Hårddiskar med 8mb cache och 2mb cache - Skillnad

Permalänk
Medlem

Hårddiskar med 8mb cache och 2mb cache - Skillnad

Funderar på att köpa ny hdd. Antingen Barracuda IV, Western Digital Caviar med 8mb cache eller IBM 120gxp.

Vad blir det för skillnad prestandamässigt mellan 2mb cache och 8mb cache, eller mellan de hårddiskarna överhuvudtaget?

Nån som vet eller kan tipsa om nån läsvärd sida?
Eller kanske tipsa om hdd.
Jag ska ha en med Ultra DMA 100, behöver inte vara värsting storlek (dvs 80gb+).

Tack på förhand
Mvh Mattias Holmberg

Visa signatur

Athlon XP 1700+@2100+ T-Bred, Asus A7v133, 256mb, Creative GeForce 2 GTS, SBLive! Player 1024, WD800JB (80GB 8mb cache), XP Pro

Permalänk
Medlem

undrar jag med.. :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Hårddiskar med 8mb cache och 2mb cache - Skillnad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lipton
Funderar på att köpa ny hdd. Antingen Barracuda IV, Western Digital Caviar med 8mb cache eller IBM 120gxp.

Vad blir det för skillnad prestandamässigt mellan 2mb cache och 8mb cache, eller mellan de hårddiskarna överhuvudtaget?

Nån som vet eller kan tipsa om nån läsvärd sida?
Eller kanske tipsa om hdd.
Jag ska ha en med Ultra DMA 100, behöver inte vara värsting storlek (dvs 80gb+).

Tack på förhand
Mvh Mattias Holmberg

Jag har två WD (8Mb) mycket nöjd med dem snabbare än min gamla 46.1 GB ibm disk. om jag var i eran sitvation så skulle jag köpa antingen WD(8 Mb) eller segate disken men inte IBM disken aldrig i livet! 200:- mer skulle jag lägga ut för att få en med (8 Mb) annars så kvitar det, segate disken lär ju kanske vara lite tystare men jag är inte säker. nästa inköp för mig blir ivarje fall en WD. antagligen en med (8MB) om priset e bra..

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

allt som finns att veta om hårddiskar:
www.storagereview.com

Permalänk
Medlem

du märker inte skilnaden egentligen om du använder hd:arna för desktop/workstation bruk, dock märker du de extra 6 mb cachen om du smackar in hd:arna i en lowend server som du pallat massa databaser på t.ex.

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hårddiskar med 8mb cache och 2mb cache - Skillnad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking

Jag har två WD (8Mb) mycket nöjd med dem snabbare än min gamla 46.1 GB ibm disk. om jag var i eran sitvation så skulle jag köpa antingen WD(8 Mb) eller segate disken men inte IBM disken aldrig i livet! 200:- mer skulle jag lägga ut för att få en med (8 Mb) annars så kvitar det, segate disken lär ju kanske vara lite tystare men jag är inte säker. nästa inköp för mig blir ivarje fall en WD. antagligen en med (8MB) om priset e bra..

Det var det jag ville höra, stort tack "Lastviking"!

Men fortsätt gärna tipsa mer

/Mattias

Visa signatur

Athlon XP 1700+@2100+ T-Bred, Asus A7v133, 256mb, Creative GeForce 2 GTS, SBLive! Player 1024, WD800JB (80GB 8mb cache), XP Pro