AMD släpper tre nya Fusion: E-450, E-300 och C-60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokulv:

Man har ju hört att marknaden för dessa datorer är på utdöende - till pekplattornas fördel. Jag hoppas inte det. Jag föredrar fysiska tangentbord och har en förkärlek för små datorer. Jag var väldigt nära till att köpa Asus 1215B men väntar och ser om någon tillverkare slänger ihop en netbook à la E-450. Hoppas hoppas.

Dött har de ju inte gjort. Däremot har netbooken utvecklats, minns att de första modellerna som kom hade 7" skärm och 4GB SSD. Nu är det 10-12" skärm och minst 250GB hårddisk som gäller. Netbooksen har glidit in i det "ultraportabla" segmentet. Mycket positivt för oss konsumenter, eftersom en dator på 1.5kg och med 12" skärm för 5 år sedan kostade minst 15 000 kr.

Jag hoppas också på en netbook (eller en lite större bärbar) med E450. Hur lång tid kan det ta innan sådana modeller dyker upp i Sverige?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Explorer45:

E-450 låter mycket intressant för en HTPC. E-350 gick bort pga. att den inte klarar 1080p60fps. Hoppas på ett SweC test!
Är Intels Cedar Trail på ingående? Vore intressant att se en match mellan E-450 och motsvarande Intel om släppet är snart.

Cedar Trail verkar innehålla ett fix-function H.264 samt Blu-ray 2.0 codec chip. Det borde definitivt betyda att denna plattform inte har några större problem att klara 1080p@60fps då motsvarande fix-function chip i Sandy Bridge klarar >500fps i transcodning. Cedar Trail kommer naturligtvis innehålla en klenare version, men det är en del luft innan man kommer till 60fps.

Däremot verkar (hittar inget definitivt) som Cedar Trail, precis som gfx i Sandy Bridge, inte kommer stödja OpenCL eller DirectCompute, i.e. den kommer inte ha en fullt programmbar GPU som Brazos. På en HTCP kanske det kvittar i.o.f.s.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer