Permalänk
Inaktiv

Hur är egentligen Steelseries 6GV2?

Godkväll SweC.

Jo det är så att jag börjar bli sugen på att byta ut mitt gamla tangentbord, ett trådlöst Logitech LX710 tror jag det heter.

Jag har kollat runt lite och känner verkligen för det mekaniska tangentbordet Steelseries 6GV2, har dock aldrig känt på det. Vad säger ni? Jag är även student så kan få ett rätt bra pris på Dustin.

Så ge för- och motargument för hur jag ska göra. Har en rätt stram budget, vill absolut inte gå dyrare än det tangentbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Bra för gaming Fast inget handledsstöd :/, men de kan du köpa löst.

Permalänk
Medlem

Åk och känn på ett är nog ett måste, inte så lätt för alla att skriva hur det känns eftersom det är olika för alla. Du kan ju söka lite på youtube så kan du bilda dig en uppfattning

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Åk och känn på ett är nog ett måste, inte så lätt för alla att skriva hur det känns eftersom det är olika för alla. Du kan ju söka lite på youtube så kan du bilda dig en uppfattning

Tack! Nu slapp jag förklara att det bästa är att känna på tangentborden man är intresserad av. I bästa fall, provspela på dom.

Permalänk
Inaktiv

Tack så jättemycket! Men vet inte riktigt vilka affärer man kan åka och testa det på, i Linköping om ni kan några, haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av metaldb:

Tack! Nu slapp jag förklara att det bästa är att känna på tangentborden man är intresserad av. I bästa fall, provspela på dom.

hahah Tittar själv åt MK-80 håller nu, så ska försöka åka in och känna på dom. Tyvärr en bit in till JME i malmö som verkar va de enda som har det i fysisk butik.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Gnuggen:

Tack så jättemycket! Men vet inte riktigt vilka affärer man kan åka och testa det på, i Linköping om ni kan några, haha

Skickades från m.sweclockers.com

Webhallen verkar ha det i lager.

Permalänk
Medlem

Bra känsla och mekaniskt men känns som man skriver på skrivare när man chattar osv skulle nog väntat på logitech k60 eller vad den heter

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem

Hade detta innan Zowie Celeritas (brown)

Svarta switchar är lite jobbigare att trycka ner och det kändes som att tagentbordet var ihoptryckt.
Däremot så var det en otrolig känsla i fps. Helt rätt respons etc.

Jag bytte då det gick sönder och därför att svarta switchar och tagentbordets layout inte riktigt föll mig i smaken då jag inte endast spelar fps på min dator.

Rekommenderar bruna switchar och dessa är nog de jag kommer att hålla mig till så länge det går, inget illa om svarta men dessa är mer lämpliga om du endast spelar fps etc. rts där snabbare knapptryck osv är viktiga kan flaska lite på svarta och layouten (tyckte iaf jag).

Personliga åsikter och reflektioner så ingen pajkastning.

Åk och testa på tex Inferno online Stockholm där de har 7g/6g Skillnaden på v2 och 6g (1) är backspace tagenten, i v1 är den krympt osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gnuggen:

Godkväll SweC.

Jo det är så att jag börjar bli sugen på att byta ut mitt gamla tangentbord, ett trådlöst Logitech LX710 tror jag det heter.

Jag har kollat runt lite och känner verkligen för det mekaniska tangentbordet Steelseries 6GV2, har dock aldrig känt på det. Vad säger ni? Jag är även student så kan få ett rätt bra pris på Dustin.

Så ge för- och motargument för hur jag ska göra. Har en rätt stram budget, vill absolut inte gå dyrare än det tangentbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter själv och skriver med det nu och har använt det i en ca: 3 - 4 månader (är student och skriver därmed väldigt mycket...). Jag personligen tycker att det är extremt skön känsla i tangenterna - både för spel och skrift. Därtill så kan även tangentbordets konstruktion beaktas; produkten känns stabil och flexar inte om man försöker böja den (notera att absurda mängder kraft säkerligen kan åstadkomma skador men poängen är att tangentbordet känns mycket gediget i jämförelse med de flesta andra som jag testat på mediamarkt etc.).

Ett problem som produkten dock dras med är att den saknar handledsstöd vilket tillsammans med utformningen av produkten (kanten i front är för hög/tangenterna sitter för högt för att det skall vara bekvämt utan handledsstöd) gör att ett separat stöd för handlederna är ett måste för längre spel/skriv sessioner. Dessa kostar förvisso inte särskilt mycket men räkna måhända med en cirka 100kr extra. Ytterligare en sak att ta med i beräkningen är att det inte är särskilt tyst varför du kanske bör fundera på något annat än mekaniska brytare om ljudnivån är central - personligen så föredrar jag dock känslan och kvalitén i de mekaniska brytarna varför jag står ut med den något högre ljudnivån (vilken också blir lägre när man lär sig att inte slå ner tangenterna i boten då de registreras långt innan dess).

