Iphone 3gs eller Iphone 4?

Permalänk
Medlem

Iphone 3gs eller Iphone 4?

Tjenare alla på sweclockers!

Jag har en Xperia X10 som jag börjar bli lite trött på och jag är sugen på en ny lur.
Fick reda utav en kompis att tre hade ett erbjudande på Iphone 3gs för endast 99kr :- i 24 månader men när man tänker efter så finns ju 4an redan ute
eller ska man vara tålmodig och vänta någon eller nåra månader på 5an?
Kan ni vara snälla och berätta vilken utav dom man ska köpa/vänta på

Tack på förhand

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk

Använder 3GS som telefon, och använder även 4an ofta. Och jag kan säga dig att det inte är någon större skillnad, 4an äre bättre skärm på det är de ända jag märker vid vanlig användning. Skulle väntat på 5an om jag vore du!

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

Använder 3GS som telefon, och använder även 4an ofta. Och jag kan säga dig att det inte är någon större skillnad, 4an äre bättre skärm på det är de ända jag märker vid vanlig användning. Skulle väntat på 5an om jag vore du!

Tackar för så snabbt svar, nu har jag gjort en såkallad ''research'' och det framgick att 3gs har cirka hälften så lite ram än 4an kommer inte ihåg siffrorna men hur som helst kommer det att påverka hastigheten på luren ifall man har mycket saker uppe?

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Avstängd

Jag hade nog väntat på femman, ska det vara värt att uppgradera en iphone eller en ipad ska det nog vara varannan generation:)

Sitter själv med en iphone 4 och efter att ha pillat på kompisens iphone 3gs så märker jag ingen större skillnad. Visst vissa appar tar nån sekund extra att ladda, men sånt märker du inte av om du sitter och jämför telefonerna side by side.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4X3R:

Tackar för så snabbt svar, nu har jag gjort en såkallad ''research'' och det framgick att 3gs har cirka hälften så lite ram än 4an kommer inte ihåg siffrorna men hur som helst kommer det att påverka hastigheten på luren ifall man har mycket saker uppe?

Jag har också båda modellerna.

Hastighetsmässigt kan jag inte påstå att 3GS:en lider av sin mindre minnesstorlek enligt min erfarenhet. Vad som händer är dock att program som ligger och tar upp minne i bakgrunden oftare stängs ner av OS:et på 3GS:en än på 4:an. Möjligtvis skulle det vara när man läser PDF:er som 3:an kan kännas slöare. Den upplevda hastighetsskillnaden är dock oftast rätt liten skulle jag säga, eftersom 4:an har en mycket högre upplöst skärm att driva.

Så den stora skillnaden är just skärmen (som i mina ögon är helt suverän, älskar den höga upplösningen) samt att jag upplever batteritiden klart bättre på 4:an. Sen skadar det inte att 4:an, i mina ögon, har den absolut läckraste designen någonsin på en telefon, tror t o m 5:an blir ett steg tillbaka om ryktena gällande designen stämmer

Med det sagt så skulle jag ändå råda dig till att vänta på 5:an (eller vad den nu kommer heta). Allt tyder på att 5:an kommer få samma processor som iPad 2 vilket betyder att den kommer vara klart kraftfullare än 4:an. Det kommer kännas trist att sitta med en nyköpt 3GS eller 4:a när spel optimerade för 5:an börjar dyka upp. Men visst, bryr man sig inte om spel kanske inte den extra kraften har så stor betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Jag har också båda modellerna.

Hastighetsmässigt kan jag inte påstå att 3GS:en lider av sin mindre minnesstorlek enligt min erfarenhet. Vad som händer är dock att program som ligger och tar upp minne i bakgrunden oftare stängs ner av OS:et på 3GS:en än på 4:an. Möjligtvis skulle det vara när man läser PDF:er som 3:an kan kännas slöare. Den upplevda hastighetsskillnaden är dock oftast rätt liten skulle jag säga, eftersom 4:an har en mycket högre upplöst skärm att driva.

