Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Söker CNC-bearbetning av plexiglas-skiva

Permalänk
Medlem

Söker CNC-bearbetning av plexiglas-skiva

Hej alla Sweclockers!

Jag behöver hjälp med att CNC:a en plexiglas-skiva. och var ska man vända sig om inte till Sweclockers kompetenta medlemmar!
Om ni har tillgång till en CNC eller känner någon som har, hör av er.

Jag betalar givetvis för arbetet.

Tar även tacksamt emot tips på företag som kan CNC:a plexiskivan åt mig. (Stockholmstrakten)

Enkel Sketch-up modell

Mvh
//Supreme

Permalänk
Medlem

Om du inte hittar något/någon ser det relativt enkelt ut att utföra med såg&borr+tålamod.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Hör på EF där finns det mycket folk med maskiner.

Det du letar är någon med en CNC router, det kan även gå i en CNC fräs t.ex. en lillasyster.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Droih:

Om du inte hittar något/någon ser det relativt enkelt ut att utföra med såg&borr+tålamod.

Absolut, och det var min plan från början att göra det själv. Men jag vill ha ett perfekt utförande då plexiglasskivan ska monteras i ögonhöjd på en vägg.

(man kan tro att det är en front till ett datorchassi, men den ska användas som en panel: Stora hålet är för en LCD touchscreen och de små hålen är för LEDS.

Skrivet av Josasp:

Hör på EF där finns det mycket folk med maskiner.
Det du letar är någon med en CNC router, det kan även gå i en CNC fräs t.ex. en lillasyster.

Tack för tipset! Ska höra mig för där.

Permalänk
Avstängd

Göra det där i en cnc-styrd fräs verkar ganska onödigt och jobbigt. Om jag va du skulle jag vända mig till en snickare eller bara gå in på en sunkverkstad med handjagade fräsar med en färdig ritning. Går betydligt fortare och förmodligen bättre resultat. Du sparar nog ganska mycket pengar på det också

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Göra det där i en cnc-styrd fräs verkar ganska onödigt och jobbigt. Om jag va du skulle jag vända mig till en snickare eller bara gå in på en sunkverkstad med handjagade fräsar med en färdig ritning. Går betydligt fortare och förmodligen bättre resultat. Du sparar nog ganska mycket pengar på det också

Vad tror du den ungefärliga kostnaden blir för CNC respektive sunkverkstad?

Permalänk
Avstängd

Svårt att säga. Det blir ju ganska mycket jobb för en enkel sak att köra med CNC. Drar säkert iväg en hel del då CNC-styrda maskiner är till för serieproduktioner (oftats).
Knallar du in på en sk sunkverkstad kan du säkert få jobbet gjort för några hundralappar.

MEN detta är vad jag tror. Jobbar själv med CNC-maskiner men arbetar i metall atm. Skulle inte ens tänka tanken på att knåpa ihop ett program och ställa en maskin för bara en detalj.

Permalänk

Ska du ha den gjord med CNC så måste det skrivas program och härjas, enklare om de har en maskin som fattar manuell inmatning, eller en helmanuell maskin.
Annars så går det prima med borr/dremel/såg

Permalänk
Medlem

Skriva program? Pft, vilken tid är ni från?
Man kör så klart CAD/CAM, då är jobbet gjort på 3min.

Aldrig att jag skulle sätta mig ned och göra ett program för hand i onödan
Min maskin är dock inte riktigt klar än, samt att jag inte vet min totala arbetsyta än.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Det där är inga som helst problem. Självklart kör man det i en cnc då det går snabbast!

Skulle gissa på 20-30 min jobb.

Så om någon skulle vara sugen att göra det så pratar vi kanske 100-200 kr (kaffekassa)

Jag kan göra det om du vill skicka den till Karlskrona fram och tillbaka

edit: Vad är det för måt på den?? Kanske finns nån spill-bit på jobbet. Ska den vara transparent?

Permalänk
Rekordmedlem

Måste det där verkligen fräsas, jag tror det går vattenskära det, så det kanske ger mer alternativ för var du kan få det gjort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Måste det där verkligen fräsas, jag tror det går vattenskära det, så det kanske ger mer alternativ för var du kan få det gjort.

Vattenskärning är bättre, men dyrare.

