AMD FX "Bulldozer" – dagen efter

Permalänk
Medlem

Hoppet för AMD är att Bulldozer presterar bra i olika Serverprogram, vilket den faktiskt har potential att göra trots ett fiasko hittils.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag skulle vilja se redaktionens min när de får mail från medlemmar som undrar varför de inte klarade 8 GHz på luft *asg* Min spontana reaktion hade nog varit en instant facedesk haha

Haha, samma här xD

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det rätt så är en phenom II kärna snabbare än en Bulldozer i samma frekvens ? I så fall får vi hoppas detta var en paniklansering och att bulldozer II blir som det var tänkt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

http://hwbot.org/submission/2213610_namegt_cpu_frequency_fx_8... LN2, alla kärnor aktiva... Så visst kan de klocka, högt.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Vad gör alla dessa transistorer??? Och snabbare minne stöder den också!

(Jo jag vet att det är väl dom stora cacharna som står för det mesta, men varför hjälper dom inte?)

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

Jag böt rigg mest för att DDR3-minnena var så billiga ett tag(har gått upp i pris nu) och jag behövde mer minne. Jag var sugen på ett FX-kort, men då hade jag fått vänta på lanseringen så det blev Z68/2600K för att kunna köra direkt.

På ett vis trevligt att det fortfarande är det bästa valet, men ändå inte, det är en total katastrof för marknaden om Intel skall regera ensamt i ytterligare MÅNGA månader eller ännu längre och de lär knappast snabba på med Ivy Bridge och kommer förmodligen aldrig att släppa någon 8-kärning Ivy även fast de kommer att finnas för server. Tragiskt.

Moderkortstillverkarna måste vara skogstokiga vid det här laget.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Bara jag som hoppas på att det kommer ett pressmeddelande om att de av misstag skickat ut felaktiga exemplar av Bulldozer. Där den riktiga presterar ungefär 2ggr så bra?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

En miss nånstans såna saker har hänt förr. Få hoppas dom kan få till det
Men jag gilla inte att den är så strömtörstig kanske man är bort skämd med ström snåla AMD cpun

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv

De flesta transistorer går åt cachen som är enorm på BD. Sedan är de här 4 kärniga (BD modul är närmare än riktig kärna än vad BD "kärnor" är) så det är inte överdrivet konstigt att den blir slagen av än CPU som har 6 riktiga kärnor.

Sedan är det en del snack om att sättet OS ger arbete till CPUn sabbar det väldigt mycket (OS förstår inte att det finns kärnor och moduler och att sammankopplade saker bör ligga på samma modul). Med lite tur kan en patch till de flesta OS hjälpa till en hel del.

Sedan är detta en server processor och för servrar är den nog betydligt bättre val. Tyvärr har väl inte AMD råd att utveckla riktig desktop CPU så de hoppas på att få in lite mer pengar denna väg.

Den har potential förmodligen så det är nog smartast att vänta lite för att se hur saker och ting utvecklas. Om man inte ska köpa nytt just nu finns det ingen anledning att redan nu välja plattform.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SideWinder86:

''Problem med designen, haltande tillverkningsteknik eller mjukvara som (ännu) inte drar nytta av Bulldozers potential ''

Kan ju bara hoppas på att mjukvarorna utvecklas snabbt då

Vissa parter trycker på att det enligt uppgift ska bli några % förbättring till Win 8, problemet är ju bara att det ska släppas i slutet av 2012. ^^

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

min 955:a, den är inte märkbart sämre än en FX-8150 ändå och det är nog det som är det mest skrämmande av allt.

Håller med helt och hållet. Tycker verkligen att det är underligt att de skulle släppa en ny processor som knappt presterar bättre än den gamla generationen. Operationer per clockcykel verkar ju vara nästan oförändrat, bulldozers ända fördel ser ju ut att vara de extra kärnorna, och det endast i program som använder mer än 4 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Deras extra kärna i varje modul skulle bara kosta 20% i area.
En Phenom 4 har 758 Millioner transistorer en Phenom 6 har 904 millioner en FX-8120/8150 har två miljarder, vad fan har hänt?

