Magma Expressbox ger extra PCI Express över Thunderbolt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Så du har din Apple laptop, köper brödrosten, byter ut nätagget i den (om det nu ens går), köper till en mängd utrustning, startar Macen, bootar i Windows och spelar? Kanske kan lägga till en slogan, Apple - Easy Gaming till och med?

tror det är mer i stil med att du har en liten lätt laptop i skoaln/jobbet. kommer hem kopplar in "brödrosten" och kan gamea på samma lättviktsdator.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Grejen är typ den att PCar använder video bios för att konfigurera grafikkortet i VGA-läge när datorn startar. Eftersom Mac inte använder BIOS-systemet (utan en variant av UEFI svjv) så kan inte datorn hitta/använda grafikkortet. Du behöver därför ett grafikkort med en PROM laddad med Mac-kompatibel programkod, och eftersom Mac-marknaden är så liten (det är ju bara Mac Pro som har vanliga kortplatser öht), så tar tillverkarna ut högre priser för nöjet.

Marknadsekonomi är bra, men inte alltid.

Använder inte "mac grafikkort" bios? eller manar du att macar inte avnänder bios? Det är väl inte svårare att flasha om ett grafikkort med motsvarade mac grafikkortets bios om de är av samma modell som används i mac pro? Vet dock inte hur relevant den här diskussionen är iofs eftersom lådan inte är avsedd för grafikkort.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Med risk att sabba partyt.

Thunderbolt: 10Gbps per kanal (och jag antar att en kabel = en kanal)
PCI-e 2.0 x16 port: 8GB/s (alltså 64Gbps)

Känns inte så användbart för kraftfulla grafikkort.

Permalänk

Externa grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frysern:

Nä... Möjligtvis att det i teorin skulle fungera på en macbook pro som endast har intels integrerade grafik och få en lite boost. MEN blir det någon som helst latenser när hela bandbredden används för en sån sak, så låter det som en rätt dyr och värdelös idé. Just den här lådan är heller inte avsedd för grafikkort så jag förstår inte varför folk börjat tjata om grafik prestanda? Det finns andra modeller på ritbordet som är avsedda för just detta.

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

eller manar du att macar inte avnänder bios?

Macar använder inte BIOS-systemet, så svar ja.

Citat:

Det är väl inte svårare att flasha om ett grafikkort med motsvarade mac grafikkortets bios om de är av samma modell som används i mac pro?

Svårt att säga. PCI-ID-koden kan ju skilja också, och den kan inte ändras med en enkel omflashning. I värsta fall kanske mac-versionen kräver en större flashkrets för att rymma programvaran, men det är ju egentligen ren spekulation. I vilket fall som helst, detta är anledningen till att man inte kan slänga i vad för grafikkort som helst i en Mac. (Plus, att det inte finns drivrutinsstöd till OSX för de flesta modeller heller...)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frysern:

Thunderbolt stödjer i nuvarande version upp till två dubbelriktade kanaler, så totalt 40Gbit/s sammanlagd teoretisk kapacitet.

Citat:

Hur det "känns" har ju inte så mycket med den faktiska verkligheten att göra. Den mesta trafiken vid 3D-rendering pågår ju lokalt på grafikkortet och där kan inte anslutningen utgöra någon propp i systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Macar använder inte BIOS-systemet, så svar ja.

Svårt att säga. PCI-ID-koden kan ju skilja också, och den kan inte ändras med en enkel omflashning. I värsta fall kanske mac-versionen kräver en större flashkrets för att rymma programvaran, men det är ju egentligen ren spekulation. I vilket fall som helst, detta är anledningen till att man inte kan slänga i vad för grafikkort som helst i en Mac. (Plus, att det inte finns drivrutinsstöd till OSX för de flesta modeller heller...)

Jo men att Macar inte använder bios är nog de flesta medvetna om. Jag är dock rätt övertygad om att det går att flasha om vanliga pc kort av motsvarande modell till en mac pro version av kortet. Men som du säger så ligger nog problematiken i att omvandla thunderbolt porten till rätt pci-e plats. MEN det är ju det den där lådan ska klara av?! för samma sak som grafikkort lär det även gälla ljudkort etc för att drivisarna ska fungera. Det är väl mest det man undrar över hur de har löst med lådan.

Visa signatur

Permalänk

Skulle vara asnice med ett lite större nätagg så man kan köra cf på laptopen

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Intressant! Hoppas inte att priset blir som jag tror (alltså abnormt dyrt).

