Itbutikken.dk dålig service.

Permalänk
Medlem

Itbutikken.dk dålig service.

Jag har väldiga problem med dem nu först tog de 6 veckor på sig att laga min cdbrännare och när jag fick tillbaka den så var det ett nytt fel och nu äntligen efter 3 mail så har de sagt jag skall få fraktpengar tillbaka efter de har lagat den om jag förstod rätt
"Du må sende den retur og så tager jeg en snak med teknikeren om du skal have fragten retur!"

Men de 2 första mailen har de bara kontrat med:

"Fragten til danmark betales af kunde selv, men vi sender fragtfrit tilbage til Sverige!"

Jag tycker det ser ut som de skriker när de sätter ! efter?

Det hela är en så befängd summa på nån hundralapp för deras räkning.

Jag har en Lite-On 24x brännare som gick sönder efter ett par månader. Den kände inte av någon cd. Så jag skickade in den på service.
6 veckor senare får jag tillbaka den och kopplar in den och skall testa bränna en cd men då ploppar inte släden ut utan man måste gå in i den här datorn och högerklicka mata ut cd för att den skall komma ut.

och jag som kund orkar inte att ladda ner firmwire och testa diverse tjuvkopplingar med strömsladden som jag fått tips om för då ryker min garanti om brännaren går sönder pgr utav min åverkan.

Så jag skickar ett mail till itbutikken om detta och frågar om jag har fått fel brännare, men får inget svar. (deras hemsida har en uptime av 3 timmar om dagen ungefär troligen mailserven åxå)

Så när jag skall skicka mail igen e sidan nere så jag kan inte se kontaktadressen dit.
Sen slutligen börjar sidan leva igen efter några dagar då skickar jag mail men får meddelande vänd dig till support avdelningen. Medans support avdelningen mailar mig och säger kontakta returavdelningen men det kan man inte maila bara de måste man antingen göra en skade anmälning och då får man bara meddelandet "Din returanmälan är färdig nu behöver du bara skicka iväg paketet till oss".

och det vill jag ju inte för det kostar ju 200:- i frakt jag vill ju givetvis ha ersättning för frakten iom de inte uppfyllt min begäran att laga brännaren, sedans returen 6veckor tidigare.

Så jag mailar "klagobrev" till dem osv (de har färdiga script för detta där man får ett meddelande kontakta returavdelningen)

Men till slut hittar jag hur man skall ta kontakt med dem

Det man skall göra är att logga in och sedan gå in på returpaket sedan högerklicka på i mitt fall då brännaren jag valt att reklamera och så kan man klicka på emaila retur angåeende RMA nummer etc...

Så då fick jag svaret att:
Du må sende den retur og så tager jeg en snak med teknikeren om
du skal have fragten retur!

Betyder det jag skall få tillbaka pengar eller att de skall tänka över saken?

Denna prosess har hållt på sedans Juli.

När jag köpte min 24x Lite-On brännare i Februari 2002 för 1081:- +frakt så fungerade den till Juli 2002 nångång.

Sedan dess har deras hemsida inte funkat eller så har de ignorerat min post.

Så nu i Oktober när jag skickade senaste mailet till dem.
Så kostar en Lite-On 40x 525:- med andra ord kan ju inte en 24x om de har kvar någon kosta mer än vad frakten dit är för mig.
Men sådan goodvill har de inte utan de vill in och skruva i den och låta mig vänta yttligare 6 veckor reparations tid.

Så jag vet inte om jag är ensam om detta? Eller om de är sämst på support?

EDIT: massa stavfel
Det finns ingen möjlighet att Lite-On har nått ställe i Sverige man kan skicka upp brännaren till mot gratis frakt, för jag hadde tänkt ha med mig brännaren till Dreamhack :(?

