Ni som har problem med Gigabyte 560 TI OC, titta hit

Permalänk
Medlem

Ni som har problem med Gigabyte 560 TI OC, titta hit

Permalänk

Fan vad grymt mannen! Så slipper man dessa kernelcrasher! Tack som fan!!

Permalänk
Medlem

Bra att någon fick syn på tråden

Permalänk

Haha ja. Blir kul imorgon då när man får flasha ett gradikkort för första gången. Blir kul att läsa på lite!

Är det svårt?

Permalänk

Skulle detta funka på ett ASUS CUII-kort tro...?

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Vart finns info om att detta är lösningen? Och vilken är det man ska ladda ner? Går till download -> bios, sen finns det olika alternativ som säger mig ingenting.

Jag sitter på ett Gtx 560 Ti OC och upplever krashar i BF3, drivrutiner krashar osv.

Och sedan står det att flasha bios är riskfullt, jag är nybörjare så det kanske inte är något för mig?

Permalänk

När jag är inne på gigabytes hemsida så är det en massa olika versionnamn FC_5, F12_C osv. Är det samma driver? Biosid är ju samma till höger i staplarna..

Nu såg jah, beror på vilket minne man har. Hur ser man vilket minne man har? Har jag samsung eller Hymix?

Permalänk
Medlem

Finns det något program som kollar vilka minnen man har?

Permalänk
Medlem

Gigabyte har ett program som heter Easyboost som ni kan flasha er bios med, där kan ni även göra en backup. Går lekande lätt och för min del så innebar det att spelet inte kraschade alls på 6-7 hela rundor på raken. Däremot så har jag vid 2-3 tillfällen råkat ut för att hela datorn har fryst och inget annat än resetknappen har hjälpt, och det har hänt både före och efter att jag flashade bios. Och eftersom ja inte kan göra någonting när det fryser totalt så vet ja heller inte vilken del av datorn det beror på. Men alla dom där vanliga krascherna där det står något om att drivrutinerna slutade fungera har helt försvunnit.

Min variant på en enkelt guide (OBS följ guiden på egen risk, men för mig gick det smärtfritt i den här ordningen).

1. Välj fliken Downloads från Superligts post längst upp i tråden, sen i fliken under väljer ni BIOS.
2. Tanka ner bios version "F12_C".
3. Tankar ner Easyboost från denna länken - http://download.gigabyte.eu/FileList/Utility/vga_utility_easy...
4. Packa upp bios versionen och lägg på den enkel plats.
5. Installera Easyboost och starta det.
6. I menyraden till vänster väljer ni Bios (mittersta knappen), och sen väljer ni Backup och lägger en backupversion av er nuvarande BIOS på ett enkelt ställe. Förslagsvis i samma mapp som Easyboost.
7. Flasha bios genom att trycka på Flash knappen och välj BIOS "F12_C" som ni nyss packade upp.
8. Klar!

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk

Kolla i Easyboost vilket minne ni har kan ni göra, det gjorde jag. På mina hade jag F11 och en äldre version utav F12. Så då låg biosen F12_C nära till hans givetvis. Men har ni typ liknande F5 osv så kan det vara ide att prova den biosen som ligger närmast numret/namnet på den nya biosen. Programmet säger ifrån om det är fel!

Jag har också uppdaterat mina som sagt, sjukt skillnad verkligen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Gigabyte har ett program som heter Easyboost som ni kan flasha er bios med, där kan ni även göra en backup. Går lekande lätt och för min del så innebar det att spelet inte kraschade alls på 6-7 hela rundor på raken. Däremot så har jag vid 2-3 tillfällen råkat ut för att hela datorn har fryst och inget annat än resetknappen har hjälpt, och det har hänt både före och efter att jag flashade bios. Och eftersom ja inte kan göra någonting när det fryser totalt så vet ja heller inte vilken del av datorn det beror på. Men alla dom där vanliga krascherna där det står något om att drivrutinerna slutade fungera har helt försvunnit.

Min variant på en enkelt guide (OBS följ guiden på egen risk, men för mig gick det smärtfritt i den här ordningen).

1. Välj fliken Downloads från Superligts post längst upp i tråden, sen i fliken under väljer ni BIOS.
2. Tanka ner bios version "F12_C".
3. Tankar ner Easyboost från denna länken - http://download.gigabyte.eu/FileList/Utility/vga_utility_easy...
4. Packa upp bios versionen och lägg på den enkel plats.
5. Installera Easyboost och starta det.
6. I menyraden till vänster väljer ni Bios (mittersta knappen), och sen väljer ni Backup och lägger en backupversion av er nuvarande BIOS på ett enkelt ställe. Förslagsvis i samma mapp som Easyboost.
7. Flasha bios genom att trycka på Flash knappen och välj BIOS "F12_C" som ni nyss packade upp.
8. Klar!

