AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer"

Permalänk
Medlem

Detta var ju bara pinsamt, tycker synd om amd att dem inte lyckas leverera

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-H | Coffee lake i7 - 8700k | NZXT Kraken 2x140 Vattenkylning | Corsair LPX DDR4 32GB 3000MHZ | MSI RTX 2070 8gb | Corsair MP600 M2 2TB SSD | Corsair RM750X | Fractal Design Define S |

Permalänk
Medlem

Synd att deras bulldozer körde fast i grusen. Hade hoppats på något som kunde utmana intel på någon punkt

Permalänk
Medlem

Jäklar vad trist att se. Vilket misslyckande. Käns ju inte alls värt att uppgradera från Phenom II, min 1055T leverar ju samma prestanda beroende på hur mkt överklockad den är. Nu måste dom hitta på nått annars kommer det sluta dåligt för AMD och intel kommer inte ha någon konkurrens alls.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av klk:

Då får du nog läsa tester lite bättre

Att en processor drar något mer ström (man behöver inte maxklocka) under en begränsad tid då man gör något tungt arbete tror jag inte spelar någon större roll på en stationär dator. Vanliga stationära datorer, där är det viktigare att processor har låg idle förbrukning.

Vad jag kan se så är det nästan hugget som stucket och välja mellan en FX-8120 och i5-2500K vilket jag nog anser vara bra för första versionen som egentligen är anpassad efter servrar. 2500K ger något bättre prestanda singelstrådat, FX-8120 vinner i flertrådat
2600K är dyrare med något dyrare moderkort.

Hugget som stucket mellan FX-8120 och 2500k? Du trollar något så otroligt.

2500k visade bäst resultat i 10 tester ,FX-8120 var bäst i endast 2 tester. (redan nu, hallå? Ingen skillnad i prestanda mellan dom två?)

I speltester van 2500k över Fx 8120 VARENDA gång.

Hugget som stucket? Du måste skämta?

Dessutom kan man överklocka 2500k MINST lika högt som FX-8120, och i samma klock blir FX-8120 totalt överkörd (av typ 10 tiger tanks som väger 57 ton styck).

Och sedan det slutgiltiga som borde få dig att ångra det du skrev, FX-8120 är till och med dyrare än 2500k! Vilken fräckhet att ta så mycket pengar för något som presterar sämre, drar mer el och suger i spelprestanda och framförallt i program som inte har bra stöd för flera kärnor (vilket är mycket vanligt, framförallt i spel).

Permalänk
Medlem

Är väl kanske inte en AMD entusiast direkt, men det här var ju jämra tråkigt nu kan intel lägga fötterna på bordet ett tag och ta det lugnt kanske till o med inte gör planerade sänkningar på deras senaste CPU osv, ingen blåslampa i baken på dom direkt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Moderator
Testpilot

Swec, var inne på problematiken med BD och det är att den är anpassad för multi-trådning, den kan inte tävla klock för klock, knappt ens med sitt eget syskon Phenom II.

Jag tycker att det skulle vara standard att inkludera <task mananger> för att avgöra hur stor belastning det är på varje kärna. Eller annan mjukvara som loggar hur belastad processorn är.

Detta är väldigt långsökt jag vet men jag tycker mig se BD mer lik en GPU än en traditionell CPU. Många enheter som arbetar efter samma mål. Dagens mjukvara är inte anpassad för att beräknas flertrådat, oftast är dual core cpu:er lika bra som quad core i samma frekvens och det ger ju en tydlig bild.

Jag kan bara inte smälta att AMD gjort en sådan EPIC fail, där måste ju finnas en långsiktig strategisk idé. Påminner lite om R600-failen, som nu visat sig vara en effektiv arkitektur några iterationer senare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Få processorn 100% stabil och dumpa priserna så kan jag köpa ett BD system för att köra mulitbox i wow om inte annat...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Ok. Nu är AMD´s fiasko är totalt. Ingen tillförlitlig testsida ger den postiva kommentarer.
Nåja det finnes hopp! Julförsäljningen ! Följande annons på elgiganten/siba/mediamarkt:

SUPER SNABB SPELDATOR från Packard Bell
AMD NYA 8 kärniga SUPER CPU (fx-8120)
Snabbt High End Grafikkort (6750)
Snabbt moderkort med USB 3.0 och 6 Gb sata (ASRock 870 Extreme3 )
Stort Superminne ( 8 Gb value select 1600Mhz)
Stor HD (green 1 Tb)
Häftigt Gamerchassi (Om märkt ace´s billigaste)
(400W No name PSU)
Super Julklapp ord pris 14995:- NU: 9999:-

Så kommer AMD överleva julen!

