Microsoft tar 30 procent av intäkterna för apps till Windows 8 Metro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Känner mig mer och mer nöjd med att köra Linux och slippa sådant där trams.
Betala extra för programmen bara för att man installerar dem via pakethanteraren?

Nu är det ju inte så packethanteraren är skapad så från gunden, det var en idé som de prova för att göra det enklare för folk att installera program utan att behöva compilera source kod själva, det skulle locka mer användare. Som sagt blev det framgångsrikt.

Appstore, Google market samt Windows store är ju en liknande teknik, men vad jag fattar det som att Windows Store kommer ha köra samma koncept.
Att de tar betalt för att använda deras tjänst är ju inte fel. De marknadsför ju applikationen man har skapat, då man kan lägga mer tid att utveckla än att sitta att göra jobbet själv som säkert skulle kosta mer samt ta upp 60% av tiden.

Så att det tar en del av kakan av marknadsförings kostnad tycker jag inte är trams.

Permalänk
Medlem

Som nämnts tidigare, vilka påslag tror ni exempelvis webhallen och liknande butiker har? skulle inte förvåna mig om även det rör sig runt eller t o m över 30%

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Om du köper en programvara i din lokala butik (eller nätbutik), tror du att utvecklarna får 100% ?
Som med alla andra varor du köper (mjölk, böcker, kläder osv) så är det gott om mellanhänder, och de tar normalt sett mkt mer än 30% av varans pris. Så detta är en effektivisering av försäljningskedjan, men jag hade självklart gärna sett 20% istället för 30%.

Glöm inte att MS står för "skyltfönster", distrubution, betalning m m.

Eller så väljer man en leverantör som gör det där gratis.... Android, Chrome,...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Som nämnts tidigare, vilka påslag tror ni exempelvis webhallen och liknande butiker har? skulle inte förvåna mig om även det rör sig runt eller t o m över 30%

just elektronikbranchen har nog lite sämre marginaler men det är nog inte alls ovanligt med över 30 % påslag.
kläder och sånt där snackar vi ofta 70% i påslag.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

nej steam tar 20% standard för att hosta spelen på deras serverar och gå i vinst

kommer ihåg en artical från fortune magazine när dom interviewade gabe newell och han lätt du slippa undan att dom tar 20% vilcket är mycket mer rimligt än 30% för att hosta små filerna apple, google and nu microsoft kommer göra

EDIT: vill bara på peka att rage är 25 GB stor och ladda ner det kostar betydligt mer än någon app till mobila delen

Fast sen kostar spelen på Steam en bra bit mer än apparna som säljs på market och app store..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Vidare ingår väl allt? Distribution, betalningsalternativ och delvis reklamplats om ditt program klättrar i rankningen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Sjukt mycket, tänk om blocket skulle ta 30 %...

det gör de ju om en vara säljs för runt hundringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Som nämnts tidigare, vilka påslag tror ni exempelvis webhallen och liknande butiker har? skulle inte förvåna mig om även det rör sig runt eller t o m över 30%

Elektronikbranschen (hårdvara) ligger på max 10-15% och då pratar vi om stora volymer.
Marginaler under det är vanliga på HÅRDVARA.

Permalänk
Medlem

Tycker att Microsoft gör fel här. Jag förstår att de vill tjäna pengar på alla appar som kommer säljas, men i alla fall jag blev starkt positivt överraskad när det basunerades ut att Microsoft inte skulle ta någon procentsats. Ack så fel man hade.

Skrivet av Chibariku:

Som nämnts tidigare, vilka påslag tror ni exempelvis webhallen och liknande butiker har? skulle inte förvåna mig om även det rör sig runt eller t o m över 30%

Jag kan med 99% säkerhet säga att de inte rör sig om några 30%. Visst finns det produkter som har dessa marginaler (och till och med bättre), exempelvis tillbehör. Men många produkter ligger med enbart ett fåtal procent i vinst, och ibland går de även back på att sälja saker.

Skrivet av Erikn911:

just elektronikbranchen har nog lite sämre marginaler men det är nog inte alls ovanligt med över 30 % påslag.
kläder och sånt där snackar vi ofta 70% i påslag.

70% är en relativt låg siffra i modebranschen. Många har påslag på flertalet 100%.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Fast sen kostar spelen på Steam en bra bit mer än apparna som säljs på market och app store..

ändå om du ser det på en gig per dollar ratio så tjänar app storearna mycket mer än steam.

Permalänk
Avstängd

Tycker 30% är helt okej då detta ska täcka upp utvecklingen av SDK, marknadsföring av appen, lagring av den osv.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmiDonk:

Nu är det ju inte så packethanteraren är skapad så från gunden, det var en idé som de prova för att göra det enklare för folk att installera program utan att behöva compilera source kod själva, det skulle locka mer användare. Som sagt blev det framgångsrikt.

Appstore, Google market samt Windows store är ju en liknande teknik, men vad jag fattar det som att Windows Store kommer ha köra samma koncept.
Att de tar betalt för att använda deras tjänst är ju inte fel. De marknadsför ju applikationen man har skapat, då man kan lägga mer tid att utveckla än att sitta att göra jobbet själv som säkert skulle kosta mer samt ta upp 60% av tiden.

Så att det tar en del av kakan av marknadsförings kostnad tycker jag inte är trams.

Så hur ska de kunna locka mig med Windows 8 när jag redan har tillgång till en pakethanterare med tusentals program gratis i Linux? Så jag ska alltså betala för att få samma funktion jag redan har kostnadsfritt? Nej tack...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Tycker att Microsoft gör fel här. Jag förstår att de vill tjäna pengar på alla appar som kommer säljas, men i alla fall jag blev starkt positivt överraskad när det basunerades ut att Microsoft inte skulle ta någon procentsats. Ack så fel man hade.

Jag kan med 99% säkerhet säga att de inte rör sig om några 30%. Visst finns det produkter som har dessa marginaler (och till och med bättre), exempelvis tillbehör. Men många produkter ligger med enbart ett fåtal procent i vinst, och ibland går de även back på att sälja saker.

70% är en relativt låg siffra i modebranschen. Många har påslag på flertalet 100%.

Det är svårt att dra över 100% från en inkomst då det bara finns 100% Kostar en tröja 100kr går det inte att affären tjänar mer än 100kr på den tröjan. Men annars har du säkert rätt. Dock är 30% en väldigt liten summa när det gäller sånt här. De flesta apparna i appstore kostar 7kr. Det tjänar apple 2.1kr på. Säljs appen en miljon gånger har apple (eller google eller ms) tjänat 2.1 milj kr och appskaparen 4.9 milj. Känns som rätt så bra förhållanden då det tekniskt sett är ms/google/apple som säljer appen.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Erikn911:

just elektronikbranchen har nog lite sämre marginaler men det är nog inte alls ovanligt med över 30 % påslag.
kläder och sånt där snackar vi ofta 70% i påslag.

Det lär variera kraftigt mellan olika produkter. Vissa varor är så hårt prispressade att det inte är mycket till mariginaler men när det kommer till kablar och annat småkrafs kan ju marginalerna ligga på 1000 % eller mer.
Vill minnas att en hyfsad tumregel är att man ska lägga på 50 % i varje försäljningsled.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Det är svårt att dra över 100% från en inkomst då det bara finns 100% Kostar en tröja 100kr går det inte att affären tjänar mer än 100kr på den tröjan. Men annars har du säkert rätt. Dock är 30% en väldigt liten summa när det gäller sånt här. De flesta apparna i appstore kostar 7kr. Det tjänar apple 2.1kr på. Säljs appen en miljon gånger har apple (eller google eller ms) tjänat 2.1 milj kr och appskaparen 4.9 milj. Känns som rätt så bra förhållanden då det tekniskt sett är ms/google/apple som säljer appen.

Självfallet är det så om man räknar i kronor, men nu talar vi om påslag. Kostar en tröja 20 kronor att tillverka, och den säljs för 100kr är således påslaget 400%. Kallas för markup, och beräknas med formeln (försäljningspris/tillverkningskostnad)-1. I detta fall blir det 100/20 - 1, vilket blir 4, alltså 400%.

Att företagen vill tjäna pengar ser jag inga problem med, jag tyckte bara att det var bra när det ryktades att Microsoft inte skulle ta några procent för att sälja apparna. Jag tror att det skulle locka fler utvecklare till just deras plattform.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Så länge de som gör "appen" får sin del av kakan och inte produkten blir överprisad så kvittar det om de tar pengar eller inte.
Står du på gatan så vet du att någon har betalat för den, samma med ett OS.
Dock så gillar jag inte Windows 8.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aster:

Tycker 30% är helt okej då detta ska täcka upp utvecklingen av SDK, marknadsföring av appen, lagring av den osv.

Fast man tar ju redan betalt för själva windows. Att det skall behöva vara så dyrt att hosta filerna tycker jag låter otroligt. Jämför gärna hostingen på tex dropbox. Och att ms står för marknadsföringen är ju verkligen en sanning med modifikation. De kanske har någon typ av lista av vad som är populärt men informationstexten i deras store skrivs knappast av dem och den absolut mesta marknadsföringen sker ju UTANFÖR deras butik.

Att jämföra påslag på en butik i stan som säljer kläder och denna typ av "e-butik" är väldigt missvisande. Finns det något som liknar vanlig över disk försäljning med detta? Ingen manuell hantering, inga fysiska utrymmeskrav, ingen dyr lokal (centralt i varje stad) mm mm. Jag tycker det låter konstigt att man inte kan komma ner i siffror runt 5%. Men jag kansk också erkänna att jag inte vet alla omkostnader, men jag vet att jag har 2GB+ gratis på dropbox där jag kan ladda upp och ner hur mycket jag vill typ. Varför skall bandbredden vara så mycket dyrare för MS? För e-butiken ska väl inte behöva vara så dyrt?

Permalänk
Medlem

Enligt Slashgear uppgår avgiften till 30 procent av intäkterna, men detta gäller enbart appar som anpassas till gränssnittet Metro och inte traditionella Windows-program.

Och vad menar dom med detta? Att man kan lägga upp ett standard program i appstoren utan att ge Microsoft ett öre? Det finner jag högst osannolikt.

Det jag läser ut av detta är att "vanliga" Windows program inte kommer finnas på Win8 appstoren. Vilket vore ett ruskigt slöseri med potentiella inkomster.

Om det inte nu är nåt dumt som att "vanliga" Windows program tar dom bara 28% av intäkterna för.

Permalänk
Medlem

Undrar om apple kommer att stämma MS för att de har "store" i namnet.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så hur ska de kunna locka mig med Windows 8 när jag redan har tillgång till en pakethanterare med tusentals program gratis i Linux? Så jag ska alltså betala för att få samma funktion jag redan har kostnadsfritt? Nej tack...

Kanske inte lockar just dig, eller de andra som vill ha allt gratis. Det visar ju att Microsoft samt MacOS är en lönsam industri för de som jobbar stenhårt för sina apps och vill ha betalt för det och så. Det är nackdelen med unix (linux) att allt ska vara gratis o all kod ska släppas fritt (annars blir man typ uthängd i linux). Linux är utveklings system som gynnar många och ett utomordentligt system som används överallt. Men för den enskillde som jobbar hårt för sin app vill gärna tjäna en krona, då är andra OS att föredra. För där finns en marknad för dem. Det är väl inte fel. Jag har inte sagt att linux är kass eller något som jag får en känsla av när du skriver. Jag sälv kör ubuntu och tycker det är super.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av illusi0n:

Undrar om apple kommer att stämma MS för att de har "store" i namnet.

Säkerligen :S

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Windows Store skulle ju tillhandahålla både Metro appar och vanliga Windowsapplikationer. Det är intressant att de tänker ta 30% av intäkterna för Metro appar, men det sägs inget om att de ska ta något för Windowsapplikationerna?

För att det ska bli en välfungerande Store även för Windowsapplikationerna så antar jag att Microsoft kommer stå för listningen, lagringen, betalningen och liknande även där. Men då utan att ta betalt för det?

Windows 8 konceptet med klassisk Windows i kombination med Metro tror jag kommer bli mycket lyckad. Det finns väldigt många som redan är duktiga på Windowsutveckling och Microsofts utvecklingsverktyg, så kan de bara ta vara på det så är det nog många som är intresserade av att utveckla för Windows 8 / Metro. Med tanke på hur många Windows-användare vi har på den här planeten så borde det locka till sig många utvecklare. Att sedan köra samma appar på datorn som på surfplattan gör inte saken sämre.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad ni menar med att ni marknadsför appen? Vad jag sett i olika app stores så finns det en "featured" lista, en topplista, ett par appar på framsidan och that's it! Vem som helst med hjärna vet att marknadsföring är grymt mycket större än så!

De hostar filerna och lägger till det i sitt index punkt slut. En tjänst jag tycker borde kunna vara nästintill gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

nej steam tar 20% standard för att hosta spelen på deras serverar och gå i vinst

Källa? Det påstås så mycket om Valve utan belägg.

Permalänk

Jag tycker då att 30% är rimligt, de sköter säker betalning, och man får delta i en gigantisk marknad etc. Kommer man på en skosnöresmaskin och ska slänga ut den på marknaden är det ju inte lika lätt

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

30% är ju inte så farligt, det är ju bara lite mer än vad staten tar på "allt"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Känner mig mer och mer nöjd med att köra Linux och slippa sådant där trams.
Betala extra för programmen bara för att man installerar dem via pakethanteraren?

+1
Debian funkar ruskigt bra för mina behov

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rådström:

Jag förstår inte vad ni menar med att ni marknadsför appen? Vad jag sett i olika app stores så finns det en "featured" lista, en topplista, ett par appar på framsidan och that's it! Vem som helst med hjärna vet att marknadsföring är grymt mycket större än så!

De hostar filerna och lägger till det i sitt index punkt slut. En tjänst jag tycker borde kunna vara nästintill gratis.

Som utvecklare får du grymt mycket mer exponering i en sådan app store än om du ska försöka få ut din app enbart med en hemsida eftersom så många söker efter appar direkt i en app store. Om jag letar efter en app kollar jag oftast först på Android Market. Finns man inte där är risken stor att jag aldrig använder deras att eftersom jag istället väljer något annat som uppfyller mina behov. Se till exempel Steam som koncept. Det går utmärkt att sälja sitt spel på andra sätt men många pungar gladeligen ut pengarna för att vara med där eftersom de räknar med att de ger en ökad försäljning och därmed totalt sett en ökad vinst.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Känner mig mer och mer nöjd med att köra Linux och slippa sådant där trams.
Betala extra för programmen bara för att man installerar dem via pakethanteraren?

Håller med. Skönt att köra med öppen källkod!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I