Trodde jag hade ett 6970 men det står 6950 på mitt grafikkort!!

Permalänk
Skrivet av MP_Swede:

Denna firma skulle jag vilja veta vad det är för någon.
Du blev aldrig misstänksam när du får köpa ett Asus 6970 för 803 Sek?
Ett Asus 6950 kostar 2.300
Ett Asus 6970 kostar 3.000

Så vad var dealen igentligen och varför skrev dom 803 Sek på kvitot ?

Om du läser igenom så ser du att jag förklarat att jag valde ett asus 6970 men de hade dem inte inne. Så jag valde ett likadant kort fast från en annan tillverkare, som vart powercolor.

Visa signatur

ASUS G75VW-T1031V - i7-3610QM / 8GB RAM / 750GB + 128gb SSD / 17,3" / GTX670M 3GB / BT / Win 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidsavenberg:

Om du läser igenom så ser du att jag förklarat att jag valde ett asus 6970 men de hade dem inte inne. Så jag valde ett likadant kort fast från en annan tillverkare, som vart powercolor.

Fast det som han verkar tro är att kortet bara kostade 803 kronor när det som så många redan har påpekat antagligen bara var fråga om att du bytte till bättre komponenter i ett av deras färdiga paket (dvs exempelvis från 6950 till 6970)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP_Swede:

Om du ser längst upp på kvittot så ser du att en post är på 9021 vilket antagligen är en komplett dator, sedan har han gjort justeringar, därav de andra posterna med lite udda priser.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara fråga butiken? 1) varför du fått ett Powercolor när det står asus på kvittot 2) varför det står 6950 på stickern samt att det är överstruket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP_Swede:

Som många andra har skrivit här så är det "+803:-" från orginalpriset på den kompletta datorn som går att modifiera precis som när man köper från t.ex. dell.

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk

Eftersom detta hänt för folk på forumet tidigare, och allt verkar stämma in med ett 6970 antar jag att detta hänt mig också.
När jag kollat i windows tidigare och i atis catalyst controls center osv, så står det ju 6970 och exakta spec. som ett 6970 har. Men det var första gången jag tittade på mitt kort, och då såg jag det mest misstänksamma jag kan komma på... Fel jävla klisterlapp och ett dåligt försök att stryka över =D

Nästan komiskt om jag får säga det själv, kunde varit fint med en förklaring från dem. (redan innan de skickade ordern) men ska ringa dem senare och höra vad som hänt =). Tack för er input iaf!

Visa signatur

ASUS G75VW-T1031V - i7-3610QM / 8GB RAM / 750GB + 128gb SSD / 17,3" / GTX670M 3GB / BT / Win 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av badpop:

Varför inte bara fråga butiken? 1) varför du fått ett Powercolor när det står asus på kvittot 2) varför det står 6950 på stickern samt att det är överstruket.

haha, mest underhållande att följa denna tråden är för att ingen orkar läsa hela utan "HUH? de är olika tillverkare" samt "HUH? 803 spänn för ett kort???"

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

vilken firma har du beställt ifrån? du hänger väl inte ut någon, även den bästa kan göra fel....

överstrykningen känns ju inte seriöst alls...

Permalänk
Medlem

Bra gjort av TS som inte hänger ut återförsäljaren utan lugnt och sansat går till botten med det hela.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Eftersom detta hänt för folk på forumet tidigare, och allt verkar stämma in med ett 6970 antar jag att detta hänt mig också.
När jag kollat i windows tidigare och i atis catalyst controls center osv, så står det ju 6970 och exakta spec. som ett 6970 har. Men det var första gången jag tittade på mitt kort, och då såg jag det mest misstänksamma jag kan komma på... Fel jävla klisterlapp och ett dåligt försök att stryka över =D

Nästan komiskt om jag får säga det själv, kunde varit fint med en förklaring från dem. (redan innan de skickade ordern) men ska ringa dem senare och höra vad som hänt =). Tack för er input iaf!

Kontakta dom (där du köpte kortet) iallafall. De kan bli problem längre fram vid eventuell RMA å så

Jag kontakta Komplett direkt när ja upptäckte mitt. Först ville dom inte lyssna, så ja kontakta EVGA, å dom i sin tur mejla komplett, typ "10 års garanti gäller oavsett högre klock eller inte, å de med basta!".

