Jag har precis som många här i forumet haft väldiga problem med comhem's modem netgear CG3100
Problemet har tytt sig som så att modemet startat om sig flera gånger om dagen.
Detta har man märkt genom att uppkopplingen dör eller att nätverket blivit helt okontaktbart.
När man efter ca 1 min kommit igång igen så har jag loggat in på modemet och sett att system upp timet var på ca 1 min.
Det tog dock ett bra tag innan jag fattade att problemet låg på modemet.
Jag hade precis fått hem min nya mac book air när det började strula ordentligt.
Jag kunde surfa i allt mellan 1 min och 1 timme trådlöst på den.
Satte jag i usb dongeln för trådat nätverk so gick det att köra hur länge som helst.
Jag misstänkte självklart mac osx lion, då massor med forum inlägg rapporterade wifi problem i lion.
men när nätverket började dyka utan att mac book air:en var igång så började jag misstänka modemet.
För mindre än 1 år sedan hade jag också massiva problem med mitt dåvarande comhem modem, och det var då framför allt wifi som krånglade med att koppla ifrån och bli okontaktbart.
Lösnningen då var att jag var tvungen att köpa ett nytt modem från comhem eftersom modemet "funkade". att det trådlösa strulade spelar tydligen ingen roll för comhem.
Så 1000 spänn fattigare fick jag iaf fart på allt igen, och allt kändes bättre och stabilare med detta nya förbättrade netgear modemet.
Nu mindre än ett år senare kan jag ännu en gång konstatera att det faktiskt är wifi delen i modemet som är orsaken till att modemet startar om sig stup i kvarten.
Hur vet jag då detta?
Jag kopplade helt sonika in min air port express med sladd och konfade den som en access punkt istället för att ha den sitta i köket trådlöst kopplad med ett par högtalare inkopplade.
Efter det så stängde jag av "Enable Wireless Access Point" och "Allow Broadcast of Name (SSID)" under "Wireless settings" i modemet, och just nu har den en system upp time på över 3 dygn.
Jag kan surfa, kopiera filer via nätverket och använda min mac book air trådlöst utan problem överhuvudtaget.
Jag har lite prylar inkopplat på nätverket och dom 3 senaste dygnen har inte en enda pryl varit utan uppkoppling.
uppkopplat via sladd (gigabit inkl 2 netgear switchar):
2 st stationära PC
1 Apple TV2
1 st mac mini
1 st laptop
1 st NAS
Uppkopplat trådlöst:
1 htc
1 samsung galaxy s2
1 iphone 3gs
1 mac book air
1 netbook
1 (air port express)
Jag hoppas att detta inlägg kan hjälpa någon att prova att slå av wifi för att kanske få tillbaka lite stabilitet i sin internetuppkoppling.
Sen är ju frågan om man ens ska felanmäla modemet till comhem, det slutar väl ändå i att man får betala om man vill få det fixat.