Nvidia Geforce GTX 590

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av 2good4you:

Läs ovan.

Ärligt talat, "wall of text", du får gärna sista ordet jag orkar helt enkelt inte besvara. Ovärt.

Du har dina åsikter jag har mina.

Känner du att jag har varit orättvis så ber jag om ursäkt men jag har hängt på detta forumet länge och sett många, många av dina inlägg och det är det jag baserar mina åsikter på, inte enbart detta inlägget.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Så sant!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Ursäkt om jag tar upp en gammal tråd men jag undrar lite.

1. Har inte 590 fått uppdateringar nu som bostade korten en hel del?
2. Om man skulle göra testet idag skulle det bli skillnad då?

Detta är frågor inte påståenden så kom inte med på hopp tack.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Ingenting utöver normala prestandaökningar med nya drivrutiner, som kanske försvinner med brandbegränsande åtgärder. Produkten har i tysthet upphört att produceras då den är "broken by design", vilket bekräftas av prisjakt.

Alina systems har 2 st Zotac GTX590 i lager. JME listas som havandes i lager, men där möts man av "Produkten är inte längre i vårt sortiment. "

Tbhbutiken.se/Priskaparna påstår sig ha Point of View i lager, men hemsidan säger inget om lagerstatus, och jag tvivlar på att dom har eget lager.

I övrigt finns inga GTX590 till salu. Butiker som anger beräknad leverans har mestadels datum långt fram som september. Några enstaka i augusti.

Det är en nisch-produkt, och att släppa en omarbetad variant för den lilla marknad som efterfrågar den är inte lönsamt, och alla ägare av GTX590 v1 kommer tolka det som ett bevis på att kortet är undermåligt och vilja ha det utbytt till v2. Medges inte byte - installera gamla drivrutiner och klocka tillls det brinner.

Asus har Mars II, men det är en halo-produkt. En reklamkampanj som ska locka folk att köpa Asus övriga produkter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

har inte läst igenom hela tråden

vad är problemet med GTX 590?
förutom att det inte går att få tag på

jag funderar på antingen ett sånt eller 2st GTX 580
jag kommer att köra vattenkylning så det är ingen risk att man sätter eld på kortet.

är det enbart värmeproblem med GTX590? eller är det nåt annat

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

har inte läst igenom hela tråden

vad är problemet med GTX 590?
förutom att det inte går att få tag på

jag funderar på antingen ett sånt eller 2st GTX 580
jag kommer att köra vattenkylning så det är ingen risk att man sätter eld på kortet.

är det enbart värmeproblem med GTX590? eller är det nåt annat

Strömregleringen är inte dimensionerad för 2 st GF110-kretsar.

Det är som att sätta en 125W CPU på ett moderkort dimensionerat för 95W CPU. Oavsett hur bra du kyler processorn förhindrar det inte moderkortet från att brinna.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

har inte läst igenom hela tråden

vad är problemet med GTX 590?
förutom att det inte går att få tag på

jag funderar på antingen ett sånt eller 2st GTX 580
jag kommer att köra vattenkylning så det är ingen risk att man sätter eld på kortet.

är det enbart värmeproblem med GTX590? eller är det nåt annat

Allt å mer därtill, en totalflopp är närmare sanning än lögn
Läs tråden så får du själv skapa dig en uppfattning.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Strömregleringen är inte dimensionerad för 2 st GF110-kretsar.

ok men dom nya korten som kommer till butikerna nu är dom uppdaterade med bättre kretsar eller är det samma skit?

tyckte det skulle vara smidigt att ha super prestanda på ett kort istället för två
annars blir det väl 2x GTX 580

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Det ryktades väl om att det skulle komma nya kort där strömförsörjningen var "fixad". Men nvidia sade att det inte alls var sant då det inte var något fel på korten från första början.

Vore märkligt om de plötsligt i princip skulle erkänna att de ljög.

Permalänk
Avstängd

ok men är det nån som har fått sitt 590 förstört?
eller är det enbart i swec testet där det brinner.

problemet är att man tappar garantin när man monterar vattenblock så skulle kortet gå då så är det rätt kört.
det känns jäkligt osäkert med GTX590

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Jag såg en sammanställning några dagar efter lanseringen, och det var väl närmare dussinet kort som brunnit upp för recensenter.
Om nVidia uppgraderar korten tolkas det som ett medgivande om att första revisionen är underdimensionerad/defekt/undermålig, och de flesta av de som redan köpt kortet kommer kräva att få byta till den nya revisionen. En kostsam utveckling som nVidia undvika. I USA med sitt galna rättssystem är det även en överhängande risk att det utvecklas till en mass-stämning.

GTX590 är duktigt nerklockat jämfört med GTX580, och drivrutinerna klockar ner ytterligare vid krävande program.
Drivrutinerna tillåter endast mycket begränsad klockning, om ens det i senaste version, så kortet ska vara säkert att använda.

Endast om man har ett behov av 2 st GTX men moderkortet inte stödjer SLI eller man inte har plats för 2 st grafikkort ser jag en anledning till att investera i ett GTX590.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

ok men är det nån som har fått sitt 590 förstört?

Det är flera personer vars 590 brunnit upp även om dom inte överklockat.
Men drivrutinsfixen och nya revisioner ska ha löst problemet som jag fattat det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Endast om man har ett behov av 2 st GTX men moderkortet inte stödjer SLI eller man inte har plats för 2 st grafikkort ser jag en anledning till att investera i ett GTX590.

det skiljer i pris också om man nu som jag vill köra med Vattenkylning

2x GTX 580 med vattenblock går på strax över 10k
1st GTX 590 med vattenblock går på 7k

allt handlar om hur mycket man är beredd att punga ut

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pg_ice:

det skiljer i pris också om man nu som jag vill köra med Vattenkylning

2x GTX 580 med vattenblock går på strax över 10k
1st GTX 590 med vattenblock går på 7k

allt handlar om hur mycket man är beredd att punga ut

Vad sitter du egentligen på idag?

Personligen anser jag att man gott kan vänta till 28nm-serierna lanseras såvida man inte har något gammalt DX10-kort som inte hänger med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anders190:

Vad sitter du egentligen på idag?

grafikkort?
ett otroligt snabbt Geforce 7800GT som är si så där en 7 år gammalt.
undra om det kan vara en flaskhals ;)?

iom att jag har en 120Hz monitor så vill man gärna upp i 120FPS i spelen för att få ut max
hade jag kört 60Hz så hade nog ett GTX 580 räckt och blivit över för BF3

sen kanske jag ska tillägga att jag enbart uppgraderar för just BF3
så man får hoppas det blir nåt

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

det skiljer i pris också om man nu som jag vill köra med Vattenkylning

2x GTX 580 med vattenblock går på strax över 10k
1st GTX 590 med vattenblock går på 7k

allt handlar om hur mycket man är beredd att punga ut

Ett hd6990 vattenkylt kanske?
Eller är det just 3dvision du vill åt?

Permalänk

Okej sluta tjafsa nu grabbar, äger själv ett gtx 590 och måste säga att jag är helnöjd, allt funkar som det ska och den håller sig inom rimliga temperaturer. Min kompis har ett 6990 och det presterar liiiite bättre måste jag erkänna, men det är fortfarande så att hans kort låter som en jävla dammsugare och det är hela tiden något fel på drivisarna. men 6990 är ett lite bättre kort ja, men jag tyckte nästan att det var värt att få ett under 10% sämre kort men ändå kunna stå ut med ljudet.

det är mina 5 cent iaf.

Visa signatur

CPU i7 2600k @ 4,5Ghz H20 Grafikkort GTX590 RAM 16gb VENGEANCE @1600Mhz Chassi Antec 1200

Permalänk
Medlem

nvidia, solklart val.

Anledningen till att man köper Nvidia framför ATI är för:
1, kortet är mindre
2, kortet är tystare
3, kortet är svalare
4, Physx
5, Cuda

Äger 590, hade 6970 innan, kommer aldrig gå tillbaks till ATI, Physx gör för stor skillnad i dagens spel att det är svårt att ignorera.
Kolla jämförelsevideos på tex Alice så ser ni skillnaden. BF3 kommer förmodligen ha en ganska stor detaljskillnad mellan korten också.

Testa att maxa Alice: Madness returns (inkl fysik) med ett ATI kort så ser ni varför man ska välja Nvidia.

Enda anledningen till att köpa ATI = eyefinity, om man nu känner att man vill investera i 3-6 skärmar.

Permalänk
Hjälpsam

Alice har PhsyX men inte BF3.
Vad spelar du förutom Alice som använder PhysX då? Metro, Batman, Maffia eller Mirrors Edge? sen är det nästan slut på intressanta titlar.
http://en.wikipedia.org/wiki/PhysX#PhysX_in_video_games
Tystare? Ja.
Svalare? Jo säkert.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0verseer:

Anledningen till att man köper Nvidia framför ATI är för:
1, kortet är mindre
2, kortet är tystare
3, kortet är svalare
4, Physx
5, Cuda

Äger 590, hade 6970 innan, kommer aldrig gå tillbaks till ATI, Physx gör för stor skillnad i dagens spel att det är svårt att ignorera.
Kolla jämförelsevideos på tex Alice så ser ni skillnaden. BF3 kommer förmodligen ha en ganska stor detaljskillnad mellan korten också.

Testa att maxa Alice: Madness returns (inkl fysik) med ett ATI kort så ser ni varför man ska välja Nvidia.

Enda anledningen till att köpa ATI = eyefinity, om man nu känner att man vill investera i 3-6 skärmar.

Att kortet är tystare och svalare stömmer ju dock inte överlag.
Överlag är ju dessutom AMD mer energieffektivt.

Så, din lista kan istället sammanfattas så här:

Citat:

Anledningen till att man köper Nvidia framför ATI är för:
1. Man är okunnig.


Nu finns det många andra anledningar också, beroende på prisklass så är Nvidia ibland det bästa valet idag. Och ibland AMD.
Men utav dom sakerna du listar så är det bara physx och CUDA som faktiskt är en generell sanning.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker SweC kunde klockat kortet mer? Jag har själv mitt kort i 740 utan spänningsökning och kunde gå till 760 innan kortet gav upp, fortfarande utan spänningsökning. Tyckte då att 690 var lite vekt speciellt om kortet brann pga högre spänningar :S

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802