TS får gärna göra en DXF fil då det krävs oavsett vilken teknik man använder.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Vattenskärning är bättre, men dyrare.

TS får gärna göra en DXF fil då det krävs oavsett vilken teknik man använder.

För min del räcker det med en enkel skiss. Väldigt simpel bit så den ritar jag upp på 30 sek i Mastercam....

Permalänk

Josasp : Vilken värld lever du i?
Inte ofta företagen har maskiner som tar CAD, dom som har det är det oftast en person som sköter CAD och en annan som kör maskinen.
Eller så är maskinerna så pass ekonomiska (läs : gamla) att det går inte med CAD... Våra klarar inte av CAD men vi skriver programmet på 10-60min, men det händer knappt att vi skriver något nytt längre.

Vattenskärning är dyrt på grund av det låga efterfrågan, och inte lika hälsosamt... En som starta ett eget firma med vattenskärning fick problem med lungorna efter bara 2år.

Och med tanke på ytkraven så är en gammal hederlig mekaniskt att föredra, handjagare helst då det är billigare.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

ta kontakt med industri linjen nån stans, så kommer dom nog att hjälpa dig, går själv på industri och vi hjälper folk ganska ofta med såna saker

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Supreme8001:

Hej alla Sweclockers!

Jag behöver hjälp med att CNC:a en plexiglas-skiva. och var ska man vända sig om inte till Sweclockers kompetenta medlemmar!
Om ni har tillgång till en CNC eller känner någon som har, hör av er.

Jag betalar givetvis för arbetet.

Tar även tacksamt emot tips på företag som kan CNC:a plexiskivan åt mig. (Stockholmstrakten)

Enkel Sketch-up modell
http://www.designerline.se/db/plexi_cover.png

Mvh
//Supreme

Tänk på att du inte kan fräsa en perfekt fyrkantig invändig geometri pga att fräsverktyget är cirkulärt.

Permalänk
Medlem

Skulle det inte vara bättre att laserskära en sån sak, snabbare, billigare och man kan få exakta hörn istället för rundade (invändigt).
Brorsan har en laser och gör just sådana här saker i plexi, dock bor han ej i närheten av Stockholm...

Men som någon sa, kolla med folket på elektronikforum, så kan de kanske hjälpa dig, det finns fler privatpersoner med roliga maskiner idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Josasp : Vilken värld lever du i?
Inte ofta företagen har maskiner som tar CAD, dom som har det är det oftast en person som sköter CAD och en annan som kör maskinen.
Eller så är maskinerna så pass ekonomiska (läs : gamla) att det går inte med CAD... Våra klarar inte av CAD men vi skriver programmet på 10-60min, men det händer knappt att vi skriver något nytt längre.

Naturligtvis är det så på de ställen där man kör produktion, men det är inte heller där TS ska köra sin detalj.
Jag förutsatte naturligtvis att detaljen ska köras i en hobbymiljö där man sällan skriver program manuellt.

En något så mordern verkstad har maskiner som klara av CAM program.
I annat fall är det ingen mordern verkstad

Så till TS, hitta någon på EF eller annan hobbyist alt skola som kan göra ut din bit.
Jag skulle inte satsa på ett företag då det lätt blir kostsamt om du inte känner någon.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Länge leve Mastercam!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700K MB: MSI Z270 Pro Carbon GFX: MSI 1080 Gaming X RAM: 16Gb HyperX Savage DDR4 @ 3000Mhz SSD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex 3 120GB HDD: Barracuda 1TB PSU: OCZ ZX-1000 Watt COOLING: Noctua NH-U14S OS: Windows 10 CASE: Fractal Define R4

Permalänk
Skrivet av Josasp:

Naturligtvis är det så på de ställen där man kör produktion, men det är inte heller där TS ska köra sin detalj.
Jag förutsatte naturligtvis att detaljen ska köras i en hobbymiljö där man sällan skriver program manuellt.

En något så mordern verkstad har maskiner som klara av CAM program.
I annat fall är det ingen mordern verkstad

Så till TS, hitta någon på EF eller annan hobbyist alt skola som kan göra ut din bit.
Jag skulle inte satsa på ett företag då det lätt blir kostsamt om du inte känner någon.

Yep, glömde att skolor kan ha moderna maskiner
Och säkerligen billigare med.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB