Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Krock med cyklist, självrisk?

Permalänk
Medlem

Krock med cyklist, självrisk?

Hej!

För det första vet jag inte om jag lagt tråden rätt, för det andra så kanske sweclockers inte är rätt forum att ta upp en sånhär fråga men tänkte ge det ett försök iallafall.

I torsdags kom jag körande i 50km/h på en huvudled påväg från mitt jobb, vid en utfart (utfart till huvudled, inget övergångsställe eller cykelbana) ser jag flertalet cyklister som står och väntar på att bilarna ska passera för att de ska ta sig över till andra sidan vägen där det finns en cykelbana.

Jag noterar att cyklisterna kollar åt mitt håll. Men då jag kommer närmre/ljämns med cyklisterna kommer en skymd cyklist cyklande bakom dom (dyker upp ~5m framför bilen, jag hade möte i andra filen) dumskallen hade en huvtröja med huvan uppe och kollade sig inte alls för och där var olyckan framme.

Som tur kom han inte ut mitt framför bilen, han tog höger fram på bilen och klagade på smärtor i sidan och blev hämtad av ambulansen som kom ~2min efter det att jag ringt 112.

Nog om detta, han klarade sig alltså med lindriga skador och det är jag självklart mycket tacksam för.

När jag kontaktar mitt försäkringsbolag angående plåtskadorna på bilen (BMW Originalförsäkring) så får jag veta att jag kommer att få betala självrisk (4000kr) OAVSETT vems fel det är (cyklisten i detta fallet) då cyklister inte är trafikförsäkrade. Jag uppmanas att ta kontakt med personen och begära att han betalar min självrisk. (Personen talar för övrigt varken svenska eller engelska så det är en omöjlighet för mig)

Nu undrar jag: Vad f*n gör jag? Finns det någon annanstans att vända mig? En kollega pratade om att jag ska kunna höra av mig till polisen för att få uppgifter om cyklisten och kolla om han har någon hemförsäkring som kan lösa detta åt mig. Om han inte har någon sådan ska jag tydligen kunna ta ärendet vidare till brottsofferjouren (stavning?)

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Hade det varit en mopedist/mc-förare/bil eller en ÄLG hade jag inte behövt betala någon självrisk.

Tänk att jag har 0:- självrisk i en viltolycka, jag tvivlar att älgen har tecknat försäkring någonstans.*mummel*

Edit: Ursäkta mitt grötiga inlägg, aningen less och lite uppjagad för stunden.

Permalänk
Avstängd

Har inget att säga om ditt ärende men fasen va snårigt för dig, byråkrati är en höjdare alltså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Har inget att säga om ditt ärende men fasen va snårigt för dig, byråkrati är en höjdare alltså...

Jamen något! Man vet knappt vart man ska börja. Skall höra av mig till polisen imorgon iallafall och se om det leder någon vart, försäkringsbolaget kommer jag ingenstans med. Dom beklagar bara att jag åker på självrisken och säger att "det är en risk man får räkna med då man kör bil".

Permalänk
Medlem

Brottsofferjouren är inget som är aktuellt i ditt fall.
Trafikskadeföreningen är heller inget alternativ eftersom det bara gäller fordon som skall vara trafikförsäkrade.

Kan du inte få cyklisten (för jag antar att han anses som vållande) att betala, får du surt nog stå för självrisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Brottsofferjouren är inget som är aktuellt i ditt fall.
Trafikskadeföreningen är heller inget alternativ eftersom det bara gäller fordon som skall vara trafikförsäkrade.

Kan du inte få cyklisten (för jag antar att han anses som vållande) att betala, får du surt nog stå för självrisken.

Jo det verkar ju tyvärr inte bättre än så. Känns riktigt surt då man inte gjort någonting fel, hoppas att det såsmåningom blir en ändring.

Permalänk
Medlem

Polisanmäla för skadegörelse och kräva skadestånd?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Det är bara att kräva pengarna av honom. Skriv ett brev och kräv din rätt. Om han av vårdslöshet orsakat sakskada så ska han enligt skadeståndslagen ersätta skadan. Om inget avtal finns i grunden så har jag för mig att du tillämpar skuldebrevslagen analogt och kan kräva att betalning ska ske när du vill det, fast då inom rimliga gränser. Men jag skulle ta ledning av räntelagen och kräva betalning inom trettio dagar och efter det ta ut ränta enligt 4, 6 §§ samma lag.

