Nvidia Tegra 3 "Kal-El" får extra kärna för längre batteritid

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Tegra 3 "Kal-El" får extra kärna för längre batteritid

Nvidia tar till nya grepp för att optimera strömförbrukningen i kommande Tegra 3 "Kal-El". Den ARM-baserade processorn innehåller inte fyra utan fem beräkningsenheter, varav en extra energisnål kärna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Mycket trevligt! skulle vilja ha denna i en laptop

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Bra idé! Gillar verkligen förbrukningsskillnaden vid filmuppspelning.

Permalänk
Medlem

"Companion CORE"

REALLY!?
Now they're thinking with portals!

http://www.svampriket.se/wp-content/uploads/2011/05/companion...

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk

Kal-El+ Win 8 (om det blir riktigt lyckat)+ nästa Asus Eee Pad Transformer= <3

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Avstängd

Läste detta innan, verkar riktigt smart för att få upp batteritiden

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Fan va smaskigt!

Smart grej egentligen, nu är frågan bara hur lågt man kan pressa energiförbrukningen?
Ny ROM å lite sånt, då jäklar!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

jag vill också ha en processor med inbyggd companioncore(cube)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

"Companion CORE"

REALLY!?
Now they're thinking with portals!

http://www.svampriket.se/wp-content/uploads/2011/05/companion...

Portal combined with superman in a graphic card, THIS will be amazing.

Permalänk
Medlem

Weighted Companion Cores? Låter som ett givet inköp i så fall

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här är någonting jag har pratat en del om och sett fram emot länge.
Jag har dock tänkt mig det i x86-termer där jag tänkt mig något i stil med 1-2st 22nm Atom-kärnor kombinerat med 4st 22nm Ivy Bridge-kärnor som fördelar arbetet.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant lösning, även om det förstås blir en något större krets. Undrar hur bra de lyckas göra den på GPU-sidan. Just nu ligger de lite efter på den fronten.

Permalänk

Dom har valt en spännande bild/graf över power vs performance tycker jag... speciellt med tanke på att den antyder att companion core har sämre effektivitet än de vanliga?

Visa signatur

kaffesump

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffesump:

Dom har valt en spännande bild/graf över power vs performance tycker jag... speciellt med tanke på att den antyder att companion core har sämre effektivitet än de vanliga?

Hurså?
CC är "prestanda-per-watt"-optimerad längre ner på kurvan, vanliga kärnor är bäst lite högre upp. Båda är alltså bättre än den andra på sitt eget område, och där kurvorna skär varandra ligger mittpunkten, där båda presterar likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffesump:

Dom har valt en spännande bild/graf över power vs performance tycker jag... speciellt med tanke på att den antyder att companion core har sämre effektivitet än de vanliga?

Det är ju själva poängen. Compantion-kärnan är endast där för att driva systemet när väldigt lite kraft behövs, t.ex. när du tittar på en film eller lyssnar på musik.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Egentligen är det ganska så makalöst att dom inte kommit på det tidigare.

Core 0 är uber bra på att göra idle + mindre prestanda krävande uppgifter.
Core 1+ Hoppar in när core 0 inte räcker till.

Precis som skolboken ang effektivitet ala "import/export"

Land 1 producerar bananer med 100% effektivitet. Men tröjor med 20% effektivitet.
Land 2 producerar tröjor med 100% effektivitet. Men bananer med 20% effektivitet.

Med andra ord land 1+2 tjänar på att producerar sina varor. Tom så långt att land 2. Skall lägga ned tillverkning av bananer. Dito gäller för land 1. Köp in alla tröjor från land 2. Effektivitet tjänar alla på.

Längre semestrar. Högre löner.

==

Eller

Olika cores som gör det dom är bäst på.

(Vet att det är en dum illustration. Men likheten finns. Är du bäst på något. Skall du inte syssla med något annat.)

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhffan:

Egentligen är det ganska så makalöst att dom inte kommit på det tidigare.

Tydligen så använder man en annan typ av transistorer till den femte kärnan som bara klarar av upp till ca 500MHz, men som i gengäld läcker mindre energi.
Det nya här är att det är först nyligen man kan tillverka båda typen av transistorer på samma chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Bra idé! Gillar verkligen förbrukningsskillnaden vid filmuppspelning.

