt helsike för dåligt om man jämnför med min stationära.

Permalänk
Medlem

Som en väldigt vis man här på formet sade. Att spela på en laptop är ungefär lika roligt som att gå till tandläkaren. Nä nog skall det vara en stationär dator alla gånger.

För övrigt så är 560ti i SLI ett utmärkt val om du känner för det.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Tycker att du bör satsa på GTX560 Ti i SLI, skulle rekommendera Asus DirectCU II GTX 560 Ti då den har en väldigt bra kylare. Sedan finns det även GTX 570 SLI, men är betydligt dyrare. Men om du vill ha en singlecardkonfiguration bör du satsa på ett standalone GTX 580, och när det inte duger längre så kan man bara köpa till ett till GTX 580. Och då kostar GTX 580 säkert mycket mindre.

Edit: Länk till Asus DirectCU II GTX 560 Ti, går inte få den billigare än såhär.
GTX 570, Gainward Phantomversionen som också har väldigt bra kylning.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Tycker att du bör satsa på GTX560 Ti i SLI, skulle rekommendera Asus DirectCU II GTX 560 Ti då den har en väldigt bra kylare. Sedan finns det även GTX 570 SLI, men är betydligt dyrare. Men om du vill ha en singlecardkonfiguration bör du satsa på ett standalone GTX 580, och när det inte duger längre så kan man bara köpa till ett till GTX 580. Och då kostar GTX 580 säkert mycket mindre.

Edit: Länk till Asus DirectCU II GTX 560 Ti, går inte få den billigare än såhär.
GTX 570, Gainward Phantomversionen som också har väldigt bra kylning.

Han ska alltså betala 3.700kr för att få 14% mer grafikprestanda än vad han har idag?

Skrivet av Peter89andersson:

Problemet med mitt 5970 är att det har börjat havverera, ena utgången fungerar inte alls, och grafikbuggarna och dylikt är enorma i de flesta spelen.
Sen så har jag en del allergi mot ATI. Haft 2 ATI kort i mina dagar och 2 NVidia kort, alla gånger har ATI bara gett mig en massa honung. Aldrig haft några problem med NVidia, så av naturliga skäl så vill jag gå tillbaka till NVidia.

Vet inte riktigt hur jag skall göra ännu. Gå upp till sandy, så får man helt plötsligt byta ut en hel del. Vad skulle hela det kalaset gå på tro?

Har du ingen garanti kvar? Du kanske kan få ett HD 6990 i utbyte

Permalänk

Mja.. jag vet inte riktigt hur det är med det. Som sagt, är smått allergisk mot ATI, och lär alltid vara framöver, så för min del är det inga problem att punga ut lite cash!

Men GTX560 TI SLI är alltså ett av de bättre valet, hur fungerar SLI numera? Sist jag körde SLI (När det var ganska nytt) så var det väl inte det bästa.
Annars så är det GTX580 som gäller?

Permalänk
Medlem

Skippa multi gpu.Enligt mej så för det till en massa problem(microstuttering,drivrutins stöd i många spel,värme och oljud) Satsa på ett gtx580 alt 570/6970 så kommer du bli nöjd.

Du vet att ditt mb inte stöder SLI om du inte kör med fulhack.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Aj fan, just det. Där sade du något, mja.. själv så har jag alltid varit lite mer åt singel GPU, då med SLI / Crossfire har det alltid varit lite smålurigt att få optimalt för min del.

Men jag som har pengarna, antar att jag skall satsa på ett GTX580? Isåfall, vilket av alla GTX580 bör jag satsa på?

Permalänk
Medlem

Nå microstuttering har jag inte stött på än fast då har jag inte haft SLI i mer än 3 månader heller förstås. Inga problem med drivrutiner hittils heller. Värme blir det lite fast vart ju avsevärt bättre eftersom som tur var mitt chassi har ett utblås för en 140mm fläkt på sidan där korten sitter. Om det för nåt mer oljud än vad bara 1 kort gjorde har jag inte tänkt på.. måste vara en försumbar ljudskillnad såfall.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter89andersson:

Aj fan, just det. Där sade du något, mja.. själv så har jag alltid varit lite mer åt singel GPU, då med SLI / Crossfire har det alltid varit lite smålurigt att få optimalt för min del.

Men jag som har pengarna, antar att jag skall satsa på ett GTX580? Isåfall, vilket av alla GTX580 bör jag satsa på?

Något av dessa två hade jag satsat på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=814242 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=802520 ,Båda har mycket bra kylare och är hyffsat tysta.

Även http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=818907 har en bra kylare.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag själv har aldrig upplevt några vidare problem med SLI. Tekniken har blivit avsevärt mycket bättre sedan den lanserades. Microstuttering och andra syncfel är inte alls lika vanliga som man kanske kunde tro när man läser posterna här. Det gäller dessutom i princip endast när man har fler kort än två.

Enligt mig är SLI en väldigt bra lösning för att få upp prestandan rejält utan att behöva betala lika mycket för det. Som exempel, GTX580 kostar idag cirka 4.000 kronor, medan 450TI SLI går på cirka 3800kr. 560Ti SLI presterar dock hela 30% bättre.

30% mer prestanda för 200kr lägre pris är verkligen en bra deal.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Jag själv har aldrig upplevt några vidare problem med SLI. Tekniken har blivit avsevärt mycket bättre sedan den lanserades. Microstuttering och andra syncfel är inte alls lika vanliga som man kanske kunde tro när man läser posterna här. Det gäller dessutom i princip endast när man har fler kort än två.

Enligt mig är SLI en väldigt bra lösning för att få upp prestandan rejält utan att behöva betala lika mycket för det. Som exempel, GTX580 kostar idag cirka 4.000 kronor, medan 450TI SLI går på cirka 3800kr. 560Ti SLI presterar dock hela 30% bättre.

30% mer prestanda för 200kr lägre pris är verkligen en bra deal.

Eller så köper man två HD 6870, sparar 1.000kr och får 23% mer prestanda än ett GTX 580, + att HD 6870CF drar något mindre än ett GTX 580. GTX 560 ti drar 110W mer än HD 6870 CF.

Permalänk

Hmm ja, problemet är att jag inte kan köra NVidia SLI utan att köra Fulhack, och då vet jag att det kommer innebära problem. Sedan som sagt så känner jag mig tryggare i att ha ett NVidia-kort.

Kanske blir bäst att dra ett GTX580.

Permalänk
Skrivet av Peter89andersson:

Hmm ja, problemet är att jag inte kan köra NVidia SLI utan att köra Fulhack, och då vet jag att det kommer innebära problem. Sedan som sagt så känner jag mig tryggare i att ha ett NVidia-kort.

Kanske blir bäst att dra ett GTX580.

Ok, men vad har du gjort med din garanti till HD 5970?

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Ok, men vad har du gjort med din garanti till HD 5970?

Hmm jadu, finns säkert garanti kvar, men är inte säker. Då jag klockade kortet en gång med MSI-Afterburner, bara på väldigt låg nivå. Så borde väl inte vara några större problem, men skicka in och hela köret och sitta GFX-lös låter inte så lockande :/

Permalänk
Skrivet av Peter89andersson:

Hmm jadu, finns säkert garanti kvar, men är inte säker. Då jag klockade kortet en gång med MSI-Afterburner, bara på väldigt låg nivå. Så borde väl inte vara några större problem, men skicka in och hela köret och sitta GFX-lös låter inte så lockande :/

Okej, så då kommer du ge mig ditt 5970? För jag kan gärna ta hand om garantifrågan