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Thunderbolt stödjer i nuvarande version upp till två dubbelriktade kanaler, så totalt 40Gbit/s sammanlagd teoretisk kapacitet.

De 4 kanalerna kan inte användas i duplex; två måste vara in och två ut. Detta sätter en maxhastighet på ~20gbps per riktning. PCI-E 16x är specifierat för 64gbps full-duplex. Denna hastighet gäller alltså i båda riktningar, samtidigt.

Permalänk
Medlem

A little bit of Apple Magic makes it all better, säkert bara 2-3 tusen som hittat!

Permalänk
Entusiast

Mycket intressant.

Så snart thunderbolt blir vanligare i bärbara, finns det möjligheten att "flytta" dem kraftfullare grafik -korten/-chippen till en extern låda.
Vore underbart att gå över helt till bärbart och lämna bildskärmar och annan prestanda-utrustning hemma när man ska ut och jobba och inte behöver ha grafikprestandan med sig.

Jag misstänker att det kan uppstå ett sorts "microlagg" i högdetaljerad 3D-grafik, där mångs/stora texturer kastas mellan datorns RAM och grafikminnet med en sådan här eller liknande lösning.
Thunderbolt-kontrollerna samt bryggorna mellan kortplatserna tillför trots allt en fördröjning (Dock liten, men ändå) i överföringen. Bandbredden är däremot inget problem.
Spelutvecklare får ibland tänka till gällande fördröjningar i överföring mellan grafikkortets minne och datorns egna RAM, och se till att ladda texturer så pass långt i förväg att texturer är laddade när dem ska "presenteras" på bildskärmen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Om thunderbolt kom till PC skulle det va väldigt intressant. Då kan man ha en liten laptop med inbyggd grafik, och när man kommer hem kopplar man in den till den här lådan och vips har man en fet speldator. Fattas bara inbyggd USB-hubb så man har tangentbord och mus inkopplat och klart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

laptop med släpvagn =)=)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Om thunderbolt kom till PC skulle det va väldigt intressant. Då kan man ha en liten laptop med inbyggd grafik, och när man kommer hem kopplar man in den till den här lådan och vips har man en fet speldator. Fattas bara inbyggd USB-hubb så man har tangentbord och mus inkopplat och klart.

Thunderbolt klarar 20 Gbit / s, medans PCI-E 16x 2.0 klarar 8 Gigabyte / s.

Eftersom en byte är 4 bit så är PCI-E 50% snabbare. (8*4=32)

Men det riktiga kruxet ligger i responstiden. Har man en kabel så blir responstiden drastiskt större, och du upplever mer lagg i ditt spel.

Så din idé funkar inte riktigt...än.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Men det riktiga kruxet ligger i responstiden. Har man en kabel så blir responstiden drastiskt större, och du upplever mer lagg i ditt spel.

Sedan när är 1Byte == 4bit >.< ??!..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

You say what? 1 byte != 4bit

Permalänk
Medlem

En laptop med krafftig cpu och lågenergi gpu för ett slimat utseende och en TOASTER!

Get the toaster and experience the ultimate in gaming with your laptop. Get the Toaster, Toaster X2 or why not Toaster Supreme! to have 4times the fun burning your foes in ultimate gaming on your laptop when at home.
Your boss doesn't need to know what you do with your business notebook when your at home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

You say what? 1 byte != 4bit

Still point proven. 8*8=64Gbit/s > Thunderbolt(20Gbit/s)

Om man klagar får man rätta

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cindori:

Här blandas det och ges hej vilt.
Thunderbolt har 20 Gbit/s och PCI-e har 4 Gbit/s per lane, alltså 64 Gbit/s för en x16 vilket blir strax över tre gånger snabbare. Thunderbolt motsvarar alltså typ fem kanaler PCI-e. Det lär räcka bra till enklare grafikkort men kommer bli problem för kraftigare. Nästa generation Thunderbolt lär däremot inte ha några problem med att köra även kraftiga grafikkort externt. Så länge man inte får problem med latencer det vill säga.
Sen är en byte 8 bit och inte 4.

För övrigt hoppas jag att alla som genast ville se spellaptopar med externt grafikkort tänker på att man då måste ha en extern skärm också. AMD hade ett protokoll som tillät externa kort som kördes på den inbyggda skärmen men det var rätt trötta kort och bara Fijutsi gjorde något med den. Lite synd att det inte blev något genombrott.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frysern:

Det finns ganska många grafikkort där ute som inte direkt maxar PCI-e 2.0

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Denna kan tydligen kopplas till extrena PCI-express. Orka TB när det redan finns pci expansions:
http://www.netstor.com.tw/_03/03_02.php?ODI#
Frågan är bara: Can it run Crysis?

*EDIT* verkar som att expresscard flaskar på 2.5gbits, men kanske finns nyare versioner.

Permalänk
Medlem

Externa expansionslådor är bara början. Varför inte bygga in en kortplats i själva monitorn? Apple är ifs inte så glada att bygga något som användaren kan modifiera. Själv vill jag bara ha ett externt HD-chassi i en vettig prisklass med Thunderbolt till min miniserver...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Enligt tester så ger ju PCI-E 4x praktiskt ingen grafikförlust med GTX 480 i SLI vid 2560x1600 och lär absolut inte vara ett problem med 1920x1080 som är betydligt vanligare. PCI-E 2.0 4x är ju 2GB/s eller 16Gbit/s så teoretiskt borde det inte rent bandbredds mässigt vara några problem att köra grafikkort över Thunderbolt och utöver det så har jag fått förstå att Thunderbolt egentligen "bara" är ett externt PCI-E uttag så det var ju bara en tidsfråga innan något likt detta skulle komma. Sen vet jag inte hur det blir med latenser och liknande som det snackades om.

Jag vet ju att Apple har drivrutiner för AMD 6-serien då jag själv kör 6870 under OS X men 69** verkar fortfarande iffy även om folk har fått det att funka, dock lär den delen ju inte vara några problem om man bara är ute efter spel då de flesta lär reboota in i Windows om de vill spela och då är ju det problemet ur världen. Dock är det inte spelprestanda som lockar mig utan tanken att koppla ett AMD 6850 eller liknande som klarar 6 skärmar till en laptop och kunna köra 6-8 externa skärmar (2 på det interna grafikkortet via DP/TB Daisy-Chaining) vilket skulle vara riktigt gott för en arbetsdator. Tänk att ha en laptop med en Quad Core Sandy Bridge i7 med HT och integrerad grafik, en SSD och 8-16GB ram, det största problemet med den riggen för de flesta utvecklare och liknande idag är ju att man inte kan koppla på 3-4 skärmar om man inte räknar halvdana usb-lösningar men om man nu skulle kunna docka laptopen på kontor A i en docka med grafikkort som är kopplad till mus, tangentbord och 3+ skärmar så har man ju en kraftfull dator att jobba med som man sedan på studs kan ta med till kontor B med samma uppsättning och jobba med och utöver det också ha en setup hemma och sen kan man ta med allt ut på fältet om det skulle behövas. Riktigt fint läge där som verkligen skulle vara intressant för mig och säkerligen många andra. I de fallen behöver man ju inte spelprestanda utan bara något som pallar driva många skärmar vid vanligt arbete och är därför inte i behov av samma extrema bandbredd.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

På 200w visst

Just det ja...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Sedan när är 1Byte == 4bit >.< ??!..

Har räknat binärt hela dagen i skolan och det snurrade till lite.

Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Enligt tester så ger ju PCI-E 4x praktiskt ingen grafikförlust med GTX 480 i SLI vid 2560x160

Källa? Tomshardware hade något test med 5870 tror jag det var, som visade upp till 10% prestandaförlust i PCI 1.0 16x vilket är PCI 2.0 8x. I SLI/CF tar det ännu mer på prestandan eftersom mer data strömmar genom bussen.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KAN1N:

Denna kan tydligen kopplas till extrena PCI-express. Orka TB när det redan finns pci expansions:

*EDIT* verkar som att expresscard flaskar på 2.5gbits, men kanske finns nyare versioner.

Nej expresscard är inte roligare än så och de där lådorna är alltså oanvändbara i praktiken om man faktiskt vill spela något.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Jag skulle vilja ha en sådan för att sätta mitt ljudkort PCIe x1 och DUAL Gbit PCIe x4 i en sådan och slippa ha så fruktansvärt trångt i lådan pågrund av crossfire.
Men en prislapp på 3500:- + frakt och tull och moms skrämmer iväg mig

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Mycket snack om latenser. Varför skulle Thunderbolt vara sämre än DVI, HDMi eller displayport? Visst att de inte är tvåvägs men det påverkar ju mest bandbredden.

För min del skulle en burk med en grafikkortsplats och 2 hdd platser vara optimalt. (gärna någon usb på också). Som en dockningsstation med turbo. Självklart skall man också ha (minst) en extern skärm.