Jag med, men jag fattar det dock inte. Tegra 2 är ju högst medioker på "HD Video Playback", hur ska en enkel kärna på 500 MHz klara av det bättre? Jag antar att de syftar på ren uppspelning utan någon tung avkodning, men det är väl inte det som känns sådär jätteintressant, eller? Hursomhelst ska väl ändå fyra kärnor klara av att spela upp de riktigt tunga mediafilerna ändå, så det ska bli spännande att se vad denna går för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Detta förstår inte jag, vad gör ni ungdomar/datorintresserade för att era filer ska kräva så mycket i hårdvaruväg att spela upp? Jag behöver då inget monster till att spela upp mina filer, och vad gäller Tegra 3 så är den för mycket även den för mig, själv kör jag på en SE X10i och den är nerclockad till 245Mhz, så där ligger den som både min samt max, och jag har då aldrig behövt någon mera kraft för att vare sig spela de spel jag vill spela eller använda någon av alla de applikationer jag använt, och batteritiden för mig är inget problem, min tele håller lätt i en vecka på en laddning om det inte hade varit för mitt musikmissbrukande

245Mhz?! Herregud, din telefon kan inte ha vad vi "ungdomar" brukar kalla "ett bra flyt".

Visa signatur

Schpilen!

Permalänk
Medlem

Denna lösning kan nog bli intressant ett tag framöver men x86 och x64 styrkor tillsammans med integrerad gpu kommer förr eller senare sparka bort dessa lösningar när det utvecklats strömsnålare modeller. Arm är en nödlösning just för detta problem och kommer bli obsolete.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Förstår inte heller vad man ska ha denna till i en laptop. Ingen existerande mjukvara kommer ju att lira.

Permalänk
Medlem

Många positiva kommentarer angående detta.
Jag vill se lite bättre bevis innan jag köper konceptet. Känns som ett litet steg fram och 2 stora bakåt för mig.
I en optimal värld så ska man ha en kärna som kan anpassa sig beroende på vilken belastning den har och antal simultana beräkningar man kan utnyttja (alternativet med flera kärnor som kan arbeta helt synkront, typ 4st 1GHz kärnor är exakt lika snabba som en 4GHz kärna även på enkeltrådade beräkningar). Några skriver att det är så bra att man lyckats tillverka en kärna som är energi effektivare vid lägre belastning. Ja visst kan det låta vettigt. Men det skulle ju vara mycket bättre med en kärna som är effektiv över hela spannet. Någon annan skriver att det är en fördel om varje cpu gör det den är bäst på. Men ni glömmer bort att vi redan har en gpu. Nvidia har ju under flera år påpekat att deras gpuer skall kunna tävla med x86 cpuerna. Då borde gpun åtminstone kunna användas som "companion core".

Kolla även på diagrammet om hur de olika kärnorna är tänkte att arbeta. Vi har ju fortfarande knappt fått någon vinst i att använde quadcore i vanliga desktops. Där är det fortfarande bakgrundsprocesser som kräver cpu kraft annars hade det varit ännu mindre fördel med 4 kärnor. I android är dual core fortfarande nästan bara en gimmick. (Se tex sony ericsson Arc, vilken klarar de flesta uppgifter på ett bra sätt). Kom också ihåg att en desktop drabbas ju absolut inte lika hårt av att strömförbrukningen och värmen ökar med flera kärnor.

Men visst det kan säkert bli jättebra, men jag tror det kommer bli en kortlivad teknik. En enkel kärnig cpu på säg 4 Ghz med en Hyperthreading liknande teknik som kan anpassa användandet av kärnan typ 20-80% och släcka ner den del som inte används tror jag är framtiden. Alternativt en avancerad gpu som sköter allt annat än ringande, smsande och mailande. Flexiblare lösningar vs volymlösningar (olika beräkningsenheter för olika användningsområden). Companion Core är ju bara ett bihang när den inte används, likaså är gpuns beräkningskraft helt outnyttjad när den inte behövs. Det är inte optimalt.

Måste ju avsluta med en billiknelse:
Det finns en anledning till att de flesta personerna i Sverige har en bil, och väldigt sällan mer än 2. Vi köper en bil som vi kan:

1. Åka på semester i.
2. Jobbpendla med.
3. Kanske dra släpvagn.
4. Åka och handla med.
5. Och glida runt på sommaren i.