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

Permalänk

Ringde till dem nu och fick förklarat det jag hört tidigare i tråden. De fick in 20 kort av denna sort och endast 1 lapp från leverantören att det var rätt kort, men att lapparna på korten var fel. Jag gav bara lite feedback att detta kunde vara fint att meddela just för att slippa diskusioner som denna på internet.

Som jag sagt tidigare så har jag beställt 3 datorer av dem innan, och aldrig haft nå bekymmer. Så nu är vi alla lite mer kloka på vad som hänt och vad som kan hända hehehe tack för all brainstorming dock!

EDIT:

Och ja, självklart hänger man inte ut någon förrän man har mer kött på benen. Just pga att jag varit nöjd med dem tidigare så ville jag först veta lite mer om vad andra hört och sett. Fick mig en förklaring och jag är redan omvänd och nöjd med detta företag!

glömde info
Visa signatur

Permalänk
Skrivet av h82lose:

vilken firma har du beställt ifrån? du hänger väl inte ut någon, även den bästa kan göra fel....

överstrykningen känns ju inte seriöst alls...

Ehh, tänkte bara fråga.. Du vill veta vilka jag beställt från, men inte att jag hänger ut någon? =D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ringde till dem nu och fick förklarat det jag hört tidigare i tråden. De fick in 20 kort av denna sort och endast 1 lapp från leverantören att det var rätt kort, men att lapparna på korten var fel. Jag gav bara lite feedback att detta kunde vara fint att meddela just för att slippa diskusioner som denna på internet.

Som jag sagt tidigare så har jag beställt 3 datorer av dem innan, och aldrig haft nå bekymmer. Så nu är vi alla lite mer kloka på vad som hänt och vad som kan hända hehehe tack för all brainstorming dock!

EDIT:

Och ja, självklart hänger man inte ut någon förrän man har mer kött på benen. Just pga att jag varit nöjd med dem tidigare så ville jag först veta lite mer om vad andra hört och sett. Fick mig en förklaring och jag är redan omvänd och nöjd med detta företag!

Bra. Men - kom ihåg att om du skulle fundera på att sälja ditt kort om ett år eller två, så lär andrahandsvärdet vara bra mycket lägre än ett med rätt etikett. Du bör bli kompenserad av företaget på något sätt.

Permalänk
Skrivet av Nilzohn:

Bra. Men - kom ihåg att om du skulle fundera på att sälja ditt kort om ett år eller två, så lär andrahandsvärdet vara bra mycket lägre än ett med rätt etikett. Du bör bli kompenserad av företaget på något sätt.

Tack för din input och jag håller med. Dock kommer jag säkert köpa ett likadant kort och köra CF när detta börjar bli segt. Sedan så är det hur som helst dags att fixa ett nytt å ba slänga dessa hehe

EDIT:
Alternativt sälja till farsgubben ehehe

mer info
Visa signatur

Permalänk
Medlem

EDIT:

Sweet Happy gaming!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nej du är ju nöjd, då är väl alla nöjda?!

själv hade jag inte godtagit ett det är kladdat med spritpenna över det som jag köpt för dyra pengar pga att ursprungs klistermärket är fel, utan att få någon kompensation annat än några vänliga ord i telefon, men alla är ju olika

Permalänk
Medlem

Är 110% säker eftersom jag beställde ett ASUS 6970 först.. Sen hade dom det inte på lager..Fick vänta extra och sedan frågade dem om jag gick med på ett likadant kort fast från en annan tillverkare istället.. Så ja det gick jag med på.

EDIT:
Ser att det står ASUS 6970 på mitt kvitto hehehe

Om du har beställt ett ASUS 6970 och fått ett Powercolor 6950 upplåst till ett 6970 så tycker jag att du ska få just ett ASUS och inte ett PC. PC är billigare än ASUS.

edit: såg nu att du hade ringt och snackat med företaget. bra att du inte känner dig blåst mer iaf

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Nyregistrerade måste lära sig att dom ska läsa tråden innan dom skriver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det enda som skiljer en PCI-E 8pin mot en PCI-E 6pin är två jordkablar.

Dessa kommer från samma krets innuti nätagget, och är ofta delade på vägen.

Eller menar du att själva flashningen är skadlig?

Inte flasningen utan det att 6970 har andra timings och spänning på ram minet än vad ett 6950 har. Detta då 6970's använder minnes kretsar med mycket högre kvalitet.

