Permalänk
Medlem

Ingen signal till skärmen

Hej jag kan börja med att säga att jag har läst väldigt många foruminlägg om detta problemet men inget fungerar.

Det är så att jag idag åkte och köpte ett nytt grafikkort samt nya minnen till datorn. (Köpte en Gtx 560)
Och när jag kom hem bytte jag ut mitt gamla grafikkort mot det nya samt de nya minnena och starta upp datorn, alla fläktar och allting starar men på skärmen står det bara att det inte finns någon signal. Kollade så att alla kablar satt i och de gjortde de. pratade med en polare och han sa att jag skulle byta ut minnen och testa, gjorde det utan resultat. testade då att ta mitt gamla grafikkort med de nya minnena, funkade inte då heller och tillslut bytte jag tillbaka till de jag hade från början och nu funkar inte det heller.

Allt som händer är att alla komponeter sätts igång men kommer ingen signal till skärmen, och det som är värst är att jag inte hitta manualen till moderkortet

Snälla kom med några bra förslag!

(Moderkortet är gigabyte ultradurable 3 köpt för ca 2 år sedan)
Tack på förhand :<

Permalänk
Medlem

Testa byta plats på ram minnena (t ex från slot 2/4 till slot 1/3) Funkar inte det kan du testa att ta ut grafikkortet och sätta tillbaka det igen. Annars kan du testa plocka bort batteriet på ditt moderläkort och sätta tillbaka det efter ca 10 sekunder eller mer (BIOS reset)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Usch, låter trist! Verkligen tråkigt med såna här "random" fel. Det tråkiga är också att det är nu liksom 5 komponenter (minst) att felsöka, om jag fattat rätt, 4 minnen och 1 grafikkort (eller 2?).

Jag slänger ut några trevande försök:
kan det vara så att du borde avinstallerat drivisarna, stängt av, tagit bort kortet, satt i nya, installerat drivisar?

Funderar även om bioset kan vara inställt på nåt annat. Har ditt moderkort inbyggd grafik? Isåfall, stäng av den?

Kan det vara nåt med strömmen? Kräver detta grafikkort extra strömkontakter? Är de ditsatta ordentligt, klarar nätaggregatet av att strömmsätta kortet?

Minnena - memtesta dem kanske? Eller sätt i ett, boota, sen två, boota osv...

Lycka till!
//Bokis

Permalänk

Hmm, fick en extra tanke nu, är det 1 eller 2 "uttag" på grafikkortet för skärm? Ibland (rätt ofta) är den ena av dem aktiv (?) och den andra inte, speciellt när jag kör vga(med dvi adapter) har jag märkt att endast den ena porten får igång skärmen.

Permalänk
Medlem

Jo testa de olika ingångarna kan fungera. Jag hoppas att du inte har kopplat in skärmen till moderkortet? Alternativt kan du koppla ur grafikkortet och testa den inbyggda grafiken om du har sådan.

Permalänk
Medlem

Tack för alla scaren, kom nyss hem från jobbet så ska testa alla förslag, och ja jag har 2 olika uttag till grafikkortet och har testat båda :s Men ska testa det ni sagt nu och sen återkommer jag!

Permalänk
Medlem

Har testat runt lite nu med mitt gamla grafikkort, Tog bort alla sladdar och satte tillbaka de, tog bort batteriet, bytte plats på minnena, testade olika ingångar i grafikkortet. Blir samma resultat: Allt går igång men blir ingen signal till skärmen. Läst på många forum och pratat med min lärare om problemet och det verkar vara så att mitt moderkort är trasigt? att jag har kortslutit det eller något? men om moderkortet är trasigt kan alla komponeter fortfarande fungera då? låter lite konstigt, för isf är det bara att köpa ett nytt moderkort och hoppas på det bästa. Eller vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Nollställa bios.
Finns flera sätt. Tex Ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så du inte behöver vänta i en evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker medan andra kunde ha sånt kvar. Tex grafikkortet om de haft problem med att få bild förut. Funkar det går du in i bios, ställ in det du vill och sparar. Annars stannar den och tjatar varje gång datorn startar.

Nu antar jag att du verkligen skrivit allt du gjort. Tex glömmer folk berätta att de har flera skärmar/TV kopplade eller att de tidigare kopplade något annat.

Permalänk

Att det jämt ska vara så en helt fungerande dator. Och så fort man byter ut några delar så funkar det inte så byter man till baka till gamla delar och då funkar det inte heller. Vad kan sånt bero på. Man blir tokig sliter sitt hår så man blir flintis.:(

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Tack för alla generösa svar, Köpte ett nytt moderkort och u funkar det perfekt Så det var fel på moderkortet.

Permalänk

Skönt att det löste sig ända!