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Har alltid tyckt att Itbutikken har varit bra.Men har fått ändra uppfattning sedan grafikkortet som skickades in för reperation nu är inne på sin sjunde vecka.
Det ser ut som om jag kommer att få vänta minst två veckor till.
Okej att dom är billiga,men deras retur förfarande stinker rent ut sagt.
Å inte svarar dom på mail heller.

Nä hädanefter så håller jag mig till Svenska butiker som Komplett.se. Dom är ett ypperligt exempel(enligt min mening)på hur returer ska skötas.

1. Varan mottages,fel konstateras.

2. Ny vara skickas ut till kund(om den finns hemma)

3. Tid att få den nya varan tar max två veckor(Har själv fått nytt inom en vecka)

4. Komplett i sin tur får ta hand om ärendet direkt med leverantör i efterhand,utan att detta påverkar kund i form av långa retur leveranser.(kunden har redan fått ersättning)

snausman din historia bekräftar bara vad jag säger och jag lider med dig.
Sedan att du ska behöva skicka tillbaka brännaren igen efter du har väntat i 6 veckor är skandal och dessutom lägga ut mer pengar på frakt,för att inte säga tid.

Så nä du är inte ensam om detta dom är sämst.

nikko...

Visa signatur

Good prices on Blow Jobs !!!!!

Permalänk

Nu när vi ända snackar lite skit om itbutikken kan jag fylla i:

Beställde ett Ga-8IEXP moderkort den 26/9. DEn 16/10 kom den på posten men vad har de packat om inte ett ga-8IHXP..

Har mailat men inte fått något svar på tre dagar.

Visst måste de stå för bytesfrakten?

Kan man begära något extra för dröjsmålet? kanske en billig brännare! Kostar ju inte dem mer en ett par hundra.

Visa signatur

"- You can call me Darth Balls .....BONG!!" //Jay

Permalänk
Medlem

håller med.. Har en prolle som är pajjad, skickade ett mail fick svar efter 3 dagar (OK!). Skickade ett nytt mail om hur man ska göra med frakt o vart jag ska skicka den osv.. SKickade mailet förra veckan, har inte fått svar än :/

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem

Itbutikken är kassa, det är bara att konstatera. Köp från sverige så slipper man följande:

Språkförbistringar Man förstår faktist inte vad de säger/skriver
Frakten strular Det är en enorm fördröjning när svenska posten tar vid i Sverige
Man slipper betala returfrakt En självklarhet i Sverige
Man får svar på sina mail Får sällan svar från itbutikken

Jag väntar på ett grafikkort från dem, som skickades den 7/10 (!) till mig, har inte kommit fram än. Det skulle gå snabbare att cykla och hämta det.

Permalänk
Medlem

snittid på RMA för mig hos itbutikken är ca en månad, men mitt moderkort tog två månader. Heja (Sk-)itbutikken.

Permalänk
Medlem

jag håller med er.
Jag och El Matador fick begangnade Abit TH7-II ifrån dem,
och det enda de kunde erbjuda var att få tillbaka pengarna eller 200kr som plåster på såret.

Visa signatur

#1 | PROMETEIA | P4 2,4C1 | IT7-MAX2 v2 | 280GB | Corsair PC3500 | Sapphire R9700pro 18,7k p
#2 | PROMETEIA | 2100+ AUIHB 0302MPMW | NF7-S rev1.2 | Twinmos / winbond 2x256MB PC3200 | WD-SE 120GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weezer
Itbutikken är kassa, det är bara att konstatera. Köp från sverige så slipper man följande:

Språkförbistringar Man förstår faktist inte vad de säger/skriver

Jag förstår inte att de kan få tag i nån med åtminstone behjälpliga kunskaper i det svenska språket då det verkar vara många svenskar som beställer från dem.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Itbutikken suger rent ut sagt!

Skulle köra RAID 0 med mina WD800JB och så jag beställde 2st diskar från itbutikken då de kostade 150kr mindre än i sverige...

när jag fick dem så var den ena trasig och nu efter många brevväxlingar så sa jag åt dem "Menar ni att ni vägrar betala frakten även fast ni skickar mig en trasig vara och inte tänker ersätta min utgift på 200kr i frakt!"

Och som svar "Vi kan tyvärr inte ersätta frakten"

Detta var droppen..

jag tänker iaf skicka tebax disken (200kr fattigare) och få en ny och sedan aldrig gå in mer på itbutikkens hemsida igen...

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Medlem

Datorbutiken.se och Overclockers.se är riktigt bra, de svarar snabbt på mailen (speciellt OC.se) och de skickar fraktsedlar till en, så kunden inte behöver betala en krona!

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi

Permalänk

Har samma erfarenhet av itbutikken.dk. Väntade 6 veckor på mitt moderkort och har väntat 6 veckor på min prolle. *suckar djupt*

Permalänk

Lite konsumentinformation:

Kan? Det är inget något företag kan välja.

De MÅSTE då det är lagstiftat om det dels i Sverige, dels i Danmark (Danmark har samma regler på området) OCH EU-lagstifning.

Utgifter för frakt i samband med retur av defekt vara skall och måste företaget betala om kund begär det.

Det är bara att stå på sig. Var god notera att det är fullt möjligt att anmäla ett utländskt bolag stationerat inom EU till Allmänna Reklamationsnämnden i Sverige om nämnda företag ej följer gällande lagstiftning eller agerar (citat) "mot tro och heder" som det står i lagen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axzell

Skulle köra RAID 0 med mina WD800JB och så jag beställde 2st diskar från itbutikken då de kostade 150kr mindre än i sverige...

när jag fick dem så var den ena trasig och nu efter många brevväxlingar så sa jag åt dem "Menar ni att ni vägrar betala frakten även fast ni skickar mig en trasig vara och inte tänker ersätta min utgift på 200kr i frakt!"

Detta var droppen..

jag tänker iaf skicka tebax disken (200kr fattigare) och få en ny och sedan aldrig gå in mer på itbutikkens hemsida igen...

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Jaha, inget svar på mina fyra mail sen i onsdags i förra veckan. Grafikkortet har varit på väg i 15 dagar nu. Skandal.

Permalänk
Medlem

dom har väl högsäsong precis som DB

Visa signatur

[size="1"]Tbred B 1700+@240 X 10 | Abit NF7 rev 2.0 |2X256 twinmos @ 240mhz dual channel | Radeon 9700 @ 375/330 | Truepower 430w
Vattenkyld med | Dangerden Maze3 | Dangerden Geforce4 block | Dangerden Z-chipset block | Eheim 1048 | Dangerden Heatercore.
3dmark 2001[/size]

Permalänk
Medlem

tja ja vet inte men ja har nog väntat i tre månader nu på att få tillbaka min 120 gb IBM disk som posten misshandlat sönder det är lite för lång tid tycker ja.......

Permalänk

Även detta finns reglerat i lag.

Tror ni att ett företag får ta hur lång tid på sig som helst att ersätta eller reparera en defekt vara?

Nej...givetvis inte. Kan inte varan reparereras eller ersättas inom "skälig tid" som det står i lagen kan kund kräva att köpet hävs, dvs man kan kräva att få pengarna tillbaka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Labatt
tja ja vet inte men ja har nog väntat i tre månader nu på att få tillbaka min 120 gb IBM disk som posten misshandlat sönder det är lite för lång tid tycker ja.......

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna tillämpning av "skälig" tid gäller alltså i Danmark också då eller?
Vad ska man tolka som skälig tid?
1mån,2mån eller längre.

nikko...

Visa signatur

Permalänk

Svaret är ja. Även på denna punkt är den danska Konsumentlagstiftningen samma som den svenska. Det är för övrigt så att i Sverige, Norge och Danmark är Konsumentlagstiftningen oerhört lik. Då vi agerar i alla tre nämnda länder så känner vi till detta väl.