Tackar för denna guiden, ska ta och följa den exakt steg för steg när jag kommer hem. Btw, kallas detta för en "Windows" variant av bios flash elr DOS?

EDIT: Jag har F11, vilken BIOS för jag välja då? Den du sade, F12_C eller? Hymix eller samsung? setup i sign

Permalänk
Medlem

Sådär, flash succeded o reboot funkade. Nu hoppas vi att jag slipper BF3 krashar Stort tack, dubbelkollade i easyboost och nu står det F12_C. Klocken är densamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Gigabyte har ett program som heter Easyboost som ni kan flasha er bios med, där kan ni även göra en backup. Går lekande lätt och för min del så innebar det att spelet inte kraschade alls på 6-7 hela rundor på raken. Däremot så har jag vid 2-3 tillfällen råkat ut för att hela datorn har fryst och inget annat än resetknappen har hjälpt, och det har hänt både före och efter att jag flashade bios. Och eftersom ja inte kan göra någonting när det fryser totalt så vet ja heller inte vilken del av datorn det beror på. Men alla dom där vanliga krascherna där det står något om att drivrutinerna slutade fungera har helt försvunnit.

Min variant på en enkelt guide (OBS följ guiden på egen risk, men för mig gick det smärtfritt i den här ordningen).

1. Välj fliken Downloads från Superligts post längst upp i tråden, sen i fliken under väljer ni BIOS.
2. Tanka ner bios version "F12_C".
3. Tankar ner Easyboost från denna länken - http://download.gigabyte.eu/FileList/Utility/vga_utility_easy...
4. Packa upp bios versionen och lägg på den enkel plats.
5. Installera Easyboost och starta det.
6. I menyraden till vänster väljer ni Bios (mittersta knappen), och sen väljer ni Backup och lägger en backupversion av er nuvarande BIOS på ett enkelt ställe. Förslagsvis i samma mapp som Easyboost.
7. Flasha bios genom att trycka på Flash knappen och välj BIOS "F12_C" som ni nyss packade upp.
8. Klar!

Tack för en bra guide har haft problem rätt länge att spel som bfbc2 stängs ner och att drivers stoped working och nu fungerar det perfa! stort tack

Permalänk
Medlem

tack för tips om biosuppdatering.. spelat bf3 i 2 timmar utan krasch.... förut klarade jag 10 minuter max. gött...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Hjälpsam

Den här tråden borde klistras.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Verkar som att dom har bytt ut 12F_C till 13F eller?

Permalänk

Har även jag haft problem med kraschar, i både BC2 och BF3 betan, hade 21F och flashade till 22F nu, hoppas på förbättring nu, återkommer senare med hur det gick!

Visa signatur

Samsung TFT 24" S24A350H LED| Fractal Design R3 | Asus SABERTOOTH P67 REV B3 | Corsair SSD Force Series 60GB 2.5" | Inte core 15 2500k | Corsair low profile 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti 1024MB OC| Antec KÜHLER H2O 620| HDD 1TB | Microsoft sidewinder x4 keyboard & Logitech G5 | SteelSeries Siberia V2 Blå

Permalänk
Medlem

Jaa.. vad ska man säga. Det var iaf värt ett försök. För mig verkar det inte ha fungerat, klarade ung. 1min i BF3 innan det krashade, så svaret verkar vara att nerklocka och öka volten. För första gången så har det även hänt när jag inte spelar, satt och skrev då drivrutinerna la av. Dåligt köp säger jag bara, dåligt köp

Visa signatur

CPU:i7 2600 3.4Ghz|MODERKORT:Asus Sabertooth P67|RAM:6 GB (3x2Gb) Corsair 1600MHz|GRAFIKKORT:Gigabyte Gtx 560 oc (900Mhz)|NÄTAGG:Corsair CMPSU-850AX 850W |CHASSI:Fractaldesign R3 White|Windows 7 64|

Permalänk
Medlem

Ja, det kraschade för mig direkt också, men sedan flöt det på efter att ha avinstallerat gigabytes program. Så MSI afterburner endast igång just nu! Och kör på core 955 och volt 1075 och det är stabilt

Permalänk

Kört både betan och BC2 i ~4 timmar nu, flyter på skitbra och kraschar inte, tack för detta TS!

Visa signatur

Samsung TFT 24" S24A350H LED| Fractal Design R3 | Asus SABERTOOTH P67 REV B3 | Corsair SSD Force Series 60GB 2.5" | Inte core 15 2500k | Corsair low profile 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti 1024MB OC| Antec KÜHLER H2O 620| HDD 1TB | Microsoft sidewinder x4 keyboard & Logitech G5 | SteelSeries Siberia V2 Blå

Permalänk
Medlem

Men suck, det kraschar vääldigt ofta för mig. Hade F12 innan, installerade F13 bioset, men fortfarande samma fel!

Permalänk
Medlem

tack så jätte mycket, nu fungerar allting

Visa signatur

NZXT H510 Flow | AMD Ryzen 9 5900x | 32GB Fury Beast | RX 6700XT | 1TB NVMe Fury Renegade

Permalänk
Medlem

Krashar fortfarande som fan, och hur mycket ska man klocka ner grafikkortet egentligen? Började på 900MHz och gick ner till 800 först, spelade felfritt i hela helgen utan en enda krash. Helt plötsligt krashar den efter 10 minuter även när jag gått ner till 600MHz.

Ska man gå ner lägre? Har ingen riktig koll

Permalänk
Medlem

Har dessa Bios, spelet flyter på bra i high 1080p med min i7 2600 och gigabyte 560 ti oc, men när jag kör ultra så ligger fpsen på average 35-45 utomhus och 50 + inomhus. Men den kan helt plötsligt (utomhus) börjar den dyka ner till 22 och börjar gå fram och tillbaka mellan att ligga i vanlig 35-45 fps i 20 sek och sen dyka ner igen under 30 och detta är bara på ultra!

kan detta ha med VRAM eller ngt att göra? hört att spelet använder mkt vram och många med 1gb eller mindre grafikminne har liknande problem.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i7 2600k, GTX980, SSD 500gb, 8GB DDR3 RAM, ASUS Sabertooth P67

Permalänk

Jag hade exakt samma problem som ni andra med att det låste sig lite random.. Funkade till 100 % att ladda ned msi afterburner och klocka ner kortat från 900mhz till 848mhz.. inte låst sig en gång på ca 50 runder än så länge..

Permalänk
Medlem

Åh gud tack tusen tack! Höll på att beställa hem ett nytt nätagg för 1600kr eftersom jag trodde det inte räckte till. Troligtvis hade jag sedan reklamerat mina grafikkort. Sådant här skall man fan inte kräva leta rätt på själv. Gigabyte borde ta kontakt med mig och meddela att deras kort inte funkar men nu är fixade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Gigabyte har ett program som heter Easyboost som ni kan flasha er bios med, där kan ni även göra en backup. Går lekande lätt och för min del så innebar det att spelet inte kraschade alls på 6-7 hela rundor på raken. Däremot så har jag vid 2-3 tillfällen råkat ut för att hela datorn har fryst och inget annat än resetknappen har hjälpt, och det har hänt både före och efter att jag flashade bios. Och eftersom ja inte kan göra någonting när det fryser totalt så vet ja heller inte vilken del av datorn det beror på. Men alla dom där vanliga krascherna där det står något om att drivrutinerna slutade fungera har helt försvunnit.

Min variant på en enkelt guide (OBS följ guiden på egen risk, men för mig gick det smärtfritt i den här ordningen).

1. Välj fliken Downloads från Superligts post längst upp i tråden, sen i fliken under väljer ni BIOS.
2. Tanka ner bios version "F12_C".
3. Tankar ner Easyboost från denna länken - http://download.gigabyte.eu/FileList/Utility/vga_utility_easy...
4. Packa upp bios versionen och lägg på den enkel plats.
5. Installera Easyboost och starta det.
6. I menyraden till vänster väljer ni Bios (mittersta knappen), och sen väljer ni Backup och lägger en backupversion av er nuvarande BIOS på ett enkelt ställe. Förslagsvis i samma mapp som Easyboost.
7. Flasha bios genom att trycka på Flash knappen och välj BIOS "F12_C" som ni nyss packade upp.
8. Klar!

Hittar inte BIOS F12_c via länken, någon som kan länka exakt?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad fan som försigår men när jag lirar (Vilka spel som helst) så blir skärmen svart och så startar datorn om. har testat allt!!!
jag vill bara slänga ut skiten genom fönstret... klockat ner, upp hit o dit, testat ett kort för sig, bytt plats på dem, uppdaterat bios med denna "guide" och allt.. fixar det sig inte snart så skrotar jag skiten.............

PS. har 2 stycken Gigabyte 560 TI OC i SLI.

Permalänk
Medlem

Du har kopplat in alla 4 strömsladdarna från ditt tillräckliga nätagg?

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit