Permalänk

Tips på skruvdragare?

Tjena!

Jag tänkte köpa en skruvdragare! Jag brukar alltid låna elverktyg från en vän till mig. Han har i stort sett allt man kan önska sig. Men nu vill jag börja bygga en egen samling av elverktyg. Vad är bättre då än att börja med en skruvdragare?! Det känns som att den är grunden eftersom den används i så många olika situationer.

Har ni konkreta tips på modeller som man kan titta närmare på?

Vad ska man titta efter när man väljer skruvdragare?

Jag vill alltså ha en kombinerad skruvdragare och borrmaskin, inte endast skruvdragning. Den ska vara sladdlösa (vilket de flesta är). Jag vill kunna använda den för enklare borrning i trä och plåt, samt för skruvdragning.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Ska du borra mycket å köp en Hilti. Tål de mesta utan att brinna upp. Bosch har även de en del bra om man kommer upp till de dyrare, men de är mer ett bättre budgetalternativ nästan. annars många lustiga namn som låter hantverkare är bra skit. De flesta kan man inte ens uttala men håller gör de.

Kostar någon tusenlapp mer, men de är fan så mycket bättre på batteri, shuck, mjukstart, batteri, urladdningskurva och laddning. plus att de tål att man står och borrar i gips och trä som de flesta andra maskiner inte tål.

Har eldat upp en del maskiner. Tråkigt när chefen inte förstår att man måste ha rediga saker och inte kan klara sig på en 1500kr maskin som håller någon månad. Man ska aldrig vara dumsnål när det gäller verktyg. Det skapar sådan jävla frustration när man bara har tillgång till halvdant skit.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Panasonic och Dewalt har jäkligt bra skruvdragare som är näst intill oförstörbara. Själv föredrar jag Panasonic.

Privat använder jag en av Black & Deckers dyrare modeller, den duger bra till det jag använder den till. Men vill du ha riktiga grejer som håller i vått och torrt så är det inget att rekommendera.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Panasonic eller Boschs dyrare maskiner är bra enligt mig.
Gillar inte Hiltis skruvdragare men det är kvalitet i dem också!

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på Panasonic. Bästa skruvdragaren jag använt.

Permalänk
Skrivet av Kryll:

Lägger min röst på Panasonic. Bästa skruvdragaren jag använt.
http://www.verktygsproffsen.se/components/com_virtuemart/shop...

Skruvdragare är de bra som men de tål fan inte ens att borra lite gips eller trä.
En jobbarkompis har en och den brinner efter 2-3 doshål. = Värdelöst

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kört Hitachi några år på jobbet nu, den funkar klockrent, men chucken som följde med original (plast) behövde bytas mot en i metall ganska omgående då den inte greppade borrar med runda fästen. Men nu är den grym, hade en bosch och en dewalt innan men boschen var trög och luktade bränt jämt o ständigt, dewalten var tung som ett as.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Skruvdragare är de bra som men de tål fan inte ens att borra lite gips eller trä.
En jobbarkompis har en och den brinner efter 2-3 doshål. = Värdelöst

Nja, nu överdriver du lite. Har själv panasonic dragare på jobbet och har alltid haft det. Använder den dagligen och doshål är inga problem, maskinen brinner inte heller. Beror mer på vad för hålsåg man använder enligt mig.

Makita har trevliga maskiner annars, tror att ts blir nöjd så länge han köper en maskin från dewalt, panasonic, maikta, festo. Festo är enligt mig den bästa jag jobbat med.

Har dock svårt att motivera de dyrare maskinerna till ts när de enbart är för hemma bruk och inte används som att dagligt arbetsredskap i jobbet...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Dewalt funkade utmärkt när jag skruvade och monterade ihop diverse skåp i plåt hela dagarna på mitt förra jobb
Men som SueCia nämde ovan så var den rätt tung i armen efter en hel arbetsdag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Nja, nu överdriver du lite. Har själv panasonic dragare på jobbet och har alltid haft det. Använder den dagligen och doshål är inga problem, maskinen brinner inte heller. Beror mer på vad för hålsåg man använder enligt mig.

Makita har trevliga maskiner annars, tror att ts blir nöjd så länge han köper en maskin från dewalt, panasonic, maikta, festo. Festo är enligt mig den bästa jag jobbat med.

Har dock svårt att motivera de dyrare maskinerna till ts när de enbart är för hemma bruk och inte används som att dagligt arbetsredskap i jobbet...

Finns det någon anledning att du inte tar upp Hitachi i listan eller förbisåg du bara dom?

Ser att ingen i tråden har nämnt Hitachi, har fått för mig att det ska vara ett kvalitetsmärke liksom Dewalt.

Permalänk
Medlem

Köpte en Hitachi, tror den heter DV14DSL eller liknande, är iaf en maskin med slagborr.

Grymt stark, fastnar borret/skruven så snurrar väggen istället (eller så ryker handleden.. )

Kostade dock 4500 spänn, men som husägare är den värd varenda krona!

Laddstation o två batterier, armen tar slut före batteriet. Har borrat doshål i massivt trä, borrade ut en ventilationskanal i en tegelvägg (genom att borra hundra små hål o knacka ut mitten typ) osv utan bekymmer.

Tycker nog den känns bättre än de DeWalt jag provat..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Klart du ska investera i en riktigt skruvdragare med 2 batterier om du känner att du har lust att lägga lite mer pengar på en skruvdragare som kommer att hålla en bra tid framöver. Man kommer väldigt långt med lite bas verktyg(borr, mejslar, blocknycklar) och riktigt bra skruvdragare.

Permalänk
Inaktiv

milwaukee kan jag rekommendera varmt... det är inte billiga men de håller vad de lovar

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker Makita är ett bra proffs val. Köp en 18v maskin, inte för att du behöver kraften, men du får möjligheten att köpa till lösa enheter på antingen tradera eller usa import. En lös tigersåg, cirkelsåg eller en slagskruvdragare går att få tag på för runt 700-1000 spänn. Bästa dealen får du ifall du importerar ett större paket från USA.

Vill du slippa lite billigare undan rekommenderar jag nån Hitachi på Harald-Nyborg, kostar typ 1500 eller en vettig AEG maskin (lillebror till milwaukee)
Glapp & Läcker är skit och endast nåt för lättlurade Svenssons. Billiga DeWalt är ofta samma skräp som B&D så låt dom vara i fred. (B&D äger DeWalt). Man kan lika gärna köpa Clas Ohlsons Cotech istället för B&D och samtidigt spara lite pengar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hitachi och Makita gör väl bland de lättaste maskinerna på marknaden av "proffsmaskinerna". Hitachins motorbroms är det väl lite si och så med efter något års användande. Chuckarna tycker jag själv är fullt funktionella på båda dessa maskiner. Går väl alltid att skaffa bättre tredjepartsdelar där, men så väger de också mer.

DeWalt och Milwaukee är ju helt klart robusta maskiner, men tyvärr lite tyngre. DeWalt lanserade ju nyligen nya slidebatterier så nu har även deras maskiner ett smidigt handtag. Jobbar man mycket med sin maskin så tycker jag dock dessa är för tunga.

Hilti gör ju helt klart bland de mest stryktåliga maksiner som finns på marknaden men tyvärr ligger de väl kanske lite efter annars med arbetsergonomin. De är helt klart för tunga och klumpiga. Något de även erkände senast på byggmässan 2010. Har inte använt några av deras batterimaskiner sedan dess. Deras slagborrmaskiner och borrhammare är en helt annan sak, men det är ju inte relevant här.

Om Panasonic har jag inte mycket att säga om annat än de maskiner jag testat har fungerat väldigt bra, haft en bra balans och väldigt bra batteri. Det var dock några år sedan. Innan Li-Jon-batterier fanns så vet inte hur de ligger till i dagens läge.

Festols är väl kvalitet, men dyrare än de andra märkena, men man får ju med roliga tillbehör. Om man sen har användning för dem eller inte vet jag inte. Deras vinkeltillsats är ju helt klart användbar då man slipper införskaffa en vinkelskruvdragare. Ett excentertillbehör låter mer som en inredningssnickare kanske behöver.

Sen finns ju alltid Bosh och AEG. AEG och Milwaukee ägs av samma företag har jag för mig. AEG gjorde för länge sedan helt klart godkända maskiner, men hur de är idag vet jag inte. Har endast "demat" dem lite på olika mässor. Känns ungefär som Milwaukee, men har säkerligen billigare komponenter då de är billigare än Milwaukees dito.

Personligen skulle jag välja Hitachi eller Makita då de är lätta att arbeta med. De är heller inte bland de dyraste maskinerna så jag ser dem som en vettig investering även rent pengamässigt. Känner inte riktigt att Festols maskiner är prisvärda och samma gäller för Hilti. Bra maskiner som håller, men de är för tunga att arbeta med. Några hektos skillnad gör STOR skillnad när man använder en maskin en heldag. Kanske till och med veckovis. Tyvärr är även Milwaukee och DeWalt för tunga, även om DeWalts senaste modeller känns lättare än deras förra generation.

Slutligen vill jag bara säga att jag tror du skulle bli nöjd med vilken maskin som helst av de märken jag nämnt om du införskaffar dig en maskin som är ägnad åt professionellt bruk. Vad jag vet så har Hitachi, Makita, Bosh och DeWalt har budgetmaskiner som inte är mycket att hänga upp i julgranen.
Välj bara en som har en bra balans, inte känns för tung i handen om du tror att du kommer att arbeta mycket över huvudhöjd. Laddtiden är normalt sett inga problem då alla laddare hinner ladda klart ett batteri innan du har kört slut på det andra. Annars kan det vara värt att notera att Makita har en laddningstid på cirka 20 minuter medan de andra ligger omkring 40-60 minuter (specad tid).

Här är några vettiga maskiner.
14,4/18 Volt.

Hitachi DS14DSL/DS18DSL
Makita BDF442RFE/BDF452RFE
DeWalt DCD730L2/DCD780L2

Verkar som att dessa finns hos http://www.toolab.se om du vill se pris hos en och samma återförsäljare.

Permalänk
Sötast

Vi använde till största del 3 olika märken på mitt gamla jobb och jag kan rekommendera alla 3 beroende på vilket jobb man utför.

Boschen jag hade var av en lite mindre modell, mycket lätt att bära och batterierna var ultraslimmade och ändå med en helt ok hållbarhet och endast 20 minuters laddning.

Stark nog att borra 10MM hål i 50+MM aluminium under någon timmes tid.

Hitachin, något klumpigare, ungefär samma styrka och till längre batteritid.

Sedan fanns de DeWalten....
Den kan jämföras med BFG9K ( The BFG 9k:The BFG (Big F***ing Gun) is the most devastating weapon of all. )
Den väger som ett as men fungerar även skitbra som murbräcka, du kan slå ner väggar med den om det skulle behövas och kan mest troligt även användas till bankrån!
Den användes mest vid borrning av t.ex 20MM hål i stålkonstruktioner, ja helt galen maskin.

Tyvärr kan jag inte nämna modellnamn på någon av maskinerna men alla 3 var i midrange-highrange pris.

Permalänk
Medlem

Jag säger Hitachi eller Panasonic, skitbra märken båda två där priset inte bestämms av att det står Hilti på grejerna. Dont get me wrong, Hilti är jättebra men dom är svindyra och är mer inriktade till företag.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

+1 på Makitan där.
Kollegan har en i jobbet och den är riktigt skön att arbeta med. Lätt och batteriet räcker länge.
Själv kör jag med Bosch.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tagert:

+1 på Makitan där.
Kollegan har en i jobbet och den är riktigt skön att arbeta med. Lätt och batteriet räcker länge.
Själv kör jag med Bosch.

Jag ska inte säga någonting, men för några år sedan var det omöjligt att få tag i en makita med 13mm chuck, hur är det idag?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av P-NILZ:

Jag ska inte säga någonting, men för några år sedan var det omöjligt att få tag i en makita med 13mm chuck, hur är det idag?

????? Endast dom billigaste Makita hade väl 10mm chuck?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Nja, nu överdriver du lite. Har själv panasonic dragare på jobbet och har alltid haft det. Använder den dagligen och doshål är inga problem, maskinen brinner inte heller. Beror mer på vad för hålsåg man använder enligt mig.

Makita har trevliga maskiner annars, tror att ts blir nöjd så länge han köper en maskin från dewalt, panasonic, maikta, festo. Festo är enligt mig den bästa jag jobbat med.

Har dock svårt att motivera de dyrare maskinerna till ts när de enbart är för hemma bruk och inte används som att dagligt arbetsredskap i jobbet...

Håller med, om Festo och Festool är samma sak dvs. Har använt en Festool C12 till och från i yrket, och det är skönaste maskinen jag någonsin kört. Och batterierna, trots att de är NiMH, verkar hålla för evigt. Maskinen är många år, men batterierna går fortfarande som nya. I maskiner av alla andra märken verkar batterierna ha begränsad livslängd och dö på löpande band... Men ja, till och med LJUDET på Festool-maskinen inger en känsla av kvalitet!

Privat har jag en Bosch, funkar ok för mig. Har hålsågat både 80mm och 120mm hål i trä utan att den brunnit. Nackdelen är att den bara kommer med ett batteri.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Milwaukee. Du kommer bli skitnöjd.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Skruvdragare är de bra som men de tål fan inte ens att borra lite gips eller trä.
En jobbarkompis har en och den brinner efter 2-3 doshål. = Värdelöst

Det där känner jag inte alls igen. Har kört självborrande skruv hela arbetsdagar i sträck utan några som helst problem, maskinen blir varm men den brinner absolut inte upp. Inte heller haft några problem med att köra doshål, inte ens med väldigt slitna hålsågar.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiis:

Milwaukee. Du kommer bli skitnöjd.

En kollega skulle hålsåga några mindre hål med sin Milwuaueklole eller vad de nu heter. Det började snabbt röka ur motorn!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Det där känner jag inte alls igen. Har kört självborrande skruv hela arbetsdagar i sträck utan några som helst problem, maskinen blir varm men den brinner absolut inte upp. Inte heller haft några problem med att köra doshål, inte ens med väldigt slitna hålsågar.

Tänkte precis skriva samma sak. Jag tror att det är användaren i fråga som inte klarar av att använda maskinen.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Har en hilti i jobbet, som jag misshadlat till absurdum, funkar fint fortfarande. Dock hade jag valt något billigare för hemmabruk.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

Har en äldre Panasonic på jobbet

Funkar mkt bra, både till doshål och skruva.. tror jag är nästan enda på firman som inte har bytt upp sig till den där svartvita som visas tidigare i tråden

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Om du endast hade tänkt att lägga ut 1000-1500:- på en skruvdragare.
Så skulle jag råda dig att köpa en begagnad BRA maskin (3-5000:- nypris) istället för biltema,claes ohlson,rusta eller dom billiga bosch,black&decker.

Och dom tidigare tipsen har ju varit ganska bra så kolla på dessa märken.

Det stora problemet med att handla skruvdragare,sticksåg,vinkelslip,etc,etc,etc,etc i nedre halvan av mellansegmentet och neråt.
Är att det finns en överhängande risk att det är ren skit du köper sen finns det dom som nästan duger, jag skulle vilja påstå att båda dessa "kategorier" har ca 40-50% andelar av den totala marknaden.
Sen finns det ju då kvar 0-20% som då är "kategorin" kanon för det priset men ska man lyckas hitta en av dom 3-4 (om det ens finns så många) modeller som finns på marknanden så får man leta väldigt noga på nätet,etc och höra med proffs vad dom har testat och så.
För att tillslut komma fram till att det finns 10st proffs som har provat just den modellen och berömmer den.

Men som sagt då måste du veta vad du vill ha och ta tid att leta fram exakt den modellen osv vilket kan ta bra lång tid och sen ska du hitta en butik som har den att sälja men även har den på lager.

En sak till att fundera på är var du ska handla?
Svensk butik? över nätet? Från england,tyskland?
Ta en titta på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=789801 notera priset 4 049:-.
Sen titta på http://www.powertoolworld.co.uk Engelsk sida med samma modell priset är nu MED FRAKT ca 2300:-.
Och det är väldigt vanligt att priserna ligger runt 40-50% av det svenska med frakt från england på många verktyg.

Ska du titta lite mer på att handla utifrån så kolla in dessa sidor.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/
Scrolla ner till nionde inlägget för en hel del info,länkar
Sen för att räkna om pund,euro,etc till kronor så finns dessa omräknare.
http://www.exchangerate.com verkar stämma riktigt bra
https://www.forex.se/ men denna verkar inte stämma lika bra som den övre

Och en sak till när du handlar så köp en med Li-ion batteri då dom inte säckar ihop och inte orkar nåt som NIMH,NI-CD batterier gör när strömmen tar slut utan det är 100% kraft tills det tar stop.
Sen vilken volt det ska vara så spelar det inte så stor roll.
Men jag skulle köra på något från 14,4v och upp kan räcka med 12v för dig men 10v skulle jag nog undvika då dom ej brukar ha ganska låg Ah så batteriet räcker inte så länge.

Och JA det räcker gott och väl med 14,4v då jag har stått med en panasonic 14,4v och dragit i 3000st skruvar i takstolar när en kompis byggde garage.
Funkade fint men det jobbiga var att lyssna på kompisen som klaga en del när han stod med sin bruksbo från rusta och dragit i en skruv när jag hade dragit i två

Ps.
Nu har han köpt en 18v panasonic och skryter om

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Pappa har en Blå Bosch 10.8V som jag har dragit tusentals skruv med, bl.a. byggt ett altandäck på ~70 kvm. Den är väl kanske lite mesig för att ha som enda skruvdragare, men fördelen är att den är väldigt smidig.

Har även testat grannens DeWalt, och den tyckte jag höll något högre kvalitet än Boschen - framför kändes chucken bättre att dra åt och släppa. Sen har jag använt ngn okänd Hitachi-dragare och en AEG. Båda dom kändes lite plastiga, men höll ändå bra (båda ägdes av profesionella hantverkare) och gjorde sitt jobb.

Konsensus av det hela är väl att om jag skulle välja en av de jag har testat, skulle det bli DeWalten. Förutsatt att budgeten tillåter det. Men som några innan mig redan sagt, kan det vara värt att lägga några kronor extra för att få en bra skruvdragare. Det är trots allt ett av de verktyg man använder mest. Angående två batterier är det ett måste! Oavsett om man skruvar golvtrall eller gipsskivor, så finns det inget tristare än att vänta på att batterierna laddas