Intel+nVidia Spelburk ca 8000 Riksdaler

Permalänk
Medlem

Intel+nVidia Spelburk ca 8000 Riksdaler

Var hälsade, kamrater!

Jag sällar mig till de som ber folket att höja sina röster för att skänka råd i dessa mörka hösttider.
Jag ska köpa en ny burk då min HP-maskin ska tas ut på bakgården och avlivas.

Just nu så snurrar tankarna kring denna uppsättning. Säg även till om jag glömt något.

Jag vill också be om några kommentarer om min tankebanor och användande:

Anvädning: hårdvara
Jag vill ha en ordentlig spelmaskin. Funderade ett tag på SLi och crossfire, men då det verkar vara mycket krångel med det så landade jag på att köra allt standard och hyfsade singelgrejer. Kommer inte överklocka någonting, troligen. Av denna anledning så antar jag att jag inte behöver något kraftigare nätagg.

Anvädning: mjukvara
Spel, massor med spel och film, så ljudnivån är ganska viktig. Kommer även syssla en del med Adobe program, och ska börja med 3D-studio. Alltså inga avancerade renderingar.

CPU
Jag funderade på AMD men mycket pekar på att Intel är säkra och stabila och presterar bra. Funderade på en i7 men då jag inte har i princip någon mjukvara som använder Hyperthreading kändes detta over-kill.

Minne
Minne bör väl 1600 Mhz funkar och 8 GB räcker. Går ju uppgradera i framtiden om man vill.

Grafikort
Från början ville jag ha ett ATI 6970 mitt spider-sense säger mig att jag borde köra på nVidia istället, då jag alltid gjort det. Just nu lutar det mot ett 570 kort, då det verkar vara fruktansvärt jämnt mellan 6950 vs 6950 vs 570.

Lagring
I den uppsättningen här ovan så har jag en ganska snål hårddisk, men fundera på att komplettera detta med en lämplig SSD disk. Kan jag få höra några rekommendationer. Jag funderar på 60 GB då det gott och väl räcker till Win7 och BF3.

Inköpet
Jag har funderat på vart jag ska handla någonstan. Jag har funderat på Boulevard.se, men dessa är ganska dyra. Sedan funderade jag på Greattech.se, men jag drog öronen åt mig när jag noterade att de inte svarar på mail om man skickar svar till dem och att deras mail kommer från "kunstjänst". Vilket ger ett mindre seriöst intryck. Just nu lutar det då mot inet.se på rekommendationer från Er, men då blir jag väl så illa tvungen att skruva ihop den själv.

Byggandet
Det var länge sen jag byggde en dator, mer än 5 år, men jag brukar göra lite småfix på min nuvarande burk, byta minnen och HDD och sådär. Jag är alltså ingen expert, men känner att jag måste lära mig på något sätt. Något jag bör tänka på här eller bör jag avstå helt? CPU moteringen skrämmer mig lite, då det är en ny form av socket jag är ovan vid.

Jag tackar väldigt mycket i förhand för svar, och ber om ursäkt att det blev långt, men jag hoppas att jag ger en bra bild av mina tankegångar

Permalänk

Hur mycket över kan du gå från 8K??
Mitt förslag till en ny burk
Asus komponenter med kavalitet.

http://www.komplett.se/k/cart.aspx?mode=addListToCart&Shoppin... (dumma komplett, tog bort min fina lista)
http://www.inet.se/artikel/6900621/antec-three-hundred-svart
http://www.inet.se/artikel/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...

EDIT
Så att du var ute efter en SSD också.
KÖP INTE EN UNDER 120GB, LOVAR ATT DU BLIR BESVIKEN PÅ ATT DEN ÄR FÖR LITEN

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

Inte överdrivet mycket över. Jag undrar om KFA2 är bra...

Permalänk
Skrivet av Xifel:

Inte överdrivet mycket över. Jag undrar om KFA2 är bra...

Om du inte vill ha Asus, går det att använda
(men tror att asus använder lite bättre komponenter i sinna kort, så skulle satsa på asus)

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightForz:

Om du inte vill ha Asus, går det att använda
(men tror att asus använder lite bättre komponenter i sinna kort, så skulle satsa på asus)

Jag gillar ASUS onekligen, men försöker vidga mina vyer, samt spara lite pengar. Jag är fattig student...

Permalänk
Skrivet av Xifel:

Jag gillar ASUS onekligen, men försöker vidga mina vyer, samt spara lite pengar. Jag är fattig student...

Du uttrycker dig så.
Då är KFA2 ett dugligt kort att använda.
Men skulle byta ut Gigabyte moderkortet till Asus P8P67 B3 och lägga till
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...
så du "sparar" frakten

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk

jag bidrar inte generellt något till tråden men, om du är student och försöker spara in på pengarna, undvik SSD.
det är inget mirakelpiller direkt, köp en blackedition eller liknande disk och var nöjd
Boot tider på min Intel 80gb mot polarens WD 1TB BE , 18sekunder på båda. min klarar ibland på 16 men det känns som att verkligen greppa efter små strån.

kolla garanti tiderna på grafikkortet (570 i detta fallet) du är intresserad av , vilket kort erbjuder längst garanti ?
bra garanti är något man är ute efter när man har tight budget, vad spelar exempelvis 100-300kr för roll på samma modell om det lite dyrare ger 1år mer? du förstår mitt resonemang.

haft en tvättmaskin som gick sönder 1vecka efter garanti tiden gick ut och de fick ett helvete på elgiganten från mig, fick dock den lagad på "garantin" , med det menar jag shit happens och det är bra att vara förberedd

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightForz:

Men skulle byta ut Gigabyte moderkortet till Asus P8P67 B3 och lägga till
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...
så du "sparar" frakten

What ever you say, du verkar ha bättre koll än mig, sååå. Vad är fördelarna med ASUS kortet, mer att det är ASUS? Prisskillnaden kan jag leva med, jag har ju fortfarande två njurar att sälja.

Skrivet av truedesire:

jag bidrar inte generellt något till tråden men, om du är student och försöker spara in på pengarna, undvik SSD.
det är inget mirakelpiller direkt,

kolla garanti tiderna på grafikkortet (570 i detta fallet) du är intresserad av , vilket kort erbjuder längst garanti ?
bra garanti är något man är ute efter när man har tight budget, vad spelar exempelvis 100-300kr för roll på samma modell om det lite dyrare ger 1år mer? du förstår mitt resonemang.

Jag är lite skeptisk mot SSD då det inte verkar som de är så stabila än. Var nere på Webhallen och dom hade haft OCZ diskar där mer elelr mindre alla hade brakat ihop. Så du kanske har rätt och jag avvaktar...

KFA2 erbjuder 2 år garanti, ASUS stod det inget särskilt på, vet ni om de har någon standardgaranti?

Permalänk

kollade på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=625001 , där står det 24månader så verkar vara samma garanti.

edit: jag köpte personligen SSD pga alla "det ger sådan mirakel prestanda, känns som en helt ny dator!" men nu efter ägt den drygt 1månad, jag känner inget wow direkt. sitter man på 8gb-16gb ram och har en quad core känner man nog inte direkt den skillnaden som SSD ger (jämför med WD BE diskar nu)

sett på andra forum de som sitter på dual core och har lägre mängd ram och bytt till SSD de upplever den största skillnaden.
ett bra exempel är min vän som har 16gb ram och en i5 2500k , när han köpte in sin 128gb vertex 3 kontra 1TB WD BE, fick han i princip snabbare accestider på spel , men de laddar drygt lika fort ändå. shogun 2, ingen skillnad alls.

då SSD är ganska dyrt lagring / krona så känner jag personligen det är bäst att när man har en budget att gå efter (även F1 lag har budget)
att först skaffa utrymmet man vill ha, sedan toppa med SSD när pengarna finns och GPU/CPU/RAM ja hela systemet är som man tänkt sig.
Jag skulle inte vilja ha sämre cpu / gpu pga en SSD drar ner budgeten exempelvis.

ursäkta allt mitt pladder

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av Xifel:

What ever you say, du verkar ha bättre koll än mig, sååå. Vad är fördelarna med ASUS kortet, mer att det är ASUS? Prisskillnaden kan jag leva med, jag har ju fortfarande två njurar att sälja.

Gigabyte
SATA 3,0 Gbit/s Ja, 4st
SATA 6,0 Gbit/s Ja, 2st
PCI 2 st
Firewire 400 NEJ
Asus
SATA 3,0 Gbit/s Ja, 4st
SATA 6,0 Gbit/s Ja, 4st
PCI 3 st
Firewire 400 Ja, 1st +1st intern
Blåtand också.

