Permalänk
Medlem

Ny egenbyggd dator med programkrasher.

Hej Sweclockers!

Jag byggde ihop min nya dator i lördags och den har betett sig underligt fram och tillbaka, och nu är jag övertygad om att det är något med hårdvaran som är konstigt.

Komponenterna är:

MK Asus P8P67 PRO Socket 1155, P67, ATX, Rev 3.0 (1901973)
CPU Core i5 2500K (5309986)
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL8/VENGEANCE (5315066)
SSD 60GB Corsair SATA 2.5", Force 3 (5315151)
XFX ATI HD6950 2GB (5409089)
Nätagg Corsair 700W Gaming series (6909589)

Det som händer är att när jag kör tyngre program såsom Crysis 2(Ultra texturer, directX11), 3dMark11 och någon gång även The Witcher 2 så stängs programmet ner, det står att .exe filen har slutat fungera. Det har även hänt en gång att Chrome fick stängas ner för det hängde sig, vet inte om det har med felet att göra men det är värt att nämna. En annan sak som är värd att nämna är att jag har fått bluescreen en gång när jag spelade Witcher 2, jag körde ett krash program efter det och det sa "The crash is probably not hardware related, it seems that your directX installation is corrupt" Jaha tänkte jag och formaterade om med en annan windows 7 skiva, och sen dess har jag inte fått någon bluescreen men krasherna fortsätter.

Temperaturerna ligger på en normal nivå, inget som blir för varmt med andra ord. Jag har kört memtest nu i 10minuter och det har inte hittat någonting än, ska låta det fortsätta rulla ett tag till. Allting är oklockat datorn fungerar perfekt förutom när jag ska köra igång tyngre spel.

3dmark11 krashade en gång på combined test och nästa gång gick den igenom den delen men krashade _DIREKT_ på physics test, det sa bara pang så var .exe filen död.

Crysis 2 krashar direkt när jag väl kommer in i spelet, det fungerar perfekt i menyerna.

The Witcher 2 har inte krashat sedan jag installerade nya Windows, men antar att det bara är en tidsfråga.

Enda idén jag har är att det är något med grafikkortet, kanske att grafikkortets minnen är "trasiga"? Eftersom allt fungerar perfekt tills grafikkortet blir påfrestat.

Jag uppskattar VARMT alla möjliga tips jag kan få här vad det kan vara som är fel. Jag kommer fortsätta uppdatera tråden ju längre min felsökning går.

Tack på förhand! /isbjoern

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom jag inte vet hur erfaren du är, börjar jag med standard:

Har du monterat rätt antal moderkortsdistanser mellan kort och plåt, samma antal som monteringshål i moderkortet, varken fler eller färre?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Eftersom jag inte vet hur erfaren du är, börjar jag med standard:

Har du monterat rätt antal moderkortsdistanser mellan kort och plåt, samma antal som monteringshål i moderkortet, varken fler eller färre?

Ja det har jag, satt i i alla hål där det är AB eller A.

Dock satte jag i en skruv fel på första instansen som är längst ner till höger, så den får jag inte upp nu för att sätta dit rätt skruv, men allting sitter som det ska.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

är inte säker men kan det ha något med ramminnena? jag försökte installera 2 extra 2GB ramminnnen så jag skulle få 8 GB ram med 1600 MHz / Cl 9, när jag försökte boota systemet var det väldigt instabilt och jag fick bla blue screen

så det kanske går att fixa i bios..

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

Tror jag kan ha löst det, tror det är min jävla SSD disk som är problemet.

Flyttade precis över Crysis 2 till min USB disk jag har inkopplad och nu finns det inget problem what so ever.

Ska prova mer applikationer över USB HDD'n så skriver jag här igen.

Tack för tipset Woxer, ska kolla upp det också!

/Isbjoern

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk

Japp köpte själv force 3 serien och jag kunde inte ens installera windows på den. Blev förstås frustrerad och efter flera timmars felsökning in på natten så gick jag och lade mig.

Rätt som det var nästa morgon "Extra Extre News" på Sweclockers om Sandforce felaktiga chipen i Corsair och OCZ:as SSD.

Lämnade tillbaka den direkt.

Permalänk
Medlem

OJOJOJ JAG FÅR ORGASM VAD SKÖNT! 3DMARK GICK NU OCKSÅ!!!!!

När man jobbat hela sommaren och sparat nu inför BF3 releasen så man har något att göra mellan tentorna i höst så funkar inte datorn, snacka om panik. Så är svaret inte svårare än att hårddisken är helt jävla kass.

Tack för alla svar, ska genast lämna tillbaka skiten, några tips på BRA SSD diskar?

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Woho! Fick till och med igång BF3 Betan som jag hade gett upp hoppet om eftersom det är just en BETA och allt har krånglat, men konstigt när hela hårddisken har varit korrupt.

Tack för hjälpen jag fick! Uppskattas!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED