Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows 7 går om Windows XP som världens mest använda operativsystem

Permalänk
Medlem

Att sitta med XP ända tills nu är tydligen vanligt, men hade man suttit med Windows 3.1 ända tills XP hade kommit ut hade man blivit utskrattad. Långsammare utveckling nu eller vad?

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Det var på tiden. Vem fan sitter med XP idag egentligen, och varför?

Jag !
En massa gamla spel och andra prog fungerar inte i W7. Plus att grunden så fungerar XP stabilare. Att sedan råkar ha w7 installerat på 3 andra system här hemma har inget med saken att göra.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Att sitta med XP ända tills nu är tydligen vanligt, men hade man suttit med Windows 3.1 ända tills XP hade kommit ut hade man blivit utskrattad. Långsammare utveckling nu eller vad?

Holy shite... Tänkte jag inte på... Men i tid är det ju samma grej som om man hade suttit med windows 3.x (och försvarat med näbbar och klor) när XP kom ut... Synd att Microsoft har varit så sena med att bara kapa banden.. Tänk vad mycket mer resurser de hade kunnat lägga på nyutveckling om de inte envisats med att supporta gammal skit i all evighet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nog för att jag fortfarande har en äldre XP maskin stående för gamla spel etc är det dock skönt att se XP försvinna bort i historiens dimma. Stabiliteten under eran då det satt i typ 90% av världens burkar var allt annat än bra.

Permalänk
Medlem

windows7 ftw.. var inte oväntat.

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Citat:

Vem fan sitter med XP idag egentligen, och varför? Lägre systemkrav håller inte i ett samhället där tom fjortisar har datorer som klarar Windows 7 utan problem.

Jag hade gärna bytt till 7:an om det funnits drivrutiner till mitt moderkort men det gör det inte så därför får XP hänga kvar tills det blir ny dator. Då blir det 7 eller 8.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Noterade det också! Konstigt att dessutom är de senaste månaderna som det ökar. Vista går väll inte att köpa längre?

Det säger inte att användet har 'ökat' utan bara att det utgör en större del av kakan. En ökning i grafen skulle t.ex. kunna bero på att många datorer med windows xp tagits ur drift. Men skulle också kunna bero på att en del av dessa datorer uppgraderats till vista och windows 7.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Varför detta sågande av XP? Använder det på min gamla goda IBM T40 Underbar att slösurfa med framför teven. Tar man bort XP-looken och kär Win98 stil blir den hyffsat rapp och startar på under 30 sec. Med Chrome som webläsare är det inte så fult som man skulle kunna tro...

På den startionära kör jag dessutom Vista sedan 3 år tillbaka. Om en omformatering krävs, eller jag uppgraderar med SSD kommer jag installera Win7, men att uppgradera till Win7 bara för att ser jag ingen anledning till. Varför fixa något som redan funkar liksom?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vipers:

Såvitt ajg vet kräver Win XP och W7 lika mycket, Vista kräver mer. Win8 ska kräva samma eller lite mer än W7.

Win8 ska kräva samma eller lite MINDRE än W7. Inte mer.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

helt rätt!

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av vipers:

Såvitt ajg vet kräver Win XP och W7 lika mycket, Vista kräver mer. Win8 ska kräva samma eller lite mer än W7.

kolla upp din fakta innan du skriver. inte mycket i den kommentaren stämde.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Tyvärr så blev jag tvungen att överge xp när jag köpte ny bärbar med win 7 förr-installerad men 7 är självklart bättre än vista

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Varför detta sågande av XP? Använder det på min gamla goda IBM T40 Underbar att slösurfa med framför teven. Tar man bort XP-looken och kär Win98 stil blir den hyffsat rapp och startar på under 30 sec. Med Chrome som webläsare är det inte så fult som man skulle kunna tro...

På den startionära kör jag dessutom Vista sedan 3 år tillbaka. Om en omformatering krävs, eller jag uppgraderar med SSD kommer jag installera Win7, men att uppgradera till Win7 bara för att ser jag ingen anledning till. Varför fixa något som redan funkar liksom?

När du väl har installerat win7 kommer du klandra dig själv för att inte ha gått över tidigare.

Visa signatur

Asus X570-F, Ryzen 5800X3D, ROG Strix 3090 OC, G.Skill 32GB 3600MHz CL14, 980Pro 2x1TB, Dark Power Pro 12 1200W, ROG Strix XG27AQM

Permalänk

alla datorer på min skola använder xp pga kompatibilitets problem med programmen så då väljer dom att köra xp istället.

Permalänk
Medlem

Lite konstig anfallsvinkel på Reportaget........
a) någon Skall alltid leda/vinna!
b) Alla andra är självklart 2'or...
c) ATT XP trots att det släppts ett annat OS ifrån Microsoft efter XP släpptes har haft 1'a positionen såpass länge visar enbart vad folk valt och har haft nytta av och visar XP's styrka.
d) Window Vista nämns ej AV förklarliga skäl, att ej M... EJ bett allmänheten om ursäkt för detta skräp är bra konstigt.
e) Ett Bättre OS vinner alltid över ett sämre.
f) ALLT har ett slut, då allt förbättras och blir bättre, då försvinner det gamla, inte utan saknad eller respekt för det som varit och vad det gjorde (för oss) då det användes...
g) Allt har sin tid... o.s.v.....

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 92_slayer:

alla datorer på min skola använder xp pga kompatibilitets problem med programmen så då väljer dom att köra xp istället.

Vilken skola går du på? Citrixlösningar brukar kunna lösa det mesta, om det inte är gammal hårdvara kopplad till klienten som programvarorna ska kommunicera med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Windows 7 med Windows XP layout här!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Det säger inte att användet har 'ökat' utan bara att det utgör en större del av kakan. En ökning i grafen skulle t.ex. kunna bero på att många datorer med windows xp tagits ur drift. Men skulle också kunna bero på att en del av dessa datorer uppgraderats till vista och windows 7.

Fast om datorer med XP skrotas så ersätts de med största sannolikhet med något modernare. Har svårt att tro i dessa dagar att totala antalet datorer skulle minska ;). Jag tänker mig alltså att skrotade XP-maskiner ersätts med Windows 7 maskiner. Eftersom Vistas andel ökat de senaste månaderna borde det betyda att antalet maskiner som kör Vista ökat. Frågan är då varifrån dessa Vista-licenser kommer. En-användare licenser säljs väll inte längre. Företag kanske har avtal som ger dom möjlighet att välja vilken Windows-version de vill, men då är frågan varför de valt Vista när 7 finns?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Fortfarande Win2k3 för mig. Samma känsla som xp, lite nyare kernel och lite stabilare (och mycket mer meck eftersom det är server anpassat, men värt besväret eftersom jag gillar meck iaf ).
Måste dock uppgradera till win7 snart... BF3 är boven

Edit: ändrade lite meck till mycket meck, kändes inte helt sanningsenligt

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serrano:

När du väl har installerat win7 kommer du klandra dig själv för att inte ha gått över tidigare.

Vad man inte vet har man inte ont av

Permalänk
Medlem

Kört med Vista/Win 7 på min dator i cirka 3,5 år.
Har även några andra datorer som använder sig av XP, och kan inte säga att jag saknar Win7 då jag sitter vid dom.
Trivs nog fortfarande bättre med XP istället för Win7's kassa "bloatade" menyer/inställningar.
Angående stabilitet så funkar XP lika bra som Win7 för mig. Handlar nog mest om vem som sitter bakom skärmen.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Bereonde på RAM i datorn

Windows XP har alltid gett mig bättre prestanda i spel. Har datorn inte mer än 2GB RAM ser jag ingen anledning att uppgradera till Windows 7, testat det själv, ser inte riktigt lika bra ut som XP.
Man kan liksom inte få det rent på aktivitetsmenyn, Skype och liknande program envisas ju med att ligga kvar. Möjligt att det är någon slags inställning, får jag väll se nu när det byggs nytt

Permalänk

Lagom till XP's 10årsdag, den 25 okt blir det tårta hehe
Jag hade velat kryssa både OSX och Win7....

Edit: Sitter faktiskt på XP nu, för jag vågar inte tvinga i nåt nyare i min gamla laptop

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Vad sitter man på för dator som inte ens klarar win 7? Känns som att det borde vara ett ickeproblem i dagsläget med tanke på hur lite det kräver.

Om du sitter på en lite äldre bärbar dator blir det rätt trött. Jag vet att min gamla arbetsdator(Dell D630, Dual-Core, Quadro NVS 110, 4gb RAM) inte ville hänga med ordentligt i W7 utan mådde mycket bättre under XP, och jag gissar att en del(host host EeePC) fortfarande sitter på Single-Core, och då är det inte roligt alls

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Hoppar 7an.. som många andra tydligen. XP :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Jag !
En massa gamla spel och andra prog fungerar inte i W7.

jepp, det var en del som börja krångla tyvärr. kör själv med dualboot XP/WIN7 och lite virtual machines som täcker det mesta.

mina äldre burkar/laptops får rulla på med xp, orka köpa licenser för köra lite surf el youtube eller nåt spel nån gång känns inte rimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Om du sitter på en lite äldre bärbar dator blir det rätt trött. Jag vet att min gamla arbetsdator(Dell D630, Dual-Core, Quadro NVS 110, 4gb RAM) inte ville hänga med ordentligt i W7 utan mådde mycket bättre under XP, och jag gissar att en del(host host EeePC) fortfarande sitter på Single-Core, och då är det inte roligt alls

Jasså? Installerade win7 på en redigt gammal sak med p4 på 3 Ghz med något ATI-historia, tror det var ati x1650, det fungerade hyfsat med 2 GB minne.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Konstigt att 16 personer röstade vista

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagel:

Konstigt att 16 personer röstade vista

Vi har nu empiriskt visat att ca 1% av sweclockers användare gillar att trolla

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk

lool.och hur räknade dom ut det då?
frågade runt på kontoret vilka som använde vad?
"alla som använde win 7 räckte upp handen eftersom det var nyinstallerat.
utom hos åke borta i hörnet.han hade fortfarande xp"

känns ganska osannolikt att win 7 har gått om xp.
men visst är win 7 bra,det är det.tio gånger bättre än Trista eller vad det operativsystemet som dom släppte hette

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred