Permalänk
Medlem

6950 windforce i cf?

Hej är på g att skaffa nytt grafikkort, blir förmodligen ett 6950 1gb då jag inte ser någon skillnad i alla tester jag läst jämnfört med 2gb versionen.

Fråga är dock går det köra gigabytes windforce i cf? Är det värt att kolla på ett annat kort?

Tacksam för svar

Mvh

Permalänk
Medlem

Det är lugnt så länge du har bra luftflöde i lådan. En rekommendation är att ha en fläkt på sidopanelen som blåser ut varmluften från chassit. När jag körde luft hade jag en fläkt på sidopanelen som jag styrde med fläktkontroller, bara att dra igång när jag ville spela.

Permalänk
Medlem

Okok låter bra, det jag tänkte på var om dom fick plats, alltså så dom inte tar i varann

Permalänk
Medlem

Jag kollade på moderkortet ditt, de får plats. Du kommer att ha en kortplats ledig mellan korten om jag räknat rätt.

Permalänk
Medlem

Jag har själv beställt Gigabyte hd6950 Windforce i CF som är på väg med posten atm
Jag pratade med grabbarna i inet och dem sa att det inte var några problem med att köra winforce i CF. Dock visa det sig, när jag kolla på moderkortet, att jag också hade 2 platser mellan korten vilket lär gynna luftflödet.
Förövrigt har jag redan haft ett winforcekort (6970som gick sönder..) och kan bara säga att ljudnivån är närmast obefintlig då fläkten går i ca 50%. Mitt 6970 låg dessutom på ca 45 grader idle och då gick fläkten i ungefär 30%. Det som är synd är att den varma luften åker ut i chassit vilket fick tempen på processor (i7 2600k, luftkylt 22grader i rummet med AC) att stiga från 26c till 36c..
Dock kör jag på dessa kort igen eftersom att det totala intrycket av dem var mycket bra

Permalänk
Medlem

Jag tror att ett kort av referens modell är att rekommendera när man kör cf då referens modellerna dumpar all värme utanför chassit medan eftermarknadskylarna kanske kyler bättre så dumpar dom all varmluft i chassit vilket inte gör det optimalt för crossfire, jag skulle rekomendera det här kortet: http://www.inet.se/artikel/5409240/sapphire-radeon-hd6950-2gb eller det här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619971 billigare men från komplett.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk

Har själv uppgraderingstankar med 6950 i CF. Hur blir det med ljudnivån om man kör med referensmodellerna istället för windforce?

Permalänk
Medlem

får bli 6950 windforce cf!, hoppas man får det tills imorgon tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBunny:

Jag tror att ett kort av referens modell är att rekommendera när man kör cf då referens modellerna dumpar all värme utanför chassit medan eftermarknadskylarna kanske kyler bättre så dumpar dom all varmluft i chassit vilket inte gör det optimalt för crossfire, jag skulle rekomendera det här kortet: http://www.inet.se/artikel/5409240/sapphire-radeon-hd6950-2gb eller det här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619971 billigare men från komplett.

Problemet är att referenskort inte direkt är tysta på något sätt samt att temperaturerna på själva korten brukar vara ganska mycket högre. Det finns absolut inga problem att köra med eftermarknadskylare i CF så länge man har bra luftflöde i chassit. Som jag tidigare nämnde är det speciellt en fläkt på sidopanelen som är att föredra.

Skrivet av formerself:

Har själv uppgraderingstankar med 6950 i CF. Hur blir det med ljudnivån om man kör med referensmodellerna istället för windforce?

Det beror på hur känslig man är. Personligen skulle jag aldrig kunna köra med ett AMD-kort av referensmodell. De är inte lämpade för en tyst dator.

Permalänk
Skrivet av Hraf:

Problemet är att referenskort inte direkt är tysta på något sätt samt att temperaturerna på själva korten brukar vara ganska mycket högre. Det finns absolut inga problem att köra med eftermarknadskylare i CF så länge man har bra luftflöde i chassit. Som jag tidigare nämnde är det speciellt en fläkt på sidopanelen som är att föredra.

Det beror på hur känslig man är. Personligen skulle jag aldrig kunna köra med ett AMD-kort av referensmodell. De är inte lämpade för en tyst dator.

Tack för svaret. Det blir ett corsair graphite 600t, eventuellt med extra fläktar istället för fönstret, så det ska inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Tack för svaret. Det blir ett corsair graphite 600t, eventuellt med extra fläktar istället för fönstret, så det ska inte vara något problem.

Den vita 600T har riktigt bra möjligheter till riktigt trevligt luftflöde, så jag tror inte heller att det ska vara några problem. Det går att känna ovanpå chassit om det blir oroväckande varmt när du spelar eller benchar, då är luftflödet inte riktigt optimalt. Då kan du behöva mer kräm i fläktarna eller bara fler.