Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

En tråd för förstagångsöverklockare med lite mindre mål än super-OC

Permalänk
Medlem

En tråd för förstagångsöverklockare med lite mindre mål än super-OC

Tja era kanaljer!
Jag har suttit ett par månader på forumet och försökt ge mig in på det här med överklockning!
Det jag har reagerat över är att nästan alla vill få överklockningen att låta helt omöjlig även på en mindre skala som jag var ute efter!
Därför tänkte jag starta en tråd som iallafall säger att överklockning inte är så svårt på en mindre skala!

Efter ca två månader så fick jag tummen ur och provade lite... då insåg jag att min medföljda CPU-kylare var på tok för dålig!
Jag köpte en http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=NH-D14 och vips så var CPUn nere under 35 grader i IDLE(istället för 48).
Efter att ha läst på i den eminenta guiden från SC (http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7) så ändrade jag bara mitt BCLK-värde från 133 till 160 MHz och gick då från 2.66 till 3.2 GHz. Efter timmar i OCCT så höll burken stadigt på 71 grader vid MAX LOAD.

Ni nu som har vanan inne med OC, vänligen såga inte min tråd utan kom då istället med konstruktiva förslag till oss som är nya i den här världen!

/ Grim

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tips för alla som vill överklocka och som ännu inte köpt sina datorer: Se till att ni har upplåst multipel på processorn. Detta identifieras genom att söka efter "Black Edition" på AMD-processorer, och "xxxxK" på nya Sandy Bridge. Man vill alltså avsluta processornamnet med ett stort och prydligt K.

Med upplåst multipel kan överklockning nu göras utan speciellt mycket komplikationer. Allt man behöver göra är att gå in i BIOS, leta reda på något som heter något i stil med "CPU Multiplier" (Kan heta olika, kärt barn har många namn..). Genom att höja denna multipel så kan man på ett smidigt sätt öka processorn klockfrekvenser.

Ett starkt tips till alla som öveklockar, stort som smått: Stresstesta ALLTID processorn efter överklockning, gärna ett par timmar med stressprogram som OCCT eller Prime95!

Överklockning är ett mycket trevligt sätt att, med endast några få knapptryck, få ur mycket mer ur sin processor. (Ibland så mycket som 20-30%!)

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.