Med "skälig tid" avgörs från fall till fall. Har t ex produkten som gått sönder gått ur produktion så är praxis i vår bransch max 2 månader. Är det en "normal" produkt, dvs ingen specialvara och att produktion av varan fortfarande existerar då är praxis att "skälig tid" är ca 2-3 veckor som max. Observera här att vi talar om maxgränser - givetvis går det ofta snabbare i praktiken i de allra flesta fall.
Detta är de allmänna riktlinjer som finns och Konsumentverket och dess motsvarighet i nämnda länder har ung. samma riktlinjer.

Då just "skälig tid" avgörs från fall till fall och även köparens intresse tas med i beräkningarna så är det enklare att ta ett praktiskt exempel:

Låt oss säga att en kund köper en (vanlig typ av) hårddisk, får den levererad och den går sönder inom låt oss säga 2 dagar. "Skälig tid" blir här kortare. Har kund endast kunnat använda hårddisken i 2 dagar så är det t ex inte alls acceptabelt att behöva vänta 3 månader på en ny. Mycket av detta är visserligen "sunt förnuft", men det trevliga är att det faktiskt är lagstiftat om det. I just detta fall hade kund utan vidare kunnat kräva att köpet hävs, dvs att kund får pengarna tillbaka. Inte pga "sunt förnuft" utan pga att kund faktiskt har rätt enligt gällande lagstiftning att göra det.

Och vad gäller eventuella fraktkostnader som uppstår om kund måste skicka tillbaka en defekt vara för reparation eller liknande - det säljande företaget är skyldigt enligt lag att ersätta kund för eventuella utgifter för frakt om eller då kund begär det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikko
Denna tillämpning av "skälig" tid gäller alltså i Danmark också då eller?
Vad ska man tolka som skälig tid?
1mån,2mån eller längre.

nikko...

Visa signatur

Permalänk

IT-butikken har förlorat mig som kund för all framtid. Först så funkar deras hemsida dåligt med massor av brutna länkar. För det andra så förstår man dem inte om man pratar med dem i telefon(om man kommer fram efter en timmes väntetid). För det tredje så sköter de inte sina leveranser som de ska, och då främst returerna. Min historia är som följer:
Jag beställde två GF4 Ti4200 kort. Det tog lite mer än två veckor innan ett paket dök upp. Ganska lång tid men jag var glad tills jag öppna paketet. I denna finner jag två GF4 MX420 samt en faktura till en person i Linköping. Inte mycke man kan göra.Skaffade ett RMA och skicka tillbaka dem. Sen var det tyst. Veckorna gick och gick. Jag ringde, skickade email men de sa i telefon att de skulle höra av sig via mail och kolla det hela grundligt. Efter fyra veckor kom ett paket med ett GF4 Ti4200 ingen faktura ingen kompensation för min retur frakt. Inget andra kort och jag började på nytt försöka få ett svar. Men denna gång är de helt oförstående och fattar inte vad jag frågar efter. Nu skiter jag i om det kommer en faktura, hoppas att det inte gör det.
Mitt andra problem är att jag köpt en cpu till en kompis för ett tag sedan, typ sommras. Denna har nu pajat och jag skicka då tillbaka den till IT-butikken. Jag har föröskt få reda på hur det går med den men inte ett ord jag fått i svar. Jag räknar inte med att jag ska få någon cpu tillbaka, vilket ni kanske förstår.

Om ni kollar på deras hemsida står det att den inte uppdaterats sedan 2/10 på alla ställen jag kollat. Min fråga är därför, har de gått i KK eller?
Om inte när gör de det?? för det kan inte vara långt kvar nu...

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Dator: Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K), Oculus Rift CV1 och Racing ratt/pedaler/stol
Hemmabio: Panasonic DP-UB9000, Apple TV 4K, Epson EH-LS11000W, Yamaha CX-A5100, Yamaha MX-A5000.
DIY Spandex (lycra) bioduk på 135" i 16:9 format. Allt kablage från svenska SUPRA. Alla högtalare har jag byggt själv (tre frontar LCR, fyra surround, fyra Atmos i taket,Basar: 2st Dayton Audio UM10-22 (drivs av två XTZ SA-1) och 3st Beyma SM212 (drivs av ett Reckhorn A-410).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Svaret är ja. Även på denna punkt är den danska Konsumentlagstiftningen samma som den svenska. Det är för övrigt så att i Sverige, Norge och Danmark är Konsumentlagstiftningen oerhört lik. Då vi agerar i alla tre nämnda länder så känner vi till detta väl.

Med "skälig tid" avgörs från fall till fall. Har t ex produkten som gått sönder gått ur produktion så är praxis i vår bransch max 2 månader. Är det en "normal" produkt, dvs ingen specialvara och att produktion av varan fortfarande existerar då är praxis att "skälig tid" är ca 2-3 veckor som max. Observera här att vi talar om maxgränser - givetvis går det ofta snabbare i praktiken i de allra flesta fall.
Detta är de allmänna riktlinjer som finns och Konsumentverket och dess motsvarighet i nämnda länder har ung. samma riktlinjer.

Då just "skälig tid" avgörs från fall till fall och även köparens intresse tas med i beräkningarna så är det enklare att ta ett praktiskt exempel:

Låt oss säga att en kund köper en (vanlig typ av) hårddisk, får den levererad och den går sönder inom låt oss säga 2 dagar. "Skälig tid" blir här kortare. Har kund endast kunnat använda hårddisken i 2 dagar så är det t ex inte alls acceptabelt att behöva vänta 3 månader på en ny. Mycket av detta är visserligen "sunt förnuft", men det trevliga är att det faktiskt är lagstiftat om det. I just detta fall hade kund utan vidare kunnat kräva att köpet hävs, dvs att kund får pengarna tillbaka. Inte pga "sunt förnuft" utan pga att kund faktiskt har rätt enligt gällande lagstiftning att göra det.

Och vad gäller eventuella fraktkostnader som uppstår om kund måste skicka tillbaka en defekt vara för reparation eller liknande - det säljande företaget är skyldigt enligt lag att ersätta kund för eventuella utgifter för frakt om eller då kund begär det.

Tack datorbutiken.com för det mycket utförliga svaret

nikko...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

> Först så funkar deras hemsida dåligt med massor av brutna länkar.

Har aldrig sett några brutna länkar, däremot kan servern vara långsam/nere ibland. Pröva se.itbutikken.dk, den brukar funka bättre.

> För det andra så förstår man dem inte om man pratar med dem i telefon (om man kommer fram efter en timmes väntetid).

Konstigt, jag har ringt dit tre-fyra gånger och alltid kommit fram med en gång. Inga större problem att kommunicera heller, men en svensk röst i ändra änden hade ju ändå inte varit fel...

> För det tredje så sköter de inte sina leveranser som de ska, och då främst returerna.

Tja, dom skickar ju i alla fall varorna så fort dom får in dom, till skillnad från vissa andra.. Jag har aldrig behövt returnera något som tur är...

> Om ni kollar på deras hemsida står det att den inte uppdaterats sedan 2/10 på alla ställen jag kollat. Min fråga är därför, har de gått i KK eller?

Senast uppdaterad 23/10 såvitt jag kan se. Varför skulle dom ha gått i KK??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axzell

Detta var droppen..

Historien upprepar sig!
Beställde även jag 2 WD800JB till raid 0, en var kass. Skickade tbaks den i fredags...får väl se när(om) jag får nå´n tbaka.

Visa signatur

Utan kyrka inget helvete.

Permalänk
Medlem

Fick efter en veckas mailande svar på min fråga var mitt kort var;

Citat:

grafikkortet blev sendt igen i går!

De har allså supit bort det ngnstans...

Permalänk
Medlem

Verkar som om man har fått upprättelse nu.Fick svar på mitt senast skickade mail där jag tog upp tillämpningen om "skälig" vänte tid.
Dom ska skicka ett nytt kort snarast möjligt.Hoppas bara att det går lite snabbare denna gång.

Tack till Datorbutiken.com som tipsade om denna tillämpning.

nikko...

Visa signatur

Permalänk

Varsågod! Trevligt att höra att det löste sig för dig nu när du vet dina rättigheter som Konsument. Det kan vara mycket bra att veta om man någon gång stöter på ett företag (oavsett vilket) som inte sköter sig riktigt som man tycker borde ske. Vet man då vilka rättigheter man har kan man lättare framföra sina krav och möter antagligen mindre motstånd från företaget om man gör klart för dem att de faktiskt bryter mot lagen om kravet ej tillgodoses. Vi vill dock påpeka att FÅ företag bryter mot gällande lagstifning medvetet - ofta är det tyvärr så att företagens kunskap om gällande Konsumentlagstiftning är mycket låg, eller helt enkelt obefintlig och då kan det vara svårt att ha regler och rutiner som verkligen lever upp till denna lagstifning.

Det här med "skälig tid" och vem som skall stå för ev. fraktkostnader vid retur av defekt vara är något av det viktigaste man som konsument bör känna till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikko
Verkar som om man har fått upprättelse nu.Fick svar på mitt senast skickade mail där jag tog upp tillämpningen om "skälig" vänte tid.
Dom ska skicka ett nytt kort snarast möjligt.Hoppas bara att det går lite snabbare denna gång.

Tack till Datorbutiken.com som tipsade om denna tillämpning.

nikko...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tackar så hemskt mycket till av dbmannens information!
har inte haft tid att ägna mig åt det hela ... men nu skall jag bannemig sätta dit dem.. för 200kr frakt vill jag INTE betala...

när mitt moderkort (abit kt7) pajade så skickade jag bara tillbaka det till db.se och fick ett abit kt7A, vilket både var dyrare och bättre.. så db.se verkar bara bli bättre och bättre samt har schysst support, vilket itbutikken helt verkar sakna...

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi

Permalänk
Medlem

Skall se vad Itbutikken.dk svarar på detta mailet, efter att de sagt att de inte kan ersätta frakten.

"Det här var ganska konstigt, då ni enligt lag måste betala frakten, har
talat med datorbutiken.se och hört vad de sagt om returärenden. Jag har dessutom pratat med konsumentverket, och enligt dem så SKALL butiken betala alla kostnader för att kunden skall få sin vara ersatt om kunden vill det (Och det inkluderar frakt).
Så ni kan antingen skicka mig en retursedel, med
färdigbetald frakt eller så får ni ersätta mig efteråt.
Eller i värsta fall så vill jag ha pengarna tillbaka, så jag får
handla i någon annan butik.

Hårda bud här, men jag tycker absolut att det är fel att butiken inte vill
ge kunden ersättning trots att butiken skickat en defekt vara.

/Erik Axzell"

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi

Permalänk
Medlem

haha, sjyst att dra in datorbutiken i det :D.

Permalänk
Medlem

weezer: ville mest få dem att förstå att db.se rockar dem totalt, eller som moraliskt stöd :D. Och att de har en större seriösitet, såg det mest som credits till dem... dock så kan det vara annorlunda när man som utomstående läsa det... det har du rätt i. men jag tror inte att db.se tar skada utav det...
eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi

Permalänk
Medlem

Tja, om man vill skulle man kunna se db's inblandning i denna tråd som att dom vill smutskasta en konkurrent.. på nått plan tar dom kanske skada av det.

Visa signatur

"And even tho the computer was off and unplugged, an image stayed on the screen! It was.. THE WINDOWS LOGO!"
- Bender