Permalänk

Duger iMac åt BF3?

Tjabba!
Jag är en väldigt insatt musiker och gamer som i dagsläger använder en hyfsat bra pc. Tänkte nu införskaffa en iMac och börja arbeta i Logic. Men som en trogen gamer så är jag såklart sugen på höstens hetaste lir, Battlefield 3. Frågan är då, duger denna mac åt BF3? Enligt betatest specifikationerna som man har sett så borde det ju duga åt att kunna köra BF3 i bootcamp? Vad tror ni? Skulle gärna behöva lite råd då det handlar om en hel del pengar.
Tack på förhand!

Här är specifikationerna på den iMac jag har tänkt köpa:

iMac 27"
3,4 Ghz Quad-Core Intel Core i7
12 GB RAM
1 TB HDD
AMD Radeon HD 6970m 2 GB GDDR5

MvH
Viktor

Permalänk
Geeks
SweClockers

Hej Viktor,

Givetvis går det inte uttala sig helt säkert eftersom Battlefield 3 inte är färdigt/ute än, men åtminstone jag tror att det kommer att fungera alldeles utmärkt. Det är en kraftfull CPU i kombination med ett bra grafikkort. Så länge du inte absolut måste skruva upp alla inställningar till max blir du säkert nöjd.

Sen går det att diskutera om det är en god idé att konfigurera en Imac med hänsyn till spel, men det är en helt annan historia.

Hälsningar,
Andreas

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk

Tack så jättemycket för svar!

Jo det är ju sant! Får väl betatesta med min pc och se hur den reagerar!
Man är ju lite grafiknördig oturligt nog! Men verkligen tack för svar!

MvH
Viktor

Permalänk
Medlem

Jag sitter på samma specs som den du ska köpa och jag har lirat ett par spel som: black ops, nfs hp, l4d 2, m.m och det har inte vart några problem så förhoppningsvis så kommer även bf3 flyta på. Om man drar ner på upplösningen eller eventuellt spelar på en mindre skärm så är det ju ännu större chans att det kommer fungera.

Visa signatur

iMac 27" | Intel Core i7 3.4 GHz | 12GB 1333MHz | 256 GB SSD | 1 TB | HD6970M 2GB GDDR5
- MacBook Pro 13" | 2.26Ghz Intel Core2Duo | 4GB 1067Mhz DDR3 | Intel SSD 80GB | Nvidia 9400M

Permalänk

Det kommer säkert gå bra men du lär ju inte maxa med tanke på aTT det är ett mobilt grafikkort , sen lär ju den bli någorlunda varm också..

Permalänk

Hoppas det då jag beställt en!

Permalänk

Åter igen, tack för svar!
Okej grymt! Men så det fungerar bra att lira alltså? Har du testat att köra via bootcamp? Fungerar det bra? För enligt alphatest-specs för bf3 så ska ju denna imac kunna klara av det.. Hm..

Permalänk
Medlem

HD 6970m motsvarar ett underklockat HD 6850 på desktopsidan. Jag är tveksam till att det kommer flyta på BRA i 2560x1440 med det kortet.

Edit: Här kan ni se hur ett HD 6850 presterar i battlefield bad company 2 i olika upplösningar etc. http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2010/10/22/ati-rade...

Permalänk

Tack!

Det där visade ju att det inte gick så himla bra med högsta inställningarna och med den högsta upplösningen.. Tack så mycket för att du visade detta! Nu blev det ännu svårare! Haha! Åter och åter igen, tack!

Permalänk
Avstängd

Går väl ha en extern spelburk som man endast kör igång när det är dags att spela - koppla den genom DP-porten? Dvs använda iMacen som en skärm under spelande tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Går väl ha en extern spelburk som man endast kör igång när det är dags att spela - koppla den genom DP-porten? Dvs använda iMacen som en skärm under spelande tid

Är man någorlunda datorkunnig så känns det vettigare att bygga en Hackintosh isåfall.

Permalänk
Medlem

Som ovanstående sa, kolla vad som är det häftigaste som hackintosh har stöd för, köp en dell u2710 som kostar 5k9 på dustin nu, och bygg resten själv, likvärdig skärm, tokbra prestanda och billigare/samma pris för bättre

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

har oxo varit sugen på en iMac - men blev lite tveksam när jag insåg att det i stort sett är en laptop ställd på högkant. Stor skärm o snygg == Ja! Men den har väl både laptop CPU + Laptop gfx kort.

Har en MBP 15" 2010, med en i5:a - och den maskinen duger till det mesta, men t.ex. för videoredigering så är den 6x långsammare än min min "vanliga" pc (i7 930). Skillnaden mellan iMac och en MBP 2011 är väl bara skärmen ... o att MPB:n är bärbar....

Men, iMac är snygg

// Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

har oxo varit sugen på en iMac - men blev lite tveksam när jag insåg att det i stort sett är en laptop ställd på högkant. Stor skärm o snygg == Ja! Men den har väl både laptop CPU + Laptop gfx kort.

Har en MBP 15" 2010, med en i5:a - och den maskinen duger till det mesta, men t.ex. för videoredigering så är den 6x långsammare än min min "vanliga" pc (i7 930). Skillnaden mellan iMac och en MBP 2011 är väl bara skärmen ... o att MPB:n är bärbar....

Men, iMac är snygg

// Lazze

Har du en så pass ny MBP så känns det onödigt att köpa en iMac, är ju trots allt en MBP på högkant med ett lite bättre grafikkort.

Permalänk

Jo det är sant att det i princip är en laptop med lite maffigare skärm! Men om ni tittar på den här videon där en kille/tjej kör alphan av BF3 ifrån en Mac Pro! Specifikationerna på hans/hennes mac är ju inte så långt ifrån dom på den mac jag tänkt skaffa + att det är i boot camp! http://www.youtube.com/watch?v=MvEuxhTM3gA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Men den har väl både laptop CPU + Laptop gfx kort.
Skillnaden mellan iMac och en MBP 2011 är väl bara skärmen ... o att MPB:n är bärbar....

Nej...

Laptop: GPU, Minne.

Desktop: HDD/SSD, CPU.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ViktorMattsson:

Jo det är sant att det i princip är en laptop med lite maffigare skärm! Men om ni tittar på den här videon där en kille/tjej kör alphan av BF3 ifrån en Mac Pro! Specifikationerna på hans/hennes mac är ju inte så långt ifrån dom på den mac jag tänkt skaffa + att det är i boot camp! http://www.youtube.com/watch?v=MvEuxhTM3gA

Det är en Mac Pro och inte en iMac. Och mycket lägre upplösning, alltså annan skärm.

Det är ju upplösningen som kommer få det att gå på knäna.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

1. Mac Pro kör inte mobileversionen av grafikkort
2. Mac Pro har dubbla processorer, och den i videon har totalt 8 fysiska kärnor, 16 med hyperthreading
3. Boot camp är ett program som hjälper dig formatera din hårddisk, det är ingen emulator

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

1. Mac Pro kör inte mobileversionen av grafikkort
2. Mac Pro har dubbla processorer, och den i videon har totalt 8 fysiska kärnor, 16 med hyperthreading
3. Boot camp är ett program som hjälper dig formatera din hårddisk, det är ingen emulator

boot camp är väl inget formaterings verktyg? det är ju det man använder för att köra windows i osx.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Tack så mycket för svar!

Jo jag vet att iMac använder sig utav mobile-hårdvara. Men det grafikkortet som sitter i iMacen är bättre än ett 5770. Visserligen var processorn mycket bättre, men processorn som är i iMacen lär väl klara av bf3?

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svar!

Jo jag vet att iMac använder sig utav mobile-hårdvara. Men det grafikkortet som sitter i iMacen är bättre än ett 5770. Visserligen var processorn mycket bättre, men processorn som är i iMacen lär väl klara av bf3?

"3.4GHz Quad-Core Intel Core i7"

Det lär det nog göra, annars måste ju typ alla köpa det senaste när BF3 kommer ut.

Permalänk

Jo jag tycker likadant! Den hårdvaran som är i iMacen lär ju räcka.. kan man ju iallafall tycka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Hej Viktor,

Givetvis går det inte uttala sig helt säkert eftersom Battlefield 3 inte är färdigt/ute än, men åtminstone jag tror att det kommer att fungera alldeles utmärkt. Det är en kraftfull CPU i kombination med ett bra grafikkort. Så länge du inte absolut måste skruva upp alla inställningar till max blir du säkert nöjd.

Sen går det att diskutera om det är en god idé att konfigurera en Imac med hänsyn till spel, men det är en helt annan historia.

Hälsningar,
Andreas

off topic Sorry! Men kommer det någon fredagspanel idag? - Ivrig tittare.

Permalänk
Avstängd

Du kommer kunna spela BF3, men det är nog smart att inte köra native upplösning.. Och ha låga krav på allt som kan vara snyggt...

Permalänk
Medlem

Jag spelar BF3 alpha:n på min imac 9.1 med ett radeon 4850.
Inte ens uppgraderingen till 8GB RAM hjälper.

Så det är att komma till insikt. Det får bli en PC vid sidan av för att spela spelen. För pensionera min Mac kommer jag verkligen inte göra.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Jag spelar BF3 alpha:n på min imac 9.1 med ett radeon 4850.
Inte ens uppgraderingen till 8GB RAM hjälper.

Så det är att komma till insikt. Det får bli en PC vid sidan av för att spela spelen. För pensionera min Mac kommer jag verkligen inte göra.

Okej, men det fungerar alltså inte alls för din del på din iMac?

Permalänk
Medlem

Nu är det bara alpha.
Men välja inställningen low och köra upplösningen 1920x1200 på min 24-tum imac ger mig runt 20-25 i bästa fall med dippar under 13.

Sänka upplösning hjälper men inte roligt alls.

Nu håller jag bara bara tummarna att det blir bättre optimerat inför beta och sedan fullständiga spelet.

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA

Permalänk

Tack så mycket att skrev din information! Jo vi får ju hoppas det! Men som jag har förstått det så är din iMac en äldre version så det kanske fungerar bättre om man tänker att den jag tänker skaffa är nyare?

Permalänk
Medlem

Klart min är den äldre från 2009
så skillnader mot dagens är det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

boot camp är väl inget formaterings verktyg? det är ju det man använder för att köra windows i osx.

Det är Parallels som kör Windows i OS X.
http://www.parallels.com/eu/products/desktop/

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.