Är felet hårddisken eller nätaggregatet

Permalänk

Är felet hårddisken eller nätaggregatet

Hej alla sweclockare.

Min kompis dator hade havererat totalt så jag föreslog att han kunde köpa min gamla rig som jag hade liggande som än idag är lite under medelmåttlig spel rig men eftersom han endast sitter och kör enklare spel tyckte jag att den skulle passa bra.

Men till problemet
Jag hjälpte till att skruva ihop den samt installerade windows samt drivrutinerna. Det vi behövde behålla från gamla riggen var nät aggregatet som låg på 420W och hårddisken.

Nätaggregatet hade bara en 4 pins kontakt till processor försörjningen när moderkortet hade upp till 8 pin. Så systemet går inte på sitt fullaste verkningsgrad men ska kunna ta lite load i allafall.
Men allt fungerade som det skulle tills vi lade load på systemet som var ett spel installerades och ett laddades ner så frös sig bilden på skärmen i en halv minut och sen återupptog.
Jag tänkte att det kan vara att det var för mycket load för processorn att hantera på en sådan begränsad försörjning.

Tillslut behövde systemet en re-boot då spelets uppdateringar hade installerats klart, men på windows upp start laddar ruta ville den göra en disccheck (Som den vill göra vid varje uppstart vid närmare inspektion) och på desktop kommer ett antal varningar om korrupta system filer och ett windows som inte vill lyda om man öppnar program eller liknande(Det ända som fungerade helt felfritt var muspekaren).

Och det enda jag har kommit fram till att det är antingen hdd som spökar eller nätaggregatet som inte kan leverera till hdd som får den att miss skriva filer. Jag vill inte att min kompis ska behöva att köpa både och om bara det är en av dem som är problemet

Så nu vänder jag mig till er trogna sweclockare. Om ni har några fler frågor så svarar jag gärna på dem (Är svårt att få ner allt och prioritera relevant och det som inte är relevant.)

// Cap'n Capsize

Ursäkta möjliga stavfel skrev detta i all hast.

Permalänk

Är det en 8-pins kontakt på moderkortet ska du se till att ha ett nätagg med den kontakten, en 4-pin klarar bara av hälften så mycket ström.

Om det är något mysko med hårddisken borde du kunna se det i HDTune.
Jag skulle nog dock kunna lägga en gissning på att processorn "räknat fel" pga. otillräcklig strömförsörjning, och därför har det skrivits felaktiga data till disken.
Gissning nr2 skulle vara att processorn dragit för mycket ström så att disken fått otillräcklig strömförsörjning och på det viset skrivit felaktiga data.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Är det en 8-pins kontakt på moderkortet ska du se till att ha ett nätagg med den kontakten, en 4-pin klarar bara av hälften så mycket ström.

Om det är något mysko med hårddisken borde du kunna se det i HDTune.
Jag skulle nog dock kunna lägga en gissning på att processorn "räknat fel" pga. otillräcklig strömförsörjning, och därför har det skrivits felaktiga data till disken.
Gissning nr2 skulle vara att processorn dragit för mycket ström så att disken fått otillräcklig strömförsörjning och på det viset skrivit felaktiga data.

Ska först tacka för ett så snabbt svar.

Jag hade också gissat på att det var nät aggregatet, men ska testa HDTune och se om hårddisken fungerar som den ska.

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Är det en 8-pins kontakt på moderkortet ska du se till att ha ett nätagg med den kontakten, en 4-pin klarar bara av hälften så mycket ström.

Om det är något mysko med hårddisken borde du kunna se det i HDTune.
Jag skulle nog dock kunna lägga en gissning på att processorn "räknat fel" pga. otillräcklig strömförsörjning, och därför har det skrivits felaktiga data till disken.
Gissning nr2 skulle vara att processorn dragit för mycket ström så att disken fått otillräcklig strömförsörjning och på det viset skrivit felaktiga data.

Körde HDTune först på Benchmark men fick efter 3 sekunder upp en ruta med texten "Error Could not read from Harddrive".

sedan körde jag en "Error Scan" och ser att 7.8% av blocken i det jag har hunnit scanna är skadade (Postar slut procent talet när processen är klar).

Har dessvärre aldrig använt HDTune förut så jag är inte 100% på vad det är den scannar. Om det är det fysiska av hårddisken som den scannar eller den korrupta datan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cap'n Capsize:

Jag hjälpte till att skruva ihop den samt installerade windows samt drivrutinerna. Det vi behövde behålla från gamla riggen var nät aggregatet som låg på 420W och hårddisken.

Skriv nätagget märke modell och ålder så att vi kan avgöra om den är av bra, budget eller dålig kvalite.

Dvs om ni lugnt kan felsöka eller om ni i vild panik genast ska riva ut nätagget innan den förstör 2 datorer efter varandra. Kan ta en viss tid (tex 1-2 veckor). Störst risk för det som nätagget varit direkt kopplad till som hårddiskar, moderkort och grafikkort. Andra delar nämn inte lika ofta men det händer.

Har ni väldigt tur så kan det var dåliga SATA/IDE kabel eller kontakten den kopplats till.

Permalänk

Hjälp. Jag skulle gärna vilja se vad som står under Health-fliken.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Skriv nätagget märke modell och ålder så att vi kan avgöra om den är av bra, budget eller dålig kvalite.

Dvs om ni lugnt kan felsöka eller om ni i vild panik genast ska riva ut nätagget innan den förstör 2 datorer efter varandra. Kan ta en viss tid (tex 1-2 veckor). Störst risk för det som nätagget varit direkt kopplad till som hårddiskar, moderkort och grafikkort. Andra delar nämn inte lika ofta men det händer.

Har ni väldigt tur så kan det var dåliga SATA/IDE kabel eller kontakten den kopplats till.

Jag kan säga att det är ett rätt så gammalt ca ett och ett halvt, två år skulle jag lägga en gissning på.

Märket på den är det okända för mig "COLORS it".

Skrivet av anton_mjor:

Hjälp. Jag skulle gärna vilja se vad som står under Health-fliken.

Det låter inte bra :S
Här är bilden under Health fliken.

Permalänk
Medlem

öppnar du agget kommer du se att kondingar är slut värdelöst nätagg byt genast

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Håller med. Riv ut nätagget genast. Sen får vi se hur det gått för resten av datorn.

Permalänk

Disken har också gjort sitt, möjligen för att nätagget har sabbat den.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Tack så mycket för era svar, har nu beställt ett nytt nät aggregat på inet som kommer att passa bra till systemet.

Får se om hårddisken fortfarande spökar med det nya nät aggregatet installerat..