Och sedan måste Vishera/Piledriver komma ut senast i juli. Och prestandard ökningen måste vara som från ATI 38xx till AMD 69xx eller som AMD K6 till AMD 64 4200+.

Nu lite försvar av AMD. Det är inte första gången ett företag släpper ut en ofärdig produkt: Windows Vista/7, Intel PIII över 1GHz/P4, mm. Jag kan förstå att AMD desperat vill rädda detta årets julförsäljning.
Ok det var inte mycket till försvar men det var det bästa jag kunde få fram.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

mycket tråkiga siffror...

Permalänk
Medlem

Smått otrolig strömförbrukning. Jag blir riktigt nyfiken på hur mycket processorn de satte frekvensvärldsrekord med drog i load O__o

Permalänk
Medlem

Beställde en i5 dagen innan. HA hade på känn att det skulle faila

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1300 | Mobo: Gigabyte GA-Z170M-D3H | GPU: Gigabyte GTX 1070 | CPU: i5-6600K 4,4 GHz | CPU-kylare: Be-Quiet Pure Rock | Minne: Corsair Vengence 2133MHz 16GB | SSD: Corsair Force LE 240GB | PSU: Corsair CX650M | Skärm: Acer 24" Predator GN246HL

Permalänk
Avstängd

HAHA detta är anledningen varför
man ska vara försiktig med hype!

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Sorligt. Processormarknaden hade mått bra av lite konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Intel-griserier? Som AMD nu då med förfalskad marknadsföring. Vet att intel mutadde osv innan men ja inte längre direkt, eller har du info om något liknande?

Däremot att priserna kommer stiga kan hända, tror dock mer på att en prisökning kommer märkas av först med ivy-bridge.

Ok AMD är inga stjärngossar men marknadsföring? Sånt ljuger alla om. Vad jag pratar om är att ett företag med så mycket makt som intel (förut microsoft och snart google/apple) kan bete sig hur som helst. Från Intel har vi redan sett prov på det i den lilla mutskandalen och övrigt skit de sopade under mattan samtidigt. Microsoft som krossade Netscape och nästan Linux. Apple stämmer allt och alla efter att de patenterat ett gränssnitt som innehåller ikoner och google/facebook vet snart varenda liten fis du släppt.

Intel har nu ett gyllene läge att springa ifrån AMD totalt och då kan du älska dem hur mycket du vill men du och alla andra kommer få pröjsa dyrt. Det man kan hoppas på är att Intel somnar igen (som de gjorde med P4) eller att ARM blir kraftfullare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är en bulldozer?

Inte snabb! Stor och tyng! men också energi slukande!
Den kan klart arbeta starkt och säkert men snabbt går det inte alltid i början att jämna marken.
Bulldozer bygger ju bara grunden där man ska sedan bygga allt på!

Verkar som den lever upp till namnet 100%

Permalänk
Medlem

Får hoppas något är trasigt annars blir det ingen vidare bärbar arkitektur av det hela trotts att det ska in mindre arkitekturförändringar. Som desktop i detta segment är det däremot ganska ointressant oavsett prestanda. Men ändå något sämre än väntat även om den väntades och få spö av Intel. De får nog ta in några nya ingenjörer och koncentrera sig på det som gör skillnad, gör fixad schedular bara 2-10% får de nog tänka om. Dubbla antalet FPU/SIMD ser jag som självklarhet inom snar framtid också. Iaf när vi går över till 256bitars SIMD.

Permalänk
Medlem

efter läst lite här och där, så undrar jag:
kommer det komma en patch till win 7 för BD?
eller är det bara önsketänkande från min sida

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chipfunk:

Smått otrolig strömförbrukning. Jag blir riktigt nyfiken på hur mycket processorn de satte frekvensvärldsrekord med drog i load O__o

Mmm. Hade fler processorer körts överklockade i samma test så hade det inte sett så skrämmande ut dock ;).
Det jag tyckte såg mer trist ut var att de drog så pass mycket mer ström utan överklockning jämfört med intels 32nm-prollar.

Ja, det var inga glädjesiffror direkt.
Men tråden förmedlar ett lite väl negativt budskap i min mening.
Prestandan låg ungefär där jag trodde att den skulle ligga. Jag hade inte räknat med att AMDs bästa processor skulle vara bättre än Intels 2600K (jag hade däremot inte räknat med att de äldre Phenom II skulle vara bättre i vissa tester vilket är trist). Och prissättningen är alltid hög precis vid release. Denna faktor kommer troligen ändras inom några veckor. Jag väntar med slutsatser om pris/prestanda tills priset på dessa processorer stabiliserats. Däremot var effektförbrukningen mer dyster.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Det var ju lite synd att den inte orkade lite bättre, hade velat se lite fight mellan amd och intel för prisernas skull.
Men jag antar att jag kommer fortsätta köra på Intel propp än så länge iaf, däremot blir det nog en amd gpu ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Skrivet av klk:

Då får du nog läsa tester lite bättre

Att en processor drar något mer ström (man behöver inte maxklocka) under en begränsad tid då man gör något tungt arbete tror jag inte spelar någon större roll på en stationär dator. Vanliga stationära datorer, där är det viktigare att processor har låg idle förbrukning.

Vad jag kan se så är det nästan hugget som stucket och välja mellan en FX-8120 och i5-2500K vilket jag nog anser vara bra för första versionen som egentligen är anpassad efter servrar. 2500K ger något bättre prestanda singelstrådat, FX-8120 vinner i flertrådat
2600K är dyrare med något dyrare moderkort.

VAA???

Ursäkta men var läste du den testen?
Hos SweC vann 8120 1 (x264 andra omgång) förlorade 6 mot 2500K. Och enligt prisjakt är 8120 200-300:- dyrare än 2500K. Skal du ha ett SLI/CF moderkort och lägger på 200:- så får lätt ett 1155 kort. DVS Samma total pris! För ett sämre system!
NÄ Bulldozer är höstens stora besvikelse! Men som sagt, jag tror att bulldozer är AMD´s Fermi. Mao jag ger AMD 6 månader att rätta upp sitt rykte.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Som AMD ägare är jag glad över att jag beställde en 2500k, så jäklar glad är jag nu!
AMD får iaf vara glada över att jag köpte deras prisvärda Grafikkort åtminstone.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Attans! AMD gjorde samma blunder som Intel med P4:an.
Som AMD-anhängare så hade man ju hoppats än i det sista att Bulldozer iaf
skulle var bättre än Phenom II.

Tur att man köpte en X6:a istället för att vänta tills februari på BD.
Just nu känns väl Phenom III som AMDs bästa väg framåt.
Det gäller att prestera mer per klockcykel eftersom dagens material(kisel) och transistorteknik sätter
stopp någonstans strax under 5GHz.
En Phenom X6 (eller X8) i 32nm ser ju klart bättre ut än BD och
borde väl inte ta AMD så länge att ta fram?

BD-optimeringar och specialskrivna program kommer nog, men inte tillräckligt för
att påverka de flesta konsumenterna.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Swec, var inne på problematiken med BD och det är att den är anpassad för multi-trådning, den kan inte tävla klock för klock, knappt ens med sitt eget syskon Phenom II.

Jag tycker att det skulle vara standard att inkludera <task mananger> för att avgöra hur stor belastning det är på varje kärna. Eller annan mjukvara som loggar hur belastad processorn är.

Detta är väldigt långsökt jag vet men jag tycker mig se BD mer lik en GPU än en traditionell CPU. Många enheter som arbetar efter samma mål. Dagens mjukvara är inte anpassad för att beräknas flertrådat, oftast är dual core cpu:er lika bra som quad core i samma frekvens och det ger ju en tydlig bild.

Jag kan bara inte smälta att AMD gjort en sådan EPIC fail, där måste ju finnas en långsiktig strategisk idé. Påminner lite om R600-failen, som nu visat sig vara en effektiv arkitektur några iterationer senare.

Problemet är att den är för slö per kärna, det blir inte snabbare flertrådat på något magiskt sett. Du skalar aldrig bättre än 2X per extra tråd. Just att den är så slö på flertrådat den faller på, slöare än 2600k 4 kärnor i Cinebench med sina 8 kärnor. Liknar inte grafikprocessorer det minsta. I BD har du just färre exekveringsenheter även om FPUn är dual-issue. Grafikprocessorer har bara flyttals-element i princip och ju fler desto bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mmm. Hade fler processorer körts överklockade i samma test så hade det inte sett så skrämmande ut dock ;).

Nordichardware jämförde strömförbrukingen med en lika högt klockad 2600K, och gapet är fortfarande bisarrt stort. Den drog drygt hälften av Bulldozern.

http://www.nordichardware.se/test-lab-cpu-chipset/44360-amd-f...

Ingen vacker syn :/

Permalänk

Besviken är jag.......

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

Känns som att FX-4100 och FX-6100 kan bli mycket mer intressanta då båda kostar mindre än i5 2500K. Om FX-4100 kan prestera ungefär lika bra som i5 och är 700kr billigare så kommer det bli mest prestanda för priset. Får hoppas på en lägre strömförbrukning bara (vilket inte borde vara helt omöjligt då den bara har 2 moduler istället för 4).

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | i5 2500K @ 4,5Ghz | Noctua NH-D14 | MSI GeForce GTX 560 Ti | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | XFX XXX Edition 750W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Hugget som stucket mellan FX-8120 och 2500k? Du trollar något så otroligt.

2500k visade bäst resultat i 10 tester ,FX-8120 var bäst i endast 2 tester. (redan nu, hallå? Ingen skillnad i prestanda mellan dom två?)

I speltester van 2500k över Fx 8120 VARENDA gång.

Hugget som stucket? Du måste skämta?

Nope, men visst, använd tester där processorn knappt spelar någon roll.

Ta istället fram program där man har nytta av en snabb processor så blir resultatet ett helt annat. Råkar själv ha en del sådana och då ser man lite mer "nyktert" på saken.

Permalänk
Inaktiv

Min 2600K @ 4.7 Ghz

Results for x264.exe r1913
==========================

Pass 1
------
encoded 1442 frames, 184.02 fps, 3911.63 kb/s
encoded 1442 frames, 185.73 fps, 3911.63 kb/s
encoded 1442 frames, 187.91 fps, 3911.63 kb/s
encoded 1442 frames, 184.42 fps, 3911.63 kb/s

Pass 2
------
encoded 1442 frames, 48.06 fps, 3959.83 kb/s
encoded 1442 frames, 48.07 fps, 3959.88 kb/s
encoded 1442 frames, 48.11 fps, 3959.15 kb/s
encoded 1442 frames, 48.21 fps, 3959.90 kb/s

Jag hoppades på Amd men det gick ju sådär :/

Permalänk
Avstängd

Lutar åt Intel nästa gång... Svårt att förutse vad som kommer att ske på sådär 3 år though.. AMD har chansen att ta igen dessa år, hoppas de lyckas, jag planerar inte att uppdatera mina komponenter förens om sådär 3 år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selic:

Känns som att FX-4100 och FX-6100 kan bli mycket mer intressanta då båda kostar mindre än i5 2500K. Om FX-4100 kan prestera ungefär lika bra som i5 och är 700kr billigare så kommer det bli mest prestanda för priset. Får hoppas på en lägre strömförbrukning bara (vilket inte borde vara helt omöjligt då den bara har 2 moduler istället för 4).

Hur tänker du att en 4kärnig Zambezi/Bulldozer ska slå 2500k när inte ens en 8kärnig kan göra det?