Det hade ju varit jobbigt och DYRT om man behövt 5 olika bilar och ingen klarade av någon av de andras arbetsuppgifter.

Permalänk
Medlem

Risken finns väl att det blir som med en Toyota Prius (där den snåla delen inte räcker till), att en kärna jobbar hela tiden utöver "companion core". Men det kanske inte alls blir så, det här verkar skitnice i tyngre mobiler/pads/lättare laptops

Skrivet av 14ccKemiskt:

Förstår inte heller vad man ska ha denna till i en laptop. Ingen existerande mjukvara kommer ju att lira.

Exakt, säkert jättebra grejer av Nvidia fast optimeringen lär suga som alltid.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk

Jag tycker det ser väldigt lovande ut. Kal-El i en surfplatta eller bärbar dator hade varit mumma. Jag gillar vad Nvidia gör på ARM marknaden!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Risken finns väl att det blir som med en Toyota Prius (där den snåla delen inte räcker till), att en kärna jobbar hela tiden utöver "companion core". Men det kanske inte alls blir så, det här verkar skitnice i tyngre mobiler/pads/lättare laptops

Kollar du på bilden så ser det ut som att kärnan enbart arbetar helt ensam, så krävs det för mycket så går den över till en utav de vanliga kärnorna.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att Nvidia har en del erfarenhet med sig från Optimus som är liknande teknologi, men mellan två GPU och olika chip. Optimus är Nvidias teknologi för att låta inbyggda GPU:n göra enklare saker och dra mindre ström, men switcha över till den kraftfullare externa GPU:n för t.ex. spel i bärbara datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowy86:

Kollar du på bilden så ser det ut som att kärnan enbart arbetar helt ensam, så krävs det för mycket så går den över till en utav de vanliga kärnorna.

Jo absolut, men jag menar att den gör det för tidigt (och således drar mer batteri än den lovade) ... Men det är bara min egen ogrundade teori baserad på ingenting

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne980:

Många positiva kommentarer angående detta.
Jag vill se lite bättre bevis innan jag köper konceptet. Känns som ett litet steg fram och 2 stora bakåt för mig.
I en optimal värld så ska man ha en kärna som kan anpassa sig beroende på vilken belastning den har och antal simultana beräkningar man kan utnyttja (alternativet med flera kärnor som kan arbeta helt synkront, typ 4st 1GHz kärnor är exakt lika snabba som en 4GHz kärna även på enkeltrådade beräkningar). Några skriver att det är så bra att man lyckats tillverka en kärna som är energi effektivare vid lägre belastning. Ja visst kan det låta vettigt. Men det skulle ju vara mycket bättre med en kärna som är effektiv över hela spannet. Någon annan skriver att det är en fördel om varje cpu gör det den är bäst på. Men ni glömmer bort att vi redan har en gpu. Nvidia har ju under flera år påpekat att deras gpuer skall kunna tävla med x86 cpuerna. Då borde gpun åtminstone kunna användas som "companion core".

Kolla även på diagrammet om hur de olika kärnorna är tänkte att arbeta. Vi har ju fortfarande knappt fått någon vinst i att använde quadcore i vanliga desktops. Där är det fortfarande bakgrundsprocesser som kräver cpu kraft annars hade det varit ännu mindre fördel med 4 kärnor. I android är dual core fortfarande nästan bara en gimmick. (Se tex sony ericsson Arc, vilken klarar de flesta uppgifter på ett bra sätt). Kom också ihåg att en desktop drabbas ju absolut inte lika hårt av att strömförbrukningen och värmen ökar med flera kärnor.

Men visst det kan säkert bli jättebra, men jag tror det kommer bli en kortlivad teknik. En enkel kärnig cpu på säg 4 Ghz med en Hyperthreading liknande teknik som kan anpassa användandet av kärnan typ 20-80% och släcka ner den del som inte används tror jag är framtiden. Alternativt en avancerad gpu som sköter allt annat än ringande, smsande och mailande. Flexiblare lösningar vs volymlösningar (olika beräkningsenheter för olika användningsområden). Companion Core är ju bara ett bihang när den inte används, likaså är gpuns beräkningskraft helt outnyttjad när den inte behövs. Det är inte optimalt.

