Dags för ny allround dator efterhelgen. Förslag, tips, råd? budget 8.000 Kr
Tjenare har nu tänkt köpa en dator ett tag och haft mina ögon på det paket som jag dragit ihop på inet (http://www.inet.se/kundvagn/visa/605856/allround-8000) Jag har tänkt lägga ut 8.000 men går gärna ner om någon anser att det går. Jag ska bygga ihop datorn helt själv och jag har egen OS + all kringutrustning (skärm, tangentbord, mus, headset)
Varför en allround dator? Jo för jag går en datorteknisk utbildning på gymnasiet och som projektarbete ska jag göra en 3D miljö i Maya, det innebär att jag behöver en skaplig processor och RAM minnen som klarar av stora miljöer. Sen vill jag självklart spela lite olika spel på "fritiden" kommer spendera mest tid i SWTOR men säkert en hel del i Heroes of Might and Magic VI, Dota 2, BF 3 och GW2. Jag har inget krav att köra allt på högsta och bara kolla på miljöerna, jag vill hellre ha högre FPS och mer flyt i spelandet, men självklart vill jag ha så bra prestandard som möjligt för pengarna. I framtiden kommer jag köpa en till skärm och då kanske det blir att hålla på med lite streaming av de nämnda spelen, men jag kommer då iaf hålla på med multitasking så även här krävs det att datorn klarar av spel + webläsare(kolla på streams i HD) + musik/TS/Ventrilo/etc + Fraps + ev extra program.
Asus Crosshair IV Formula Hört mycket gott om detta mobo, ska ha bra möjligheter att överklocka som kan vara bra att ha i framtiden. Om det finns ett bättre alternativ tipsa mig gärna om det.
1.5TB Western Digital Caviar Green Inte den bästa hårddisken jag vet, men från att ha haft en laptop i snart ett år så kommer även den här hårddisken gå som en väderkvarn i storm. Kommer försöka få fram pengar till en SSD till julen.
AMD Phenom II X6 1090T 3.2GHz Black Edition En processor som jag har fått klart för mig presterar bra jämnfört med motsvarande intel, och extra kärnor är aldrig fel
Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE Stabila RAM minnen som kommer hjälpa mig i båda Maya som multitasking är jag helt säker, kanske finns något billigare alternativ?
PowerColor Radeon HD6870 1GB PCS+ OC Ett grafikkort som passar min prisklass bra, om det funkar med ekonomin mm så blir det säkert CrossFire inom en snar framtid.
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr Talar väl sitt klara språk.
Antec High Current Gamer 750W Lika bra att ta ett lite starkare nätagg om jag vill ha CF i framtiden, någon som vet om det är modulärt eller inte?
Cooler Master HAF 912 Plus Svart Enligt mig är HAF 912 Plus ett snyggt chassi och har ett skapligt pris. Det har ska ha bra kylning som krävs om jag ska ha CF och överklocka datorn litegrann. Alternativet är väl ett R3.
Optiarc AD-7263S LabelFlash/DL Svart SATA, OEM Har ingen koll på vad som skiljer mellan olika CD läsare/bärnnare så jag slängde in ett som såg bra ut, har även ett par gamöa liggandes hemma om det duger.
Jag tar gärna mot all kritik och alla tips som ni möjligen kan ge mig