HP Envy 14-2014 vs Sony Vaio VPC-SB1X9E

Permalänk
Medlem

HP Envy 14-2014 vs Sony Vaio VPC-SB1X9E

Hej!

Jag kan börja med att säga att jag inte är så värst duktig på hårdvara och sådant när det kommer till datorer, men jag har verkligen försökt sätta mig in i det här. Jag har nämligen varit på jakt efter en ny dator ett tag nu och de senaste dagarna har jag verkligen börjat leta på allvar. Jag är på jakt efter en dator på 13-14" och vars främsta egenskaper är att den ska vara snygg, framtidssäker och klara av de flesta av de senaste spelen, dock inte något Crysis 2 på max-inställningar. Datorn kommer att användas till skolarbete, allmän surfning och lite spelande. Värt att nämna kanske är att jag i dagsläget äger en 3 år gammal Sony Vaio 14" som jag har varit mycket nöjd med.

Jag är inte ute efter en Mac, något som har visat sig minska utbudet av egenskapen "snygg". Efter idoget surfande har jag till slut hittat två kandidater som jag tror passar mina önskemål mycket bra, nämligen HP Envy 14-2014 och Sony Vaio VPC-SB1X9E. Av dessa två har jag förstått (med hjälp av notebookcheck.net) att HPn har något bättre processer och ganska mycket bättre grafikkort.

Jag har läst igenom detta forum och resten av webben de senaste dagarna för att hitta så mycket information jag bara kan om dessa två datorer och det finns i alla fall mycket åsikter angående HP kan jag säga. De överhettas(?), de låter mycket, de är skitprodukter hör till de mer vanliga klagomålen, samtidigt som Envy 14-serien verkar ha fått ganska mycket ros med en bra skärm, en gedigen dator och de senaste komponenterna. Recensionerna jag har läst har däremot mest varit positiva och den snittar ungefär 8-8,5/10. Sonyn har även den fått bra kritik och många verkar anse att Sony gör bra datorer. Dock är den både svagare och dyrare än HPn och skärmen har fått en del kritik.

Jag tänkte i alla fall med den här tråden be om hjälp i den djungel som kallas datorköp. Är det någon som äger eller har erfarenhet av de båda datorerna? Är det något jag har missat att tänka på? Finns det en annan likvärdig/bättre dator som jag har missat?

Jag har lagt till de båda datorerna, plus två stycken andra HP Envy 14" (2040 och 2060), i en jämförelselista på Prisjakt så att man enklare ska kunna se vad det är som skiljer dem åt:

Produktjämförelse

Jag hoppas att jag har fått med allting som stod i "Viktigt! - Läs detta innan"-tråden som är klistrad överst, annars ber jag så mycket om ursäkt.

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ecoriath:

Hej!

Jag kan börja med att säga att jag inte är så värst duktig på hårdvara och sådant när det kommer till datorer, men jag har verkligen försökt sätta mig in i det här. Jag har nämligen varit på jakt efter en ny dator ett tag nu och de senaste dagarna har jag verkligen börjat leta på allvar. Jag är på jakt efter en dator på 13-14" och vars främsta egenskaper är att den ska vara snygg, framtidssäker och klara av de flesta av de senaste spelen, dock inte något Crysis 2 på max-inställningar. Datorn kommer att användas till skolarbete, allmän surfning och lite spelande. Värt att nämna kanske är att jag i dagsläget äger en 3 år gammal Sony Vaio 14" som jag har varit mycket nöjd med.

Jag är inte ute efter en Mac, något som har visat sig minska utbudet av egenskapen "snygg". Efter idoget surfande har jag till slut hittat två kandidater som jag tror passar mina önskemål mycket bra, nämligen HP Envy 14-2014 och Sony Vaio VPC-SB1X9E. Av dessa två har jag förstått (med hjälp av notebookcheck.net) att HPn har något bättre processer och ganska mycket bättre grafikkort.

Jag har läst igenom detta forum och resten av webben de senaste dagarna för att hitta så mycket information jag bara kan om dessa två datorer och det finns i alla fall mycket åsikter angående HP kan jag säga. De överhettas(?), de låter mycket, de är skitprodukter hör till de mer vanliga klagomålen, samtidigt som Envy 14-serien verkar ha fått ganska mycket ros med en bra skärm, en gedigen dator och de senaste komponenterna. Recensionerna jag har läst har däremot mest varit positiva och den snittar ungefär 8-8,5/10. Sonyn har även den fått bra kritik och många verkar anse att Sony gör bra datorer. Dock är den både svagare och dyrare än HPn och skärmen har fått en del kritik.

