Satte precis ihopa min första dator, startar men ändå inte?

Permalänk
Medlem

Satte precis ihopa min första dator, startar men ändå inte?

Specs:
i5 2500k
Asus GTX 580
MSI P67A-GD65 REV B3
Corsair 750w TX
Samsung 500gb hårdisk
Corsair 8gb ram

Nu till problemet
Jag kopplar i datorn i vägguttaget, sätter på on-knappen alla fläktar snurrar till en halv sekund, sedan slutar de snurra. Grafikortet lyser.

Har dubbelkollat allt, moderkortsdistanserna sitter i.
Har någon en aning om vad problemet är?

Permalänk
Medlem

Kolla så att RAM-minnena sitter rätt/ordentligt, kolla även så att du kommit ihåg att stoppa i CPU-powersladden i moderkortet. Piper datorn till några gånger när du startar?

Visa signatur

i7 920@3.2GHz + H50 | Asus P6T Deluxe | 6Gb DDR3 | ASUS5870 | Corsair 800D / Corsair HX620

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla alla sladdar en gång till, vanligt att folk glömmer 8-pins sladden till CPU t.ex.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Exakt samma problem som dig, starta datorn, fläktarna går igång och sen stängs av efter en sekund. Hade samma komponenter som dig ^^. Vad heter ditt moderkort? Eftersom det visade sig att det var fel på moderkortet och jag bytade in den (p67 ud 5) och fick en ny ( ud 7) och så funkade det perfekt ^^. Så det är nog moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av oumi:

Kolla så att RAM-minnena sitter rätt/ordentligt, kolla även så att du kommit ihåg att stoppa i CPU-powersladden i moderkortet. Piper datorn till några gånger när du startar?

Kollade precis ram-minnena, sitter som de ska. Datorn piper dock inte när jag sätter på den? Men allt snurrar till när jag trycker på påknappen på moderkortet?

Skrivet av Phukkitt:

Kolla alla sladdar en gång till, vanligt att folk glömmer 8-pins sladden till CPU t.ex.

Har dragit alla sladdar två gånger (dubbelkollat om något satt fel, verkar inte så)

Skrivet av D00mbr0s:

Exakt samma problem som dig, starta datorn, fläktarna går igång och sen stängs av efter en sekund. Hade samma komponenter som dig ^^. Vad heter ditt moderkort? Eftersom det visade sig att det var fel på moderkortet och jag bytade in den (p67 ud 5) och fick en ny ( ud 7) och så funkade det perfekt ^^. Så det är nog moderkortet

Detta moderkortet har jag.
Låter inte bra..

Permalänk
Medlem

Jag ahde samma problem en gång. Jag antog att den kortslöts någonstans då det var det det såg ut som. Det jag gjorde var att jag började med att ta ur alla icke behövande sladdar så som fläktar och 1 ramsticka med mera. Då startade den. efter det satte jag i dem andra igen en efter en tills den inte längre startade. Då var det ju fel på den komponenten, och i detta fallet så var det att en sladd till en fläkt var helt ollad på insidan så att det inte gick för elen att gå "runt" i systemet, därmed kortslöts den.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Hade samma problem oxo, slutade med att jag skicka in det mesta för felanmälan. I slutändan var det nätagget som var trasigt.

Visa signatur

|| Cpu: Phenom II X4 965 @3,7ghz || Ram: Corsair 8gb 1600mhz || Graffe: R9 280X ||Nätagg: Corsair HX 750W || Chassi: Fractal Design R4 || Moderkort: Gigabyte GA-790FXTA-UD5 || Hårddisk: SSD Intel 320 120GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qunt:

Hade samma problem oxo, slutade med att jag skicka in det mesta för felanmälan. I slutändan var det nätagget som var trasigt.

Är inte fel på mitt nätagg, funkar i en annan dator.

Permalänk
Medlem

Har felsökt allting nu, kom fram till att det var moderkortet.
Får skicka in det på måndag.

Permalänk
Medlem

Jag visste att det var moderkortet! Mitt sjätte sinne sviker aldrig mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av D00mbr0s:

Jag visste att det var moderkortet! Mitt sjätte sinne sviker aldrig mig

Lite surt, hade peppat upp för lir nu i helgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foniox:

Lite surt, hade peppat upp för lir nu i helgen

Fick själv vänta i 2 månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av D00mbr0s:

Fick själv vänta i 2 månader

Hoppas det inte blir så för mig..
Är ju grymt taggad för BF3 nu!

Permalänk
Medlem

Hej igen, nu är datorn igång och har lirat non-stop nu i några dagar
Undrar om ni har något tips för att mäta CPU-temperaturen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foniox:

Hej igen, nu är datorn igång och har lirat non-stop nu i några dagar
Undrar om ni har något tips för att mäta CPU-temperaturen?

härligt att det löste sig. Även trevligt med folk som lyssnar

HWmonitor kör jag och den har jag bäst erfarenhet av. Som komplement kör jag CPU-Z för att ha kolla på CPU hastigheten när jag har speedstep igång.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

härligt att det löste sig. Även trevligt med folk som lyssnar

HWmonitor kör jag och den har jag bäst erfarenhet av. Som komplement kör jag CPU-Z för att ha kolla på CPU hastigheten när jag har speedstep igång.

Tankade precis hem det, efter några rundor BF3 så var min max-temp 68 (på den varmaste kärnan). Har jag förstått rätt så är detta bra? (Med orginalkylaren)

Permalänk
Skrivet av Foniox:

Tankade precis hem det, efter några rundor BF3 så var min max-temp 68 (på den varmaste kärnan). Har jag förstått rätt så är detta bra? (Med orginalkylaren)

Det är vad din processor ska ligga på under belastning med stockkylare, så ja

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |