AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer"

Permalänk
Melding Plague

AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer"

SweClockers testar de första processorerna med arkitekturen Bulldozer och sätter tänderna i vad som kan bli årets mest omdebatterade produktlansering. AMD FX ställs mot Intel Sandy Bridge.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

NU SKA DET LÄSES! TACK FÖR UPPLADDNINGEN <3

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem

tack! inte en minut förtidigt!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk

Vad tråkiga resultat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk

Grymt! Har verkligen längtat efter detta test! Ett stort tack för den väl genomförda artikeln Strömförbrukningen vid OC var lite oroväckande.

Visa signatur

9800X3D | RTX 4090 Strix OC | 64 GB RAM | 10 TB M.2 SSD | 39GS95QE 39" OLED + en massa RGB för extra FPS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

AMD:s PR-maskineri gör just nu sitt yttersta för att dränka de negativa recensionerna med noggrant utvalda prestandatester samtidigt som en mindre armé fanboys kommer att stöta och blöta minsta detalj för att hitta ljusglimtar eller fantasifulla konspirationer.

Väntade mig inte att artikeln skulle vara så rakt på sak.

Bring it on ^^

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

det där sög ju lite med andra ord- men som det känns så verkar det snarare vara mjukvaran som inte är skriven för en så pass avancerad processor. Men tänk alla som sitter på Unix eller äldre win system som med vill nyttja samma kraft. surt. Förövrigt känns det som artikeln är skriven av någon som brinner för Intel.

Klart folk hypsar sina förväntningar när den blivit uppskjuten ett år dessutom. Tekniken må kanske vara bra men inte redigt redo om mjukvaran sällan är skriven för mer än 1-2 processorer. Allt är inte fel på Hårdvaran?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Spelprestandan är usel. Bulldozer passar bara dem som gillar att packa upp grejer i Winrar...

Så en fråga kvarstår: Kommer alla AMD fanboys erkänna att de hade fel?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Tackar SWEC för en väldigt bra artikel, men ack besviken på FX-8150.

455w vid 4,7Ghz? Holy cow säger jag bara :/ Hade hoppats på bättre, men de flesta läckta benchmarks pekade åt rätt håll.

Behåller min Phenom II 1055t som kostar halva priset av en FX-8150 men ändå presterar hyffsat nära, inte värt en uppgradering iallafall.

Jag kommer gå med i "the dark side" när IvyBridge släpps tyvärr, I need the extra power så att säga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av celerity:

Så en fråga kvarstår: Kommer alla AMD fanboys erkänna att de hade fel?

Sällan, de har redan dragit igång på vissa håll tydligen

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Usch vilket dåligt resultat måste jag säga :/ Detta kommer nog kosta AMD en hel del i besvikna kunder. Vem väljer att medvetet köpa en sämre produkt till samma pris av en bättre? Supportrar alternativt okunniga är det enda jag kommer på...

Permalänk
Medlem

Jaha, det här var ju inte så upphetsande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Druttmeister:

Usch vilket dåligt resultat måste jag säga :/ Detta kommer nog kosta AMD en hel del i besvikna kunder. Vem väljer att medvetet köpa en sämre produkt till samma pris av en bättre? Supportrar alternativt okunniga är det enda jag kommer på...

En av de få fördelarna som finns är dock ekonomisk imo, att man kan slippa ganska billigt undan vid uppgradering om man redan sitter på ett kompatibelt moderkort från tidigare, det gör ju en ganska stor skillnad att inte behöva lägga någon eller ett par tusenlappar på ett nytt moderkort.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hjälpsam

Usch det var sämre än jag trodde.
Skulle vara trevligt att få några ord om hur medföljande kylaren verkar vara.
En annan intressant sak vore att låsa ett enkeltrådat test till en kärna, för att se om Windows skedulerare ställer till det där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Detta var ju lite tråkigt för amd's skull.
AMD har en svår väg framför sig och man kan ju bara hoppas att dom kommer ifatt förr eller senare.

Permalänk
Medlem

ja. En brand övelse satt inte hel fel på morgonen. Dom tajmade ju ganska bra till artikeln

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Ratatosk:

En annan intressant sak vore att låsa ett enkeltrådat test till en kärna, för att se om Windows skedulerare ställer till det där.

Finns med i testet:

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Man får vad man betalar för. Nu blir det bara Intel för min del.
Sen kan ni med AMD säga vad ni vill.

Edit: Med tanke på att Sandy Bridge-E och Ivy Bridge står för dörren snart så är det oerhört pinsamt av AMD. Bulldozern bidde en tumme

Permalänk
Medlem

blir väll att köpa i5 2500K

ännu en fanboy som går över till "the dark side"

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra test.Riktigt usla resultat måste jag säga.Godnatt Amd!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ratatosk:

Jag testade att låsa Cinebench-testet för en kärna till en enda i Windows, och resultatet blev exakt samma. Det betyder att skillnaden ligger som tidigast på tredje decimalen (Cinebench visar bara två) vilket är.. well, försumbart.

Kan givetvis vara annorlunda med annan mjukvara, dock.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

http://www.myfacewhen.net/uploads/1241-rage.jpg

But still, kanske blir en 8120a istället då de verkar klocka lika bra? 500watt lär ju va småpotatis för mig om det *nästan* gick med en kühler 920 (hade en innan till min phenom II x4)

Om int annat så håller jag huset mitt varmt i vinter med folding ^^ (inb4: det enda bulldozer duger till)

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

2 miljarder transistorer men ändå denna prestanda?

Permalänk
Medlem

Riktigt uselt AMD. Hade hoppats slippa köpa en intel när jag känner att 955an gjort sitt.
Gör om, gör rätt..

Permalänk
Medlem

Jag tror AMD har lyssnat lite för mycket på "One step forward, two steps back".

Permalänk
Medlem

Då får det bli intel för mig igen då, lite surt.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

kollade ni hur varmt det blev?

Permalänk
Proffsmobbare

Riktigt tacksam för testet i Blender! Finns det några siffror att tillgå prestandan i samma test med överklockade versioner av i5 2500K samt i7 2600K?

Letade runt i respektive äldre tester men dessa verkar vara gjorda innan källkoden släpptes.

Hur står sig testsiffrorna i Blender mot t.ex. Autodesk Inventor, Solidworks och Maya, direkt applicerbart?

Permalänk

Man kan se detta på många sätt, lite tråkigt ändå.
Nu så har ju Intel ingen press bakifrån, så de kan segla vidare på Sandy Bridge-E och Ivy Bridge utan att behöva prestera lite bra.

Visa signatur

Citera för svar