Jag tänkte i alla fall med den här tråden be om hjälp i den djungel som kallas datorköp. Är det någon som äger eller har erfarenhet av de båda datorerna? Är det något jag har missat att tänka på? Finns det en annan likvärdig/bättre dator som jag har missat?

Jag har lagt till de båda datorerna, plus två stycken andra HP Envy 14" (2040 och 2060), i en jämförelselista på Prisjakt så att man enklare ska kunna se vad det är som skiljer dem åt:

Produktjämförelse

Jag hoppas att jag har fått med allting som stod i "Viktigt! - Läs detta innan"-tråden som är klistrad överst, annars ber jag så mycket om ursäkt.

Tack på förhand!

Hej,

Om du känner någon med csn kort så kan du få HP Envy 14-2014eo för bara 7600 kr inkl frakt från hp store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Hej,

Om du känner någon med csn kort så kan du få HP Envy 14-2014eo för bara 7600 kr inkl frakt från hp store.

Tack, det är därifrån jag planerar att köpa den om det blir den

Men jag får bara ner priset till 8100, hur kommer jag ner till 7600?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ecoriath:

Kanske var ett gammalt pris, men det priset du säger stämmer ser jag.

Permalänk
Medlem

Har ingen koll på envy o vaio men är inte dessa "märkesdatorer" ett måste så skulle jag rek att satsa på kända dator/komponent tillverkare som asus, msi, lenovi. Där bör du få mer prestanda för samma peng och minst 2 års garanti.
T.ex denna från asus? http://www.dustin.se/asus-n43sn-ci5-23-4gb-500-gt550m-14-w7hp...

Permalänk
Medlem

Jag är väl lite ute efter en "märkesdator" men om det dyker upp någon som är märkbart mer prisvärd kommer jag att ta mig en ordentlig titt på den. Den du länkar till där är snäppet svagare än HP:n och bara någon hundralapp billigare vad jag kan hitta, därför känns den inte så jätteintressant. Tack för hjälpen i alla fall!

Permalänk
Medlem

Bumpar den här tråden i hopp om att ytterligare någon vänlig själ vill ta sig en titt

Passar samtidigt på att kasta in en ny liten fråga, vilken av dessa två modeller är egentligen "bäst"?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=937839,868115

Processor och grafikkort är bättre i 2014 är bättre har jag kommit fram till, men trots detta är 1260 dyrare?

Permalänk
Medlem

Är själv på jakt efter en ny laptop, fast har nog tittat mer på Sony Vaio SA och Z2 modellerna, pga portabiliteten och skärmupplösningen. Hur som, SBn är en helt ok dator (Är ju Sony så den känns ju lite mer "premium") dessvärre har den lite taskig skärm, färgåtergivningen är inte speciellt imponerade + att fläktarna låter en hel del under belasting (fast vad kan man förvänta sig av en ultraportabel med diskret grafik)! Kan refererera till Engadgets review där den fick 8/10 Engadget: Sony Vaio SB Review.

Envyn vet jag inte lika mycket om, men om du inte är ute efter portabilitet (Envyn väger nästan ett kilo mer än SBn) så tror jag Envyn är rätt val. (lite synd att dom inte har kvar sin 1600x900 skärm bara).

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaret, både infon och rekommendationen har hjälpt mig!

Har varit och känt på båda datorerna nu och har bestämt mig för att köpa Envyn i alla fall. Tänkte kasta ut en fråga angående den när jag ändå är såhär aktiv på forumet. Hur mycket bättre blir datorn om jag kastar in mer RAM-minne i den? Som den är nu har den 4GB med en ledig minnesplats. Om jag nu skulle tjäna på det, hur ska jag veta vad jag ska köpa och hur pass dyrt blir det? Är det kanske bäst om jag som ganska okunnig lämnar in den till nån datoraffär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecoriath:

Jag beställde envyn igår och du måste skriva i den där rabattkoden för 10% i kassan för att få ner priset till 7600.

Jag hade tagit Envyn vilken dag som helst, tänk dock på att skärmen inte har 1600*900 upplösningen som många review syftar på. Dock hade engadget en ny review för 2011 du kan spana in.

Jag kommer nog också sätta i mer minne om jag känner att det behövs. Det finns programvaror som kollar upp vilken minnestyp du har i den, kommer nog inte vara ett problem att få fram dom.

Hoppas du blir nöjd med ditt köp.