SSD Försvinn, HDD Kom

Permalänk
Medlem

SSD Försvinn, HDD Kom

Jag skulle behöva hjälp med en sak, det är såhär att jag har en 60Gb SSD där mitt OS är installerat, och en 2.0TB till lagring, men min ssd blir överfull med program som tar massa utrymme, ex itunes med dess säkerhetskopieringar m.fl. Jag skulle vilja ha rent av ENDAST OS på ssd, och sen om det fanns ngt sett den "försvann" så varje gång ett program frågar efter en installationplats på hårddisken så ska den föreslå min 2.oTB disk och ALLT som programmen änvänder ska sparas där, Går det att "gömma" OS-disken? och isåfall hur?

Upskattar svar mvh robin

Permalänk
Medlem

Du får ju välja själv var saker ska installeras, inte va så snabb på att trycka vidare för då tar den systemdisken..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xamin:

Du får ju välja själv var saker ska installeras, inte va så snabb på att trycka vidare för då tar den systemdisken..

Jo jag gjorde ju det ex med itunes och spotify, men dom utnyttjar min ssd för båda säger hårddisk är full...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Noplaren:

Jo jag gjorde ju det ex med itunes och spotify, men dom utnyttjar min ssd för båda säger hårddisk är full...

Fast du kan själv manuellt ställa in detta i respektive program. Efter installationen måste du själv välja var programmen skall lägga musik. Hjälper inte att ändra installationsmapp här. Och det går inte att ändra genom att "gömma" sin OSdisk. Dessa inställningar kommer med respektive program där de kommer lägga liknande grejer på C:disken från början där du även måste ha ditt OS.
I spoify ligger det under edit i menyraden -> preferences -> Cache. Ändra detta till din andra hårddisk.
Jag har inte Itunes så jag vet inte exakt var man ställer in detta där, men motsvarande finns även här med största sannolikhet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Flytta ditt iTunes library till din større disk.

Du hittar sökvägen under inställningar i iTunes nånstans. Så tar du bara och flyttar över hela mappen till en annan disk och ändrar sökvägen i iTunes. Färdig!

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Hedersmedlem

ladda ner treesize för att lättare se exakt vad som i övrigt tar plats på din SSD.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Strukt:

Flytta ditt iTunes library till din større disk.

Du hittar sökvägen under inställningar i iTunes nånstans. Så tar du bara och flyttar över hela mappen till en annan disk och ändrar sökvägen i iTunes. Färdig!

OFFTopic: Lite morsomt med de olika Ö:na

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Lol? Du väljer ju helt själv vart du vill lägga programmen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Lol? Du väljer ju helt själv vart du vill lägga programmen

Skickades från m.sweclockers.com

En del filer sparas på Windows disken automatiskt, exempelvis sparfiler och annat från spel och program.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

OFFTopic: Lite morsomt med de olika Ö:na

Jo har ju Norskt TGB så ibland blire lite fel när jag skal få til rætt bokstav. som åæø åö osv....

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mytos:

En del filer sparas på Windows disken automatiskt, exempelvis sparfiler och annat från spel och program.

Detta också går att flytta/ändra på

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ygd3n:

Lol? Du väljer ju helt själv vart du vill lägga programmen

Skickades från m.sweclockers.com

Fast även om du installerar exempelvis spotify på D: så kommer programmet ta upp ca 2GB på C:. Det är inte så enkelt som att installera på annan disk.
TS frågade heller inte varför allt lägger sig på C: utan om det fanns något sätt att gå runt att detta sker.

Skrivet av Jalle64:

Detta också går att flytta/ändra på

Yes. Det är väl dessa svar TS vill ha, fast lite mer utförligt som högre upp i tråden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

I registret kan man ändra standardmapp för programinstallationer.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion
Där finns några mappar du kan redigera.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Permalänk
Medlem

http://www.overclock.net/ssd/664738-how-setup-ssd-boot-drive-...

Googlade lite
Detta såg ut att kunna hjälpa dej,

Om ja nu har förstått guiden rätt så borde den sätta users, programs mapparna etc på din hdd och därmed spara alla program där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fatalX:

http://www.overclock.net/ssd/664738-how-setup-ssd-boot-drive-...

Googlade lite
Detta såg ut att kunna hjälpa dej,

Om ja nu har förstått guiden rätt så borde den sätta users, programs mapparna etc på din hdd och därmed spara alla program där.

Verkar skitbra! Tack:)

Permalänk

du kan även ändra vart din användarprofil skall sparas, samt temp filer under avancerade systeminställningar eller vad det nu heter på svenska....

sedan kan du även minska på hur mycket plats som windows restore använder...leta efter vssadmin shadow på google

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.