Permalänk
Medlem

Va?! Ett 6970 för 800 spänn! Vilken butik är det? Och varför har du fått ett Powercolor när det står Asus??

Ja, jag skojar lite.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

LÄS TRÅDEN!!

Skrivet av MP_Swede:

Han har förmodligen utgått ifrån ett förkomponerat paket, och sedan utfört ändringar. som gjort att det lagts på och dragits bort pengar i olika
kategorier...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

men vad står det för serienummer..

tror inte ett smack på fel klisterlapps mumbo jumbo.. utan bara att någon tar 800kr för att flasha om ditt kort och kladda lite svart penna på etiketten..

och skulle jag felmärka något så skulle jag garanterat försöka göra det åt andra hållet

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Jag är ledsen David, men ta gärna denna matematik med mig.
Du beställer ett dator paket för 9.xxx Sek,
Efter ett tag så får du veta att det ASUS 6970 som paketet skulle ha inte fanns och att det skulle ta ganska lång tid att få in på lager och dom frågar då om du kan tänka dig ett likvärdigt 6970 kort från en annan leverantör som du accepterar.
För detta så får du betala 803 Sek extra ?

Som jag skrev tidigare så går inte denna ekvation ihop, det är till och med en större kostnad än en uppgradering skulle kosta mellan Asus 6950 --> 6970
Så vad var dessa 803 Sek för?

PS! Ni som komenterat att jag borde läsa hela tråden, så har dessa komentarer inte med saken att göra när ni inte ens förstår vad ni skriver och Ja, läs gärna hela tråden innan ni lägger dessa tråkiga inlägg som inte har med detta att göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP_Swede:

Efter ett tag så får du veta att det ASUS 6970 som paketet skulle ha inte fanns och att det skulle ta ganska lång tid att få in på lager och dom frågar då om du kan tänka dig ett likvärdigt 6970 kort från en annan leverantör som du accepterar.

Som jag skrev tidigare så går inte denna ekvation ihop, det är till och med en större kostnad än en uppgradering skulle kosta mellan Asus 6950 --> 6970

PS! Ni som komenterat att jag borde läsa hela tråden, så har dessa komentarer inte med saken att göra när ni inte ens förstår vad ni skriver och Ja, läs gärna hela tråden innan ni lägger dessa tråkiga inlägg som inte har med detta att göra...

Om jag fattat saken rätt så är det så att:

Ts går in i ett "färdigt" paket och vill köpa det från återförsäljaren.
Därifrån så kan man uppgradera saker i datorn (om man vill), te.x om man vill ha större hårddisk eller som i detta fallet ett bättre grafikkort.
Men då får man betala en extra summa för varje uppdatering man gör, och det är just här domma 803 kronorna kommer in i bilden:)

EXEMPEL: man har 1 tb, men vill ha 2 tb, så kan du välja detta men du får kanske betala 300 kronor för det.

Så det är nog så jag tror det är, om ber om ursäkt om jag fattat det fel!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP_Swede:

Som jag förstod det har han som du säger, valt ett färdigt system, men inte INKL ett 6970, utan han valde till 6970, först av märket ASUS, som sedan INTE fanns i lager och då valde han istället PC-kortet. Alltså är +803kr för uppgradering TILL 6970, inte för att han valde PC istället för ASUS.

Hoppas du hängde med

Permalänk
Medlem

Hahaha, jag älskar alla människor som inte förstår kvittot. Jag hoppas verkligen ni är under 14år, annars är det jävligt pinsamt!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av el30:

Hahaha, jag älskar alla människor som inte förstår kvittot. Jag hoppas verkligen ni är under 14år, annars är det jävligt pinsamt!

Jag förstod kvittot, och jag läste hela tråden, jag är 13.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jag förstod kvittot, och jag läste hela tråden, jag är 13.

Såklart så finns det alltid undantag, han menade nog bara att man som äldre borde kunna tyda ett kvitto.

Permalänk
Medlem

Underbart rolig tråd.

OT: Jag hade tyckt det kändes lite surt att få fel klisterlapp samt lite spritpenna istället men det hade iofs inte spelat någon roll OM butiken hade skickat med en "lapp" som verkade seriös där det beskrev allting så att man vid vidareförsäljning av kortet hade kunnat visa den lappen.

Permalänk
Medlem

Varför inte berätta vilken butik det handlar om?

Visa signatur

#framtiden