Måste ju avsluta med en billiknelse:
Det finns en anledning till att de flesta personerna i Sverige har en bil, och väldigt sällan mer än 2. Vi köper en bil som vi kan:

1. Åka på semester i.
2. Jobbpendla med.
3. Kanske dra släpvagn.
4. Åka och handla med.
5. Och glida runt på sommaren i.

Det hade ju varit jobbigt och DYRT om man behövt 5 olika bilar och ingen klarade av någon av de andras arbetsuppgifter.

Om vi ska fortsätta på billiknelsen: Jag ser det mer så här:

Antingen en bil med endast en vanlig förbränningsmotor.
eller en Hybridbil som även har elmotor som tar över vid låg belastning.

Jag tycker tanken bakom låter bra, om det går att fåtill med mjukvaran att verkligen endast companion core används vid standby på telefon det vill säga. Mycket längre passningstid.

Angående Grafen så skulle den högra linjära funktionen fortsätta med samma lutning åt vänster. Companion core lutar kraftigare sure, men i det område där den används så ger den högre effektivitet. De vanliga kärnorna tar över, där linjerna möts, som sagt.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danne980:

Måste ju avsluta med en billiknelse:
Det finns en anledning till att de flesta personerna i Sverige har en bil, och väldigt sällan mer än 2. Vi köper en bil som vi kan:

1. Åka på semester i.
2. Jobbpendla med.
3. Kanske dra släpvagn.
4. Åka och handla med.
5. Och glida runt på sommaren i.

Det hade ju varit jobbigt och DYRT om man behövt 5 olika bilar och ingen klarade av någon av de andras arbetsuppgifter.

Sorry men du verkar inte vara den smartaste personen

Permalänk
Medlem
Skrivet av emil_fh:

Om vi ska fortsätta på billiknelsen: Jag ser det mer så här:

Antingen en bil med endast en vanlig förbränningsmotor.
eller en Hybridbil som även har elmotor som tar över vid låg belastning.

Jag tycker tanken bakom låter bra, om det går att fåtill med mjukvaran att verkligen endast companion core används vid standby på telefon det vill säga. Mycket längre passningstid.

Angående Grafen så skulle den högra linjära funktionen fortsätta med samma lutning åt vänster. Companion core lutar kraftigare sure, men i det område där den används så ger den högre effektivitet. De vanliga kärnorna tar över, där linjerna möts, som sagt.

Du har helt klart en poäng men betänk detta:

Hybridbilen är redan i dag på väg ut. Prius etc har redan haft sin storhetstid. Det som släpps nu är egentligen elbilar men med bränsle backup. (Opel Ampera, Chevrolet Volt etc) Bensinmotorns i dessa finns endast till för att dagens batterier inte räcker till för räckvidder vi vill kunna ha med bilarna. Det är nog ingen som tvekar på att en helt elektrisk bil skulle vara mycket bättre om man bara haft mer batterikapacitet. Den fosila bränsla motorn väger en hel del och tar mycket plats (tankar, växellådor och kraföverföringar).
Det är alltså egentligen så att vi tycker hybridbilen är bra för att vi ser förbränningsmotorns nackdelar som något som vi måste leva med.

En hybrid bil som prius har två olika kraftkällor med två olika typer av lagrad energi, det är långt ifrån optimalt. Och elmotorns i en Prius har ändå mycket mer existensberättigande än en Companion Core. Den senare finns endast för att de vanliga kärnorna inte är optimerade för bra verkningsgrad i alla hastigheter.

Vad är det egentligen som är bra med att nvidia inte får sina 4 kärniga cpuer att skala linjärt rakt från 0? Att lägg till en kärna för att kompensera för "problem" i arkitekturen borde inte vara optimalt. Speciellt när man med största sannolikhet inte bara behöver betala mer för kärnan och dess utveckling utan detta "växlande" fram och tillbaka knappast kommer utan negativ påverkan på prestandan.

Hybrid bilen har fortfarande lite tid kvar. Nästa generations hybrider borde komma med riktigt snåla dieselmotorer och inte halvtaskiga bensinmotorer (prius). En diesel motor som drar <0.4L/mil kombinerat med elmotorerna är fortfarande ett väldigt energisnålt alternativ. Men det är inte framtiden om man har en horisont på mer än 5 år framåt.

/Danne

@Lcdposter: Om du inte förstår så kan jag skriva en utförligare förklaring. Typ pixibok så även du kan hänga med och inte reagera med illska bara för att du känner att du är den enda som inte fattar.