Ett annat alternativ som jag själv är sugen på att införskaffa är ett Unicomp tangentbord såsom till exempel detta: http://pckeyboards.stores.yahoo.net/122keyterkey.html

Dessa använder i princip samma konstruktion (om än med något mindre/tunnare metall, dvs. något sämre kvalité) som IBM´s gamla legendariska tangentbord vilka av många entusiaster prisas för sin, i deras mening, oöverträffade skrivkänsla och kvalité. problemet med dessa tangentbord är dock att de låter extremt mycket i jämförelse med nästan alla andra i och med att de har så kallade buckling spring brytare vilket på svenska och förenklat innebär att det finns en fjäder som böjs av ditt nedslag på tangenten - något som skapar ett mycket karaktäristiskt ljud.

För övrigt håller jag med de andra att du bör ta dig till en affär och testa olika tangentbord innan du bestämmer dig.

Hoppas att det kanske hjälpte något.

m.v.h.
/Setesh

Permalänk
Medlem

Steelseries 6G och 7G har ju ingen Windows-tangent på vänster sida vilket iaf jag skulle störa mig något enormt på.

Sen är jag inte helt övertygad om Cherry MX black-switchar även fast jag inte provat dom själv så verkar dom rätt så tråkiga att använda till något annat än att spela på.

Har bruna switchar själv som jag är nöjd med, tyckte dock att det var mycket motstånd i dom i början, och eftersom att svarta switchar har ännu högre motstånd så skulle jag vara försiktig med att skaffa ett med svarta switchar själv. Det bästa är såklart om man kan testa iaf dom olika switcharna innan man köper.

Permalänk
Medlem

6gv2 ger otoroligt mycket för pengarna, kort sagt.
Switcharna blir lite mjukare med tiden, och känslan på ett du har hemma är inte som de sönderk******e tangentborden på IO.
Jag kör 6gv2 med handledsstöd från classe 99 kr, en skön kombo.
Blev nyfiken på steelseries uttalande om att tangentbordet tål stryk så jag drog tangentbordet in i en vägg. Tangentbordet funkar prima men väggen fick ett hål xD
lycka till med valet

Visa signatur

Intel I5 2500k @3.3 ghz | Fractal Design Define R3 titanium|Corsair Vengeance 8gb 1600 mhz|Gigabyte GTX 560TI SOC| Samsung Spinpoint 500gb 7200rpm|Gigabyte Z68X-UD3H B3|Samsung DVD|Win 7 64-bit|Fractal Design Tesla 650W|
|LG W2343T|Steelseries 6GV2|Logitech g400|Steelseries "Fnatic-edition"|Logitech z906|Steelseries Siberia v2 usb|

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd med mitt! Var mer sugen på brown först men detta var så billigt och vande mig ganska snabbt vid det. Mycket sköna tangenter och VÄLDIGT bra pris.

Stör mig enormt på att det inte är någon Windows tangent på vänster sidan

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnuggen:

Godkväll SweC.

Jo det är så att jag börjar bli sugen på att byta ut mitt gamla tangentbord, ett trådlöst Logitech LX710 tror jag det heter.

Jag har kollat runt lite och känner verkligen för det mekaniska tangentbordet Steelseries 6GV2, har dock aldrig känt på det. Vad säger ni? Jag är även student så kan få ett rätt bra pris på Dustin.

Så ge för- och motargument för hur jag ska göra. Har en rätt stram budget, vill absolut inte gå dyrare än det tangentbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Lär även tillägga att bara för att andra säger att det är bra/skönt osv osv. Så betyder inte det att just du tycker om det. Alla har olika smak(eller ja, nästan iallafall). Visst det är bra om man kan få respons på hur andra tycker om tangentbord/mus/lurar men det blir fortfarande en liten chansning då just du kanske inte tycker om det. Så som sagt, åk till närmsta ÅF som har det hemma eller så tar du chansningen.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag har ett 6Gv2 men skriver mer än jag spelar. Kommer inte riktigt överrens med tangentbordet när jag skriver. Däremot funkar det fantastiskt bra när jag spelar Starcraft 2 och jag märkte stor skillnad när jag gick från ett billigt no-nametangentbord till mitt 6Gv2. Det är nog högst individuellt det här med vad man gillar och inte när det kommer till mekaniska tangentbord men jag ska sälja migg 6Gv2 det första jag testat om Qpad MK-80 passar mig bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mafnus:

Jag har ett 6Gv2 men skriver mer än jag spelar. Kommer inte riktigt överrens med tangentbordet när jag skriver. Däremot funkar det fantastiskt bra när jag spelar Starcraft 2 och jag märkte stor skillnad när jag gick från ett billigt no-nametangentbord till mitt 6Gv2. Det är nog högst individuellt det här med vad man gillar och inte när det kommer till mekaniska tangentbord men jag ska sälja migg 6Gv2 det första jag testat om Qpad MK-80 passar mig bättre.

Har precis beställt ett sådant, har testat det IRL och känslan, kvalitén och alla funktionär är i toppklass - allt man vill ha för skrivande och kanske spelande också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Har precis beställt ett sådant, har testat det IRL och känslan, kvalitén och alla funktionär är i toppklass - allt man vill ha för skrivande och kanske spelande också.

Jag spelar bara RTS och funderar lite på hur blåa brytare fungerar i det avseendet. Återkom gärna med tankar och funderingar när du provat ditt nya tangentbord.