Efter det så har du en fordran som klart är förfallen till betalning. Om han inte betalar så kan du gå till KFM. Fast han kan komma med invändningar som innebär att du måste tvista om det i domstol. Och det är ju bara drygt.

Skrivet av Xellofan:

Polisanmäla för skadegörelse och kräva skadestånd?

Jag betvivlar att han hade uppsåt till att cykla in i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djonn:

Det är bara att kräva pengarna av honom. Skriv ett brev och kräv din rätt. Om han av vårdslöshet orsakat sakskada så ska han enligt skadeståndslagen ersätta skadan. Om inget avtal finns i grunden så har jag för mig att du tillämpar skuldebrevslagen analogt och kan kräva att betalning ska ske när du vill det, fast då inom rimliga gränser. Men jag skulle ta ledning av räntelagen och kräva betalning inom trettio dagar och efter det ta ut ränta enligt 4, 6 §§ samma lag.

Efter det så har du en fordran som klart är förfallen till betalning. Om han inte betalar så kan du gå till KFM. Fast han kan komma med invändningar som innebär att du måste tvista om det i domstol. Och det är ju bara drygt.

Njae, håller inte helt med. Som bilförare har man strikt ansvar, d v s man ansvarar vare sig man är vållande eller inte. Det är därför trafikförsäkringen är obligatorisk. Däremot kan ansvaret jämkas, t.ex. om motparten varit medvållande eller helt vållande.

Men detta är mellan er som försäkringsbolaget säger, gentemot försäkringsbolaget är du tyvärr rökt om du inte har en honungslen tunga och kan försöka få dom att komma överens med cyklistens eventuella försäkringsbolag. Vad han skulle ha för försäkring som täcker detta vet jag inte riktigt, olycksfallsförsäkringen täcker väl typiskt sett bara honom och ansvarsförsäkring brukar inte ingå i en hemförsäkring. Så vill du ha igen pengar så måste du jaga cyklisten tyvärr. Och då inte genom polisen, något brott kan jag inte urskilja här, utan på civilrättslig grund. Han var vållande eller åtminstone medvållande och ska ta din kostnad eller del av den. Precis som Djonn säger slutar det dock i tingsrätten om han inte går med på det självmant.

Nu ska man iofs inte ha någon skräck för tingsrätten. Detta kommer att handläggas som förenklat tvistemål och man får mycket hjälp av domstolen. Huvudregeln är att ingen får stå för den andres rättegångskostnader oavsett hur det går. Skriv bara en ansökan om stämning, förklara vad du vill ha, varför du vill ha det och, om det finns, ange bevisning (blir väl vittnen i det här fallet). Mer än så behöver du inte göra. Kostar omkring 400:- att ansöka.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Njae, håller inte helt med. Som bilförare har man strikt ansvar, d v s man ansvarar vare sig man är vållande eller inte. Det är därför trafikförsäkringen är obligatorisk. Däremot kan ansvaret jämkas, t.ex. om motparten varit medvållande eller helt vållande.

Jösses, ja. Det var jag inte ens i närheten av att tänka på. Jag får skämmas och erkänna mig totalt utjuridikad.

Permalänk
Medlem

Förjävligt faktiskt, du hade lika gärna kunnat väja in i den mötande bilen och få betala lika mycket med andra ord.

Permalänk
Medlem

Jag hatar folk som bara åker ut på gatan med sina cyklar och inte ser sig för....

Skrivet av magnusvmt:

Förjävligt faktiskt, du hade lika gärna kunnat väja in i den mötande bilen och få betala lika mycket med andra ord.

Han hade nog fått en mycket större skada och beroende på hur fort den mötande bilen körde så kunde han får mer än bara skador på sin bil.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av djonn:

Jösses, ja. Det var jag inte ens i närheten av att tänka på. Jag får skämmas och erkänna mig totalt utjuridikad.

Lucky shot

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario