AMD Phenom II X4 965 Black Edition eller AMD Phenom 9850 Black Edition Quad-Core?

Permalänk
Medlem

AMD Phenom II X4 965 Black Edition eller AMD Phenom 9850 Black Edition Quad-Core?

Tjenix! Jag har en AMD phenom X4 9650 den börjar bli lite trögg och tänkte att jag kunde kanske byta med en AMD Phenom 9850 Black Edition Quad-Core eller AMD Phenom II X4 965 Black Edition, men frågan är bara om jag kan installera någon av de ? Eftersom jag har för mig att jag har en Kompatibla kortplatser 1 x processor - Socket AM2+ för min 9650 och 9850 har likadant så den borde funka helt perfekt tror jag men AMD Phenom II X4 965 Black Edition är fan i mig mycket snababare men den står att den har Kompatibla kortplatser 1 x processor - Socket AM3, så det betyder att den inte funkar då eller hur?`eller va sägs ? 3.4ghz quad-core är fan mycket bättre än 2.5 quad.

MvH

AMDBoy

Permalänk
Avstängd

koll på modekortets hemsida vilka processorer som den har stöd för och vilken bios du behöver först!

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

Ja men jag har ju en AM2+ och AMD 9850 stöder AM2+ med så det borde väl funka? det står inget om bios tror inte de något viktigt bara om kompatibla kortplatser stöder så borde det funka inte sant? så jag kan glömma AMD Phenom II X4 965 Black Edition.

Permalänk
Medlem

sitter själv med am2+ och en x4 955 be och gissar att de Montalva försöker berätta åt dig är att vissa am2+ kan köra 965:an så du får kolla upp ditt moderkort och om du kan använda 955/965 tipsar jag dig absolut att ta nån av dom istället för 9850!

Permalänk
Medlem

Hur kollar jag upp min moderkort då =/, om 965 inte går på vissa am2+, är det bättre chans med en 955?

Permalänk
Medlem

du får gå in på tillverkarens hemsida brukar inte vara så svårt att hitta.

http://se.msi.com/product/mb/DKA790GX-Platinum.html#/?div=CPU...
tex så ser de ut för mig

Permalänk
Medlem

Enligt Everst Extreme edition har jag ett moderkort som heter: Packard Bell PBGL00

Hur jag kan se om detta stöder de cpu jag vill ha :P?

Permalänk
Medlem

aha ajdå de var lite tråkigt tvivlar på att du kan köra 955/965 på de moderkortet.. hittade inte cpulist för de moderkortet (inte konstigt iom "märkesdator" ) så är inte 100% säker..
Tycker dock du ska strunta i att satsa på en 9850be om moderkortet ens klarar de och spara pengarna till ett uppgraderingspaket istället
Mvh

Permalänk
Skrivet av AMDBoy:

Enligt Everst Extreme edition har jag ett moderkort som heter: Packard Bell PBGL00

Hur jag kan se om detta stöder de cpu jag vill ha :P?

Som föregående inlägg säger, så är det svårt att hitta info om moderkort i märkesdatorer. De brukar dessutom inte släppa nya BIOS som känner igen nya processorer mer än runt ett år efter release (ofta lägger de bara in processorer som är ett par snäpp sämre och ett par snäpp bättre). De är inte speciellt intresserade i att man skall uppgradera deras burkar utan räknar med att folk skall köpa en ny dator när den gamla känns slö. Dessutom brukar de ta bort inställningarna i BIOS som man använder när man överklockar. Så kort sagt, köp inte en märkesdator om du tänkt uppgradera.

Vill du veta mer vilka processorer som stöds, så får du nog kontakta din återförsäljare, eller Packard Bell direkt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

allting är bättre än phenom1 processorerna, en sådan som du har.. de var ruskigt pinsamma när de kom ut, kunde inte överklockas alls och de var varma och prestandan var skit för en Quad core.. nee en Phenom II 945 eller athlon II x4 skulle prestera bättre än de du har nu!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar! Jag uppskattar det verkligen, tror jag ska byta min moderkort istället och köra på ett uppgraderingspaket..

MvH

AMDBoy

Permalänk
Skrivet av AMDBoy:

Tack alla för era svar! Jag uppskattar det verkligen, tror jag ska byta min moderkort istället och köra på ett uppgraderingspaket..

MvH

AMDBoy

Se bara till att ditt chassi är i vanligt ATX (eller m-ATX) format och att de inte kört BTX på moderkortet (inte speciellt vanligt, men vissa märkesburkar körde med BTX).

Du kan ju se över vad du har för nätaggregat också medan du ändå håller på.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hjälpsam

Tycker att det är konstigt att din 9650 skulle vara så seg, min 9750 funkar fortfarande bra, går din CPU-mätare i botten ofta och hur mycket minne har du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ja, slantarna brukar rinna ur näven när man börjar uppgradera märkesdatorer. Men är det atx-standard på lådan kan du billigt köpa ett riktigt am2+ moderkort begagnat för då kan du troligtvis använda samma minnen som du har nu, ddr2 alltså. Tänk bara på att om du börjar upågradera grafikkortet också så måste du antagligen byta nätagg också och det kommer antagligen inte passa i lådan då märkesdatorer brukar köra med skreddarsydda mongoformat.

Men en gammal burk med am2+ moderkort och ett hyffsat nätagg borde du kunna hitta billigt. Inte på blocket då för där är det fan fantasipriser på 80% av "speldatorerna" som säljs.

Hittade ingen bpgl00 eller packard bell gl00, däremot kommer det upp lite biossvar när jag söker. Är det en iMedia eller vad är namnet?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Hjälpsam

Funderar lite på det där, det ju att få bra skaplig låda och 8GB minne för en tusenlapp.
Om han nu skall byta det mesta, är det väl bättre att behålla den gamla datorn, kanske till att ha bredvid TV:n för tv-play youtube och Spotify.
Och då köpa nytt från grunden.
Alternativet är att städa ur gamla program, blåsa datorn ren från damm även sånt kan ge en betydligt rappare maskin.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ja, ska han inte spela (vilket jag misstänker att han inte gör på den burken) är en ny hårddisk det absolut bästa köpet. Men då är frågan om han har en windowsskiva eller licens. Brukar ju komma med något recoveryskit med dom där burkarna. Men vill du ha en snabb surfdator köp istället en ny hårddisk, hjärna en 80 gigs eller så ssd! Då kommer burken kännas som ny! Men även en ny 7200 varvare är mycket snabbare än hårdiskarna var för några år sedan. Kolla först så du har sata-portar bara och inte några gamla ide. Går iofs att hitta idediskar fortfarande men då måste det vara ide 133 åtminståne. Självklart går ssd bort i detta fallet.

Om du har en riktig windowsskiva som du kan boota med kan du sedan hitta drivrutiner på pb's hemsida. Antagligen under support och sedan "visit the old pages" till höger...

Man kan väl använda något klondiskverktyg också...

Edit... Ata-100 hette det visst... Finns någon sån disk på inet men det är max 100 meg i sekunden... Inte värt det troligtvis. Fanns ata-133 också om jag inte missminner mig men jaja... Har du sata så köp en hårddisk om det är en rapp vardagsdator du är ute efter.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770