Väldigt mycket cache-minne...

Ja, något är lite "off" så att säga.
kommer dock försöka få till en 8120 till min jobbdator, för att
köra virtuella maskiner i utvecklingssyfte.
Ska byta domän på jobbet och har lite tester att köra...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Hade priserna sänkts hade jag kanske hållit mig till AMD. Ska nu köpa nytt moderkort+processor men efter det här kollar jag efter Intel istället. En i5 2500k 3,3 GHz närmare bestämt. Skulle priserna ligga i samma nivå som den, så skulle jag nog kunna överväga att ta bulldozer och uppdatera med ett AM3+ moderkort.

Skulle kunna köpa ett AM3+ och fortsätta med min simpla Phenom II X6 2,6 GHz en tag till om nu priserna ska sänkas på Bulldozer, vilket egentligen är det enda rätta med de här resultaten. Men ser ingen mening i det heller egentligen, då en i5-processor ändå verkar bättre på alla sätt. Ja, får väl vänta nån vecka och se men, men.

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Skrivet av lille7:

Håller med helt och hållet. Tycker verkligen att det är underligt att de skulle släppa en ny processor som knappt presterar bättre än den gamla generationen. Operationer per clockcykel verkar ju vara nästan oförändrat, bulldozers ända fördel ser ju ut att vara de extra kärnorna, och det endast i program som använder mer än 4 kärnor.

IPC är snarare sämre i Bulldozer än Phenom II.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulleit:

Testar de inte sina produkter innan de går ut i produktion?

host, host, Sata-III kontrollern på SB?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

host, host, Sata-III kontrollern på SB?

Joo det var lite galet. Men borde det inte vara lättare att se på själva prestandan än ett sådant fel?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hoppet för AMD är att Bulldozer presterar bra i olika Serverprogram, vilket den faktiskt har potential att göra trots ett fiasko hittils.

Att den har potential att prestera bra räcker tyvärr inte långt med den värmeutveckling som påvisats än så länge.. Att ha SB-arkitekturens motsvarigheter så hack i häl prestandamässigt sett och som dessutom gör det med så mycket lägre strömförbrukning och värmeutveckling -bör- göra den till det självklara valet, åtminstone logiskt sett om prisbilden är den samma på serversidan som på konsumentsidan..

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av AMD_PERA:

host, host, Sata-III kontrollern på SB?

Grejen med de problemen var ju att det var något som uppkom på vissa kretsar över tid, och inte något initiellt problem som gick att ta på för varken kund eller testare. Det var btw inte Sata-III som var drabbade av problemet utan Sata-II.

Tror inte det kommer bli tal om att få göra en retur och få en uppdaterad revision denna gången tyvärr.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Folk har börjat experimentera med att slå av en kärna i varje modul och det har visat sig kunna ha positiva resultat i vissa spel/applikationer, förutsagt att de inte drar nytta av fler än 4 trådar dvs.
En tråd som behandlar frågan är http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?275873-AMD....

Länk till en bild som visar fördelar i spel http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/33/IMG0033832.gi...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

host, host, Sata-III kontrollern på SB?

Ja, det var en tråkig händelse. Men den gick i alla fall att lösa, och för mig som konsument löstes det extremt smidigt. Bulldozer däremot, ja, i nuvarande skick går det inte att göra så mycket åt saken. Men visst, heter man AMD_PERA är jag inte förvånad över att man chippar efter luft efter gårdagens fiasko.

Permalänk
Medlem

Hade en FX 8150 kostar runt 1500:- så hade det varit riktigt najs, men när den ligger runt samma pris som 2600K nästan så blir det väldigt...Fel

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

http://hwbot.org/submission/2213610_namegt_cpu_frequency_fx_8... LN2, alla kärnor aktiva... Så visst kan de klocka, högt.

Man kanske vill kunna använda den också.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av havoc:

Folk har börjat experimentera med att slå av en kärna i varje modul och det har visat sig kunna ha positiva resultat i vissa spel/applikationer, förutsagt att de inte drar nytta av fler än 4 trådar dvs.
En tråd som behandlar frågan är http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?275873-AMD....

Länk till en bild som visar fördelar i spel http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/33/IMG0033832.gi...

Intressant, men prestandan överlag fick ju sig en rejäl känga.

Kanske bara var för mig men bilden fungerade inte riktigt så jag pillade ned den och laddade upp på annan plats.
Här var resultaten.

Även intressant hur liten skillnaden i vissa fall är mellan 4 "cores" med 2 jämfört med 4 aktiva moduler.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag skulle vilja se redaktionens min när de får mail från medlemmar som undrar varför de inte klarade 8 GHz på luft *asg* Min spontana reaktion hade nog varit en instant facedesk haha

Haha det var det som hände mig när jag läste att folk hade frågat varför dom "bara" kom upp i 4.77 XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Bara jag som hoppas på att det kommer ett pressmeddelande om att de av misstag skickat ut felaktiga exemplar av Bulldozer. Där den riktiga presterar ungefär 2ggr så bra?

Haha jag hoppades på samma sak

Hoppas på att nästa revision drar ner strömförbrukningen och går upp i prestanda en bit!

Permalänk
Medlem

Sjukt deppigt att AMD failade så hårt. Nu får Intel sätta vilka priser dom vill utan någon kan sätta nåt emot.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Något måste ha gått fel vid tillverkningen eller något jag menar hur kan man få så dålig prestanda samt en skyhög strömförbrukning?

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oggyoc:

http://hwbot.org/submission/2213610_namegt_cpu_frequency_fx_8... LN2, alla kärnor aktiva... Så visst kan de klocka, högt.

Ja jag tycker det är lite konstigt att det inte lyfts fram mer med tanke på att det är ett överklockningsforum. En del andra testare kom fram till samma sak angående prestandan, det vill säga för dålig för att kunna konkurrera, men var fortfarande helt lyriska för att den klockade så bra. Någon slängde upp den i över 7 GHz med LN2 utan större problem och han sa att han hade ett dåligt exemplar. Intel har ju inga riktiga alternativ än för glada klockare att tortera. Det blir ju först när SB-e kommer och de kommer ju ligga i en helt annan prisklass.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Det känns skönt att man har en Intel rigg när man läser om "Bull loser" plattformen om bara Intel kunde strunta i att tillverka nya socklar till sina CPU hela tiden så skulle de vara helt perfekt.

Jag hoppas ändå att AMD kommer igen konkurrens behövs på denna marknad, sist så läste jag i artikeln att absoluta nollpunkten är -250°C det stämmer inte det korrekta är -273,15°C eller 0 K (Kelvin) kul fakta: Bumerangnebulosan har en temperatur på 1K det lägsta som någonsin har observerats, hypotetisk ett bra ställe att överklocka på eller hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Även intressant hur liten skillnaden i vissa fall är mellan 4 "cores" med 2 jämfört med 4 aktiva moduler.

Möjligen kan det vara en prioritetsändring hos AMD?

De var ju en del rabalder som gjorde att Dirk slutade, han ville köra vidare på spåret med processorer till stationära och servrar medan styrelsen ville de skulle in på mobilmarknaden.

Jag kan tänka mig att de kan få ner strömförbrukningen REJÄLT med att köra en modul med en mindre cache.
Det finns en servervariant ute som har en TDP på 35 watt, den är klockad till 2,5 GHz och har 4 bulldozer moduler. Det skulle innebära att de förmodligen kan få ner en variant med en bulldozermodul till knappt 9 watt och då vara klockad till 2,5 GHz. Den borde sälja som smör i strömsnålare apparater. Klockar de ner den till 1 GHz, kan de då möjligen använda den i mobiler?

Kanske är det så att de helt enkelt lyft ur vissa optimeringar för att få ner strömförbrukningen för framtida modeller i mindre apparater