Så den stora skillnaden är just skärmen (som i mina ögon är helt suverän, älskar den höga upplösningen) samt att jag upplever batteritiden klart bättre på 4:an. Sen skadar det inte att 4:an, i mina ögon, har den absolut läckraste designen någonsin på en telefon, tror t o m 5:an blir ett steg tillbaka om ryktena gällande designen stämmer

Med det sagt så skulle jag ändå råda dig till att vänta på 5:an (eller vad den nu kommer heta). Allt tyder på att 5:an kommer få samma processor som iPad 2 vilket betyder att den kommer vara klart kraftfullare än 4:an. Det kommer kännas trist att sitta med en nyköpt 3GS eller 4:a när spel optimerade för 5:an börjar dyka upp. Men visst, bryr man sig inte om spel kanske inte den extra kraften har så stor betydelse.

Tack så mycket! Du svarade på alla mina frågor

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Medlem

Fyran har bättre kamera, BÄTTRE SKÄRM och så stöder den UMTS 900 vilket 3GS inte gör. Skulle utan vidare betala extra för fyran.

Eller framför allt skulle jag vänta på femman, det börjar bli nära.

Permalänk
Avstängd

3GSen har en skärm som är mycket äckligare än den i femhundrakronorsmobilen ZTE Blade. Den kommer även bli oanvändbar i och med iOS 5 eftersom Apple älskar att göra så. Vänta på femman.

Visa signatur

Arbetshästen | i5 2.66GHz – 4GB – Intel X25-M 120GB – Dell U2711 – Dell U2311H
MacBook Pro 15" | i5 2.4GHz - 4GB – 320GB @ 5400RPM
Canon EOS 5D | Samyang 35/1,4 – Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem

Ta 5an, kommer väl ut nästa månad? xD

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

5.an kommer ju vara dyrare... är det ett bra val då att ta 4:an om man har lite ont om stålar?

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navi97:

5.an kommer ju vara dyrare... är det ett bra val då att ta 4:an om man har lite ont om stålar?

Om Apple gör som de brukar så kommer inte iPhone 5 vara dyrare än 4:an är nu. Till skillnad från de flesta andra tillverkarna brukar Apple ha sina priser rätt konstanta fram tills en ny modell dyker upp. iPhone 4 kostar (utan abonnemang) lika mycket idag som den gjorde för över ett år sedan när den lanserades.

Följer Apple samma mönster som tidigare kommer iPhone 5 ta över 4:ans nuvarande pris och samtidigt som de sänker priset på 4:an. Så iPhone 5 lär alltså sannolikt hamna på ca 6000kr för modellen med mindre lagringsutrymmet och ca 7000kr för den med större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Om Apple gör som de brukar så kommer inte iPhone 5 vara dyrare än 4:an är nu. Till skillnad från de flesta andra tillverkarna brukar Apple ha sina priser rätt konstanta fram tills en ny modell dyker upp. iPhone 4 kostar (utan abonnemang) lika mycket idag som den gjorde för över ett år sedan när den lanserades.

Följer Apple samma mönster som tidigare kommer iPhone 5 ta över 4:ans nuvarande pris och samtidigt som de sänker priset på 4:an. Så iPhone 5 lär alltså sannolikt hamna på ca 6000kr för modellen med mindre lagringsutrymmet och ca 7000kr för den med större.

Fan det hade jag inte tänkt på! Vad jag har hört så kommer 5:an cirka i September, så det är ju värt att vänta även om man vill ha 4an eller 5an. Tack!

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag utökar tråden med en fråga.

Har aldrig haft en Iphone tidigare, eller ens någon telefon med touch. Jag oroar mig helt enkelt för att inte kunna skriva SMS lika fort utan knappar. Det känns rejält struligt med det extremt lilla "tangentbordet" på Iphone. Det verkar lätt att trycka fel liksom?

Hur upplevde ni bytet från knapptelefon till pekskärm? Kommer det att fungera lika smidigt att skriva när jag blir van vid pekskärmen, eller stämmer det att man blir frustrerad över det lilla tangentbordet?

Undrar även om det är någon skillnad på tangentbordets storlek mellan 3GS och 4? Är skärmen på något sätt bättre/känsligare på Iphone 4? Går det helt enkelt smidigare att skriva på fyran?

Tacksam för info!

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spleen:

Jag utökar tråden med en fråga.

Har aldrig haft en Iphone tidigare, eller ens någon telefon med touch. Jag oroar mig helt enkelt för att inte kunna skriva SMS lika fort utan knappar. Det känns rejält struligt med det extremt lilla "tangentbordet" på Iphone. Det verkar lätt att trycka fel liksom?

Hur upplevde ni bytet från knapptelefon till pekskärm? Kommer det att fungera lika smidigt att skriva när jag blir van vid pekskärmen, eller stämmer det att man blir frustrerad över det lilla tangentbordet?

Undrar även om det är någon skillnad på tangentbordets storlek mellan 3GS och 4? Är skärmen på något sätt bättre/känsligare på Iphone 4? Går det helt enkelt smidigare att skriva på fyran?

Tacksam för info!

Har nu ingen iphone, men har en Optimus 2X med 4" skärm och för mig går det snabbare att skriva än med en "gammal" mobil. Speciellt om du har den i sidoläge(du lutar den) så går det riktigt fort, har själv skrivit flera inlägg här på sweclockers som inte tog så värst mycket längre tid än med en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spleen:

Jag utökar tråden med en fråga.

Har aldrig haft en Iphone tidigare, eller ens någon telefon med touch. Jag oroar mig helt enkelt för att inte kunna skriva SMS lika fort utan knappar. Det känns rejält struligt med det extremt lilla "tangentbordet" på Iphone. Det verkar lätt att trycka fel liksom?

Hur upplevde ni bytet från knapptelefon till pekskärm? Kommer det att fungera lika smidigt att skriva när jag blir van vid pekskärmen, eller stämmer det att man blir frustrerad över det lilla tangentbordet?

Undrar även om det är någon skillnad på tangentbordets storlek mellan 3GS och 4? Är skärmen på något sätt bättre/känsligare på Iphone 4? Går det helt enkelt smidigare att skriva på fyran?

Tacksam för info!

Du kommer att skriva så mycket snabbare på pekskärm än med old mob T9!!
Och det tar bara ett par dagar (eller timmar) att komma in i det

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spleen:

Jag utökar tråden med en fråga.

Har aldrig haft en Iphone tidigare, eller ens någon telefon med touch. Jag oroar mig helt enkelt för att inte kunna skriva SMS lika fort utan knappar. Det känns rejält struligt med det extremt lilla "tangentbordet" på Iphone. Det verkar lätt att trycka fel liksom?

Hur upplevde ni bytet från knapptelefon till pekskärm? Kommer det att fungera lika smidigt att skriva när jag blir van vid pekskärmen, eller stämmer det att man blir frustrerad över det lilla tangentbordet?

Undrar även om det är någon skillnad på tangentbordets storlek mellan 3GS och 4? Är skärmen på något sätt bättre/känsligare på Iphone 4? Går det helt enkelt smidigare att skriva på fyran?

Tacksam för info!

tänkte precis som dig, men dom nya kapacitiva skärmarna gör att det blir en fröjd att skriva. speciellt om man lägger mobilen ner! tog kanske 1 dag innan jag kom in i det å sen flöt de på som bara den!

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du kommer att skriva så mycket snabbare på pekskärm än med old mob T9!!
Och det tar bara ett par dagar (eller timmar) att komma in i det

Skrivet av Hablam:

tänkte precis som dig, men dom nya kapacitiva skärmarna gör att det blir en fröjd att skriva. speciellt om man lägger mobilen ner! tog kanske 1 dag innan jag kom in i det å sen flöt de på som bara den!

Tack för era svar. Det låter bra. Jag slog hursomhelst till på en 3GS i samband med Tres nuvarande erbjudande. Telefonen må ha ett par år på nacken, men kommer man från en Sony Ericsson Walkman är steget ganska stort ändå. Huvudsaken är att jag nu får mailen i telefonen. Spelar gör jag aldrig och kameran använder jag aldrig. Däremot måste det gå smidigt att skriva stora mängder. Med dessa krav kunde jag inte motivera en iPhone 4 som hade dubblat månadskostnaden.

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spleen:

Tack för era svar. Det låter bra. Jag slog hursomhelst till på en 3GS i samband med Tres nuvarande erbjudande. Telefonen må ha ett par år på nacken, men kommer man från en Sony Ericsson Walkman är steget ganska stort ändå. Huvudsaken är att jag nu får mailen i telefonen. Spelar gör jag aldrig och kameran använder jag aldrig. Däremot måste det gå smidigt att skriva stora mängder. Med dessa krav kunde jag inte motivera en iPhone 4 som hade dubblat månadskostnaden.

Har själv en 3GS

Jailbreaka den och du kommer att få så mycket mer nöje av den!!

Tror min var 1 dag gammal när jag jailbreaka den

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Har själv en 3GS

Jailbreaka den och du kommer att få så mycket mer nöje av den!!

Tror min var 1 dag gammal när jag jailbreaka den

Just det. Det har jag hört talas om. Dör garantin när man gör det? Eller bryr dom sig inte?

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spleen:

Just det. Det har jag hört talas om. Dör garantin när man gör det? Eller bryr dom sig inte?

Japp det gör den. Du kan säkert återställa iphonen så de inte ser att den varit jailbreakad. Dock finns det ingen anledning att jailbreaka om det inte är något speciellt du vill ha som man måste jailbreaka för. Det mesta finns redan på appstore och det enda jag utnyttjar av min jailbreak är att jag kan ladda ner filer större än 20mb(?) på 3g.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag kanske har lite stora fingrar eller något, för jag har inte vant mig vid att skriva sms på iPhone ännu. Det kan dock vara så att det är Apples värdelösa rättstavningsprogram som hela tiden förstör det för mig.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Jag kanske har lite stora fingrar eller något, för jag har inte vant mig vid att skriva sms på iPhone ännu. Det kan dock vara så att det är Apples värdelösa rättstavningsprogram som hela tiden förstör det för mig.

Det är heltenkelt så att pekskärms tangenter inte passar alla. Finns ju anledningar till att telefoner som har hårdvaru qwerty existerar Jag föredrar riktiga tangenter men har inga större problem att skriva utan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Japp det gör den. Du kan säkert återställa iphonen så de inte ser att den varit jailbreakad. Dock finns det ingen anledning att jailbreaka om det inte är något speciellt du vill ha som man måste jailbreaka för. Det mesta finns redan på appstore och det enda jag utnyttjar av min jailbreak är att jag kan ladda ner filer större än 20mb(?) på 3g.

Använder du inte Installous?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Använder du inte Installous?

Nej. Har även för mig att installous var borttaget senast jag kollade.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Kommer emellan med en fråga till. Finns det manuellt något sätt att komma i "sidoläge" på? Det där vältande funkar i stort sett aldrig. Jag kände för övrigt på mig att just den funktionen skulle strula. Av alla mobiler jag haft med "vändfunktion" så har samtliga varit extremt tröga på att fatta när man vänder på telefonen. Funktionen i sig är bra, men jag hoppas verkligen att det finns något manuellt sätt, med en knapp eller dylikt, som gör att jag kan gå över till sidoläge närhelst jag vill. Är det någon som fått den här typen av funktion att fungera smärtfritt?

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U