Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

bygga htpc med kortläsare för comhem

Permalänk
Medlem

bygga htpc med kortläsare för comhem

Min digitalbox har rasat och jag står i valet och kvalet mellan lite olika alternativ. Nu när jag såg denna sektion så hmm. Kan jag bygga mig en htpc som även funkar som motagare för dvb-c/s. Känns dumt att ha dubbla boxar, samt att jag ev i framtiden byter till parabol istället för kabel.

Fråga. Kan man bygga en vettig htpc som funkar som digitalbox för tex comhem/canaldigital ?

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

finns tvkort med kortläsare vet dock inte hur kompatibla de är

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Kruxet är att om man inte vet så köper man grisen i säcken.

Någon här som har koll?

Vill ha möjlighet att kolla på mina HD kanaler, men samtidigt slippa ha flera boxar

Tex denna verkar ju fungera:
http://www.terratec.net/en/products/Cinergy_C_PCI_HD_CI_1612....

Men då är frågan hur knepiga/snälla är comhem när det gäller pairing till en dylik motagare?
Samt om det nu finns någon som testat, kanske finns bättre produkter på marknaden?
Det där är ju dessutom bara en motagare, hur får jag ut bilden?

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Skulle tro att comhem ser det som du har din egen box. Kan testa att fråga dem vilken tekniskt standard de använder tilll sina kort och sen köpa ett kompatibelt tvkort

*edit* (läste inte hela ditt inlägg) tvkortet levererar tv datan via pci eller usb eller vad det nu är kopplat till. bild går ut via grafikkortet^^

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

*edit* (läste inte hela ditt inlägg) tvkortet levererar tv datan via pci eller usb eller vad det nu är kopplat till. bild går ut via grafikkortet^^

Var så jag trodde men inte så klyftig när man är trött

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Jag kör en linux server med två tv-kort i som tar hem comhem och dekodar av med software och en kortläsare.
Funkar fint men det du mister är HD kanalerna (inte svt 1 HD och svt 2 HD) då mjukvaran ej stöder CI+ som krävs för comhems HD kanaler.

Klarar du dig utan detta så kan jag varmt rekommendera en liknande lösnig med linux i botten.
Du kan även skicka ut strömmen på Internet utan kvalitetsförslut vilket är trevligt om du vill kolla på tv utanför din bostad.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cribbe:

Jag kör en linux server med två tv-kort i som tar hem comhem och dekodar av med software och en kortläsare.
Funkar fint men det du mister är HD kanalerna (inte svt 1 HD och svt 2 HD) då mjukvaran ej stöder CI+ som krävs för comhems HD kanaler.

Klarar du dig utan detta så kan jag varmt rekommendera en liknande lösnig med linux i botten.
Du kan även skicka ut strömmen på Internet utan kvalitetsförslut vilket är trevligt om du vill kolla på tv utanför din bostad.

Finns det ingen mjukvara som klarar av CI+ eller något kort med det inbyggt?
Har andvänt linux lite finns det något trevligt program/gränsnitt man kan köra för att få en andvändarvänlig upplevelse?

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Comhem pairar HD-kanalerna (förutom SVT1HD och SVT2HD) till någon av deras godkända boxar och anledningen är att Comhem inte vill att det ska funka med HD-kanaler i datorn (rädsla för privatkopiering). Alla SD-kanaler samt HD-kanalerna från SVT funkar dock.

Själv kör jag VDR på Linux och det funkar bra som inspelningsmaskin. MythTV är ett annat alternativ. Men det finns lösningar för Windows också såsom MediaPortal. DVBViewer är ett program som har funkat bra när jag körde Windows.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med mediaportal i ett par år nu och är mycket nöjd med det. Kan jag varmt rekomendera om du vill köra windows. Tyvärr går det bara att få SVT1 och SVT2 i HD från Comhem men om du byter till parabol ska det funka bra med HD också.

http://www.team-mediaportal.com/
http://www.minhembio.com/forum/

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Min lösning bygger på TVHeadend och XBMC som fungerar riktigt bra. Finns dock inte med stöd för timeshift.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.