Tycker det är skäll nog för Asus mot Gigabyte.
Sen är det lite (inte mycket) bättre drivare till Asus.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk

kolla så det inte är marvel portar på sata 3 , då de presterar mer eller mindre som sata2

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk

Intel® P67(B3) chipset :
2 x SATA 6Gb/s port(s), gray
4 x SATA 3Gb/s port(s), blue
Support Raid 0, 1, 5, 10
Marvell® PCIe 9120 controller : *2
2 x SATA 6Gb/s port(s), navy blue

*2: These SATA ports are for data hard drives only. ATAPI devices are not supported.

Ska nog inte vara några problem med marvel portarna på kortet

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

Hmmm, nu har jag lite att fundera på. Jag behöver sova på det här (och skriva klart några referat till skolan) men sen så återkommer jag.

Och ja, jag kommer terrorisera er tills jag bestämt mig

Permalänk
Medlem

Om ljudnivån är viktig så kanske du ska slänga på typ 2-300kr och byta upp till ett FD Define R3?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

xifel: det är det forumen är till för
sitter i samma läge ungefär, ny dator men tight budget pga allt annat i hemmet som ska fixas. bil etc

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av Xifel:

Jag behöver sova på det här.
Och ja, jag kommer terrorisera er tills jag bestämt mig

Sova är en bra sysselsättning att hålla på med.
kommer tillbaka vi lunch (12,30 någonstans) "senare" idag.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Avstängd

Lånar bara tråden snabbt. Är detta en bra burk för ~9000kr?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/862291/2011-09-13

Visa signatur

[ CoolerMaster HAF 912+ ] [ Corsair TX 650W V2 80+ Bronze ] [ Intel Core i5 2500K 3,3GHz ] [ GTX 570 1280MB 732MHz ]
[ Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE ] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ MSI P67A-C45 B3 ] [ Windows 7 x64 Home Premium]

Permalänk
Skrivet av Qvadriologic:

Lånar bara tråden snabbt. Är detta en bra burk för ~9000kr?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/862291/2011-09-13

Byt XFX korten mot denna ist http://www.inet.se/artikel/5409288/asus-radeon-6970-2048mb-di...
och ta detta aggragat ist http://www.inet.se/artikel/6909589/corsair-gaming-series-700w...

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Avstängd

Det är just det jag inte begriper... Varför rådgiver folk att jag ska köpa ett singelkort i samma prisklass när 6870CF är ca 40FPS överlägsen än just 6970:n?... Nätagget låter logiskt dock!

Visa signatur

[ CoolerMaster HAF 912+ ] [ Corsair TX 650W V2 80+ Bronze ] [ Intel Core i5 2500K 3,3GHz ] [ GTX 570 1280MB 732MHz ]
[ Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE ] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ MSI P67A-C45 B3 ] [ Windows 7 x64 Home Premium]

Permalänk
Skrivet av Qvadriologic:

Det är just det jag inte begriper... Varför rådgiver folk att jag ska köpa ett singelkort i samma prisklass när 6870CF är ca 40FPS överlägsen än just 6970:n?

T.ex så har XFX korten du valt bara 1GB vilket inte är mycket i dagens spel (har fortfarande ara 1gb vid CF).
Asus har 2GB på sitt kort.
Sen är det bättre kylning på Asus kortet än på XFX,
och så har Asus bättre komponenter än XFX
+ att asus har pci-e 2.1 medan xfx har 2.0.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Om ljudnivån är viktig så kanske du ska slänga på typ 2-300kr och byta upp till ett FD Define R3?

Förlåt om jag är lite trög, men vad är det? En låda eller?

Permalänk
Medlem

Och så kan ni gärna bestämma om jag ska ha ett 570 eller 560 kort (av något slag). Har lite beslutsångest över det. Bör ju noteras att jag troligen kommer köra med min TV som primärskärm, och den är endast 720p. Har en 24 tummare från HP någonstans i lägenheten (hur man nu tappar bort en skärm i en 1:a?).

Målsättningen är att kunna köra BF3 så det ser ordentligt bra ut och jag är kognitionsvetare och hävdar därför starkt att FPS över 40-50 har någon relevans då hjränan in kan uppfatta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xifel:

Förlåt om jag är lite trög, men vad är det? En låda eller?

Stämmer bra det; http://www.inet.se/artikel/6901316/fractal-design-define-r3-u...

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Redan kollat och, ja det blir en sån, fast Titan för den var sjukt snygg